Aihe: Kielet jäykät eivätkä soi kunnolla.
1 2 3 4 5 6 725 26 27 28 29
PJS
14.12.2010 16:08:22 (muokattu 14.12.2010 16:10:21)

Faktoja ihmisille:

- Beatles on enemmän rock ja raskaampaa kuin yksikään nykypäivän orkesteri. Kaikki yritykset väittää toisin ovat harhaista jorinaa joka aiheutuu siitä, että biitleksiä verrataan muihin kuin aikalaisbändeihin.

- Ei ole epäselvää kuka ei tiedä mistä puhuu jos ehkä muutaman 1-2x45min (tai jopa 30 min) keikan vuodessa soittava kitaristi alkaa esittämään kymmeniä 4x45min keikkoja vuodessa soittavalle jannulle tai kitarateknikon/roudarin asemassa säännöllisesti eri bändeille vaihtavalle jannulle vastaan, että kielet ei kulu kovinkaan nopeasti.

- Humpan/coverkeikan soittaminen vaatii soittajalta ihan eri tavalla chopseja kuin esim. metallin kepittäminen. Toki tietyt soittamisen osaalueet (sweeppaus, tapping, järjetön sahaaminen vailla tajua dynamiikasta yms.) jäävät vähemmälle, mutta se yleismusikaalinen kaikkien muiden juttujen haltuunottaminen paikannee nuo puutteet.

Itse aiheeseen ei mitään järkevää sanottavaa.
Peace!
Mr. Speed
14.12.2010 16:26:03
PJS: Faktoja ihmisille:

- Beatles on enemmän rock ja raskaampaa kuin yksikään nykypäivän orkesteri. Kaikki yritykset väittää toisin ovat harhaista jorinaa joka aiheutuu siitä, että biitleksiä verrataan muihin kuin aikalaisbändeihin.

Sillon kun dinosaurukset vielä vähän höyrysivät, asiat olivat siis todella huonosti :)

- Ei ole epäselvää kuka ei tiedä mistä puhuu jos ehkä muutaman 1-2x45min (tai jopa 30 min) keikan vuodessa soittava kitaristi alkaa esittämään kymmeniä 4x45min keikkoja vuodessa soittavalle jannulle tai kitarateknikon/roudarin asemassa säännöllisesti eri bändeille vaihtavalle jannulle vastaan, että kielet ei kulu kovinkaan nopeasti.

Kielien kuluminen on aivan olosuhteista ja soittajasta riippuvainen asia. Tästä on siis turha kiistellä.

- Humpan/coverkeikan soittaminen vaatii soittajalta ihan eri tavalla chopseja kuin esim. metallin kepittäminen. Toki tietyt soittamisen osaalueet (sweeppaus, tapping, järjetön sahaaminen vailla tajua dynamiikasta yms.) jäävät vähemmälle, mutta se yleismusikaalinen kaikkien muiden juttujen haltuunottaminen paikannee nuo puutteet.

Olet siis kuullut vain paskaa metallia. Josset mitään genrestä ymmärrä, älä arvioi sitä. En sen enempää ala selvittämään asioita. Helmiä sioille ja sitä rataa :)

Itse aiheeseen ei mitään järkevää sanottavaa.

Ei minullakaan.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
aristoteles666
14.12.2010 16:30:39 (muokattu 14.12.2010 16:31:47)

Mr. Speed: Sillon kun dinosaurukset vielä vähän höyrysivät, asiat olivat siis todella huonosti :)

eikä ollut, dinosaurus oli hyvää leivän päällä.
edit. ja sushissa.
Kielien kuluminen on aivan olosuhteista ja soittajasta riippuvainen asia. Tästä on siis turha kiistellä.

on sinällään, mutta jos soittaa, ne kuluu, jos pitää kitaraa seinällä koristeena, ne kuluu, mutta hitaammin.
Mr. Speed
14.12.2010 16:33:33
aristoteles666: eikä ollut, dinosaurus oli hyvää leivän päällä.
edit. ja sushissa.

on sinällään, mutta jos soittaa, ne kuluu, jos pitää kitaraa seinällä koristeena, ne kuluu, mutta hitaammin.

Totta tuo kuluminen. Mutta se voitanee laittaa tuohon "soittaja"-otsikon alle. Soittaja kun vaikuttaa omalla soittotyylillään, -määrällään ja hikoilullaan kielten kulumiseen.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
lavaamo
14.12.2010 16:42:10
PJS: Faktoja ihmisille:

Tää nyt on täyttä paskaa ja tuollaista tärkeilyä & hienostelua. Onhan Beatles vienyt musiikkia hienosti eteenpäin, mutta ei silti sillä ole mitään tekemistä raskauden kanssa vaikka Beatles onkin. Tuo on sama kuin väittisit että Beatles on enemmän zumbaa kuin nyky zumba, ja vain siksi että SINÄ diggaat sitä homopimputusta.
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
Jokkis
14.12.2010 16:47:21
Mr. Speed:Olet siis kuullut vain paskaa metallia. Josset mitään genrestä ymmärrä, älä arvioi sitä. En sen enempää ala selvittämään asioita. Helmiä sioille ja sitä rataa :)

Tämän genren soittajat ovat muutenkin yleensä maailman taitavimpia soittajia. Kyllä heiltä onnistuu humpan tai popin soitto ihan yhtälailla kuin varsinaisiltakin näiden genrejen muusikoilta. Joskus vieläpä paremmin. Väitettäni tukee mielestäni myös se, että joissain kitaralehdissä valitaan vuosittain maailman paras kitaristi, ja useimmiten se kitaristi edustaa jotakin metalligenreä. Maailman parhaan kitaristin valitseminen on kuitenkin hiukan hankalaa, sillä jokaisella on oma tyylinsä ja joku kitaristi on parempi toisella osa-alueella kuin toinen jne...
Mr. Speed
14.12.2010 16:54:58
Jokkis: Tämän genren soittajat ovat muutenkin yleensä maailman taitavimpia soittajia. Kyllä heiltä onnistuu humpan tai popin soitto ihan yhtälailla kuin varsinaisiltakin näiden genrejen muusikoilta. Joskus vieläpä paremmin. Väitettäni tukee mielestäni myös se, että joissain kitaralehdissä valitaan vuosittain maailman paras kitaristi, ja useimmiten se kitaristi edustaa jotakin metalligenreä. Maailman parhaan kitaristin valitseminen on kuitenkin hiukan hankalaa, sillä jokaisella on oma tyylinsä ja joku kitaristi on parempi toisella osa-alueella kuin toinen jne...

Hyvänä esimerkkinä meikäläinen. Okei.. Mua ei vielä toistaiseksi ole palkittu kitaralehdissä, mutta.. Soittelen metallia aika monipuolisesti, ja siskon häissä vedin jopa uskottavasti Elvistä. :D
LesPaul70
14.12.2010 16:55:55 (muokattu 14.12.2010 17:13:15)
(Antaa olla. En ollut lukenut keskustelua kokonaan.)
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
oiva tumpeloinen
14.12.2010 17:17:34
aristoteles666: siksi halvat kielet , niin niitä on halvempi vaihtaa kuin kalliita, koska ne kalliitkaan ei kestä yhtään pidempään.

Jaa. Kumma juttu, että mulla kyllä säilyy toiset setit paljon paremmassa kuosissa huomattavasti pidempään. Ainakin Elixirit tuntuu kestävän moninkertaisesti esim. D'addarion eliniän. Jälkimmäiset on ihan vähälläkin soitolla viimeistään viikon päästä aivan kuolleet, mutta Elixirit kestää useamman kuukauden. Tämä siis sillä marginaalilla, että tulee soitettua useampaa keppiä, niin yhdelle ei tule tolkuttomasti tunteja. Jos soittaa enemmän yhdellä kepillä, saa vaihdella settejäkin useammin. Mutta eroja niiden kestävyydessä on ihan varmasti.
aristoteles666
14.12.2010 19:09:30 (muokattu 14.12.2010 19:11:01)

oiva tumpeloinen: Jaa. Kumma juttu, että mulla kyllä säilyy toiset setit paljon paremmassa kuosissa huomattavasti pidempään. Ainakin Elixirit tuntuu kestävän moninkertaisesti esim. D'addarion eliniän. Jälkimmäiset on ihan vähälläkin soitolla viimeistään viikon päästä aivan kuolleet, mutta Elixirit kestää useamman kuukauden. Tämä siis sillä marginaalilla, että tulee soitettua useampaa keppiä, niin yhdelle ei tule tolkuttomasti tunteja. Jos soittaa enemmän yhdellä kepillä, saa vaihdella settejäkin useammin. Mutta eroja niiden kestävyydessä on ihan varmasti.

mä ehdin hakkaamaan ja venyttämään ne kuoliaaksi ennen kuin tuollaista eroa pääsee tulemaan, metalli väsyy, joustaa aikansa ja sitten joustovara loppuu,
ja sillloin ne alkaa katkeilemaan kun venyttää.

toki siinä on sitäkin että soitan yleensä aina tuota squieria.
padaa@dadaa!
14.12.2010 19:16:46 (muokattu 14.12.2010 19:17:07)

J.Hollström: ...joku Kirk Hammett tai Zakk Wylde tms. kitaransoiton suurmestari. Yleensäkin joku lastenmusiikkia soittava hahmo jonka orkesterin levyt on myyneet sinä vuonna parhaiten.

Plussa pamahti. Oikeasti, jos kitaralehdissä, joiden kohderyhmä on yleensä 14-21-vuotiaat, varmaan pistäisivät älämölön ilmoille jos maailman parhaana palkittaisiin vaikkapa joku fuusio tai flamenco -kitaristi.
Jokkis
14.12.2010 19:54:33
J.Hollström: ...joku Kirk Hammett tai Zakk Wylde tms. kitaransoiton suurmestari. Yleensäkin joku lastenmusiikkia soittava hahmo jonka orkesterin levyt on myyneet sinä vuonna parhaiten.

Lastenmsiikkia... okei, nyt meni jännäks. En mä kyllä menis ensimmäisenä tarjoamaan 5-vuotiaalle vaikkapa Slayerin tai Megadethin levyä. Ei se lapsi siitä mitään ymmärrä (ei ainakaan sanoja). Ja toisekseen, lastenmusiikki on tunnetusti tollasta ilosen kuuloista ja nää edellä mainitut bändit ei oikein taida tehdä kappaleita iloisista aiheista. Ja mun tuttavapiirissä on enemmän aikuisia, jotka kuuntelee tätä ''lastenmusiikkia'' kuin nuoria alle 18-vuotiaita. Mun ikäsistä tyypeistä suurin osa kuuntelee jotakin teknojynkytystä tai räppiä ja se on jotain, mitä minä todella vihaan!

padaa@dadaa!: Plussa pamahti. Oikeasti, jos kitaralehdissä, joiden kohderyhmä on yleensä 14-21-vuotiaat, varmaan pistäisivät älämölön ilmoille jos maailman parhaana palkittaisiin vaikkapa joku fuusio tai flamenco -kitaristi.

Itse asiassa heti tuli mieleen yksi hevikitaristi, joka osas soittaa flamencoa ennen kuin kuoli. Nimittäin Randy Rhoads. Ja toi lukijoiden kohderyhmä on varmasti laajempi kuin väität.
Mr. Speed
14.12.2010 19:55:54
padaa@dadaa!: Plussa pamahti. Oikeasti, jos kitaralehdissä, joiden kohderyhmä on yleensä 14-21-vuotiaat, varmaan pistäisivät älämölön ilmoille jos maailman parhaana palkittaisiin vaikkapa joku fuusio tai flamenco -kitaristi.

Tää on ilmeisesti sitä niin kutsuttua katkeruutta menetetystä nuoruudesta :(
aristoteles666
14.12.2010 19:59:17

Jokkis:
Itse asiassa heti tuli mieleen yksi hevikitaristi, joka osas soittaa flamencoa ennen kuin kuoli. Nimittäin Randy Rhoads. Ja toi lukijoiden kohderyhmä on varmasti laajempi kuin väität.

mulla on itse asiassa tähän vaihtari joka oikeasti, siis ihan oikeasti osaa soitta flamencoa ja se tyyppi on (drumroll) steve stevens.
padaa@dadaa!
14.12.2010 20:40:12 (muokattu 14.12.2010 20:49:56)

Jokkis:

Niin joo, kyl joku saattaa jo 13-vuotiaana 4l3xxi Laihosta diggailla.

Mr. Speed: Tää on ilmeisesti sitä niin kutsuttua katkeruutta menetetystä nuoruudesta :(

Mikä? En ole lähelläkään kolmeakymppiä niin ei jummarra.
Jii-Gee
14.12.2010 20:46:03

Jokkis: Tämän genren soittajat ovat muutenkin yleensä maailman taitavimpia soittajia.

Jaahas..kova väite,mutta sulla lienee ihan faktatietoa asiasta koska tuskin muuten täällä moisia väittäisit !?

Tästä olisi mielenkiintoista kuulla lisää,laita ny toki edes muutama esimerkki aiheesta..ei liene edes vaikeaa jos kert ovat yleensä maailman taitavimpia ??
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
Jokkis
14.12.2010 21:54:33
Jii-Gee: Jaahas..kova väite,mutta sulla lienee ihan faktatietoa asiasta koska tuskin muuten täällä moisia väittäisit !?

Tästä olisi mielenkiintoista kuulla lisää,laita ny toki edes muutama esimerkki aiheesta..ei liene edes vaikeaa jos kert ovat ??

No sanotaanko näin, että lukeutuvat useasti maailman taitavimpiin. Niin no täytyy kyllä sanoa, että rumpaleista löytyy parhaita esim. Joey Jordison (Slipknot, en kyllä diggaile tätä yhtyettä), Dave McClain (Machine Head, mies on kone) ja tietysti Dave Lombardo (Slayer, tämä mies luo bändiin sen hengen mikä siinä oli ennen kuin erosi yhtyeestä). Kitaristeista ehdottomasti Randy Rhoads (harmi, että kuoli niin nuorena. Olisi voinut olla vielä paljon parempi), Gus G. (Firewindin kitaristi ja säveltäjä. Loistava soolokitaristi), Bodomin kitaristit, Jeff Waters (Annihilator, nero riffien keksijä), Luca Turilli (Rhapsody Of Fire) ja muita, joita en jaksa tässä mainita.Basisteista en juuri tiedä muita kuin Cliff Burtonin (Metallica, kuoli traagisesti keikkabussin suistuttua tieltä v.1986. Ilmiömäinen basisti sillä soitti bassolla sooloja ja oli ehkä metallican kaikkien aikojen taitavin muusikko).
Kosketinsoitinvirtuooseja ovat esim. Jens Johansson (Stratovarius, välillä kyllä vähän oudot käytöstavat, wikipediasta katoin) ja Janne Wirman (Children Of Bodom).

Voisin vielä lopuksi sanoa, että nämä kyseiset soittajat pystyvät soittamaan paljon myös muitakin musiikkityylejä ja lajeja mutta ovat vain halunneet tehdä musiikkia tämän musiikkityylin kautta ja ovat erityisen hyviä siinä. Sitä paitsi metallimusiikki on paljon hankalampaa soittaa kuin populaarikulttuuriin lukeutuvat pop-kappaleet. Rock on taas asia erikseen.
aristoteles666
14.12.2010 21:57:45

ei sillä että itse pitäisin, mutta kyllä jazzin puolelta löytyy jätkiä jotka hakkaa noi ihan 10-0, teknisesti ja osaamisellaan muutenkin.
0101978
14.12.2010 22:00:27
aristoteles666: ei sillä että itse pitäisin, mutta kyllä jazzin puolelta löytyy jätkiä jotka hakkaa noi ihan 10-0, teknisesti ja osaamisellaan muutenkin.

Nyt puhut asiaa!
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)