Aihe: Kontrabasso FAQ
1 2 3 4 58 9 10 11 1229 30 31 32 33
JuhaHo
02.12.2010 12:29:16
chief: Kokeilinpa huvikseni kuunnella musaa ton AUX-liitännän kautta. Kuulostaa yllättävän hyvältä. Tota voi käyttää vaik musan kuunteluun mökillä tms.

Jos oikein ymmärsin/päättelin, niin tuossa PJB:n mallissa se toimii stereona, onhan vahvistimessa kaiuttimiakin kaksin kappalein. PJB taitaa tehdä myös HiFi kaiuttimia, joten äänenlaadultakin voinee odottaa jotain.
chief
02.12.2010 12:42:11
JuhaHo: Jos oikein ymmärsin/päättelin, niin tuossa PJB:n mallissa se toimii stereona, onhan vahvistimessa kaiuttimiakin kaksin kappalein. PJB taitaa tehdä myös HiFi kaiuttimia, joten äänenlaadultakin voinee odottaa jotain.

No, jos tykkää kuunnella niitä kaiuttimia n. 20 sentin päästä niin ehkä stereosta on jotain hyötyäkin..
"It's the ear, not the gear. "
JudeJude
14.12.2010 18:26:09
Basso tuli huollosta kotiin. Olipa ammattitaitoinen ja mukava kaveri, ja sijaintikin vielä viimeisen päälle! Kelpaa suositella.

http://www.howviolins.com/
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Isotalo
14.12.2010 22:25:01
Jeejee. Äsken ihmettelin orkesteriharjoituksissa kun oli niin ohut ja hiljainen soundi. No, kylki auki takakannen puolelta 20cm:n matkalta. Huomenna korjattavaksi, samalla uus talla ja kielet. Ihanan kallista mutta tuleepahan kuntoon.
rattledad
14.12.2010 23:41:26

Isotalo: Jeejee. Äsken ihmettelin orkesteriharjoituksissa kun oli niin ohut ja hiljainen soundi. No, kylki auki takakannen puolelta 20cm:n matkalta. Huomenna korjattavaksi, samalla uus talla ja kielet. Ihanan kallista mutta tuleepahan kuntoon.

Tod näk. parempi kuin ennen. Viimetalvisten korjausten takia oma kontra soi paremmin kuin ennen, mutta olisi jo riittävän hyvä, ei tarvitsisi tänä sesonkina mitään...
Damn, shit just hit the fan.
Teijo K.
15.12.2010 10:22:29

Isotalo: Jeejee. Äsken ihmettelin orkesteriharjoituksissa kun oli niin ohut ja hiljainen soundi. No, kylki auki takakannen puolelta 20cm:n matkalta. Huomenna korjattavaksi, samalla uus talla ja kielet. Ihanan kallista mutta tuleepahan kuntoon.

Varmaan laiha lohtu, mutta jos se irtosi siitä saumastaan niin se meni juuri kuten sen on suunniteltukin menevän. Mullahan halkesi se kylki viimetalvena kun ei sauma antanut ajoissa periksi. Sauma on kuitenkin helppo korjata, oli tosin se halkeamakin, mutta siitä jää aina jälki.

Nytpä otin sitten 15 minuuttia elämästäni aikaa ja vaihdoin pikkusen lyhyemmän "talvipinnan" tuohon omaani. Oli vähän tukkoiseksi päässyt soundikin, ja oitis parani tuossa.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
hollstro
15.12.2010 10:48:18

Teijo K.: Varmaan laiha lohtu, mutta jos se irtosi siitä saumastaan niin se meni juuri kuten sen on suunniteltukin menevän. Mullahan halkesi se kylki viimetalvena kun ei sauma antanut ajoissa periksi. Sauma on kuitenkin helppo korjata, oli tosin se halkeamakin, mutta siitä jää aina jälki.

Nytpä otin sitten 15 minuuttia elämästäni aikaa ja vaihdoin pikkusen lyhyemmän "talvipinnan" tuohon omaani. Oli vähän tukkoiseksi päässyt soundikin, ja oitis parani tuossa.

Kuinka paljon lyhyempi se pinna on? Onko pinna liimattu paikalleen vai pysyykö ihan vaan puristuksen voimalla?
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Teijo K.
15.12.2010 10:57:37

hollstro: Kuinka paljon lyhyempi se pinna on? Onko pinna liimattu paikalleen vai pysyykö ihan vaan puristuksen voimalla?

Kolmisen milliä. Pinna on aina irto-osa, sama kuin tallakin. Sen on tarkoituskin liikkua. Pinnaa liikuttamalla säädetään aika iso osa kontran soundia. Pizzicato/jousisoitto -osaston säädöt mm. Tuo kesä/talvipinna ei ole kauhean yleinen käytäntö, pakko heti todeta. Pinnan vaihto ja säädöt on kuitenkin yleensä ammattilaisille ulkoistettuja toimenpiteitä. Toki ne on ihan kenen vain opittavissa olevia juttuja. Ja pinnan pituus on aina bassoyksilöstä riippuva juttu, eikä edes tästä miun kolmesta millistä ole vedettävissä mitään yleistyksiä mihinkään suuntaan. Tuo on kuitenkin aina sovitettava juuri siihen bassoyksilöön koko homma.

Se säätäminenhän tehdään nimenomaan niinpäin, että ensin talla laitetaan oikealle paikalleen, sille on kannessa tasan yksi oikea paikka ja se paikka on merkitty niillä f-aukkojen koloilla. Sitten pinna laitetaan suhteessa tallaan kulloinkin toiveissa olevan soundin ja soittotyylin mukaisesti joko lähemmäs tallaa tai vähän kauemmas siitä.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
Nelikielipiru
15.12.2010 11:13:48

Hähää tänään tulloo kontra kotiin ja sen jälkeen pääsen kyselemään kaikkea tyhmii teiltä, että sellasta. Ei mulla muuta.
Pläski yrittää soittaa passoa.
rattledad
15.12.2010 11:25:07

Teijo K.: Pinnaa liikuttamalla säädetään aika iso osa kontran soundia. Pizzicato/jousisoitto -osaston säädöt mm.

Oli kyllä mahdottoman iso ero kun pinna vaihdettiin sopivaan ja laitettiin kohdalleen. Ja yllättäen soundi ja soitettavuus jousellakin parani vaikkei sitä erikseen haettu.
Damn, shit just hit the fan.
Isotalo
15.12.2010 14:40:46
Teijo K.: Varmaan laiha lohtu, mutta jos se irtosi siitä saumastaan niin se meni juuri kuten sen on suunniteltukin menevän. Mullahan halkesi se kylki viimetalvena kun ei sauma antanut ajoissa periksi. Sauma on kuitenkin helppo korjata, oli tosin se halkeamakin, mutta siitä jää aina jälki.

Itse asiassa juuri saumasta liimaus petti. Tänään vein laitettavaksi ja saan maanantaina takas. Plus siis vielä uusilla kielillä ja tallalla. Joululahja itselle. :)
hollstro
15.12.2010 15:48:12

Isotalo: Itse asiassa juuri saumasta liimaus petti. Tänään vein laitettavaksi ja saan maanantaina takas. Plus siis vielä uusilla kielillä ja tallalla. Joululahja itselle. :)

Minne veit ja miksi muuten uusi talla? Sori tämä kyselykausi on päällä kun kontra on vielä uusi juttu mulle.
Isotalo
15.12.2010 19:50:10
hollstro: Minne veit ja miksi muuten uusi talla? Sori tämä kyselykausi on päällä kun kontra on vielä uusi juttu mulle.

Esa Kolehmainen Matinkylässä. Uus talla koska entinen oli kauniisti sanottuna huono. Kielet liian matalalla vuodenajasta riippumatta eikä oikein koskaan tuntunut istuvan kunnolla kantta vasten. Toivottavasti häneltä löytyy tarvittavat osat tehdä säädettävä talla. Vanhasta tallasta siirtyy myös mikki uuteen.

Herden basso siellä oli nurkassa kans odottamassa ilmeisesti verstaalle pääsyä. Mä vein basson Esalle koska olen sen myös häneltä ostanut ja hän on laittanut mikinkin aikoinaan kiinni joten toivottavasti onnistuu siirtämään sen myös uuteen.
doktorkoo
16.12.2010 08:51:30
prskls, kontran talla otti pienen iskun ja halkes...

löytyskö Tampereen seudulta ketään joka vois rakentaa uuden tallan?
Minä en bussilla aja. Minä olen minä! -Frank http://www.myspace.com/themisbeats
hollstro
16.12.2010 18:07:06

thoubi: Itseäni on tämä bassoilu, kiinnostanut siitä lähtien kun ostin sähköisen bassoni (n. pari vuotta). Kiinnostaisi kysyä, että minkä ikäisinä te Mnetin bassoiliat aloititte tämän taiteen alan?

Kontabassonsoiton aloitin 46-vuotiaana. Bassokitaransoiton aloitiin 14-vuotiaana.
thoubi
16.12.2010 19:24:46
hollstro: Kontabassonsoiton aloitin 46-vuotiaana. Bassokitaransoiton aloitiin 14-vuotiaana.

Jaa-a. Ja minä ku luulin, että kaikki Mnetin bassoiliat on jonkun sortin "child prodigyita" :S
Mjoo, mistä vois löytää kelepo bassoa tälleen, jos joku päivä, vaikka eksyis kauppaan ja ostais sellasen?
hollstro
16.12.2010 19:42:58

thoubi: Jaa-a. Ja minä ku luulin, että kaikki Mnetin bassoiliat on jonkun sortin "child prodigyita" :S
Mjoo, mistä vois löytää kelepo bassoa tälleen, jos joku päivä, vaikka eksyis kauppaan ja ostais sellasen?

Itse en löytänyt kaupasta vaan metsästin netistä. Täällä on torilla usein hyviä diilejä tarjolla.
thoubi
16.12.2010 20:03:46
hollstro: Itse en löytänyt kaupasta vaan metsästin netistä. Täällä on torilla usein hyviä diilejä tarjolla.

Joo olen kahtonu tuolla torilla nuita bassoja, mutta onkos mitään bassovalmistajan nettsivuja yms. ja jos on joku kelpo sovu niin toki linkkiä saa laittaa.
hollstro
16.12.2010 20:23:07

thoubi: Joo olen kahtonu tuolla torilla nuita bassoja, mutta onkos mitään bassovalmistajan nettsivuja yms. ja jos on joku kelpo sovu niin toki linkkiä saa laittaa.

Tuntuu siltä että hyvää bassoa ei saa valmistajalta, vaan käytettynä tai soitinrakentajalta.

Onhan tuo Strunal ainakin yksi, mutten niistä innostunut yhtään.http://www.strunal.cz/new/index.php?cat=home&id=2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)