Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "ravintolamuusikkous"
1 2 3 4 5 6
jake5
15.12.2010 12:15:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko enään nk. ravintolamuusikoita sanan varsinaisessa merkityksessä, kuten oli "kultaisella" 70-luvulla ja vielä 80-luvun alussa?
Onko ravintolamuusikoiden tes ajantasalla? ketkä sitä käyttävät?
 
Vielä 70-luvulla sadoissa ravintoloissa klo.20.00 "ipanemantyttö" kautta maan!
vieläkö sama toimintamalli?
 
Tanssiravintolat vähentyneet ja näyttävät loppuvan tyystin, Olisiko pitänyt ajoissa ottaa "ipaneman" tilalle vaikkapa Wilkkumaata tai Jippua, mikä pahinta.. Antti Tuiskua..AAAARGH..!!
 
PS. Kenen pitäisi tässä tilanteessa katsoa peiliin, muusikon? ravintolapitäjän? asiakaskunnan?

btw. keikat vähenee..
 
Ei humppa tapa, se vain kiduttaa!
baron
15.12.2010 12:25:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jake5:btw. keikat vähenee..
 
Mä en siihen aikaan soittanut (70-80 luvulla) mutta reissasin runsaasti ympäri maata ja joka paikkakunnalla joka iltana oli varaa valita mihin "soittoruokalaan" meni.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
half
15.12.2010 12:40:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

- Ei
 
- Ei
 
- Ei
 
Ps. Kaikkien ja etenkin muusikoiden.
 
Meikäläisen MySpace-profiili
jake5
15.12.2010 13:21:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monesti keikkareissuilla mietitty bändin kanssa että mikä ja milloin on alkanut mättämään kun ennen esim. ravintolat olivat "kalliita" paikkoja asiakkaille silti ravintolat pystyivät pitämään bändejä kuukausittain, liksatkin olivat kohdillaan.
Nykysin ravintolat valittaa ettei ole varaa ja sama bändeilläkin, ettei lyö leiville.
mikä kummajainen syö kannattavuuden nykyisin?
Bändien liksat ei ainakaan, ne on jääneet pahasti jälkeen.
 
Ei humppa tapa, se vain kiduttaa!
PlusYksi
15.12.2010 14:55:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaksi selvää syytä:
 
- ravintoloiden merkitys sosiaalisena foorumina on vähentynyt huomattavasti parinmuodostuksen siirtyessä mm. nettiin.
 
- alkoholipolitiikan vapautuminen ja jakeluteiden monipuolistuminen on sekä kasvattanut hintaeroja ravintoloiden tappioksi että muuttanut juomakulttuuria noin yleisemminkin
 
Lucky 7
15.12.2010 15:07:47 (muokattu 15.12.2010 15:22:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se ei riitä että ravintola pyörii omillaan, tai pienellä voitolla. Sen pitää olla reilua tulosta, että omistaja makuuttaa rahojaan siinä.
Eräskin pitkään toiminut soitto-juottola joutu pistään ovensa kiinni kun omistaja varasti kassasta rahaa tekaistuilla kuiteilla.
 
Toinen esimerkki -80 luvulta. Pändi ei suostu soittaan, koska ei ole saanut liksaansa, vuorossa oleva vahtimestari antaa liksan kassasta kuittia vastaan. Tämän jälkeen paikan omistaja haukkuu vahtimestarin sanoilla "MINÄ MÄÄÄRÄÄN TÄÄLLÄ MITKÄ LASKUT MAKSETAAN"
Kyseisellä omistajalla oli puolenkymmentä ravintolaa/hotellia hehtaari tolkulla soraharjua. Kaikki meni, ja ravintoloitsia asuu kunnan elättinä.
 
Sitäpaitsi nykyajan soittoajat ei ole työläisiä varten, jos viikollakin ravintolatanssit alkaa aikasintaan Klo 22.00 ja joskus vielä myöhemminkin.
Klo 20.00 pitäis pelien helähtää ja 24.00 valomerkki(mun mielestä). Viikonloput sitten asia erikseen.
Noi soittoajat on mielestäni yksi syy minkä takia ei ole enää varsinaisia ravintolamuusikoita. Jos soitto loppuu reilusti 1.00 jälkeen ja on jonkin verran kotimatkaa, ei ole mielekästä mennä seittemään töihin. Käsittääkseni 70-80 luvun soittajat oli pääsääntöisesti päivätöissä ja soittamalla hankittiin lisätienestiä. Nyky soittajat on lähes kaikki ammatti soittajia, Ja näin ollen palkka on riippuvainen vain soittamisesta.
Oikaiskaa te viisaammat jotka olette olleet kauemmin alalla, mahdolliset kloppipojan harhakäsitykset.
 
P.S. soittoajat oli yksi Mäkimattilan Kyöstin puheenaihe palaverissa jossa koitetaan koota soittoalan epäkohtia ja korjata niitä.
 
