Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 573 74 75 76 77122 123 124 125 126
ANtTIKRISTUS
14.12.2010 15:10:10 (muokattu 14.12.2010 15:22:08)
aristoteles666: jos katsotaan axen käyttäjiä, siellä on paljon yli kymmenen vuotta soittaneita ja aika vakavasti harrastaneita sekä jopa levyjä myyneitä muusikoita ja kuitenkin niille
se ero on pienempi koska ne käyttää sitä vaikka rahan puolesta voisi käyttää alkuperäisiä ja roudarit jopa kantaisi ne.

eikä ne edes mainosta sitä, ne vaan käyttää.

No sitten varmaan luulisi vähän parempia clippejä löytyvän mitä näitä youtube-suhinoita? :)

Kyse oli oikeastaan siitä, mimmoisia clippejä tässä ja muissa hakemissani keskusteluissa on ollut ja niiden pohjalta se ostomielipide on mielestäni helpoin (pakko?) tehdä, jos ei pääse edes kumpaakaan tuotetta fyysisesti testaamaan, saatika että vertailemaan rinnakkain?

Olen siis katsellut vahvistimia, puntaroinut ominaisuuksia ja kuunnellut näytteitä jo loppukesästä lähtien ja ajan myötä olen kallistunut Buddan puolelle. Axen huomasin oikeastaan vasta muutama viikko sitten ja monipuolisten ominaisuuksien takia se alkoi kiinnostaa.

Olen tässä parina iltana koettanut kyllä googletella ja jonkun verran eri foorumeilta olen ehtinyt vertailemaan ääninäytteitä, verrokkina olen tuota Buddaa käyttänyt kun siinä on ääninäytteiden perusteella tähän mennessä ollut minulle mieluisimmat ja luonnollisimmat soundit.

Mielelläni kuulisin lisää ääninäytteittä Axesta, siitä kun lähtee niin monenlaista soundia. Ehkä joku niistä clipeistä osuu sitten tarpeeksi lähelle, että minuakin miellyttää. Jatkan toki vielä itsekin etsintää.
Wradlin
14.12.2010 15:24:57
Näin köyhän maallikon silmin voisi kenties todeta että Axe on loistava vehje niille jotka jostain syystä haluavat vaikka 17 erilaista kitarasoundia, mutta käytännössä hyödytön niille, jotka tarvitsevat sen soundin. Sit kun AC/DC vetää Axella niin kumoan tämän mielipiteen. Hymiö.

Jos mulla olisi varaa ostaa itselle "se" vahvistin jolla saa "sen oikean" soundin, ostaisin sen oikean vahvistimen, sillä loppujen lopuksi tarvetta olisi vain yhdelle särö- ja yhdelle cleansoundille. En ainakaan näe että perus rock/metallibändin kitaristi tarvitsisi enempää kuin yhden särösoundin, eli ts. sen oman soundinsa. No, jokainen toki vetää miten haluaa.

Eli jos ei ole omaa vakituista soundi-identiteettiä niin mallintavia käyttöön vaan mutta jos on, niin eikö se ole sama vetää sillä yhdellä, omalla vahvistimella?

Ei mulla muuta. Näköjään kun te täällä tykkäätte aiheesta tapella niin jatkakaa toki =)
Point
14.12.2010 15:33:13
Olishan toi perhanan kätevä vehje, mutta hintaa setille tulisi niin älyttömästi, että haaveeksi taitaa jäädä. Mulle just passeli: Paljon erityylisiä soundeja ja äänittäminen helppoa. Soundiklipitkin vakuuttavat. Esim:
http://www.youtube.com/watch?v=-ElWp7Mquo8&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=73iSaOShA0s&feature=channel

Heti ostaisin, jos jostain lohkeaisi pari tonnia ylimäärästä..
Kontiak
14.12.2010 16:44:26
VViltsu: Eli jos ei ole omaa vakituista soundi-identiteettiä niin mallintavia käyttöön vaan mutta jos on, niin eikö se ole sama vetää sillä yhdellä, omalla vahvistimella?

Toki. Mikä on tuo yksi, oma vahvistin? Onko se nyt Fryette UL vai Axe-Fx? Kuka on köyhä?
http://www.truthinshredding.com
Mr. Speed
14.12.2010 16:46:51
Kontiak: Toki. Mikä on tuo yksi, oma vahvistin? Onko se nyt Fryette UL vai Axe-Fx? Kuka on köyhä?

Se yksi oma vahvistin on se, mihin mieltyy eniten. Köyhyydestä en tiedä, on Fryette UL aika kallis. Mutta kun huoneessa kuuntelee kovalla volalla eri hi-gainereita (Mesa, Framus, Peavey, ENGL, Marshall, VHT, Diezel) huomaa niissä ihan oikeasti melko nopeastikin eroja.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
McNulty
14.12.2010 16:53:57
LaXu: Mikkimallinnuksena voi valita vain mikin mallin (tai ei mikkimallinnusta lainkaan), joista siis kaikki yleisimmät studiomikit lienevät edustettuna. Jos hommaa Redwirezin impulssipaketit, niistä löytyy impulsseja jotka on äänitetty mikillä x asennossa y, käytännössä kymmeniä eri asentoja/mikkejä per kaappi. Itse en ole niitä hommannut, koska en hirveästi jaksa mikkiasentojen kanssa räpläämistä oikeidenkaan kaappien kanssa ja vakiokaappimallinnukset ovat mielestäni mainiot.
Juu, en minäkään oikeiden kaappien kanssa niin hirveästi tuota mikin asentoa puljaa. Tuntuu että live- ja lavakäytössä melkeinpä se ja sama missäpäin se mikki onpi. Äänittelyssä varmasti homman nimi olisi toinen. Olisi kuitenkin mielenkiintoista jos jollain softalla/raudalla kyseistä asiaa voisi virtuaalisesti testata. Olisi mallinnettu eri mikkejä ja kaappeja, sekä voisi tosiaan mikin paikkaa vaihdella. Ilmeisesti kuitenkin vaatisi työlästä tutkimusta ja mallinnusprosessointia. Mahdotonta tuskin... saihan tuo Strymonikin nauhakaikulaitetta mallinnettua ihan kuluneita nauhoja ja yli-biasoituja lukupäitä myöden.

Tuo mikkimallinnuskaan ei ole mielestäni mikään älyttömän oleellinen ominaisuus Axessa.
Joo, eihän se mikään "avainkriteeri" varmastikaan ole, mutta se voi olla oiva tapa esim. muutella jotain valmista soundia suuntaan tai toiseen. Itse olen (tosin vain PODilla) monesti huomannut tekeväni soundin ns. vakioasetuksilla, mutta sitten haeskellut mikkivaihtoehdoilla sopivampaa alakerran/keskialueen/yläkerran toistoa. Nimenomaan nauhoittaessa.

Mitä huoneambienssiin tulee, sitähän voi hakea Axen kaiulla, josta siis löytyy monipuolisesti säädettäviä huonekaikujakin.
Oolrait. Tuo ajatus tuli lähinnä Rolandin V-rumpujen puolelta, joissa moduuleista löytyy Ambience-valikosta erilaisia tiloja ja niiden ominaisuuksia. Esim. tiloiksi voi valita Garage, Living room, Stadium jne. Myös tilan kokoa ja muotoa voi muokata, kuin myös seinien materiaalia (wood, plaster, glass). Se on ihan veikeä idea, ainakin lyömäsoittimissa.

Kiitoksia infosta.
functioning like the scissors, cut the tall ones!
Mikko L
14.12.2010 17:34:20 (muokattu 14.12.2010 17:49:08)

Lupailin aiemmin pätkää nuista mediumsäröistä niin tein tällaisen pätkän joka käy aikalailla kaikki säröasteet läpi.

http://soundcloud.com/clark-kent-job/clark-kent-marsha-test

Marshaa käytin vahvistimena tuossa ja se tulee Redwirez Bognerkaapin läpi ja ei mitään muuta kuin pelkkä vahvistin ja kaappi eli hurinat kuuluu juuri kuin oikeastakin vahvistimesta kuuluisi. En vaihda vahvistimen EQ-asetuksia koko videon aikana.

Homma alkaa lowgain tasolla ja käyn läpi PRS Custom 24:llä singlecoil-asetukset. 0:29 paikkeella vaihtuu humbuckeriin ja huomatkaa että gainia tulee samantien lisää kuten oikeallakin vahvistimella tapahtuisi ja soundi on tuota tuttua Marshallia. 0:45 heitän lisää volumea kitarasta joka myös lisää gainia kuten oikeassa vahvistimessa. Ja tuo sama soundi millä soitin alussa puhtaita taipuukin sitten kunnon rokkisäröksi ihan vain näpläämällä kitara. Kuten oikeallakin vahvistimella. 1:00 eteenpäin demonstroin miten kaulamikkiasennolla voi soittaa myös sooloa. Sen jälkeen nostan ihan vähän vahvistimen gainia. 2:33 paikkeella laitan Marshan gainin klo 12:n jossa se on jo tuollainen Marshall-rockisärö. 2:50 gain nousee noin klo 13:30:n. 3:12 paikkeella gain on klo kolmessa ihan videon loppuun saakka. Siinä sitten jotain pimpelipompelitilutusta. Tuo toimii jo ihan kunnon tilusoundina. Silti nämä kaikki soundit on aika Marshall.

Kaikki ei välttis huomaa tuosta musiikkipätkästä mutta tuntuma on helvetin realistinen ja mun perseessä ainakin kutittaa. Dynamiikka on myös realistinen. Ei tällaista pysty tekemään millään muulla mallintavalla. Tämä todistakoon että vertaaminen muihin mallintaviin ei päde jatkossa. Totta on silti että Axe-Fx on mallintava, mutta ei sillä pitäisi mun mielestä olla mitään väliä kun tiedän että mulla on yli 70 tän tasoista vahvistinta (eli helvetin tasokasta vahvistinta) joita ei tarvi huoltaa/vaihtaa putkia/ostaa pedaaleita muokkaamaan sitä soundia.

Kuulostaako tämä Marsha 100% samalta kuin oikea Marsha? Ehkä oikea kysymys on että onko sillä väliä jos tämä kuulostaa hyvältä. Ei sitä tiedä vaikka inhoaisin miltä se oikea Marsha kuulostaa. Pääasia mulle että se kuulostaa eriltä ku mitä nämä muut amp simit Axen sisällä.

Alle yhden nupin hinta tästä laitteesta. Kyllä tää mun mielestä on edullinen. FRFR monitori, midi pedaali ja Axe-Fx Standard on jotain 2000e luokkaa yhteensä. Se ei ole paljon. Ei ole. Ei. Ei. Ei. Varmaan jokaisella tositoimen kitaristilla on jokin tämän arvoinen kitara/kitaralaite jo olemassa. Jos ostaa halfstackin kitaravehkeet ja pakolliset pedaalit: noisegate, wah, säröpedaali yms. se tulee joka tapauksessa olemaan ainakin tuon 2000e ja jos puhutaan yhtään kovemman luokan laitteista niin nuppi yksistäänkin maksaa jo tuon 2000e päälle uutena. Ei siis mitään Valvekingejä. Axe-Fx:n monipuolisuutta tuskin tarvii enää selostaa verrattuna yhteen halfstackiin.

Mun mielestä melkein paras ominaisuus tässä Axe-Fx:ssä on ettei mun tarvitse päättää mikä on mun lempivahvistin ja vääntää kättä muitten kitaristien kanssa tyyliin: "mun vahvistin on paras. no eiku mun vahvistin on paras" (jota tässäkin keskusteluketjussa harrastetaan) Ennen mä vaihtelin koko ajan Mesa Mark IV:n, Dual Recton ja lukuisten Orangien välillä että mikä se on se paras mulle. Nyt ei tarvi miettiä mitään usean tuhannen ostopäätöksiä kun pyöräyttää vaan rullaa. Eihän se välttämättä sitä tarkoita että mulla on "juuri se sama" soundi Axessa, mutta useimmassa tapauksessa se on jo niin lähellä että mulle ei oo väliä ja oon melko varma ettei teillekkään olisi väliä.

Ja ennenkuin alatte vääntämään mun sanoista off-topic tekstiä (joka kuitenkin tapahtuu) niin sanon näin että ei Axe-Fx sovi kaikille. Digiaikaan siirtyminen vahvistinmielessä on iso askel ja ei välttämättä helppo. Mun kohdalla suurin ongelma oli se että vaikka soundit on aina mielyttänyt mua niin treeniksellä/keikkapaikalla ei olla vielä digiajan mukana. Eli treeniksellä kitara piti laittaa PA:han ja laulaja nypristelee siitä. Livepaikalla miksaustiskin miehet pyytävät mua vieläkin mikittämään mun vahvistimen linjasoundin sijaan, mutta ei tässä oo mitään speakkereita mitä mikittää. Se on jotenkin vaikea älytä ihmisillä.

Eihän se myöskään tarkoita sitä että kaikki välttämättä löytää tästä sen oman soundin. Treenihuonesoundi on se mihin useimmat kitaristit on tottunut vaikka se on esim. mun mielestä soundi jolla ei ole mitään väliä kun se on vaan omille korville. Itse olen esiintyvä musisoija. Jos kyse ois omaksi iloksi kitaran soittamisesta niin soittaisin akustista kämpillä. Axe-Fx:stä tuon perinteisen treenihuonesoundin saamiseksi tarvii joko kalliit FRFR-laitteet tai sitten oikean kitarakaapin ja myöskin hyvälaatuisen päätevahvistimen. Pitäkää nämä asiat siis mielessä. Itse kuitenkin ajattelen asiaa kuuntelijan perspektiivistä ja nehän ei ikinä kuule mitään muuta soundia kuin mikitetyn soundin levyllä tai mikitetty soundi livenä, joten siinä mielessä Axe-Fx tekee tuon kaiken ihan ilman mitään lisälaitteita.

Essee valmis. :)

EDIT: Niin ja lisäksi vielä että Axe-Fx:llä on kuukauden mittainen palautusoikeus että kyllä te voitte sitä testata ihan rauhassa. Niinhän se olisi paras tehdä.
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
jipeeällä
14.12.2010 17:39:08
Plussa!

(Tämä liite siksi ettei tule virhettä :o)
Mr. Speed
14.12.2010 17:51:17
Kyllähän se näköjään reagoi soittotatsiin ja kitaran säätöihin, mitä ei huonommilla mallintavilla tehdä. Tuo kitaralla soundin puhdistaminen ei kuitenkaan ole esim. Ultra Leadin tasolla. Sillä meinaan saa täysin puhdasta soundia tapposäröistä vain tiputtamalla tallamikin volaa n. puoleen.

Tai toisinpäin. Puhtaan kanavan voi säätää niin, että se on täysin puhdas hellästi soitettuna, ja kovaa pickattuna ihan kunnollinen rockisärö. Nuo on asioita mitä yksikään mallintava tunnu vielä osaavan kunnolla.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Vladi
14.12.2010 17:51:54
Kiitos Mikolle tosta pätkästä!

Ootko jälkikäsitelly tota soundia jotenkin? Ku puhuit muistaakseni joskus, että tykkäät leikata treblejä pois. Soundi on mielestäni muuten hyvä, mutta vähän steriili treblepuolelta. Semmoinen räkäisyys puuttuu. Sun muissa pätkissä on ollu vähän samaa juttua, eli tää on varmaan sun eq:ttamisen tulosta?

Joka tapauksessa, varsin kelpo pätkä. :)
Kyllä se siitä.
Kontiak
14.12.2010 18:36:38
Mr. Speed: Se yksi oma vahvistin on se, mihin mieltyy eniten.

NIMENOMAAN!
Mr. Speed
14.12.2010 18:37:52
Kontiak: NIMENOMAAN!

Niin. Olenko jossain vaiheessa täällä huutanut, ettei Axe FX sovi Mikolle? Aivan. En. Itse olen kertonut miksen sen soundiclipeistä ole pitänyt, ja siitäkös se poru onkin syntynyt.
Mikko L
14.12.2010 18:42:23

Pojat rauha!

Vladi: Kiitos Mikolle tosta pätkästä!

Ootko jälkikäsitelly tota soundia jotenkin? Ku puhuit muistaakseni joskus, että tykkäät leikata treblejä pois. Soundi on mielestäni muuten hyvä, mutta vähän steriili treblepuolelta. Semmoinen räkäisyys puuttuu. Sun muissa pätkissä on ollu vähän samaa juttua, eli tää on varmaan sun eq:ttamisen tulosta?

Joka tapauksessa, varsin kelpo pätkä. :)

En oo tehnyt mitään jälkikäsittelyä mutta oon huomannut näissä Redwirezeissa olevan sihinätön yläpää joka taas mun mielestä on ihan hyvä asia. Kai se on makuasia. Pistänpä vielä tuosta Axen VHT:sta pätkän Axen omalla kaapilla jos siinä ois sitä sihinää ja puhdistumista. :)
Kontiak
14.12.2010 18:43:21
VViltsu: Niin ne huiputkin asian hoitaa.

Ja se vahvistin voi olla esimerkiksi jokin Marshall. Huomattavasti paremmin ajaisi asiansa kuin mallintava.

Chris Broderick on aika huippujätkä: http://www.youtube.com/watch?v=9fkzazFPnxw
Vladi
14.12.2010 18:43:25
Mikko L:
En oo tehnyt mitään jälkikäsittelyä mutta oon huomannut näissä Redwirezeissa olevan sihinätön yläpää joka taas mun mielestä on ihan hyvä asia. Kai se on makuasia. Pistänpä vielä tuosta Axen VHT:sta pätkän Axen omalla kaapilla jos siinä ois sitä sihinää ja puhdistumista. :)

Okei, no mun makuun vähän steriili soundi siinä tapauksessa. Pistä jotain mahdollisimman räkäistä ja suhisevaa, niin voidaa vertailla sitten noita ääripäitä. ;)
Kyllä se siitä.
Kontiak
14.12.2010 18:44:43
Mr. Speed: Olenko jossain vaiheessa täällä huutanut, ettei Axe FX sovi Mikolle?

En ainakaan minä ole huomannut.
Mikko L
14.12.2010 18:54:52

http://soundcloud.com/clark-kent-job/clark-kent-vht-test

Tuossa on nyt VHT:ta ja kyllähän se näköjään tässä Axessakin pomppaa tuollasesta kristallinpuhtaasta soundista kunnon alapäämetallisäröihin ihan vaan kitaran volumenapilla. Tykkään myös tuon soundista tosi paljon... pitänee pistää testiin jatkossa. Tuo on siis VHT Deliverance 60 More asetuksella.

En ehtinyt tuohon mahdollisimman räkäiseen testiin mukaan vielä. :D Onko tässä tarpeeksi vai laitetaanko lisää?
Kontiak
14.12.2010 18:59:30
Mikko L: En ehtinyt tuohon mahdollisimman räkäiseen testiin mukaan vielä. :D Onko tässä tarpeeksi vai laitetaanko lisää?

Lisää vaan!
Vladi
14.12.2010 19:00:12
Mikko L: http://soundcloud.com/clark-kent-job/clark-kent-vht-test

Tuossa on nyt VHT:ta ja kyllähän se näköjään tässä Axessakin pomppaa tuollasesta kristallinpuhtaasta soundista kunnon alapäämetallisäröihin ihan vaan kitaran volumenapilla. Tykkään myös tuon soundista tosi paljon... pitänee pistää testiin jatkossa. Tuo on siis VHT Deliverance 60 More asetuksella.

En ehtinyt tuohon mahdollisimman räkäiseen testiin mukaan vielä. :D Onko tässä tarpeeksi vai laitetaanko lisää?

Jes, nyt ollaan jo paljon lähempänä! Mun soundimieltymyksissä se sihinä ja kihinä ym. on nimenomaan osa sitä soundia, se tekee siitä elävämmän ja sitä jaksaa kuunnella pidempään. Toi oli jo paljon lähempänä sitä, minkätyyppisestä raskaammasta säröstä tykkään. :)
Kyllä se siitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)