Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 570 71 72 73 74122 123 124 125 126
Mikko L
13.12.2010 17:45:34

En oikein ymmärrä tuota ekaa kysymystä kaapista. :) Tarkennatko vähän etten vastaa mitä sattuu. Joka tapauksessa Axe:n omaa kaappimallinusta ei ole tarkoitus käyttää sillon kun käyttää oikeata kaappia.

Soldano on mun mielestä tosi monipuolinen tässä. Vaikka se onkin myös high gain laite niin siitä lähtee kyllä hyvät perusrockisounditkin. Perussoundi ehkä muistuttaa vähän Dual Rectoa, mutta ilman sitä middle-scooppia mikä Mesassa on ominaista. Matchlessia kokeilin joskus Redwirezin Matchless-kaappien läpi ja se oli kyllä tosi hyvä cleansoundi ja käytin jossain indiejutussa sitä joskus. Itse en vain ole koskaan soittanut oikealla Matchlessilla niin en tiedä mihin verrata sitä.

Splawniahan tuossa Axessa ei ole (vielä ainakaan) mutta näin pikaisesti kuulostaa mun korvaan melko paljon Plexiltä ja Axessa on jo kolme eri plexiä että varmasti pääsee tuontyyliseen soundiin melko vaivatta.

En itse ole kokeillut säröpedaaleita tuon kanssa, mutta mun mielestä ei tarvi. Esim. BB-preampin on sellainen mitä itse pidän säröpedaalin aatelina ja BB:n mallinnus on juorujen mukaan tehty yhteistyössä itse suunnittelijan kanssa ja on ns. yksi yhteen mallinnettu. Itse käytän kuitenkin 808 OD:ta ja 808 MOD:ia ja Fulltonea. Niistä saa mun mielestä parhaan soundin. Wahit ja whammyt löytyy ja niissä on säätövaraa paljon. Fractalin foorumilta löytää säätöasetuksia jotka on matchattu oikeiden wahwahien kanssa samalle tasolle niin periaatteessa saa just esim. crybaby:n asetukset Axeen.

Midilankkujahan on niin monta vaihtoehtoa ja mitä enemmän rahaa niin sitä paremman saa. Itse en käytä ees EXP-pedaalia niin mulla on vaan tää Axess Electronicsin MFC-5:nen. Bänkkejä on monta ja 4 soundia per bänkki. Varmaan ground control on se yleisin lankku tähän hommaan: http://www.thomann.de/fi/voodoo_lab_ground_control.htm ja sitten EXP-pedaali pitää hommata erikseen jos haluaa. Behringer FCB1010 on eniten bang-for-the-buck mutta en kyllä lähtis suositteleen sitä kelleekkään.
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Mr. Speed
13.12.2010 17:51:41
h.e.k.a: Saisiko joku nyt laitettua jotain hienoa klippiä niillä huippuhienoilla putkipeleillä, josta kaikki voisivat olla innoissaan? Toistaiseksi vain Mikko L on kunnostautunut (mielestäni erittäin hyvin) näissä klippien teoissa, mutta olisi kiva kuulla referenssimatskua näistä "oikeista laitteista" Mnetin palstalaisten toimesta.

Toki mä voin tuosta TeeHooVeesta jotain pyrkyä nauhoittamaan, kunhan saan siihen päätteeseen uudet tuubit. Tässä muutenkin pitäs demoa nauhotella, joten varmaan samalla voin jonkun pienen pätkän nykiä narulle.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
LaXu
13.12.2010 18:21:24
jipeeällä:

Oletko sattunut kokeilemaan, miten tarkka Axe on käytetystä elementistä kaapissa? Splawn ehdottaa minulle 4x12" custom-stereo kaappiin vakiovaihtoehtoaan Private Jackiä. Se sopii heidän mukaansa juuri Quick Rodiin. (joka tulee tehtaalla customoituna normi 100 watista 120 wattiin. On puolitettavissa.) Axen oman kaappimallinnus kai korjaa asiaa?

Ihan yhtä tarkka kuin mikä tahansa oikeakin vahvistin. Samaten oikean kitarapäätteen käyttö vaikuttaa soundiin. Jos taas vedetään suoraan PA:han tai vastaavaan setuppiin, niin kaappimallinnokset vaikuttavat soundiin vähintään yhtä paljon kuin valittu vahvistinmallinnus. Sitten siihen vielä kaappien mikitysmallinnukset päälle ja taas on yksi juttu muljuttamassa soundia.

Omien kokemuksieni mukaan Axe-Fx on erinomainen perinteisin äänentoistolaittein (eli se kitarapääte ja -kaappi), mutta monipuolisempi jonkin sortin FRFR-äänentoiston kautta, kun voi käyttää kaappimallinnuksia. Saa siihen Voxiin sen pienen kaapin soundia ja Marsuun sitten kunnon pinon ääntä.
Mikko L
13.12.2010 18:42:04

Juuri kuten LaXu sanoi. Ja jos jaksaa säätää niin vaikka käyttäisikin lavalla putkipäätetta ja kaappia, niin jokaiseen presettiin voi laittaa eri kaappimallinnoksen päälle ja käyttää linjasoundia yleisön korviin.
jipeeällä
13.12.2010 18:52:25 (muokattu 13.12.2010 19:04:28)
Kiitos.

Pystyykö Axessa muuten ohittamaan etuasteen ja käyttämään vain efektejä & säröpedaalimallinnusta?

Soldano & Matchless ovat 1/ minua kiinnostavia 2/ Ilmeisen hankalia mallinnettavia. En löytänyt clippejä You Tubesta(kaan)

Laskin juuri Axeani odotellessa: Axen sisältämät efektit uusina Bossin pedaaleina maksavat yksinään enemmän kuin koko Axe-Fx Standard. Mukana ei siis ole säröjä, vahvistinmallinnuksia jne. Fyysinen koko, virrankulutus, yksipuolisuus & muut ominaisuudet eivät ole mukana. Pedaalin parametrejä ei voi polkaisulla edes muuttaa.

EDIT: Miten tuo netistä ladattava Axe-Fx päivittäminen toimii?
LaXu
13.12.2010 19:04:20
jipeeällä:
Pystyykö Axessa muuten ohittamaan etuasteen ja käyttämään vain efektejä & säröpedaalimallinnusta?

Pystyy, tosin vahvistinmallinnuksissa etu- ja pääteastemallinnus ovat yhtä kuin vahvistinblokki, eli pelkkää pääteastetta ei voi käyttää mitenkään. Päättärimallinnuksen sen sijaan voi globaalisti ohittaa ja näin kannattaakin tehdä, jos käyttää kitarapäätettä ja -kaappia. Muuten voipi olla hitusen tunkkainen soundi.

Jos haluaa käyttää vain efektejä, homma hoituu niinkin helposti että jättää vain vahvistin- ja kaappiblokit laittamatta.

Toki jos haluaa särömallinnuksen oman vahvarin etuasteeseen, joutuu vähän kaapelisolmua tekemään eli ajamaan vaikka Axe-Fx:n efektiluupista signaalin vahvistimen inputiin, vaffarin efektiluupin sendista takaisin Axe-fx:n loopin returniin ja sitten loput efektit luuppin ja takaisin vahvistimen fx returniin. Kuulostaa tekstinä vaikeammalta kuin oikeasti on.
jipeeällä
13.12.2010 19:12:41 (muokattu 13.12.2010 19:23:18)
Tajusin.

Olen ajatellut näin:
Mikä on piuha/kytkinjärjestys toimii niin, että pystyn käyttämään nupin kanavanvaihtajan, wahin, Whammyn ja Axe-Fx:n midipedaalia tyyliin:

1/ Särö nupista, efektit Axesta

Klikkaus lattialta ja:

2/Nupin etuaste ohittuu, Axen etuaste ja efektit päälle ja signaali Splawnin päätteeseen ja ulos.

Wahin ja Whammyn täytyy pysyä käytössä? Googlasin. En löytänyt.

EDIT: Splawnilta kertoivat, että Axen etuastetta käytettäessä kitara on liitettävä Axeen, ja Axesta piuha Quick Rodin Returniin.

Mutta miten saan myös Quick Rodin etuasteen käyttöön napinpainalluksella? Se on liian hyvä hukattavaksi. Onko em. asia mahdollinen? Käyttää sekä nupin että Axen etuastetta?
McNulty
13.12.2010 19:27:48
h.e.k.a: Saisiko joku nyt laitettua jotain hienoa klippiä niillä huippuhienoilla putkipeleillä, josta kaikki voisivat olla innoissaan? Toistaiseksi vain Mikko L on kunnostautunut (mielestäni erittäin hyvin) näissä klippien teoissa, mutta olisi kiva kuulla referenssimatskua näistä "oikeista laitteista" Mnetin palstalaisten toimesta.

Jos sallitaan niin jäsen Jucciz on soittanut "oikeilla vahvistimilla" ja "aikuisten kitaroilla" sitä kuuluisaa "oikeaa musiikkia".

http://mp3.jucciz.com/

Löytyy esim. Bogner Duendea, Orange AD-sarjasta, Edition Tubea, JTM-45, 65 Soho, 1987S, Bandmaster jne jne.
Functioning like the scissors... cut the tall ones!
Mikko L
13.12.2010 19:35:37

Jos oon oikein ymmärtänyt niin se Axe-Fx:n eka amp sim on sellainen jossa se etuvahvistin ei väritä soundia käytännössä ollenkaan. Sitten sen päätevahvistimen voi vaihtaa sieltä erikoisasetuksista niin sillä tavalla voidaan käyttää ns. pelkkää päätemallinnusta.
LaXu
13.12.2010 19:41:36
Mikko L: Jos oon oikein ymmärtänyt niin se Axe-Fx:n eka amp sim on sellainen jossa se etuvahvistin ei väritä soundia käytännössä ollenkaan. Sitten sen päätevahvistimen voi vaihtaa sieltä erikoisasetuksista niin sillä tavalla voidaan käyttää ns. pelkkää päätemallinnusta.

Vaikka se Tube Pre vai mikä onkaan on tarkoitettu aika neutraaliksi, pitää muistaa, että kullakin vahvistinmallilla on myös oma päättärimallinnuksensa, jota ei siis saa erikseen valittua.
Mikko L
13.12.2010 19:42:09

McNulty: Jos sallitaan niin jäsen Jucciz on soittanut "oikeilla vahvistimilla" ja "aikuisten kitaroilla" sitä kuuluisaa "oikeaa musiikkia".

http://mp3.jucciz.com/

Löytyy esim. Bogner Duendea, Orange AD-sarjasta, Edition Tubea, JTM-45, 65 Soho, 1987S, Bandmaster jne jne.

Ihan kivoja clippejä. Ei varsinaisesti yhtään mun lempivahvistimista testattu mutta hyvin oli mikitetty yms. En tiedä miten tämä liittyy Axe-Fx:n. Voisin kai pistää vähän pätkää vaikka tuosta 1987 Plexistä niin voidaan alkaa miettimään kuinka suuri se ero sitten on. Toisaalta tiedän jo nyt että vaikka se soundi olisikin hyvä niin vastaukseksi tulee jotain tällaista: "ei oo sama persetuntuma" tai "kyllä se nauhoitettu soundi voikin kuullostaa samalta, mutta se ei oo sama asia... " Olkoon jokainen kuuntelija itse tämän asian tuomitsija.

Jos nyt koitan pitää asian rakentavana ja nauhoitan vain pätkää. Onko mitään tiettyjä asetuksia miten 1987 plexi yleensä laitetaan ku mulla ei oo kokemusta oikeasta pelistä?
jipeeällä
13.12.2010 19:43:09 (muokattu 13.12.2010 19:45:46)
Kiitos Mikko.

Jos osaatte vastata tohon kytkentäkaavio kysymykseen, niin kertokaa täällä tai privana? Ongelma on siis se, että pitäisi saada nupin kanavanvaihtopedaalin ja räkin midipedaalin välityksellä vaihdettua kahteen moodiin: Nupin etuaste + räkistä efektit + päätteeseen & ulos. Ja sitten jo selvä, räkkiin, siitä nupin pääteasteeseen ja ulos. Nuppeja on siis vain se yksi. Siitä etuaste ja päätevahvistin. Efektiloopilla varustettu.

Mutta miten tämä kokonaisuus kytketään yhteen? Lattialla on vielä Wah ja Whammy. Yhteys on langaton.
Mikko L
13.12.2010 19:44:20

LaXu: Vaikka se Tube Pre vai mikä onkaan on tarkoitettu aika neutraaliksi, pitää muistaa, että kullakin vahvistinmallilla on myös oma päättärimallinnuksensa, jota ei siis saa erikseen valittua.

Jees mut tonestackeja ja sageja ja deptheja ja biaseja yms yms muuttamalla voidaan päästä melko lähelle jotain tiettyä päätettä. Moni haluaa laittaa efektejä etusen ja päätteen väliin ja tekee juuri niin että laittaa kaksi amp simia joista ensimmäisestä laittaa päätteen pois ja toisesta tämän etusen neutraaliksi ja siihen väliin jokin efekti. Esim. Mesa Mark IV EQ:ta ollaan joskus yritetty näin. En itse silti suosittele sitä.
Mikko L
13.12.2010 19:54:55

Cardinal of Crunkilla on ihan hyviä pätkiä tästä pikkusäröstä mitä jotku kyseli jossain vaiheessa. Hän on kuitenkin nauhoittanut nämä vaan kameran mikillä, mutta kyllä tuosta soundista saa jonkinlaisen kuvan silti:

http://www.youtube.com/watch?v=99OL … list=PLC8D0CE66F42BFE32&index=1
http://www.youtube.com/watch?v=D5koOBKIccI
http://www.youtube.com/user/cardinalofcrunk#p/u/4/IZuy_uC82BQ

Katsokaa tosi lisää videoita. Tosiaan kuten huomaatte näistä videoista niin kitarallakin on aika paljon merkitystä soundin kanssa toisin kuin esim. monilla muilla mallintavilla. Huono kitara kuulostaa tod näk huonolta ilman tweakkailua. Hyvä kitara ei välttis vaadi paljon säätämistä.
markokor
13.12.2010 20:02:24
http://www.youtube.com/watch?v=99OL … list=PLC8D0CE66F42BFE32&index=1
http://www.youtube.com/watch?v=D5koOBKIccI
http://www.youtube.com/user/cardinalofcrunk#p/u/4/IZuy_uC82BQ

Katsokaa tosi lisää videoita. Tosiaan kuten huomaatte näistä videoista niin kitarallakin on aika paljon merkitystä soundin kanssa toisin kuin esim. monilla muilla mallintavilla. Huono kitara kuulostaa tod näk huonolta ilman tweakkailua. Hyvä kitara ei välttis vaadi paljon säätämistä.

Off topic, mutta onpa kaverilla siisti Suhrin kitara! :) Oma tilattu jo 2kk sitte ja tulee vasta keväällä. Pitkät on jonot Kaliforniassa...
McNulty
13.12.2010 20:08:54
Mikko L: Onko mitään tiettyjä asetuksia miten 1987 plexi yleensä laitetaan ku mulla ei oo kokemusta oikeasta pelistä?

Sellainen mikä kuulostaa hyvältä on oikein.

Saivartelut sikseen... ilmoitan vain että erilainen/samanlainen on eri asia kuin hyvä/huono. Ilmeisesti siulla on nyt santaa vaginassa, kun joku ei ollut kanssasi samaa mieltä siitä, että Vox AC30TB vahvistin ei ole sama asia kuin Vox AC30TB-mallinnus. Ilmeisesti asia jäi vaivaamaan sinua kun useamman sivun verran jaksat moisesta ruikuttaa.

Miten tämä keskustelu voisi muuttua "paremmaksi" jos sie itse kaivelet väkisin verta nenästä? Itseasiassa ihan ensimmäisenä minä kysyin niistä Vox-mallinnuksista, minkä laitteiden pohjalta ne oli tehty ja mitä konetta käytetty clipin teossa. Siihen sain sinulta pelkkää perseilyä vastaukseksi ja nyt sie täällä heristät sormea kuinka "me muut" ollaan niin pahoja.

"Onpas ruma taulu", sanoi Mikko-poika. Johon kaupansetä ystävällisesti vastasi että: "Sehän on vain peili."
Functioning like the scissors... cut the tall ones!
aristoteles666
13.12.2010 20:37:56

McNulty: Sellainen mikä kuulostaa hyvältä on oikein.

Saivartelut sikseen... ilmoitan vain että erilainen/samanlainen on eri asia kuin hyvä/huono. Ilmeisesti siulla on nyt santaa vaginassa, kun joku ei ollut kanssasi samaa mieltä siitä, että Vox AC30TB vahvistin ei ole sama asia kuin Vox AC30TB-mallinnus. Ilmeisesti asia jäi vaivaamaan sinua kun useamman sivun verran jaksat moisesta ruikuttaa.

Miten tämä keskustelu voisi muuttua "paremmaksi" jos sie itse kaivelet väkisin verta nenästä? Itseasiassa ihan ensimmäisenä minä kysyin niistä Vox-mallinnuksista, minkä laitteiden pohjalta ne oli tehty ja mitä konetta käytetty clipin teossa. Siihen sain sinulta pelkkää perseilyä vastaukseksi ja nyt sie täällä heristät sormea kuinka "me muut" ollaan niin pahoja.

"Onpas ruma taulu", sanoi Mikko-poika. Johon kaupansetä ystävällisesti vastasi että: "Sehän on vain peili."

olisit lukenut manuaalista mikä vox siinä on kun soitit kaverisi axea.
jipeeällä
13.12.2010 20:40:59 (muokattu 13.12.2010 20:56:51)
Kaivaa verta nenästä? Todistetusti Mikko on ainoita, joka on vastaillut alkup. topiikin aiheeseen ja pysytellyt saitin sääntöjen sisällä tässä mielessä. Muut ovat vain mölöttäneet, ettei Axe "ole aidon veroinen" kokeilematta Axea itse yleensä ollenkaan. Mikko ei tiedä kaikkea, mutta ero on se, että hän on sentään yrittänyt.
Ja se palkitaan miten?

Etsitäänkö tässä uutta vai tuetaan vanhaa?
TTV
13.12.2010 21:07:10
jipeeällä: Kaivaa verta nenästä? Todistetusti Mikko on ainoita, joka on vastaillut alkup. topiikin aiheeseen ja pysytellyt saitin sääntöjen sisällä tässä mielessä. Muut ovat vain mölöttäneet, ettei Axe "ole aidon veroinen" kokeilematta Axea itse yleensä ollenkaan. Mikko ei tiedä kaikkea, mutta ero on se, että hän on sentään yrittänyt.
Ja se palkitaan miten?

Etsitäänkö tässä uutta vai tuetaan vanhaa?

Samaa mieltä kanssasi, sait plussan :-) Harmi että tuo axe on hieman hintava, muutoin siitä saataisiin enemmän asiakeskustelua kun sitä olisi useammalla käytettävissä. No, eipä tuo meikäläisen ElevenRackikaan ole tällaisia keskusteluja saanut aikaan vaikka maksaa vain kolmanneksen. Itseasiassa se keskusteluketju on pysynyt tosi hyvin asialinjalla.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)