Aihe: Signaalitie isoilla lavoilla? | 1 |
---|
eleeton 14.12.2010 18:28:00 (muokattu 14.12.2010 18:32:35) | |
|
Hei äänigurut! Periaatteet ovat aika selvillä mutta kun en ole päässyt missään speksejä näkemään niin kiinnostaisi että millaisia konkreettisia ratkaisuja ns. isoilla lavoilla käytetään (toki pienemmilläkin). Hommathan pysyvät samana mutta kun etäisyydet ja yleisömäärät kasvaa niin varmasti vaaditaan entistä järeämpää ja luotettavampaa kamaa sinne väliin (tietysti ainahan kamojen luotettavia pitäisi olla mutta..) Esim. festarilava jonka reunoilla äänentoisto (subbaset lavan alla, linjasäteilijät ilmassa?), monitoritiski lavan reunassa, FOH-tiski omassa teltassa n. 30m päässä lavasta keskellä yleisöä. Laulumikistä lähtee piuha -> ja mitä sitten? Onko matka esim: Jokin aktiivinen DI-boksi/splitteri josta jaetaan kaukokaapelille mikä menee FOH ja sekä suoraan tai toisen kaukokaapelin kauttaa monitoritiskille -1. monitoritiskin oma etuaste, sitten perinteiset käsittelyt siitä eteenpäin -2. kaukokaapelista FOH-tiskin etuasteeseen, siitä perinteiset käsittelyt Vai onko näissä kaukokaapeleissa mukana esim. DI ja splittaus. Vai käytetäänkö näissä ympyröissä perinteisiä Y-kaapeleita missään kohdassa? Mites sitten FOH-tiskistä masteri ulos? Onko se kaukokaapelin kautta linjatasoisena takaisin jonnekin päättärille joka ohjaa koko PA-hässäkkää, fyysisesti jossain lavan yhteydessä? Mitäs laitteita näissä sitten käytetään yleensä? Maksavat tietysti omaisuuden, eli en ole ostamassa, mutta olisi se jännä tietää mitä esim. tuollainen vähän järeämpi kaukokaapeli oikeasti maksaa. (Nyt kun tämän kirjoitti ylös niin eipä tuossa kovin kummoisia vaihtoehtoja olekaan, mutta olkoon..) Millaisia backup-ratkaisuja näissä piireissä pidetään? Onko vaan niin että jos 50m kaukokaapeli menee sököksi kesken tapahtuman niin "ei nyt pysty ku ei oo toista" ? Olettaen että vika ja laite on semmoinen ettei sitä enää perinteinen äänimies kolvaa kuntoon. Syynä tälle kyselylle on ihan tiedonjano ja oppimisen ilo. | |
eleeton: Hei äänigurut! Periaatteet ovat aika selvillä mutta kun en ole päässyt missään speksejä näkemään niin kiinnostaisi että millaisia konkreettisia ratkaisuja ns. isoilla lavoilla käytetään (toki pienemmilläkin). Hommathan pysyvät samana mutta kun etäisyydet ja yleisömäärät kasvaa niin varmasti vaaditaan entistä järeämpää ja luotettavampaa kamaa sinne väliin (tietysti ainahan kamojen luotettavia pitäisi olla mutta..) Esim. festarilava jonka reunoilla äänentoisto (subbaset lavan alla, linjasäteilijät ilmassa?), monitoritiski lavan reunassa, FOH-tiski omassa teltassa n. 30m päässä lavasta keskellä yleisöä. Laulumikistä lähtee piuha -> ja mitä sitten? Lavahaun kautta splitterille ja siitä monitoritiskille omaa lähtöä pitkin ja etupäälle omaansa Onko matka esim: Jokin aktiivinen DI-boksi/splitteri josta jaetaan kaukokaapelille mikä menee FOH ja sitten suoraan tai toisen kaukokaapelin kauttaa monitoritiskille -1. monitoritiskin oma etuaste, sitten perinteiset käsittelyt siitä eteenpäin -2. kaukokaapelista FOH-tiskin etuasteeseen, siitä perinteiset käsittelyt Isommissa järjestelmissä suositaan aktiivista splittausta, ongelman ratkominen on helpompaa. Vai onko näissä kaukokaapeleissa mukana esim. DI ja splittaus. Vai käytetäänkö näissä ympyröissä perinteisiä Y-kaapeleita? Splittaus juu Mites sitten FOH-tiskistä masteri ulos? Onko se kaukokaapelin kautta linjatasoisena takaisin jonnekin päättärille joka ohjaa koko PA-hässäkkää, fyysisesti jossain lavan yhteydessä? Yleensä mennään keulilla johonkin prossuun ja siitä sit eteenpäin paluita pitkin joko päätemaailmassa sijaitseviin prossuihin tai suoraan päätteisiin. Riippuu vähän järjestelmästä et missä kohti se kaistakohtainen prosessointi suoritetaan. Mitäs laitteita näissä sitten käytetään yleensä? Mikserien, päätteitten ja kaiuttimien lisäks jonkinmoisia järjestelmäprossuja. Niitä on monen hintasia, näkösiä ja merkkisiä. Kaik luonnollisesti vähän eri ominaisuuksilla. Ja kunnollinen kaukokaapeli splitteineen ja lavahakuineen maksaa pitkälle toistakymmentä tuhatta, jopa kymmeniä. Vähän osviittaa antaa jos pelkästään 12 kanavaa splittiä on reilu 4000 egee. Sit siihen päälle vielä liittimet, reilu 100 metriä moninapakaapelia, sähköt siihen kylkeen, lavahakujärjestelmät yms. Maksavat tietysti omaisuuden, eli en ole ostamassa, mutta olisi se jännä tietää mitä esim. tuollainen vähän järeämpi kaukokaapeli oikeasti maksaa. Kunnollinen kaukokaapeli järjestelmä kustantaa helposti pitkälti toistakymmentä tuhatta, ellei kymmeniä tuhansia, euroja. Jos pelkästään 12 kanavaa splittiä on reilu 4 tonnia ja siihen päälle itse kaapeli (n. 100 metriä moninapakaapelia), etupään sähkö, lavahakujärjestelmä, liittimet, keisit, työn osuus jne. (Nyt kun tämän kirjoitti ylös niin eipä tuossa kovin kummoisia vaihtoehtoja olekaan, mutta olkoon..) Millaisia backup-ratkaisuja näissä piireissä pidetään? Onko vaan niin että jos 50m kaukokaapeli menee sököksi kesken tapahtuman niin "ei nyt pysty ku ei oo toista" ? Olettaen että vika ja laite on semmoinen ettei sitä enää perinteinen äänimies kolvaa kuntoon. Harvemmin sinne kenttään mitään toista kaapelia upotetaan, mutta toisaalta tiedän myöskin yhden tapauksen kun on koko kaapeli hajonnu kerralla (Tässä tapauksessa joku aivokuollu trukkikuski veti haarukat maassa just leväälleen vedetyn kaapelin poikki). Eli se kaapeli yleensä suojataan joko kaivamalla maahan, vetämällä erillisiä kaapelikaivoja pitkin tai sit se peitellään kaapelikouruihin ja sen jälkeen kun kaapeli on oikosellaan niin kaikenlainen moottoriajoneuvoilla ajo on kielletty sillä kohti vaan sit pitää autojen kiertää. Yleensä esmes festareilla ei se kaapeli ikinä hajoa niin totaalisesti etteikö sillä vois vetää. Joitain yksittäisiä kanavia voi tippua (kolvaukset pettää jossain liittimessä yms.), mut sit vaan käytetään jotain muuta kanavaa. Aika harva bändi meinaan tarvii kaikkia 48:aa kanavaa, mikä siis on aika standardikanavamäärä noissa isommissa kaapeleissa ainakin kotomaassa. Syynä tälle kyselylle on ihan tiedonjano ja oppimisen ilo. Viltsu
audiokantaja | pitk 14.12.2010 18:51:18 (muokattu 14.12.2010 18:52:41) | |
|
EDIT: Viljami ehti nuoremmakseen ensin... eleeton: Hei äänigurut! Hei vaan ittelles. Gurusta nyn-niin tiä, mutta kerrankin joku kyselee asiallisia ;-) Laulumikistä lähtee piuha -> ja mitä sitten? Normaalisti ensin mennään lavahakuun (siis 4-12 kanavainen apukaapeli), joka puolestaan yhdistyy patch-tauluun. Tyypillisesti isossa systeemissä lavan eri puolilta tuodaan 40-80 kanavaa patchille, josta sitä reititetään eteenpäin. Tämän jälkeen patchistä yhdistytään splitteriin, joka voi olla aktiivinen tai passiivinen. Aktiivisessa elektroniikka huolehtii signaalinjakelun tason pysymisestä ja sitä voidaaan täten jaella useaan kohteeseen hukkaamatta signaalia. Passiivinen puolestaan on vähän kuin Y-johto. Mun passiivisysteemissä haaroittuu kolmeen paikkaan: FOH-multsarille, MON-multsarile ja lisänä ylimääräiselle XLR-lähdölle. Sitten mennään tiskeille, lähetysautoon, raiturille etc. Mites sitten FOH-tiskistä masteri ulos? Onko se kaukokaapelin kautta linjatasoisena takaisin jonnekin päättärille joka ohjaa koko PA-hässäkkää, fyysisesti jossain lavan yhteydessä? Tässä onkin nykyään monennäköistä hommaa. Lähtökohtaisesti mennään prosessorille tai prosessoreille joko analogisena tai digitaalisena esim Dante. Prosessointi voi olla erillinen morkula (Lake, Galileo, Soundweb, Driverack, Omnidrive....), integroituna päätteeseen (d&b D12/D6, Lab Gruppen PLM...) tai kaiuttimeen (Mayer Sound MILO, Martin Audio MLA...). Mitäs laitteita näissä sitten käytetään yleensä? Maksavat tietysti omaisuuden, eli en ole ostamassa, mutta olisi se jännä tietää mitä esim. tuollainen vähän järeämpi kaukokaapeli oikeasti maksaa. Splittereinä paljolti käytetään Klarkin kamaa. Myös BSS:n ja SCV (LA-Audio) aktiivisplittejä on näkynyt. Kaapelointina Cordial / Neutrik on peruskamana melko käytettyä pro-systeemeissä, multiliittiminä Ten-47, Link Italy, Harting... Kaapelit tehdään itse tai teetetään. Maksaa ihan himpskatisti.
Millaisia backup-ratkaisuja näissä piireissä pidetään? Onko vaan niin että jos 50m kaukokaapeli menee sököksi kesken tapahtuman niin "ei nyt pysty ku ei oo toista" ? Olettaen että vika ja laite on semmoinen ettei sitä enää perinteinen äänimies kolvaa kuntoon. Eipä oikeastaan minkäänlaista. Tosin digitaalisuus muuttaa tätäkin kuviota, esim tupla KAT-5 tai koaksiaalikaapeli, joista toinen on varanaru ei ole enään mitenkään harvinaisuus. Syynä tälle kyselylle on ihan tiedonjano ja oppimisen ilo. Ei kysyvä tieltä eksy, varsinkaan kun kyselee järkeviä. Pitk. | LLLoyd 14.12.2010 20:10:39 (muokattu 14.12.2010 20:11:43) | |
|
passiivisplitti muuntajaerotuksella on myös yksi joskus käytetty vaihtoehto isossa mittakaavassa toteutetun "y-johdon" lisäksi, joskin oikeasti isoissa meiningeissä siellä on poikkeuksetta nykyään aktiivisplitteri tai digitaalinen lavarasia hösösö ! | |
Vastaukset nopeita ja informatiivisia kiitos! Eli käytännössä lähtösignaalia jaetaan ja aktiivielektroniikalla ylläpidetään tiskeille (tai interfaceille yms) asti missä jokaisella tiskillä on omat etuasteet ja täysin erillinen äänen prosessointi joka päässä. Mitään insert-syöttöjä yms. ei siis käytetä. Opin uuden termin, lavahaku! Käytännössä siis perinteistä kaukokaapelia? Patch taulussa (ja muutenkin) kaikki on varmaan XLR-liittimillä, balansoituna? Tuli vaan mieleen että studiopuolella patch-purkit tuntuu olevan enimmäkseen plugi-liitäntäisiä ja vielä balansoimattomia. Mites konkkamikit, onko phantom-syöttöön jokin vakioratkaisu lavapäässä? Niin aivan, valmis FOH signaali tietenkin menee prosessoreille ja siellä vielä jaetaan taajusalueittain päätevahvistimille/vahvistinryhmille jne. Juu harvemmin se kaapeli menee matkalta poikki, elektroniikka ja liitännät ne helpommin rikki menee. Onkohan tuommoisia kaukokaapeleita niin että se boksi on lennosta vaihdettavissa ja kaapeli ns. universaalia? Joku varmaan teetättänyt ainaskin. Miten yleistä ainakin noilla festareilla on että bändi (miksaaja) tuo oma FOH-tiskin? Kattelin kerran paikallisessa kun vaihtui tiski useaan kertaan, mutta siellä 2 lavaa vuorotteli joten vaihtoaikaa oli 60min kerrallaan. Valopöytää varmaan harvemmin vaihdetaan lennosta? Toiselta kantilta mietin että klubipuolella vähemmän varmaan vaihdetaan tai edes voi vaihtaa (missä kiinteä asennus). Nosturissa nyt vähän enemmän ravanneena, mietiskelin ettei taida mahtua tai pystyä tiskiä vaihtamaan ollenkaan, kiinteä lienee. Aiheen vierestä, Provinssissa kun kerrankin kävin kesällä niin sekin kyllä ihmetytti että miten ne saavat sinne korpeen sähköä riittämään varsinkin sille päälavalle kun oli Rammstein. Tämäkin on oma ammattilajinsa tuollaiset järeät tilapäiset sähkövedot, mitäs niistä osaatte sanoa? | |
eleeton: Vastaukset nopeita ja informatiivisia kiitos! Eli käytännössä lähtösignaalia jaetaan ja aktiivielektroniikalla ylläpidetään tiskeille (tai interfaceille yms) asti missä jokaisella tiskillä on omat etuasteet ja täysin erillinen äänen prosessointi joka päässä. Mitään insert-syöttöjä yms. ei siis käytetä. Insertti termi sellaisena miten mä sen käsitän on siinä mikserissä oleva liitäntä ulkopuolisille kompuroille gateille yms. Opin uuden termin, lavahaku! Käytännössä siis perinteistä kaukokaapelia? Patch taulussa (ja muutenkin) kaikki on varmaan XLR-liittimillä, balansoituna? Voiko muuten vetää :) Tuli vaan mieleen että studiopuolella patch-purkit tuntuu olevan enimmäkseen plugi-liitäntäisiä ja vielä balansoimattomia. Puhut varmaankin demopajoista ja FX/INS kaluston patchista etkä mikkipatchista. Mites konkkamikit, onko phantom-syöttöön jokin vakioratkaisu lavapäässä? Aktiivisplitti hoitaa ton homman, mut passiivisplitillä päätetään et kumpi pää (F.O.H. vai MON) antaa tarvittavan mustanaamion. Jostain syystä Suomessa vakiintunu et keula antaa sähkön, mut maailmalla yleisemmin monitoripää hoitaa ton homman (siitä yksinkertaisesta syystä et matkalla on vähemmän kaapelia eli sähkö kulkee kivammin perille) Niin aivan, valmis FOH signaali tietenkin menee prosessoreille ja siellä vielä jaetaan taajusalueittain päätevahvistimille/vahvistinryhmille jne. Juu harvemmin se kaapeli menee matkalta poikki, elektroniikka ja liitännät ne helpommin rikki menee. Onkohan tuommoisia kaukokaapeleita niin että se boksi on lennosta vaihdettavissa ja kaapeli ns. universaalia? Joku varmaan teetättänyt ainaskin. Kaikki osat on vaihdettavia, tosin harvemmin ilman kolvia. Yleensä tommosissa järjestelmissä kaikki liitännät on multsareilla ja nää multsarit sit taas on kolvattu (tai puristettu) itse johtimiin kiinni. Ja mitään yleismaailmallista standardia tähän ei oo vaan kukin vetää tyylillään. Pitlä tossa jo kertoikin omassa postauksessaan yleisimmät multsarien valmistajat. Miten yleistä ainakin noilla festareilla on että bändi (miksaaja) tuo oma FOH-tiskin? Kattelin kerran paikallisessa kun vaihtui tiski useaan kertaan, mutta siellä 2 lavaa vuorotteli joten vaihtoaikaa oli 60min kerrallaan. Valopöytää varmaan harvemmin vaihdetaan lennosta? Kaikki riippuu kaikesta, jotkut haluaa tuoda oman tiskin, jotkut ei. Kyllä valotiskejäkin kuskaillaan omia. Toiselta kantilta mietin että klubipuolella vähemmän varmaan vaihdetaan tai edes voi vaihtaa (missä kiinteä asennus). Nosturissa nyt vähän enemmän ravanneena, mietiskelin ettei taida mahtua tai pystyä tiskiä vaihtamaan ollenkaan, kiinteä lienee. Kaiken pystyy vaihtamaan kunhan asioista on sovittu etukäteen. On Nosturissakin käyny lauta jos toinenkin pyörähtämässä sen talon Midaksen paikalla. Aiheen vierestä, Provinssissa kun kerrankin kävin kesällä niin sekin kyllä ihmetytti että miten ne saavat sinne korpeen sähköä riittämään varsinkin sille päälavalle kun oli Rammstein. Tämäkin on oma ammattilajinsa tuollaiset järeät tilapäiset sähkövedot, mitäs niistä osaatte sanoa? Generaattorilla sitä sähköä tehään. Harvemmin tommosia määriä festariolosuhteissa valtakunnan verkosta otetaan. Ja vaikka otettas niin silti on omat äijät sitä varten, Suomessakin löytyy ainakin yks sähköfirma, joka on erikoistunu pelkästään viihdeteollisuuden tarpeisiin. Viltsu
audiokantaja | |
Työnantajallani on käytössä järjestelmä jossa on räkillinen Klarkin aktiivisplittereiä (8ch per pala), räkin perässä on neljä moninapaliitintä kaukokaapeleille ja monitoritiskiviuhkoille. Tilanteesta riippuu miten noita käytetään, on tehty sitä että etupäähän menee kaksi identtistä kaapelia joista toinen tarjoillaan vierailevalle tiskille, toinen omalle ja monitoripäässä vastaava järjestely. Tai sitten voidaan vetää yksi kaapeli ja vaihtaa viuhkaa etupäässä, tästä vaan seuraa se että paluut joudutaan vetämään jotain muuta kautta jotta homma toimii tiskiä vaihtaessakin. Joskus otetaan ton splitterin rinnalle toinen stagebox jossa on passiivijako ja samat liittimet, saadaan viereilevalle yhtyeelle täysin oma kaapelointi jota voidaan kytkeä jo edellisen vedon aikana. Modulaarinen rakenne avaa monia mahdollisuuksia. Lavakaapeloinnista sen verran että hakuja suositaan, 8-kanavaa ja noin 10 metriä on aika vakio tollasilla keskikokoisilla lavoilla. Yksi rummuille, lavan kumpaankin sivuun yhdet ja eteen neljäs on aika normaali kattaus. Merkattu kirjaimilla A-D ja jokaisen kanava numerolla. Eli voi kirjata listaan että basari on haku A1 ja leadilaulu D3 | |
Mites konkkamikit, onko phantom-syöttöön jokin vakioratkaisu lavapäässä? aktiivisplitteristä saa kanavakohtaisesti phantomin päälle, y-haara-kaukossa taas vaan toinen tiski syöttää phantomia, mieluiten se lavalla oleva. muuntajaerotuksessa vaan joku kaukokaapelin haaroista on kytketty suoraan sisääntulon rinnalle ja se on se haara mikä ne phantomit antaa sitten. muista haaroista ei mene phantom läpi. hösösö ! | |
stnprkl: Insertti termi sellaisena miten mä sen käsitän on siinä mikserissä oleva liitäntä ulkopuolisille kompuroille gateille yms. Juuri sitä meinasin, siis mikkietuasteen jälkeen tapahtuvaa. Puhut varmaankin demopajoista ja FX/INS kaluston patchista etkä mikkipatchista. Juu, ei voi ns. oikeista studioista puhua kun ei ole päässyt näkemään, eli "studiokamoissa". Aktiivisplitti hoitaa ton homman, mut passiivisplitillä päätetään et kumpi pää (F.O.H. vai MON) antaa tarvittavan mustanaamion. Aktiiviin kommentoin: no tottakai, miksen sitä tajunnu. passiiviin: mielenkiintoista, enpä ole tullu ajatelleeksi asiaa ennen. | |
Todella hienoa että joku tällasen aiheen teki, oon ite ihmetelly jonkinverran samoja juttuja mutta en oo osanut saada niitä tekstiks joten kiitosta vaa tekijälle ja vastaajille , lisää samantapasta infoa kelpaa aina kun ei näistä niin paljoa tietoa löydy. http://www.studiomjau.com/ | ragol 14.12.2010 22:17:39 (muokattu 15.12.2010 19:50:48) | |
|
Paljon painavaa asiaa on tässä ketjussa jo tullut. Ajattelin kuitenkin vielä hieman raapustaa hajatuksia tuosta varsinaisesta splittauksesta ja siihen liittyvistä jutuista. Koska tämä foorumi ei tue kuvia, niin laitoin tekstin häikäilemättömästi blogiini: http://puukorva.blogspot.com/2010/1 … ttauksen-sielunelamaa-ja-vahan.html Kommentoikaa nyt viisaammat ihmeessä, että onko tuossa jorinassa mitään päätä tai häntää. Sillin parhaita selkäpaloja siitä ei löydy (ainakaan toivottavasti), mutta ehkä vain hyvä niin. ;) Edit: linkkiä korjailtu vähän käyttäjäystvällisemmäksi. Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com | |
LLLoyd: aktiivisplitteristä saa kanavakohtaisesti phantomin päälle, y-haara-kaukossa taas vaan toinen tiski syöttää phantomia, mieluiten se lavalla oleva. muuntajaerotuksessa vaan joku kaukokaapelin haaroista on kytketty suoraan sisääntulon rinnalle ja se on se haara mikä ne phantomit antaa sitten. muista haaroista ei mene phantom läpi. Ja varsin usein noissa Y-haaraan perustuvissakin phantomit saadaan syötettyä vain yhdestä haarasta. Tämä siis hoidetaan sillä, että muista haaroista katkotaan maat. Joissain tilanteissa auttaa brummien kanssa, mutta joskus taas voi olla haitaksi tuo, että saadaan vain yhdestä tiskistä sitä phantomia. Passiivisen Y-haaran suuri ongelma on se, että tiskit vaikuttavat toisiinsa. Kun yhdessä vääntää gainia, niin se muuttaa ko. tiskin inputin impedanssia, joka taas näkyy muuttuneena impedanssina mikille ja mikin signaalitaso/vaste muuttuu, jolloin toisessa tiskissä joudutaan kompensoimaan ja ja ja... Ei nyt välttämättä iso ongelma useinkaan, mutta hyvä tiedostaa kuitenkin. Lisäksi Y-haaralla enemmän kuin 2 haaraa tuo helposti ongelmia. Tiedän kyllä, että monessa paikassa tehdään kolmeen haaraan ihan surutta (foh, monitorit ja nauhoitus. esim), mutta osa mikeistä ei tykkää tuosta hankalasta kuormasta. Kysessä on siis sama ilmiö kuin kytkettäessä kaiuttimia rinnan. Mitä useampi tiski on Y-haaralla kiinni, sitä pienemmän impedanssin mikki näkee kaapelin päässä ja se taas näkyy mikin taajuusvasteessa ja säröominaisuuksissa. Niin, ja lisäksi Y-haarassa yhden haaran hajoaminen kuuluu helposti muissakin haaroissa. Aktiivisplitterillä (ja mahdollisesti sopivilla muuntajaversioilla) nuo haarat ovat käytännössä itsenäisiä, ja ongelmat pysähtyvät vain siihen yhteen haaraan. Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com | pitk 15.12.2010 09:35:39 | |
|
ragol: Lisäksi Y-haaralla enemmän kuin 2 haaraa tuo helposti ongelmia. Tiedän kyllä, että monessa paikassa tehdään kolmeen haaraan ihan surutta (foh, monitorit ja nauhoitus. esim) Kylä se kolme on passiivisena ihan maksimi. Toimii, jos kaikki osa-alueet on kondiksessa. | |
ragol: (http://puukorva.blogspot.com/2010/1 … ttauksen-sielunelamaa-ja-vahan.html). Voitko korjata linkkiäs vähän, tulee ) merkkiä loppuun niin ei suoraan klikaten toimi.. Muuten sanon että tiukkaa asiaa taas! | |
stnprkl: Aktiivisplitti hoitaa ton homman, mut passiivisplitillä päätetään et kumpi pää (F.O.H. vai MON) antaa tarvittavan mustanaamion. Jostain syystä Suomessa vakiintunu et keula antaa sähkön, mut maailmalla yleisemmin monitoripää hoitaa ton homman (siitä yksinkertaisesta syystä et matkalla on vähemmän kaapelia eli sähkö kulkee kivammin perille) Mun mielestä noi passiivisplitit vois ihan suosiolla unohtaa festareilla, mut niin vaan itsellekin on myös talonmiehenä tietyille firmoille työskennellessä tullu noita vastaan, eikä siin mitn. Ongelmien ratkominen vaan on jonniin verran työläämpää... Mulla on aina ollu itellä tapana ehdottaa että ajellaan mustikset lavan päästä. Jotenkin silleen selkeempi, kun siellä päässä kuitenkin helpommin on kärryllä siitä mitkä rännit noita mustiksia tarttee, varsinkin jos ei pop-artistilla ole omia mikkejä / bokseja mukanaan, jolloin sinne menee sitä mitä sattuu olemaan... | _obbo_ 05.03.2011 14:16:05 (muokattu 05.03.2011 14:25:12) | |
|
"Aiheen vierestä, Provinssissa kun kerrankin kävin kesällä niin sekin kyllä ihmetytti että miten ne saavat sinne korpeen sähköä riittämään varsinkin sille päälavalle kun oli Rammstein. Tämäkin on oma ammattilajinsa tuollaiset järeät tilapäiset sähkövedot, mitäs niistä osaatte sanoa?"" taisitkin saada jo vastauksen mutta siellä on pari kolme diesel generaattoria lavan takana joista tuodaan sähköä ja taitaapa sitä käydä ihan kytkemässä seinäjoen energialta joku . siellä on aina viikkoa ennemmin jo isoja pitkiä paksuja kaapeleita mitkä saadaan sähköverkkoon kytkettyä | |
.... ja taitaapa sitä käydä ihan kytkemässä seinäjoen energialta joku .... Eli Festivaalisähkö Oyn kaverit Viltsu
audiokantaja | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|