Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikrofoni vahvalle miesäänelle
1
EConnor
12.12.2010 14:34:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näitä on miljoona aihetta jo, mutta mikään ei näistä vastannut omaa tarvettani.
 
Ääneni on voimakas ja haluan mikin kestävän voimakkaat äänet (ei särkymisiä). Korostavan korkeita (C4-F4) ääniä ja kuullostavan hyvältä myös falsetossa (C4-E6), mutta matalien äänien pitää kuullostaa myös siedettävältä (D2-B2). Ääneni on sävyltään ehkä James Brown mainen, eli voimakas huudonkaltainen. Niin ja minusta tulee luultavasti tenori, jos jotain kiinnostaa.
 
Hinta max 150 €. Olen harkinnut shuren SM58:a, mutta luin jostain, että SM58 korostaa juuri matalia ääniä, enkä todellakaan laula yleensä matalalla.
 
Santerus
12.12.2010 21:44:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Öö, muistaakseni SM58 oli korostus juuri yläpäässä. Luulen, että se on ihan hyvä valinta. Muita vaihtoehtoja olisi ehkäpä mm. Rode M1 ja joku Sennheiserin.
 
Rallattelija
13.12.2010 04:33:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyl mä ainakin etsisin mahdollisimman tasaista mikkiä jolla on koko kaista hallussa. Ite lähtisin Shenkun e935, e945 ja audixin OM sarjasta liikkeelle. Shenkut menee pikkusen budjetista yli mutta audixilla on OM sarjassa alta 150€ mikkei. Kaikki pitäs kuitenki irrota alta 200€. Kannattaa sitten pitää mielessä että kaikki dynaamiset mikit tuppaa tuppaa korostamaan alataajuuksia mitä lähempänä mikki on äänilähdettä. Tota rodea en oo päässy kokeilee mutta oon kuullu hyvää tosta M1:sestä.
 
Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa!
EConnor
13.12.2010 17:47:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mä ostin SM58:n kun myyjäkin sitä suositteli.
 
Uusi probleema:
Kotona mulla ei ole kunnon kaiuttimia (xlr), joten ostin 3,5mm muuntimen. No mikki toimii mun äidin koneella, mutta minun koneeni (Envy 17) ei suostu toimimaan. Kun kytken sen kiinni, koneeni käyttää mikrofonia kaiuttimena. Mikrofonista siis kuuluu koneen äänet. Miten saan mikrofonin toimimaan kunnolla? Olen kahlannut asetukset läpi muttei mitään löydy...
 
Numb
14.12.2010 10:03:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EConnor: Kun kytken sen kiinni, koneeni käyttää mikrofonia kaiuttimena. Mikrofonista siis kuuluu koneen äänet.
 
Olet ilmeisesti kytkenyt mikin kuulokeulostuloon. Siinä pitäisi olla mikki-input jossakin lähistöllä.
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
JaS
15.12.2010 02:23:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EConnor: Näitä on miljoona aihetta jo, mutta mikään ei näistä vastannut omaa tarvettani.
 
Sitä samaa mikkiähän ne aina suosittelee. Itse en pidä.
 
Ääneni on voimakas ja haluan mikin kestävän voimakkaat äänet (ei särkymisiä).
 
Yleensä dynaamisten mikkien kestokyky on jossain 140dB:n tienoilla. Ei niitä saa kyykkäämään ihan pelkällä laulamisella. Pitää ottaa tuulisuojasta kiinni ja karjasta täysiä siihen, että onnistuu. Ja jos lauluääni on oikeasti voimakas, niin ei ole kiellettyä laulaa pienen matkan päästä mikkiin. 58 ei vain sovellu tähän kovin hyvin. Muokatun taajuusvasteensa takia se kuulostaa aika onnettomalta jo parin sentin päästä.
 
Korostavan korkeita (C4-F4) ääniä ja kuullostavan hyvältä myös falsetossa (C4-E6), mutta matalien äänien pitää kuullostaa myös siedettävältä (D2-B2). Ääneni on sävyltään ehkä James Brown mainen, eli voimakas huudonkaltainen. Niin ja minusta tulee luultavasti tenori, jos jotain kiinnostaa.
 
Jos laulaa laajalta alueelta, niin suosittelisin jotain laulukonkkaa, mutta ne taitaa säröytyä aika helposti kovaäänisillä laulajilla.
 
Hinta max 150 €. Olen harkinnut shuren SM58:a, mutta luin jostain, että SM58 korostaa juuri matalia ääniä, enkä todellakaan laula yleensä matalalla.
 
Kaikissa mikeissä on proximity effect, eli mitä lähempää laulat, niin sitä enemmän se toistaa matalia taajuuksia. SM58:ssa on tän takia leikattu tietoisesti valmiiks niitä botneja pois. Joten kun laulaa läheltä, niin se taajuusvaste on aika tasainen.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
freeze
16.12.2010 14:43:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottomasti shure sm58
 
Numb
16.12.2010 16:54:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

freeze: Ehdottomasti shure sm58
 
No emmä nyt tosta ehdottomasta tiedä. Onhan se industry standard, ja kelpo mikki - muttei esimerkiksi mulle kovin hyvä. Vokalisoin semmoiseen, mutten ollut kovin tyytyväinen. Otin sitten kokeeksi EV:n N/D 376:n, ja olin yllättynyt kuinka paljon kirkkaampi, selkeämpi ja vähemmän kiertoherkkä se on. Myöhemmin sitten luin ko. mikistä, että sitä markkinoidaan erityisesti naisäänille sopivana... Vetelenkin nyt sitten baritonilla tyttömikkiin :D
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
MartinB
16.12.2010 17:53:12 (muokattu 16.12.2010 17:53:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shure 58 on kyllä hyvä koviin ääniin.
 
Olen itse harmitellut sitä että shure58:lla käy "joku" ihme ilmiö d':n kohdalla - särön/häiriön kaltainen asia. Mikistä se on kiinni, koska identtisellä tekniikalla on muilla mikeillä saatu hyvää ääntä. Tämä on käynyt ilmi normi clean äänellä (keskikovaa laulettu).
 
Luulisi, että mikkejä voi kokeilla liikkeessäkin - asiakkaana voisi vaatia sitä... IMO
 
Mikäli mikkivalinta on ilmeisen väärä, pitää vaihtaa tuote mielestäni.
 
EConnor
19.12.2010 16:39:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo ostin shure sm58:n ja vahvistimen sille. No muuten toimii ja kestää hyvin, mutta vahvaa falsettoani se ei kestä, jos laulaa n. 10 cm:n päästä mikkiä. Tällöin särkyy. Mutta muuten olen tosi tyytyväinen. Korostaa mikki kyllä noita matalia ääniä ja bassoa aika paljon, mutta vahvistimesta saa vahvistettua korkeita ääniä. Ja toi basson vahvistus kuullostaa aika hyvältä matalissa äänissä xD Saa ne kuullostamaan vahvemmilta, kuin oikeasti saan. :)
 
Joten muuten olen tyytyväinen. Kiitti avusta :)
 
18is9
19.12.2010 17:47:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EConnor: Joo ostin shure sm58:n ja vahvistimen sille. No muuten toimii ja kestää hyvin, mutta vahvaa falsettoani se ei kestä, jos laulaa n. 10 cm:n päästä mikkiä.)
 
No ei kyllä varmasti ole mikki joka särkee vaan joku muu laite. SM58 kestää kyllä ihan sikakovaa äänenpainetta särkemättä. Jopa mun falsettoa vaikka suu kiinni mikissä ;)!
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Rallattelija
19.12.2010 18:50:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmmmz.. 10 cm etäisyyttä ja "korkeita" ääniä. Mä syyttelisin ennemmin etusta kun mikkiä.
 
Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa!
CrissValley
23.12.2010 12:24:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko täällä kellään kokemusta tästä mikistä? http://www.thomann.de/fi/audix_om7_vocalmikrofon.htm
 
MartinB
23.12.2010 17:40:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EConnor: Joo ostin shure sm58:n ja vahvistimen sille. No muuten toimii ja kestää hyvin, mutta vahvaa falsettoani se ei kestä, jos laulaa n. 10 cm:n päästä mikkiä. Tällöin särkyy. Mutta muuten olen tosi tyytyväinen. Korostaa mikki kyllä noita matalia ääniä ja bassoa aika paljon, mutta vahvistimesta saa vahvistettua korkeita ääniä. Ja toi basson vahvistus kuullostaa aika hyvältä matalissa äänissä xD Saa ne kuullostamaan vahvemmilta, kuin oikeasti saan. :)
 
Joten muuten olen tyytyväinen. Kiitti avusta :)

 
Miltä korkeudelta särkyy? Millaisella soundilla? Puhdas/särö?
 
EConnor
23.12.2010 17:46:41 (muokattu 23.12.2010 17:50:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MartinB: Miltä korkeudelta särkyy? Millaisella soundilla? Puhdas/särö?
 
Jostan D5sta ylöspäin F6(korkeammalle en vielä pääse). Tästä ylöspäin saan voimakkaimman äänen. Ihan puhtaalla kovalla (falseton metallisella) falsetolla. Normi äänellä en saa yhtä vahvoja ääniä kuin falsetolla (tiedän, kuullostaa oudolta xD). Nii jos jotakin kiinnostaa nii äänialani on hieman yli 4 oktaavia xD Jos auttaa jotakin? xD
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «