baron 09.12.2010 22:22:04 | |
---|
Rock and roll punk hard rock: Ei löytynyt nopealla vilkaisulla parempaakaan aihetta, joten voiko joku selittää, että miten tiedetään kappaleen sointukierto jos tiedetään sävellaji. Ei sitä mistään voikaan tietää paitsi kuuntelemalla ja plokkaamalla tai hankkimalla jostain nuotit. On tavanomaisia sointukiertoja mutta jotkut käyttävät "epätavanomaisia". You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
AllRightNow 12.12.2010 20:07:23 | |
---|
Miks helvetissä mun Harley Bentonissa on 21 nauhaa???? Miten vitussa joku valmistaa edes noin paskan kitaran ja ennen kaikkea kuka vatipää ostaa sellaisen! |
RamoQ 12.12.2010 20:58:46 | |
---|
AllRightNow: Miks helvetissä mun Harley Bentonissa on 21 nauhaa???? Miten vitussa joku valmistaa edes noin paskan kitaran ja ennen kaikkea kuka vatipää ostaa sellaisen! Omassa Fenderissäkin on 21 nauhaa..? Eli nyt en käsitä ongelmaa. Harley Bentonit tosiaan oovat yleensä aika huonoja. "Kannattaa välttää huonoja floikkakitaroita, niissä ei oo floikkaa" |
AllRightNow: Miks helvetissä mun Harley Bentonissa on 21 nauhaa???? Onks niitä vai sitten liikaa? Mun akustisessa on 19 nauhaa, ja komiasti riittää. Maailmassa on seitsemän hyvää syytä elää. Naiset, oluet ja viskit. Lopuilla neljällä ei enää olekaan väliä. |
AllRightNow 15.12.2010 17:03:48 | |
---|
Jaa eiku luulin vaan että kuuluu olla 22 nauhaa, enpä tiedä mistä sekin käsitys on tullut ehkä siksi kun oon jotain sooloja katellu missä soitetaan siitä 22 nauhalta |
weelie 15.12.2010 18:19:22 | |
---|
sähkiksessä on useimmiten 21 22 tai 24 nauhaa. http://pickingjjcale.blogspot.com/ |
AllRightNow 10.01.2011 16:23:15 | |
---|
Mitä se tarkoittaa hienovirittämisessä, kun suuressa kitara -kirjassa sanotaan jotenkin niin, että se painettu- ja huiluääni pitää saada samalle tasolle? Eihän se sitä tarkoita, että ne pitäis saada siihen saamaan kohtaan johon kitaran kielet viritetään yleensäkin viritetään eli jos on vaikka ne valot virittimessä niin siihen keskelle? |
weelie 10.01.2011 19:06:58 | |
---|
AllRightNow: Mitä se tarkoittaa hienovirittämisessä, kun suuressa kitara -kirjassa sanotaan jotenkin niin, että se painettu- ja huiluääni pitää saada samalle tasolle? Eihän se sitä tarkoita, että ne pitäis saada siihen saamaan kohtaan johon kitaran kielet viritetään yleensäkin viritetään eli jos on vaikka ne valot virittimessä niin siihen keskelle? Tarkoittaa juu, että 12. nauhan huiluääni pitäisi olla sama sävel kuin avoin kielikin, ja virittimessä näkyä samoin tavoin kuin avoin kieli (tai 12. nauhan sävel). http://pickingjjcale.blogspot.com/ |
antnis 11.01.2011 09:02:45 (muokattu 11.01.2011 09:03:04) | |
---|
weelie: Tarkoittaa juu, että 12. nauhan huiluääni pitäisi olla sama sävel kuin avoin kielikin, ja virittimessä näkyä samoin tavoin kuin avoin kieli (tai 12. nauhan sävel). Korjauksena: huiluääni on sama sävel kuin avoin kieli mutta oktaavia korkeammalta. |
Vilta 08.02.2011 15:46:59 | |
---|
|
Zeeboo 08.02.2011 19:18:37 (muokattu 08.02.2011 19:22:50) | |
---|
AllRightNow: Mitä se tarkoittaa hienovirittämisessä, kun suuressa kitara -kirjassa sanotaan jotenkin niin, että se painettu- ja huiluääni pitää saada samalle tasolle? Eihän se sitä tarkoita, että ne pitäis saada siihen saamaan kohtaan johon kitaran kielet viritetään yleensäkin viritetään eli jos on vaikka ne valot virittimessä niin siihen keskelle? 12. nauhan pitäisi olla just kielen puolessa välissä. Tämä tarkastetaan (ja säädetään) niin, että haetaan paikka, josta saadaan soimaan huiluääni 12. nauhan kohdalla, ja tarkastetaan se viritysmittarilla. Sen jälkeen kieli painetaan 12. nauhaa vasten ja tarkastetaan mittarilla se ääni. Näiden kahden pitäisi olla samat. 12. nauhan huiluääni on aina oktaavia korkeampi kuin vapaan kielen ääni, mutta painettu ääni taas on ihan jotain muuta, jos hienoviritys ei ole kohdallaan. Eli jos tarkastettavan kielen tallapala on säädetty väärään paikkaan, on kielen soiva pituus painettuna 12. nauhalta tallaan joko liian lyhyt tai pitkä. Samalla jokainen tältä kieleltä painettu ääni on enemmän tai vähemmän bercheellään, eikä soitinta saa kunnolla vireeseen. Mahdollisestiei sinne päinkään. Tähän hommaan kannattaa käyttää kunnollista mittaria. Esim Peterson V-Sam:in tarkkuus on jotain 0,1 cent luokkaa, ja sillä pärjää ihan taatusti. Ihan varmasti onnistuu jollain lailla kevyemmilläkin kamppeilla. Itse säädin yhden soittimeni Parksonin pyykkipoikamittarilla, jonka tarkkuus on 0,5 cent luokkaa, ja ihan hyvä tuli. Toisaalta, säädettiinpä näitä ennen kuin viritysmittareita sai kaupoista... Vilta: Voiko tämänkaltaisella virittimellä virittää sekä akustisen- että sähkökitaran? http://www.thomann.de/fi/korg_aw2g_bk.htm Vai tekeekö tämmösellä ylipäätään mitään? Kyllähän tuollaisella kummankin saa vireeseen. Sattui T-kaupasta silmään tämä: http://www.thomann.de/fi/peterson_sc1_strobo_clip_tuner.htm Laatuun nähden hinta on vähintään kohdillaan. White men can't Monk |
BubbleBob 08.02.2011 20:12:47 | |
---|
Siinä Zeebolta oikea vastaus Free-manin viimeiseen, aikaa kärysi tuossa. Tuo Petersonin clippiviritin on todella yleinen ja on ok hinta. Kitaraa virittäessä pitää aina kompensoida puoleen ja toiseen (esim. avosoinnut vrs barreet, D vrs E, eli yläalas vastaan alaylös). Lisäksi vaikuttaa soittotavan isku ja soitto-ote kaulasta, eli jos virittää mittarilla käsi irti kaulasta ja näppää kielet hiljaa, kun sitten soittaessa käsi "nojaa" raskaasti kaulaan ja plektran isku on voimakas - vire soi todellakin vähemmän kauniisti, vaikka on näennäisesti kuinka hyvin vireessä. Virittäessä kannattaa käyttää omaa soittotapaansa. Poikkeuksena virittää toiselle henkilölle, jolloin käytetään hänen soittotapaansa varsinkin silloin jos se on omasta merkittävästi poikkeava. Jee HB: Mitä halvempi kitara niin sitä haastavampi ja kiehtovampi on viritysprosessi, yleisesti. Vihjeet: Erityishuomio G-kieleen ja ylemmille (B ja E) kielille hienon hienoinen alavire, sopii ainakin meikäläiselle. Tiilet ja Muurit - Sanat ja Lauseet.
Lapsus errorem minorem et latine et finnice significat. |
weelie 08.02.2011 23:02:08 (muokattu 08.02.2011 23:03:14) | |
---|
http://pickingjjcale.blogspot.com/ |
BubbleBob 09.02.2011 00:03:16 | |
---|
Onkohan Suomi se maa jossa kaikkikarvaisia "made in china" halpatuotteita ihannoidaan (paitsi puhelimissa, sehän on...Jumalallista) ? Niin usein kuulee laatu vastaan hinta konfron(tataa)tion kääntyvän "se ostetaan mikä halvimmalla saadaan" vaikka olisi melkein sama repiä setelit nuotioon tai kipata kolikkonsa selän keskelle. Setä sitten tulee ja vakavanana selittää miten "ihan samaa kamaa ovat", niinpä joo-o. Onneksi nuorissa on mahtavaa hohkajärkeä ja pirskahtelevaa älyä niin ettei nemesiis tohon :-) Musan valtamerestä on mistä ammentaa.
Vaikka pää on perseestä niin turha antaa itsensä kärsiä. |
weelie 09.02.2011 08:45:09 (muokattu 10.02.2011 08:40:54) | |
---|
BubbleBob: Setä sitten tulee ja vakavanana selittää miten "ihan samaa kamaa ovat", niinpä joo-o. Onneksi nuorissa on mahtavaa hohkajärkeä ja pirskahtelevaa älyä niin ettei nemesiis tohon :-) No pelastetaan siis maailma ja viritetään ääniraudalla tai tuolla AP tunerilla, jos kerran tietokone jo on. Tai jos jaksaa ladata netistä puhelimeensa virittimen,niin sekin toimii. Jos haluaa säädöt täydellisiksi, kannattaa viedä ammattitaitoiseen huoltoon. Buzz feiten viritystä kannattaa sit kai myös harkita. http://pickingjjcale.blogspot.com/ |
BubbleBob 10.02.2011 00:35:01 | |
---|
Musan valtamerestä on mistä ammentaa.
Vaikka pää on perseestä niin turha antaa itsensä kärsiä. |
doctrine 12.02.2011 23:15:06 (muokattu 12.02.2011 23:15:52) | |
---|
TypeRR: soitan tuon - 3 0 0 - 3 tuolla tavalla, enkä mitään sormia siihen sotke.Peukalon tuon kaulan yläpuolelta niin, että se samalla demppaa a-kielen soimasta, ja nimetön sormi b-kielen kolmannelle nauhalle niin että se samalla demppaa ohuen e-kielen soimasta. Kuvailemasi sointu olisi siis tämä: x 3 0 0 x 3 Ei suinkaan sama. kuolleet kielet kuuluvat soitosta, ja pahimmassa tapauksessa tekevät tahtomattasi huiluäänen joka kuulostaa soinnussa ihan riipivältä. Kyllä se pleku-/sormitekniikka (Hybrid Picking) kannattaa opetella, sitten voikin vaikka treenata Led Zeppelinin klassikkoa Stairway to Heaven :) http://www.payloadband.info/ |
Juicefani11 13.02.2011 21:59:44 | |
---|
Hmm... Minäkin kysyn neuvoa: Miksi ihmiset ajattelevat, että jos olen 14v, niin olen huono aloittelijakitaraisti, vaikka olen soittanut jo n. 5 vuotta yhtä mittaa, ja nyt jo sovitan Beyoncèn biisiä Halo kitaralle... Kitara, basso, mandoliini, huuliharppu, piano, banjo, ja steel-kitara ovat miehen parhaat ystävät... |
doctrine 14.02.2011 00:08:15 (muokattu 14.02.2011 00:09:06) | |
---|
Juicefani11: Hmm... Minäkin kysyn neuvoa: Esitänpä vastakysymyksen: Jos tiedät, että oikeasti osaat, niin miksi välität siitä mitä muut ajattelevat? Eikö se riitä että saat soittaa ja nautit siitä? 20v päästä ne samat tyypit todennäköisesti toistaa vielä sitä samaa, ehkä vähän eri sisällöllä mutta kuitenkin "miksi sä soitat tällaista, eikö tuo olisi parempi" jne.. päätä itse mitä teet ja tee se, ja tee se huolella. Sormet rakoilla soittamisesta? tuttua. Unettomia öitä treenaamisen takia? tuttua. Ei ne tiedä näistä asioista, miksi niiden edes pitäisi? Ne tykkää jostain muusta, ethän säkään sano niille mistä niiden pitäis tykätä. Kitara on sun juttu ja jos sä alkaisit selittää niille että wowittaminen (tai mikä ikinä) on ihan tyhmää niin... Sun juttu, sä itse haluat sitä. Sä nautit siitä. mitä se muille kuuluu mikä se SUN juttu on? http://www.payloadband.info/ |
doctrine 14.02.2011 00:11:19 | |
---|
Funkonaut: Onks niitä vai sitten liikaa? Mun akustisessa on 19 nauhaa, ja komiasti riittää. mulla on 24 ja silti liian vähän xD http://www.payloadband.info/ |