TÄ?
EP
15.12.2010 15:47:33 (muokattu 15.12.2010 16:10:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lucky 7: Se ei riitä että ravintola pyörii omillaan, tai pienellä voitolla. Sen pitää olla reilua tulosta, että omistaja makuuttaa rahojaan siinä.
Eräskin pitkään toiminut soitto-juottola joutu pistään ovensa kiinni kun omistaja varasti kassasta rahaa tekaistuilla kuiteilla.
 
Toinen esimerkki -80 luvulta. Pändi ei suostu soittaan, koska ei ole saanut liksaansa, vuorossa oleva vahtimestari antaa liksan kassasta kuittia vastaan. Tämän jälkeen paikan omistaja haukkuu vahtimestarin sanoilla "MINÄ MÄÄÄRÄÄN TÄÄLLÄ MITKÄ LASKUT MAKSETAAN"
Kyseisellä omistajalla oli puolenkymmentä ravintolaa/hotellia hehtaari tolkulla soraharjua. Kaikki meni, ja ravintoloitsia asuu kunnan elättinä..

 
Ei liity.
Mutta noi syyt etupäässä mitä "Plus Yksi" mainitsi ja joka pikku (räkä)kippolassa myydään väkeviä karaoken säestyksellä.
 
Sitäpaitsi nykyajan soittoajat ei ole työläisiä varten, jos viikollakin ravintolatanssit alkaa aikasintaan Klo 22.00 ja joskus vielä myöhemminkin.
Klo 20.00 pitäis pelien helähtää ja 24.00 valomerkki(mun mielestä). Viikonloput sitten asia erikseen.
Noi soittoajat on mielestäni yksi syy minkä takia ei ole enää varsinaisia ravintolamuusikoita..

 
Jopa aamu neljäänhän nissä on soiteltu.
Nykyisestä soittoajan kohdasta ei käsittääkseni edes asiakkaat tykkää..
 
Jos soitto loppuu reilusti 1.00 jälkeen ja on jonkin verran kotimatkaa, ei ole mielekästä mennä seittemään töihin
Käsittääkseni 70-80 luvun soittajat oli pääsääntöisesti päivätöissä ja soittamalla hankittiin lisätienestiä. Nyky soittajat on lähes kaikki ammatti soittajia, Ja näin ollen palkka on riippuvainen vain soittamisesta.
Oikaiskaa te viisaammat jotka olette olleet kauemmin alalla, mahdolliset kloppipojan harhakäsitykset..

 
Joo, täysin väärä käsitys!
Kyllä ihan päätyökseen soittajia olivat niinkuin nykyäänkin, mutta päivätyöt on varmaan lisääntyneet niistä ajoista.
 
walttoni
15.12.2010 16:20:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jake5: Onko enään nk. ravintolamuusikoita sanan varsinaisessa merkityksessä, kuten oli "kultaisella" 70-luvulla ja vielä 80-luvun alussa?

btw. keikat vähenee..

 
On enää. Alalle ei juuri ole tunkua, joten töiden jatkuvuus näyttää ihan hyvältä. Vuotta 2012 myyty jo pitkälle.
 
Btw: niin tekee. Ohjelmatoimistojen liitto Ry:n mukaan n. 10%. Syöksykierre on tehdyn tutkimuksen mukaan oiennut hieman.
 
COVS2.
jake5
15.12.2010 17:18:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni niin kauan kuin on ihmisiä on myös musiikkia tavalla tai toisella!
Minulta saa ison plussan ja papukaijamerkin joka keksii "lääkkeen" siihen jotta elävällämusiikilla ja muusikkokunnalla on tulevaisuutta jatkossakin!
 
Parin tai kumppanin hakeminen netissä (kuten aiemmin viitattiin).......tylsää.....tai sitten oon jo kalkkis ;)
 
Ei humppa tapa, se vain kiduttaa!
walttoni
15.12.2010 18:24:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jake5: Käsittääkseni niin kauan kuin on ihmisiä on myös musiikkia tavalla tai toisella!
Minulta saa ison plussan ja papukaijamerkin joka keksii "lääkkeen" siihen jotta elävällämusiikilla ja muusikkokunnalla on tulevaisuutta jatkossakin!
 
Parin tai kumppanin hakeminen netissä (kuten aiemmin viitattiin).......tylsää.....tai sitten oon jo kalkkis ;)

 
Niinpä. Siinä vaiheessa kun Tankero sanoo, että keikat on nyt loppu, liityn skeptikkojen kerhoon.
 
COVS2.
hoomollinen
16.12.2010 16:58:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla olis pari lääkettä, että voitais palata menneeseen.
 
Lääke 1: Kuuban malli. Kaikki soittajat olisivat valtion palveluksessa ja saisivat kuukausipalkan. Kuppiloihin tietysti elävän musiikin pakko.
 
Lääke 2: Valomerkki klo 24 ravintoloihin, jotka eivät käytä elävää musiikkia. Vaikka itse teen myös OMB keikkaa, niin minimikokoonpanon pitäisi olla trio. Triolla pilkun paikka 01.30. Suuremmat kokoonpanot vetäisivät sitten tappiin 03.30.
 
isojussi
17.12.2010 00:55:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hoomollinen: ... Vaikka itse teen myös OMB keikkaa, niin minimikokoonpanon pitäisi olla trio...
 
Niijja sehän on monasti halvempikin - se trio.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
KoskPaavo
17.12.2010 09:41:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Vaikka itse teen myös OMB keikkaa, niin minimikokoonpanon pitäisi olla trio. "
Lain hoomollinen
Miksiköhän sen nyt sitten noin "pitäisi" olla? Joku aivan ehdoton totuus,? Solidaarisuudesta? Sata vuotta ovat esim. haitarinsoittajat tehneet OMB-keikkaa koska tilaaja on halunnut niin. Vasuribassoduoja on ollut jo 35 vuotta kehissä. Trubaduureja on ollut varmaan 500 vuotta.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
baron
17.12.2010 09:45:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: "Vaikka itse teen myös OMB keikkaa, niin minimikokoonpanon pitäisi olla trio. "
 
Mä teen soolopianokeikkoja varmaan saman verran kuin triokeikkoja.
Miksi?
Tilaajat haluaa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Mase
17.12.2010 10:00:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mä teen soolopianokeikkoja varmaan saman verran kuin triokeikkoja.
Miksi?
Tilaajat haluaa.

 
mun puolesta saa tehdä sillä porukalla mikä menee kaupaksi ja kannattaa, mutta noille soittoajoille tarttis kyllä tehdä jotain...
 
esimerkki omasta elämästä(sivutoiminen muusikko) olkoon päivänä vaikka perjantai:
-päivätöitä klo7-15
-suoraan töistä pakkaamaan & keikalle
-keikka loppuu vaikka klo02
-tunti autoilua
 
=> tulee ihan kohtuulisen mittainen "työ"päivä... kukaanhan ei keikalle pakota, mutta... paljon mieluummin sen esim. 4 settiä soittaisi välillä klo20-24 ku 22-02. Varsinkin ku tuntuu olevan tuo yleisön yleiskunto ravintolassa puolen yön jälkeen varsin huonoa eli niille menis levymusiikkikin "ihan yhtä hyvin"...
 
Saa kysellä tuuraamaan kitaran/basson varteen. Taustalaulut saa kaupanpäälle.
hoomollinen
17.12.2010 10:15:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: "Vaikka itse teen myös OMB keikkaa, niin minimikokoonpanon pitäisi olla trio. "
Lain hoomollinen
Miksiköhän sen nyt sitten noin "pitäisi" olla? Joku aivan ehdoton totuus,? Solidaarisuudesta? Sata vuotta ovat esim. haitarinsoittajat tehneet OMB-keikkaa koska tilaaja on halunnut niin. Vasuribassoduoja on ollut jo 35 vuotta kehissä. Trubaduureja on ollut varmaan 500 vuotta.

 
SO???? Heitinkin vaan ehdotuksen, jolla saatais ansiosidonnaisella/työmarkkinatuella elävät soittajat takaisin työelämän piiriin. Tällä hetkellä kuppilat saavat pidennyksen aukioloaikoihin, kun ottavat OMB rupsuttajan nurkkaan pariksi setiksi hoitamaan sen "elävän" musiikin osuuden. Se pakko kun vielä putoaa pois ravintoloilta, niin sitten loppuu noi OMB hommatkin ja tämä on fakta. Puhut historiallisista asioista ja kohta on kuppilasoittokin historiaa.
 
EP
17.12.2010 10:42:11 (muokattu 17.12.2010 10:48:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä teen soolopianokeikkoja varmaan saman verran kuin triokeikkoja.
Miksi?
Tilaajat haluaa.

 
Hö, eihän pianonsoitto ole synti! : )
 
EP
17.12.2010 10:52:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Niijja sehän on monasti halvempikin - se trio.
 
Ei kyllä pitäis olla.
 
baron
17.12.2010 10:52:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Hö, eihän pianonsoitto ole synti! : )
 
No eiks se oo sitä haukuttua OMB:tä? Soitan vasurilla bassoa?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
17.12.2010 10:54:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hoomollinen: SO???? Heitinkin vaan ehdotuksen, jolla saatais ansiosidonnaisella/työmarkkinatuella elävät soittajat takaisin työelämän piiriin. Tällä hetkellä kuppilat saavat pidennyksen aukioloaikoihin, kun ottavat OMB rupsuttajan nurkkaan pariksi setiksi hoitamaan sen "elävän" musiikin osuuden. Se pakko kun vielä putoaa pois ravintoloilta, niin sitten loppuu noi OMB hommatkin ja tämä on fakta. Puhut historiallisista asioista ja kohta on kuppilasoittokin historiaa.
 
Hyvä ehdotus.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «