Aihe: Hentoäänisen laulajan monitorointi
1 2 3 4 5
LHU
01.12.2010 11:45:44
Macc29:Tämä bändi on kuintenkin harrastuspohjalta liikkeellä, ja uskokaa nyt kun sanon, ettei rumpali ole tässä asiassa erityisen halukas kompromisseihin. On huono juttu, mutta sen kanssa on elettävä.

Kyllä harrastuksissakin on tehtävä kompromisseja, kaikkien. Jos koko muu bändi on jo omalta osaltaan kompromissinsa tehnyt miksi rumpalilla olisi joku etuoikeus tuhota koko homma omalla itsekkyydellään (lue: osaamattomuudellaan)?

No. Aloitan sound checkin tasonsäätö-osion varmaankin siitä laulusta, ja yritän muut sitten sovitella siihen. Suomeksi = rummut.

http://www.balbex.fi/public/product_catalog.php?c=55 Tuosta se lähtee, eikä ole ylivoimainen sijoitus. Jos ei kelpaa niin seuraavaksi harkitsisin rumpalin lähtöä. On olemassa paljon muitakin harrastuksia kuin musiikki, esim. postimerkkien keräilyssä ei juurikaan tarvitse ottaa muita huomioon.
Katti
01.12.2010 12:21:52
LHU: Kyllä harrastuksissakin on tehtävä kompromisseja, kaikkien. Jos koko muu bändi on jo omalta osaltaan kompromissinsa tehnyt miksi rumpalilla olisi joku etuoikeus tuhota koko homma omalla itsekkyydellään (lue: osaamattomuudellaan)?

http://www.balbex.fi/public/product_catalog.php?c=55 Tuosta se lähtee, eikä ole ylivoimainen sijoitus. Jos ei kelpaa niin seuraavaksi harkitsisin rumpalin lähtöä. On olemassa paljon muitakin harrastuksia kuin musiikki, esim. postimerkkien keräilyssä ei juurikaan tarvitse ottaa muita huomioon.

Täräytin jäsen Liuhulle plussan. Otahan koppi!
Einherjar
01.12.2010 16:14:53
Tulipa tuosta snaren kuulemisesta sellainen mieleen, että jotkut rumpalit tuntuu tykkäävän paljon enemmän alamikistä kuuntelussaan. Ilmeisesti rungon äänet vuotaa jo valmiiksi nappien läpi/overista/ihan mistä vaan läpi, mutta matto jää kuulumattomiin. Pikaisesti tuossa treenikämpillä testailin ja itseasiassa bd-over-sn/bot -yhdistelmällä tuli ihan hyvää jälkeä nappeihin. Mikäli tuota snaren alamikkiä vielä pudotti astetta alemmaksi, tuli basarin napsua mukavasti mukaan myös.

Sellainen tuli mieleen myös, että kun niitä ryhmiä kerran käytetään siihen kuunteluun, niin nehän voisi sitten kytkeä pois stereokuuntelusta. Siten sinne saisi sitten ajettua sitä overia/snarea tarpeeksi, ilman että PA:sta kuuluu mitään.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Macc29
05.12.2010 01:42:16
Einherjar:
Sellainen tuli mieleen myös, että kun niitä ryhmiä kerran käytetään siihen kuunteluun, niin nehän voisi sitten kytkeä pois stereokuuntelusta. Siten sinne saisi sitten ajettua sitä overia/snarea tarpeeksi, ilman että PA:sta kuuluu mitään.

Tämä keikka ohi. Näin tehtiin ja hyvä tuli. Saimme Äänirasia-firmasta Studiomaster-nimisen tiskin (jostain 1600-luvulta, mutta ihan monipuolinen oli). Dbx:n 266-kompurat ja tc:n kaiku. Tälle herkälle solistille Senkun e835-mikki. RCF:n kaksi subbaria. Saatiinpa vetää ilman Behringereitä,heh.

Tulos: lujempaa pystyi vetämään kiertämättä, mutta kyllä se kierto pirulainen sitten jossakin vaiheessa vaan tuli. Aina kun soitto lakkasi, oli solistin gainiä ruuvattava alas, ettei kierrä. Mentiin kyllä toiselle sadalle desibelille, mutta kuuluipa muutakin kuin rumpalia:) Yhtenä johtopäätöksenä voi pitää, että Behringerilläkin pärjää, jos ne pysyvät kasassa.

Myös pakollinen täti vieraili valittamassa, kuinka soitamme niin lujaa.. Rumpalia pienemmälle ruuvaamalla olisi tullut hieno, nyt tuli vähän äänekäs, mutta hienohko juttu. Encoren aikana täti-ihmisellä meni sitten hermo lopullisesti, mutta onneksi biisit loppuivat...
musamies
06.12.2010 01:23:52 (muokattu 06.12.2010 01:44:13)
Myös pakollinen täti vieraili valittamassa, kuinka soitamme niin lujaa.. Rumpalia pienemmälle ruuvaamalla olisi tullut hieno, nyt tuli vähän äänekäs, mutta hienohko juttu. Encoren aikana täti-ihmisellä meni sitten hermo lopullisesti, mutta onneksi biisit loppuivat...

Tuli oltua keikalla moottiripyöräjengien - vai mitä ne nyt on - pikkujouluissa. Kukaan ei valittanut liian kovasta soitosta. Itsekin intouduin laulamaan ja bassolla säestämään Juice Leskisenkin esittämän biisin Paskaa. Laulun sanat kuuluivat hyvin, kiitos pelkistetyn sovituksen ja hyvän konkkamikin. Hyväntuulinen prätkäporukka kiitteli lähtiessäkin paskasta biisistä :D

Myös rumpali sai muissa biiseissä takoa niin lujaa kuin halusi koska mukana oli sähkörummut. Partaäijät eivät tuntuneet niistä häiriintyvän vaan uteliaana tutkivat niitä.

Jos ette saa tuota taottua takojan päähän, ette ole yhtenäinen bändi. Jos oikeasti kemiat toimii, rumpali tajuaa tän ja alkaa reenata. Muussa tapauksessa... tai uhkaatte sitä sähkörumpupakolla :)

Ei se ole niinkään pakko vaan hyvä mahdollisuus pieniin keikkapaikkoihin ja kotitreenailuun.

Tää on ikuinen ongelma, varmaan vähintään joka neljännessä demotason bändissä on semmonen uuno siellä rumpujen takana joka pilaa koko bändin soundin soittamalla liian lujaa keltaset tulpat päässä asenteella "VITTU KUN EI VOI SOITTAA KU TÄYSIÄ KUN SE ON ROCKKKKK!". Ehkä hieman kärjistäen mutta yleinen ongelma jokatapauksessa, täällä rakkaassa kotomaassa kun ei demobändit yleensä soittele missään tavastian kokoisissa paikoissa ja se on osalle hieman vaikea käsittää.

Tuon suuntanenhan se tilanne oli nuorempana reenikämpällä eikä ainoa möykkääjä ollut rumpali vaan sovittamiseen ei niin haluttu panostaa. Nykyisin en enää viihdy sellaisissa treeneissä jotka yhtä möykkää.

PS: Vielä loppukevennyksenä, että eipäs ole enää mikserit pelkkää Behringeriä vaan mukana on nyt myös Alto!
Macc29
13.12.2010 01:08:28
Näin se viimeksi meni...keikan aloitusbiisi, hiukan vielä säätämistä, mutta videokameran mikki kyllä valehtee jonkinverran. Poistakaa jos tää on ihan offtopic, mutta tästä on siis puhe ollut...hyvä että olen salin toisella puolella, ei näy:)

http://www.youtube.com/watch?v=WnuSA8TGAJQ
Niq
13.12.2010 11:04:41

Macc29: Näin se viimeksi meni...keikan aloitusbiisi, hiukan vielä säätämistä, mutta videokameran mikki kyllä valehtee jonkinverran. Poistakaa jos tää on ihan offtopic, mutta tästä on siis puhe ollut...hyvä että olen salin toisella puolella, ei näy:)

Laulajaongelma kyllä enemmän kuin rumpaliongelma. Laulutekniikka kuntoon niin kyllä sitä ääntäkin sitten lähtee enemmän. Ja paremmin...
Teijo K.
13.12.2010 11:28:24

Eihän tuo laulajakaan nyt niin hentoääniseltä kuulosta, mitä on vastaan tullut. Ja kovempaa lyöviä rumpaleitakin ja silti saatu yhdistelmä toimimaan jollain tavalla. Mutta ei B:n ja A:n tuotteiden kanssa.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
Sami_T
13.12.2010 11:38:07

Macc29: Näin se viimeksi meni...keikan aloitusbiisi, hiukan vielä säätämistä, mutta videokameran mikki kyllä valehtee jonkinverran. Poistakaa jos tää on ihan offtopic, mutta tästä on siis puhe ollut...hyvä että olen salin toisella puolella, ei näy:)

Kyllä tää on laulajan tekniikkaongelma. Mikki on siellä missä pitääkin. Säkeistöjen alut tulee reippaasti mutta sitten kun lauleskeltu vähän aikaa ja/tai mennään korkeammalle niin alkaa tulla aika pahaa murhetta.

Ei tuo rumpali mun mielestä mitenkään kovaa lyö (jos ei nyt kovin hiljaakaan).
www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.com
Pauli Lappalainen
13.12.2010 11:39:30 (muokattu 13.12.2010 11:41:37)
Aluksi laulajalta jakkara pois, niin irtoaa kivammin ja saa ilmaa keuhkoihin.

Sitten tuo paikka, oliko laulaja rumpalin vieressä? Jos näin on , niin tiukempi suuntakuvio mikkiin niin vuodot vähenevät, sillä hertta suuntakuvioinen ottaa melkoisen paljon tavaraa sivuilta.
musamies
13.12.2010 11:47:58

Ihan hyvin vedetty!

Mun mielestä tän biisin olis saanu toimimaan helpostikin tasapainoisesti sähkörumpujen avulla. Juuri tämäntyylisiin biiseihin sähkörummut sopii.

Reippaalla lavavolalla moni muuten potentiaalinen keikkapaikka on huono. Tulee enemmän hyviä keikkamahdollisuuksia kun pystyy vetää hiljempaakin ja saa laulajan esiin.
Macc29
13.12.2010 14:32:33
Kiitos kommenteista. Rumpali veti tän ekan biisin vielä varovasti. Sähkörumpuja ei ota, on tuo metallitausta niin vahvana. No, asiasta on täällä paljon puhuttu, ei siitä enempää.

Solisti oli tosiaan sivussa rummuista, mutta jos olisi suoraan edessä, niin olisihan se vielä huonompi paikka? Tiukalla suuntakuviolla ja hieman sivussa paras?

Kyllä tuo Senkun 835 oli silti laulajalle parempi kuin Shuren 58, poimi paljon vähemmän rumpuja. Ziisus sitä Shurea. Mietin joskus, onkohan se yksilö joku niitä piraatteja, jota kai oli joskus markkinoilla. Senkusta sai ruuvata yläpäätä pois jonnin verta, ettei turhan diskanttinen ole.
rintapek
13.12.2010 22:26:23

Sami_T: Kyllä tää on ... tekniikkaongelma.

Mitä ny videokameramikistä yhtään pystyy päättelemään, ni ongelma ei o runpalissa, pikemminkin päinvastoin. En laulajankaan niskaan hommaa kaatais, koska jos tos pändi vetää korvanapeilla ilman kulmia ja yleisö pomppii suurinpiirtein sylissä, ni ei tos vola voi olla mitään mahdotonta.

Jos oikein näin, ni laulajattarella on jakkara allaan ihan hyväksyttävästä syystä, jolloin sitä ei lähdetä poistamaan.

Jopa mä tiedän jokusen pändin, joilla lavavola on mun mielest helvetillinen ja runpali tosiaan takoo ihan toiseen tapaan. Ja sen laulun ny taikoo esiin ihan viiskaseilla vaik se laulumikki ois sil runpalilla.

Teknises toteutukses tos ny on jotain viturallaan, mut ko en tiedä, ni en osaa tarkemmin analysoida.
One kind of music only - the good kind
Macc29
13.12.2010 22:51:53
Siinä se vola oli vajaat 100 dBA. Kuten todettu yllä, jos tekstin luki, otti rumpali vielä varovasti.

Hauskaa sinänsä lukea ylläoleva kommenteja. Melkein kaikilla on jotenkin eri mielipide:)

Miksauslaitteet erit kuin viime keikalla, lisäksi sain ammattilaisapua. Mut ei tuossa pahaa vinkuongelmaa ole, mitä nyt ihan heti alussa...

Siis muistettava, että sitä solistin gainia on ruuvattu ylös aika tavalla. Raskaus tosiaan varmasti vaikuttaa, mutta sen kanssa nyt vaan on toistaiseksi elettävä, vielä jonkin aikaa.
rintapek
13.12.2010 23:21:37

Macc29:

Hauskaa sinänsä lukea ylläoleva kommenteja. Melkein kaikilla on jotenkin eri mielipide:)

Niinko sanoin, ni videokameran edelleen lyttäämän klipin perusteella tost tuskin kukaan pystyy sanomaan juuta tai jaata, mut mun mielest se ny vaan näytti siltä, et runpali ei o mikään ongelma, vaan pikemminkin näyttää tasan tarkkaan tietävän mitä on tekemässä. Oon mä helläkätisempiäkin nähny, mut ongelma ei o tossa.

Ei myöskään tos laulajassa. Jos tos on kierto- ongelmaa, ni teknises toteutukses on jotain päin persettä.
One kind of music only - the good kind
zak69
13.12.2010 23:29:01
Sami_T: Kyllä tää on laulajan tekniikkaongelma. Mikki on siellä missä pitääkin. Säkeistöjen alut tulee reippaasti mutta sitten kun lauleskeltu vähän aikaa ja/tai mennään korkeammalle niin alkaa tulla aika pahaa murhetta.

Vahvasti samaa mieltä, ja tuttuakin jopa. Sitä gainia ruuvataan siihen vinkumisen rajoille aina, ja silti laulu jää jalkoihin. Laulutunneille mars, otetaan se palleakin käyttöön eikä vain keuhkot :)
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
Kallekorvola
14.12.2010 00:04:40
Mun on kyllä pakko olla samaa miltä muutaman ylemmän kirjoittajan kanssa. Ongelma ei oo rumpali, tai suurimmassa määrin edes tekniikka (jos siinäkin varmasti parannettavaa on). Ongelma on laulaja, jonka laulutekniikka ei ole "äärimmäisen tehokas". Sen kuulee heti, että ylhäälle mentäessä painetta ei oikein meinaa tulla. Laulu(tekniikka)tunneilla olisi asiaan varmasti iso vaikutus.
musamies
14.12.2010 00:50:28 (muokattu 14.12.2010 00:57:32)
Mä kannatan sellaista lähestymistapaa, että jos on lauletusta musasta kyse, kuunnellaan miten laulu tulee ja muut äänilähteet säädetään tämän mukaan. Akustisissa rummuissa se volanappi on tietenkin tavallista vaikeakäyttöisempi :D

Voi pitää välillä sellaisiakin treenejä, jossa kaikki on akustista - myös laulua - ja joutuu harjoittelemaan toimivaa balanssia ilman, että vastuu on miksaajalla.

Paljon pystyy tekemään myös sovittamisen keinoin. Kaikkia soittimia ei tarvi kaikissa biiseissä soittaa, eikä kaikissa ole pakko laulaa. Uutta näköalaa saa myös jos voidaan välillä vaihtaa tehtäviä/soittimia, jolloin valottuu paremmin myös muitten jäsenten tilanne.

Rumpalille mikki, niin voisi volat asettua sopiviksi...

Sitä gainia ruuvataan siihen vinkumisen rajoille aina, ja silti laulu jää jalkoihin. Laulutunneille mars, otetaan se palleakin käyttöön eikä vain keuhkot :)

Kun vinkumista ilmenee ja jos vehkeet on kuitenkin järkevästi sijoitettu, ei muuta kuin kaikista laitteista volaa vähän pois niin rupeaa muutenkin kuulostamaan mukavammalta. Sitten on varaa paremmin myös nostaa harkiten haluttujen kanavien volaa sellaisissa kohdissa, jossa siitä hyötyä.

Jopa mä tiedän jokusen pändin, joilla lavavola on mun mielest helvetillinen ja runpali tosiaan takoo ihan toiseen tapaan. Ja sen laulun ny taikoo esiin ihan viiskaseilla vaik se laulumikki ois sil runpalilla.

Silloin homma on nurinkurin jos laulu pitää väkisin taikoa esiin. Sovitukset sellaseks mitä oikeasti mahtuu mukaan ja turha älämölö pois paitsi jos älämölö on nimenomaan se tavoiteltu lopputulos.
Pauli Lappalainen
14.12.2010 11:29:15
Eipä tullut videota katsottua niin tarkasti, että tuon laulajan olotilan olisi huomannut.

Voipi olla laulaminen hankalaa tuossa tilanteessa.

Ei muuta kuin onnellista odotusta ja aikanaan tutkimaan uudemman kerran mikä on tilanne sitten.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)