Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Satulan vaihto! Strato+C-vire
1
treble
17.12.2010 12:29:54 (muokattu 17.12.2010 12:30:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Multa löytyy mexicossa tehty HSS strato, jonka ostin käytettynä muutama kuukausi sitten. En saa tuota oikein pysymään vireessä C-vireessä, jossa tykkään soitella. Vika on mitä ilmeisimmin satula ja sen liian kapeat urat paksuille kielilleni. Ajattelinkin siis vaihtaa tuosta satulan ja kysymykset ovat.
 
Voisiko, joku heittää esim. linkkiä t-kauppaan tai muualle satulaan, jossa olisi jo valmiiksi tarpeeksi syvät urat about 13-60 setille ja olisi muutenkin kompensoitu matalille vireille. Onko tämmöisiä? Haluaisin valmiin lähinnä siksi, ettei tarvitse viilailemaan ruveta.
 
Ja sitten varmaan se tärkein homma. Minkälainen homma satulan vaihto on? Miten tuo vanha kannattaa tuosta irroittaa? Entä miten uusi kannattaa laittaa kiinni? Varmaankin liimaamalla, mutta onko liimalla väliä?
 
Tietysti soitinkorjaajalle voisi viedä, mutta haluaisin vähän itsekkin opetella näitä hommia.
 
samantien
17.12.2010 12:50:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satulan vaihtoon liittyy lähes poikkeuksetta aina viilaamista ja hiomista. Mikään valmis satula-aihio ei todennäköisesti istu siihen kitaraan just oikein, joten sitä pitää muokata just siihen kitaraan sopivaksi. Nuo on ihan perusjuttuja. Helpoimmalla pääset jos viilaat vaan ne urat oikean levyisiksi niille kielille joita käytät. Jos et osaa itse viilata, vie se kitara huoltoon ja katso vieressä kun setä viilailee.
 
Ja mitäs "itse tekemistä" sellainen muutenkaan on, että ostaa tavaran valmiina.
 
No eipä tässä... Mitäs ite?
Pavezer
17.12.2010 20:54:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin valmiin lähinnä siksi, ettei tarvitse viilailemaan ruveta.
 
Viilaamisessa ei sinänsä ole mitään ihmeempiä kommervenkkejä, kunhan malttaa tehdä homman huolella. Hankalampi homma on löytää sopivat viilat. Joko joutuu säätämään tai sitten maksamaan paljon. On olemassa valmiita, mutta ikävän kalliita, satulaviilasettejä, joilla homma on helpoin tehdä. Immieset on myös käyttäny menestyksekkäästi satulaviiloina hitsipillien puhdistusviiloja sekä rakotulkkiviuhkaa. Rakotulkkiviuhkaan tehdään urat liuskohin ja sopivan paksuiset liuskat käy sopivista viiloista. Läydät haulla tästä aiheesta täältä lisää. Itse olen myös käyttänyt kyseistä rakotulkkiviuhka"viilasettiä" (Biltemasta pari kolme euroa) ja todennut ihan toimivaksi.
 
Yksinkertaisimmillaan saatat saada tuon satulan uria suurennettua hinkkaamalla (lue: viilaamalla) uraa itse kielellä. Kieli toimii myös jonkinasteisena viilana. Vähän hankala tehokkaasti käyttää, mutta joskus on tehty näinkin :)
 
Ja sitten varmaan se tärkein homma. Minkälainen homma satulan vaihto on? Miten tuo vanha kannattaa tuosta irroittaa? Entä miten uusi kannattaa laittaa kiinni? Varmaankin liimaamalla, mutta onko liimalla väliä?
 
Vaihto on simppeli homma. Jos satula on liimattu (niinkuin ilmeisesti on) niin lähtenee irti sivusta siihen esim puupalikalla tms napakasti kopauttamalla. Ainakin itse olen saanut satulat aina napauttamalla irti.
Satulaa ei tarvitse itseasiassa edes liimata paikoilleen. Kielten oma paine riittää pitämään sen paikoillaan. Jos haluaa liimata, niin ihan pikku-mini-tippa pikaliimaa toimii. Itse en satuloita liimaa (jollei sivuttaisveto kielissä tätä väkisin vaadi).
 
Tietysti soitinkorjaajalle voisi viedä, mutta haluaisin vähän itsekkin opetella näitä hommia.
 
Kyllä kannattaakin opetella jos intoa ja halua on. Jonkinasteisia oppirahoja saattaa joutua maksamaan pikkukämmeissä tms aluksi, mutta rohkeasti vaan yrittämään.
 
Kun ei muuten, niin sitte tehään ite.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «