Aihe: Kappaleiden tekemisestä
1 2 3 4 59 10 11 12 13 14
Kalmo
19.07.2009 16:38:09
Se, voiko tekstin kääntää, ei kerro sen laadusta yhtään mitään. Onhan hyviä ja huonoja käännöksiä. Kalevalaa ei käytännöllisesti katsoen voi kääntää, eikä Kanteletarta eikä Tuntematonta Sotilasta, niistä tulee ihan eri kirjoja. Kaikki koukku häviää. Silti ne edustavat kieltämme upeimilaan.

Onhan ne käännetty monellekin kielelle, mutta kuvitelkaa nyt Tuntemattoman dialogi kirjakielellä! Esim. useimmat saksalaiset ihmettelevät vain, että eihän tässä muuta kuin kiroilla, kun kaikki mehevä murreläppä on pois.

Yhdessä italialaisessa Kalevalan versiossa "mursi mustoa haventa" (haroi hiuksiaan)
oli havainnollistettu kuvalla, jossa viikinginnäköinen mies halkaisi miekalla pöllin päälle asetettua hiusta.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Sergei Fallinen
19.07.2009 17:16:45 (muokattu 19.07.2009 17:20:35)
nojoo, lauluntekstit on usein lyhytkestosempia tuotoksia kun ns. suuri kirjallisuus. ne voi olla melkosta huttuakin, kunhan esittäjä ja oma pieni tai suuri yleisö niistä pitää. sitten taas oikeat taiteilijat, ne joiden sanoitukset kestää satoja vuosia, niin, no, ne taas ei välttämättä tarvi mitään ohjeita.
Koivulahti
20.07.2009 01:28:14

Kalmo: Se, voiko tekstin kääntää, ei kerro sen laadusta yhtään mitään. Onhan hyviä ja huonoja käännöksiä.

Toisaalta on olemassa myös hyviä ja huonoja kääntäjiä ;)

----

Se että huonojen käännösten lisäksi, on olemassa myös hyviä käännöksiä, viittaisi mielestäni siihen, että hyvä alkuperäisteos + hyvä kääntäjä = hyvä käännös (kaava toiminee myös päinvastoin).

Totta on tietysti sekin, että mitä kahlitummasta muodosta on kyse, sitä vaikeammaksi kääntäminen menee. Poljennollinen runous ei kuitenkaan ole maailmalla ihan niin vierasta kuin mitä me täällä Suomessa joskus tahdomme kuvitella: Shakespearkin noudatti tiukkaa mittaa, vaikkei käyttänytkään trokeeta vaan jambia.

Etenkin vironkielinen Kalevala kuulemma potkii oikein mainiosti, joka ei oikeastaan ole ihme, kun otetaan huomioon että Viron oma kansalliseepos: "Kalevipoeg" noudattaa samaa mittaa, vaikka tarina onkin eri.

Muutenkin merkitystä lienee paljon myös sillä, että miltä ja mille kielelle käännetään, joten ainakin siinä mielessä tuo ylläoleva "kaavani" on hieman puutteellinen ;)
G O
19.12.2009 23:10:55 (muokattu 19.12.2009 23:11:21)
Kiitos MrQ, tiedon valtaväyläni laajeni taas muutamalla sanalla.
Jaksoin lukea koko ensimmäisen viestin ja olen ylpeä siitä.

Tosiaan asiatekstiä, pitääkin ruveta vääntämään !! bändin kanssa !! kunnon Intro-verse-kertsi-verse-tuplakertsi kappaleita :D
M4ss3 m/
19.12.2009 23:23:05
Monet (lue: kaikki) riffit ovat minulla syntyneet kun on yrittänyt soittaa jotain hyvänkuuloista riffiä/biisiä.
[hullu ukko: Särö pedalli musta slip knot ääni http://ultimate-guitar.com/metalzoneasaasdasd]
Koivulahti
20.12.2009 11:26:38

M4ss3 m/: Monet (lue: kaikki) riffit ovat minulla syntyneet kun on yrittänyt soittaa jotain hyvänkuuloista riffiä/biisiä.

:D
*nostaa peukkua*
G O
30.12.2009 15:27:05 (muokattu 30.12.2009 19:25:23)
-----------
ProdaX
15.02.2010 22:54:28
Minä teen biisejä sillä tavalla,että jos soitan esimerkiksi voimasointuina jotain,joka kuulostaa omaan korvaan hyvältä,niin keksin biisistä monia versioita eri tyyleillä.
Joskus ei vaan tajua,että minkä tyylistä joku tietty biisi voi olla :D

Yhden kokonaisen biisin olen kirjoittanut,mutta se on nyt.. öö.. kaatopaikalla.Siihen kirjoitin sanatkin :D Sellaista normaalia "blues-skaalan" hidasta musiikkia.Muistutti vähän Hoochie Coochie Man-biisiä :)
jp8000
12.03.2010 09:18:06

http://fi.tomhess.net/Articles/SongwritingPart1.aspx

tuossa vaikuttas olevan pieniä vinkkejä sävellystyöhön
"It was totally worth it" -homer simpson in the episode "fraudcast news"
Carvel
12.03.2010 10:32:34
jp8000: http://fi.tomhess.net/Articles/SongwritingPart1.aspx

tuossa vaikuttas olevan pieniä vinkkejä sävellystyöhön

Asiatekstiä näin nopealla vilkaisulla, ota plussa.
jp8000
13.03.2010 11:53:16

Carvel: Asiatekstiä näin nopealla vilkaisulla, ota plussa.

Kiitoksia vaan!
UncleFester
02.06.2010 15:36:31
Täytyypä ittekkin komppailla kirjoitusta.

Olen aika klassinen esimerkki siitä kantapään kautta oppimisesta. Teininä kun alkoi soittamaan niin kiinnosti kyllä Irommaidenit, Metallicat, Dream Theaterit ja sitten sitä myötä myös raskaampi metalli ja progressiivisempi meininki. Sitten vain netistä tabulatuurit ja niistä sokeasti biisejä opettelemaan - erityisen ylpeähän sitä oli jos sai jonkin nopean bassotilukohdan (omasta mielestään) kulkemaan hyvin. Kyllähän sitä simppelimpääkin tuli kuunneltua esim AC/DC:tä jo ala-asteelta saakka, mutta silti sitä ei sisäistänyt sen musiikin "simppeleitä" juttuja ja groovea samalla tavalla kun vanhempana.

Silti sillion tapahtui se tärkein juttu eli pysyi soittoinnostus ja mielenkiinto hommaan, vaikka teknisesti lähdettiinkin kantapään kautta liikkeelle.

Nyt kun sitä on sen yli 10 vuotta soitellut niin voi sanoa että oikeastaan viimeisen muutaman vuoden aikana on tullut laajennettua skaalaa ja alkanut oikeasti kuunnella sitä rytmiikkapuolta ja muutakin musiikissa. Sitten kun huomaa että miten simppelit jutut tekee eniten niin huomaa että ne eivät olekaan helppoja. Koitapas tehdä samanlaisia omiin biiseihin ja saada se groovaamaan - paljon hankalampaa kuin niiden tabulatuureista opeteltujen nopeiden juoksutusten soittaminen.

Jokaisella tuo kaari on tietty erilainen ja nuo teinivuoden kömmähdyksetkin soiton opettelussa ovat olleet hyviä sillä into pysyi kuitenkin soittoon yllä. Se on kuitenkin se tärkein juttu kun soitto on vain harrastus. Allekirjoitan kuitenkin täysin tuon että ne simppelit jutut täytyy osata ja jos ne saa toimimaan hemmetin hyvin bändin kanssa niin se kyllä palkitsee. Silloin on mukava kuunnella musiikkia kun se rullaa itsestään eikä kokoajan tarvitse jännittää esiintyjän puolesta että koska se kämmää kun mennään niin äärirajoilla.
www.mikseri.net/superbullets - Demo 2010 kuunneltavissa!
Glacius
07.06.2010 21:49:29
Itsellä on meneillään tässä tälläinen yhden miehen bändi projekti ja tarkoituksena olisi jotain omaa pikku demo tuotantoa saada aikaiseksi, laitteisto on melko kehno, mutta jotain ainakin saa tehtyä. Joten kerrotaanpa jotain laitteistosta. Läppäri: 4gb ddr2 ram, tuplaydinprossu yms. Äänikortti: Line 6 Toneport UX 1. Softat: Reaper, Gearbox. Rummut väsään koneella. Seuraavaksi sitten soitetaan kitarat suoraan sisään mieleisen särön mukaan käyttäen softan "gearbox" eq:ta ja compuraa. Hyvä vai huono juttu ? nyt pitäisi sitten hioa kitara soundia paremman kuuloiseksi, miksauskaan ei kovin hyvin hallussa ole mutta jotain pientä osaamista löytyy. Elikkäs miten kannattaisi lähteä muokkaan soundia jo vaikka heti näin alkuvaiheessa ? kannattaako esim. särön tasoa tiputtaa nauhalle soittaessa kun taas näin kotioloissa soitellessa? miten equilen rytmit, soolot ? kompuran käyttäminen mahdollisesti ? mitä efekti ideoita parantamaan soundia ?
Scrobble
17.12.2010 23:08:36
Kuinkas moni täällä kirjottaa biisinsä johonkin tietokoneohjelmaan?( kuten guitar pro)
Charge
25.12.2010 16:42:25 (muokattu 25.12.2010 16:45:14)

Nyt kun sitä on sen yli 10 vuotta soitellut niin voi sanoa että oikeastaan viimeisen muutaman vuoden aikana on tullut laajennettua skaalaa ja alkanut oikeasti kuunnella sitä rytmiikkapuolta ja muutakin musiikissa. Sitten kun huomaa että miten simppelit jutut tekee eniten niin huomaa että ne eivät olekaan helppoja. Koitapas tehdä samanlaisia omiin biiseihin ja saada se groovaamaan - paljon hankalampaa kuin niiden tabulatuureista opeteltujen nopeiden juoksutusten soittaminen.

Mulla kesti myös aika pitkään tajuta, että musiikin ei välttämättä tarvitse olla ns. "vaikeaa" että se kuulostaisi hyvälle tai yleensä olisi "mainittava" kipale. :)

Vielä näistä biisinteosta, olen varmaankin jokseenkin kieroonkasvanut yksilö siinä suhteessa. Nimittäin kun kesällä 2008 sain Yamaha YPT-400 kosketinsoittimen, ei mennyt monta viikkoa kun oli pakko räpeltää oma biisi. Eihän se kummalliselta kuulostanut, ei todellakaan, mutta siitä lähti kipinä, ja säveltely jatkuu nykyäänkin. Luojan kiitos olen ollut niin pöljä ja säilyttänyt kaikki tekeleeni, ja niistä on hienoa kuunnella aina välillä omaa kehittymistään. Eilen sain sähkökitaran joululahjaksi ja heti tekisi mieli tehdä sillä biisi ja soittaa itse kitarat, vaikkei se soittotaito todellakaan huimaava ole ja rajoittuu vajavaiseen pinoon sointuja. Mutta minun kohdallani pelkkä muiden biisien opettelu ei vain tunnu riittävän, vaan biisintekoon on syntynyt palo. En väitä olevani erikoisen hyväkään, jokainen kiinnostunut löytää kyllä minun nimimerkkini alta linkin musiikkinäytteeseeni ja voi siitä itse tehdä omat johtopäätöksensä. Joo...näin tänään. Minun tapauksessani musiikissa on alusta asti ollut se biisinkirjoituspuoli mukana.
"Historys Written Today".
jp8000
02.01.2011 18:11:22 (muokattu 02.01.2011 22:59:47)

Oletteko vilkuilleet songwriting for dummies kirjaa, ja mikä on mielipiteenne siitä? Ite tykkään, kun siinä kuitenkin lähetään perusteista.
tepeh
16.01.2011 19:44:39
M4ss3 m/: Kaikki biisit löytyy henk.kohtaisesti Tuxguitarista.

ennen kirjottelin paperille, mutta se oli aika työlästä. Jotain kitaramelodiaa tai vastaavaa on aika vaikea paperille kirjoittaa. Sitten aloin miettiä parempaia tekniikoita ja päädyin tuxguitariin. Suosittelen. Siinä voi suht kätevästi kokeilla, miltä kappale kuulostaa, jos siihen tekee jotain muutoksia. Ja sinne ne saa nuoteiksi tai tabuiksi niin on tarvittaessa helppo jakaa muulle bändille.
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
M4ss3 m/
02.04.2011 13:03:51 (muokattu 02.04.2011 13:04:21)
Kaveri sanoi, että biisini alkavat pikku hiljaa toistamaan itseäni. Onko kellään mitään vinkkejä miten saisin tuotua jotain uutta biiseihini?
Sergei Fallinen
02.04.2011 13:10:03
M4ss3 m/: Kaveri sanoi, että biisini alkavat pikku hiljaa toistamaan itseäni. Onko kellään mitään vinkkejä miten saisin tuotua jotain uutta biiseihini?

kuuntele erilaista musaa, sävellä jollain eri instrumentilla kuin yleensä (akustinen kitara, basso, koskettimet), pidä tauko.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)