Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 572 73 74 75 76122 123 124 125 126
Karvamammutti
14.12.2010 00:26:21
Ei oo putkia, ei voi olla hyvä. Ylihintainen Zoom 707.
I'm gay for Freddie. / meisselin räpläilyn meisseli
Vladi
14.12.2010 00:26:55
Mikko L: Joo mä oon samaa mieltä. Se vielä EQ:ttaa nuo soundit jälkeenpäin niin radikaalisti että sai POD HD:nkin kuulostamaan suht OK:lta. Asia tuli kokeiltua ihan "oikeasti" ja se on kyllä erittäin hankalaa POD:illa. Taas Axessa erittäin helppoa. Tää on siis mun kokemus vaan: http://www.youtube.com/watch?v=YPlPzuiMZOU

Tää olikin tuttu pätkä. Tietyllä lailla täytyy tolle häiskälle nostaa hattua, että jaksaa käyttää oikeasti aikaa noiden tekoon ja onhan sillä selvästi taitoa tuommoisen musan soittamiseen/äänittämiseen/miksaamiseen.

Sinänsähän toi on informatiivista, että PODillakin saa hyvää soundia jos on taitoa miksailla ja säätää. Veikkaisin kuitenkin, että tossa on semmoinen määrä jälkityöstöä tehty, että laitteen sopivuudesta vaikkapa bändisoittoon se ei kerro oikeastaan mitään. Tämä siis myös axe-fx:n kohdalla.

Sen takia itelle axe-fx:n hankinta ei taida loppupeleissä tulla koskaan kysymykseen. Tällä hetkellä on todella hiljaista bänditoiminnan osalta kun taas äänityspuoli on vahvoilla. Siihen hommaan tommoinen multipaavo vois olla törkeän kova. Mutta sitten bändipuolelle en tommoista haluais missään nimessä. Ei vaikka soundit olis kuinka hyvät ja näppärät jne ym. Tervesoundinen putkipömpeli ja pari efektiä lankussa, niissä on vaan jotain semmoista mitä ykskään käyttämäni efektihärveli ei oo pystyny korvaamaan. :)
Kyllä se siitä.
Snapo
14.12.2010 00:35:21
Vladi:Tervesoundinen putkipömpeli ja pari efektiä lankussa, niissä on vaan jotain semmoista mitä ykskään käyttämäni efektihärveli ei oo pystyny korvaamaan. :)

Paitsi.... Noh, Mikko, jatka sä tästä.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Mikko L
14.12.2010 02:10:42

Karvamammutti: Ei oo putkia, ei voi olla hyvä. Ylihintainen Zoom 707.

Karvamammuteissakaan ei ollut putkia. Et voi olla hyvä yhtään missään. Olet vain yliarvostettu elefantti.
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Mikko L
14.12.2010 02:25:08 (muokattu 14.12.2010 05:49:26)

Joo kyllä tää mun vaikuttaminen täällä m.netin keskustelussa saa riittää. Puolet kirjoittajista puhuu asiaa ja puolet on näitä perus suomalaisia verkkarikeijoja joiden psykologiset ongelmat sisältää 70% kaikesta keskustelusta.

Axe-Fx:n käyttäjiin kuuluu satoja maailman arvostetuimpia kitaristeja, silti Axe-Fx on aivan liian huono Suomen pilapalamusiikkipiireihin. Menkää itseenne tai päinvastoin, ottakaa päänne ulos perseistänne. Kiitos.

Tässä kuitenkin vielä mun bändin uusin promo: http://www.myspace.com/clarkkentjob

Parempi laatu: http://soundcloud.com/clark-kent-job/sets/clark-kent-job-promo-2010

Ei välttämättä ole ihan siinä tallijenkan tasolla että ei välttis kaikille mieluinen genre. Itse olen kuitenkin vaan laulaja tässä projektissa.
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Kontiak
14.12.2010 07:39:33
Lennu: Nooh. Ihmisiähän ne maailman huippukitaristitkin on, juoksevat kaikkien muotioikkujen perässä, kun perstaskut pullottaa rahaa ja sponssit hengittää niskaan.

"Perstuntuma" mainittu!
http://www.truthinshredding.com
McNulty
14.12.2010 11:37:18
Hmm... mielenkiintoinen asenne. Jollei muiden mielipide kättele 100% oman mielipiteen kanssa, vedetään herneet palkoineen nenään ja leikitään marttyyriä.

Onko täällä joku haukkunut Axe-FX:n huonoksi?
Sen mitä mie olen lukenut, niin ei ole. Se mistä ilmeisesti tämä meidän Mikko-poika ja hänen sidekick Kontiak ovat nyt närkästyneet, onpi se, että kaikki eivät allekirjoita väitettä siitä, että "Axe-FX:n mallinnos = aito vahvistin". Eihän se muuten olisi mallinnos jos ne olisivat täysin identtiset.

Mielestäni tuon takia ei kannattaisi kauheasti keuhkota. Saahan se "kaksi päätä pidempi kova luu" toki tehdä mitä lystää.

Laitteesta pitäisi pystyä keskustelemaan, niin hyvässä kuin pahassakin. Pelkkä suitsuttaminen ja ylistysjuhla ei anna koko kuvaa.
functioning like the scissors, cut the tall ones!
aristoteles666
14.12.2010 12:20:00 (muokattu 14.12.2010 12:23:56)

McNulty: Hmm... mielenkiintoinen asenne. Jollei muiden mielipide kättele 100% oman mielipiteen kanssa, vedetään herneet palkoineen nenään ja leikitään marttyyriä.

Onko täällä joku haukkunut Axe-FX:n huonoksi?
Sen mitä mie olen lukenut, niin ei ole. Se mistä ilmeisesti tämä meidän Mikko-poika ja hänen sidekick Kontiak ovat nyt närkästyneet, onpi se, että kaikki eivät allekirjoita väitettä siitä, että "Axe-FX:n mallinnos = aito vahvistin". Eihän se muuten olisi mallinnos jos ne olisivat täysin identtiset.

Mielestäni tuon takia ei kannattaisi kauheasti keuhkota. Saahan se "kaksi päätä pidempi kova luu" toki tehdä mitä lystää.

Laitteesta pitäisi pystyä keskustelemaan, niin hyvässä kuin pahassakin. Pelkkä suitsuttaminen ja ylistysjuhla ei anna koko kuvaa.

jos sä et pysty kuulemaan eroa oikean ja axen välillä, niin silloin niiden soundi on identtinen, ja tuntuma ja reagointi voi hyvin olla myös, sen huomaa vain kokeilemalla, mutta se ei ole mahdotonta ollenkaan.

kyllä se tuntuma on saatu samanlaiseksi kuin "oikeassa" vahvistimessa jo vuosia sitten, ja reagoi soittotatsiin kuten "oikeat" vahvistimet.
TTV
14.12.2010 12:27:34
McNulty: Hmm... mielenkiintoinen asenne. Jollei muiden mielipide kättele 100% oman mielipiteen kanssa, vedetään herneet palkoineen nenään ja leikitään marttyyriä.

Eiköhän tuo päde aika moneenkin kirjoittajaan tässäkin topicissa? Hernettä tai ei, niin kyllähän nuo tekstitykset ovat olleet hieman off-topic henkilöityviä jo useamman sivun verran, puolin ja toisin?

Se että "aito on eri kuin mallinnos" on kyllä tuotu riittävän useasti esille tässä keskustelussa ja sitä tuskin kukaan on 100% väittänytkään muuksi. Samalla on unohtunut sen eron suuruus, eli paljonko mallinnos poikkeaa esikuvastaan ja miten se on mitattavissa tai huomattavissa ja onko sillä oikeasti merkitystä?

Kommentteja on sadellut puolesta ja vastaan, mutta sitä vertailua ei saatu kuitenkaan aikaiseksi. Mikko laittoi pätkiä ja infoa sen minkä ehti, mutta missäs on se muu porukka? En tarkoita, että olisi pakko heti tehdä studiotasoinen putkivehjedemo, jolla Axe nuijitaan suohon, vaan että voisihan sitä "putkimiehetkin" laittaa vähän verrokkejaan esille ja kertoa "puukorville" ne huomattavat erot ja dynamiikan tunteen?

"Dynamiikat ja tatsit on tunnettava" ja ehkäpä näin, mutta sitähän ei kovin moni ole päässyt Axella edes kokeilemaan, saati sitten muuttamaan niitä parametrejä? Jokaisen tuntemukset eroavat kuitenkin toisen vastaavista, eli ... Eihän putkivahvistimenkaan dynamiikkaa (reaktio pikkaukseen, volumeen, ...) pääse tuntemaan vasta kuin koko setuppi on kassa ja stand-by OFF ja volumea hieman avattu?

No, eipä tuo tekstini mitään lisäarvoa tuonut enää tähän keskusteluun, joten kirjoittelu osaltani loppukoon. Kiitokset Mikolle ja muille Axesta kertoilleille henkilöille, soon moro!
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.)
Karvamammutti
14.12.2010 12:41:40
Onhan se nyt asiaan palataksemme, ihan mielenkiintoinen värkki. Kiva sillä ois varmaan leikkiä, mutta toisaaltaan taas itse tykkään että äänilähteen etupaneelissa on puolenkymmentä potentiometriä millä saadaan ruuvattua soundi kohdilleen. Ja power + stdby. En oikeastaan usko että tarvitsisin tuommoista multihärveliä mikä mallintaa jotakuinkin kaiken maailmassa.

Mikäli kävisi hassusti ja Axe-Fx:n jostain syystä ostaisin, niin todennäköisesti vuoden, kaksi sillä touhuaisin ja vaihtaisin marsun puolipinoon, kun sieltä se löytyy se soundi mitä minä tarvitsen. Kun ei miulla tarvetta oo kuulostaa muilta kitaristeilta. Enkä kyllä kuulostaisikaan vaikka minkälaiset olis vehkeet. Sieltä Mammutin räpellys kuuluisi läpi.

Tämmöistä pohdiskelua.
Axe-Mikko: "Karvamammuteissakaan ei ollut putkia. Et voi olla hyvä yhtään missään. Olet vain yliarvostettu elefantti."
Kontiak
14.12.2010 12:49:58
McNulty: Se mistä ilmeisesti tämä meidän Mikko-poika ja hänen sidekick Kontiak ovat nyt närkästyneet, onpi se, että kaikki eivät allekirjoita väitettä siitä, että "Axe-FX:n mallinnos = aito vahvistin". Eihän se muuten olisi mallinnos jos ne olisivat täysin identtiset.

Omasta puolestani vastaan, että olet väärässä.
http://www.truthinshredding.com
ANtTIKRISTUS
14.12.2010 13:17:14
Itseäni kiinnostaisi Axe sen monipuolisuuden ja keveyeden takia kotinauhoitteluja ja bändireenejä ajatellen. Soundi on kuitenkin itselleni se tärkein juttu. Olen tämän triidin lisäksi googletellut jonkun verran eri foorumeilta erillisiä mp3-clippejä. Verrokkina olleet Budda sd30 clipit täältä:
http://mp3.jucciz.com/mp3/budda_sd30/

Mielelläni kuulisin lisää hyviä klippejä Axesta. Jos sillä ei saa lähelle Buddan soundia niin en kyllä varmaan viitsi sijoittaa. Tähän mennessä kuulleeni Axe klipit eivät ole kuitenkaan vakuuttaneet, että siitä saisi millään säädöillä tai kaapeilla tarpeeksi lähelle haluttua soundia.
Terry Pantheras
14.12.2010 13:49:52
Sanotaanko vaikka näin: aito ja alkuperäinen vahvistin on esimerkiksi 100 ja Axe-Fx on esimerkiksi 99. Porukka tappelee/tuntuu pitävän kiinni sydänverellä siitä 1:stä.

Pistäkää joku nyt semmoinen ylivertainen soundiklippi jostain putkivahvistimesta joka pieksee suvereenisti Axe-Fx:n klipit.

Itse olisin kovasti halukas testaamaan Axen SLO-mallinnosta tuon mun SLO:n päätteen kanssa sokkona. Eli vuorotellen SLO:n etunen ja Axe.
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
joukov
14.12.2010 13:50:34
Karvamammutti: Onhan se nyt asiaan palataksemme, ihan mielenkiintoinen värkki. Kiva sillä ois varmaan leikkiä, mutta toisaaltaan taas itse tykkään että äänilähteen etupaneelissa on puolenkymmentä potentiometriä millä saadaan ruuvattua soundi kohdilleen. Ja power + stdby. En oikeastaan usko että tarvitsisin tuommoista multihärveliä mikä mallintaa jotakuinkin kaiken maailmassa.

Mikäli kävisi hassusti ja Axe-Fx:n jostain syystä ostaisin, niin todennäköisesti vuoden, kaksi sillä touhuaisin ja vaihtaisin marsun puolipinoon, kun sieltä se löytyy se soundi mitä minä tarvitsen. Kun ei miulla tarvetta oo kuulostaa muilta kitaristeilta. Enkä kyllä kuulostaisikaan vaikka minkälaiset olis vehkeet. Sieltä Mammutin räpellys kuuluisi läpi.

Tämmöistä pohdiskelua.

Eikös tuo ole hiukan oudon kuuloista? Kun et halua kuulostaa muilta valitset juuri ne kamat, jotka löytyvät miljoonalta muulta kuin se, että Axella loisit juuri sen muista erottuvan soundin, jota ei löydy muilta. :)

Axea itse kokeilematta laite tuntuu sellaiselta värkiltä, jonka käyttäjä haluaa monia erilaisia soundeja juuttumatta käyttämään vain yhtä tai kahta. Kun monet soundit on käyty läpi niin niitä voi luoda lukemattoman määrän lisää ja inspiroitua niistä. Tämähän ei tarkoita, että putkikoneet eivät voisi tuottaa useita hyviä soundeja.

Molempi parempi sanoisin, ei ole vain yhtä oikeaa. Eihän Axenkaan hankinta rajoita muiden laitteiden käyttämistä.
Vice President of KISS Army Finland
Karvamammutti
14.12.2010 13:55:56
joukov: Eikös tuo ole hiukan oudon kuuloista? Kun et halua kuulostaa muilta valitset juuri ne kamat, jotka löytyvät miljoonalta muulta kuin se, että Axella loisit juuri sen muista erottuvan soundin, jota ei löydy muilta. :)

Axea itse kokeilematta laite tuntuu sellaiselta värkiltä, jonka käyttäjä haluaa monia erilaisia soundeja juuttumatta käyttämään vain yhtä tai kahta. Kun monet soundit on käyty läpi niin niitä voi luoda lukemattoman määrän lisää ja inspiroitua niistä. Tämähän ei tarkoita, että putkikoneet eivät voisi tuottaa useita hyviä soundeja.

Molempi parempi sanoisin, ei ole vain yhtä oikeaa. Eihän Axenkaan hankinta rajoita muiden laitteiden käyttämistä.

Siis käytön helppoushan se on minulle se thö juttu. Miulla parikin multipaavoa on joskus ollu, ne vaan ne valikot ei jaksa inspiroida. Tietokonehommissa ne kuuluu asiaan, mutta kun ruvetaan soittamaan, valikoima potentiometrejä on mukavampi miulle. Pitäskin joskus äänitellä miun omia soundeja, ihan vaan huvin vuoksi. Aikastalailla erilaisen kattauksen tarjoaa kuin Axe, niin hyvä kuin se varmasti onkin. On miulla aikastalailla erilainen soundi.
Axe-Mikko: "Karvamammuteissakaan ei ollut putkia. Et voi olla hyvä yhtään missään. Olet vain yliarvostettu elefantti."
Mr. Speed
14.12.2010 13:58:22
joukov: Eikös tuo ole hiukan oudon kuuloista? Kun et halua kuulostaa muilta valitset juuri ne kamat, jotka löytyvät miljoonalta muulta kuin se, että Axella loisit juuri sen muista erottuvan soundin, jota ei löydy muilta. :)

Juurikin näin.

Itse henkilökohtaisesti en ole ikinä pitänyt valikkosurffaamisesta. Lisäksi yleisesti "jumiudun" muutamaan soundiin tietyn bändin sisällä, sillä mielestäni on turhaa kaivaa 4 erilaista komppisoundia, jos kyse siis on kuivasta soundista. Efektimuljutusta sitten erikseen leadipätkiin ja tunnelmointiin, mutta siihen luultavsti toistaiseksi G Systemn riittänee.

Harmittavan vähän noita on yhtään missään, että pääsisi ajan kanssa testaamaan. Varmasti aivan ultimaattinen peli, mitä tulee himanauhoitteluun, koska himassa tulee paljon enemmän harrastettua soundirunkkausta ja hifistelyä. Treeniksellä tarvin kauniin clenin, ja tymäkät säröt, mitä voin soitannollisin kikoin sitten varioida, eli nupin tulisi tähän reagoida. Viimenen silaus sitten efekteillä missä niitä tarvitseekaan.

Itse näkisin Axe FX:n käyttöhyödyn juurikin kotistudiossa tai livenä, jos musiikki on tyyliltään Devin Towsendin Ziltoid-random-generator- kamaa, koska sillon tarvitaan PALJON erilaisia soundeja, ja soundimaailma on tosi iso osa sitä juttua.

Efektiprosessoriksi tuollasta voisi melkein jopa harkita, ja samalla saisi sen runkkauslaitteen himaan/muihin prokkiksiin. Onhan tuo POD suoraan sanottuna ihambasagam, mutta riittää kotioloissa.

Jos mietitään pelkkänä efektiprosessorina tuota laitetta, niin onko kannattaava laittaa Ultra, vai pitäytyä Standardissa?
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
ANtTIKRISTUS
14.12.2010 14:16:14 (muokattu 14.12.2010 14:17:54)
Terry Pantheras: Sanotaanko vaikka näin: aito ja alkuperäinen vahvistin on esimerkiksi 100 ja Axe-Fx on esimerkiksi 99. Porukka tappelee/tuntuu pitävän kiinni sydänverellä siitä 1:stä.

Pistäkää joku nyt semmoinen ylivertainen soundiklippi jostain putkivahvistimesta joka pieksee suvereenisti Axe-Fx:n klipit.

Itse olisin kovasti halukas testaamaan Axen SLO-mallinnosta tuon mun SLO:n päätteen kanssa sokkona. Eli vuorotellen SLO:n etunen ja Axe.

Jos vertaa esim tässä keskustelussa olleita Axe clippejä vaikka noihin edellisen linkin Budda-clippeihin, niin mielestäni on todennäköisempää, että yli 10 vuotta vakavasti harrastaneista muusikoista yli 50% osa on sitä mieltä, että ero on 100n pisteen asteikolle enemmän kuin 1. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että Axen soundi olisi jotenkin huonompi vaan sitä, että heidän makunsa ja soundimielipiteensä vain on lähempänä omaani.

Budda Superdrivekään ei välttämättä ole se laite, jolla irtoaa se oletusarvoinen 100 pisteen soundi, mutta lähemmäs sillä pääsee. Ja ilman viikkokausien manuaalien opettelua ja nuppien vääntelyä.

Itse en pääse kumpaakaan vehjasta käytännössä rinnakkain testaamaan ennen ostopäätöstä, joten olen pakotettu turvautumaan clippeihin.

e: Tästä syystä olisi minulle hyödyllistä ja olisin kiitollinen, jos tänne postailtaisiin enemmän hyviä mp3-clippejä eikä kinasteltaisi tyhjänpäiväisyyksistä. Keskustelu pysyisi selkeämpänä.
aristoteles666
14.12.2010 14:29:50 (muokattu 14.12.2010 14:32:18)

ANtTIKRISTUS: Jos vertaa esim tässä keskustelussa olleita Axe clippejä vaikka noihin edellisen linkin Budda-clippeihin, niin mielestäni on todennäköisempää, että yli 10 vuotta vakavasti harrastaneista muusikoista yli 50% osa on sitä mieltä, että ero on 100n pisteen asteikolle enemmän kuin 1.

jos katsotaan axen käyttäjiä, siellä on paljon yli kymmenen vuotta soittaneita ja aika vakavasti harrastaneita sekä jopa levyjä myyneitä muusikoita ja kuitenkin niille
se ero on pienempi koska ne käyttää sitä vaikka rahan puolesta voisi käyttää alkuperäisiä ja roudarit jopa kantaisi ne.

eikä ne edes mainosta sitä, ne vaan käyttää.
LaXu
14.12.2010 14:55:44
McNulty:

Sen sijaan, kun täällä on nyt puhuttu Axe-FX:n kaappimallinnuksista sekä virtuaalimikrofoneista, niin kuinka paljon siihen mikrofonin asetteluun kaapin edessä voi vaikuttaa. Tämä on sellainen asia jota minä en ole itse henk.koht. päässyt ko. laitteesta käpistelemään. Voiko mikin paikkaa vaihtaa suhteessa kaiutinelementtiin. Entäpä etäisyys ja huoneambienssi?

Mikkimallinnuksena voi valita vain mikin mallin (tai ei mikkimallinnusta lainkaan), joista siis kaikki yleisimmät studiomikit lienevät edustettuna. Jos hommaa Redwirezin impulssipaketit, niistä löytyy impulsseja jotka on äänitetty mikillä x asennossa y, käytännössä kymmeniä eri asentoja/mikkejä per kaappi. Itse en ole niitä hommannut, koska en hirveästi jaksa mikkiasentojen kanssa räpläämistä oikeidenkaan kaappien kanssa ja vakiokaappimallinnukset ovat mielestäni mainiot. Tuo mikkimallinnuskaan ei ole mielestäni mikään älyttömän oleellinen ominaisuus Axessa.

Mitä huoneambienssiin tulee, sitähän voi hakea Axen kaiulla, josta siis löytyy monipuolisesti säädettäviä huonekaikujakin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)