Aihe: 4 vai 5 kieltä?
1 2 3
Basismi
15.07.2003 21:28:13
kuinka hyvä vahvari pitää olla että se ala-H edes kuuluu kunnolla? Ja hyvällä tarkoitan nytten että mistä hintaluokasta puhutaan

Kyllähän se ala-H (tai ainakin kerrannaiset) kuuluu melkein millä tahansa matopurkillakin, ellei mitään maata järisyttävää jyrinää halua. "Ei sitä kuitenkaan kuule" on huono tekosyy kaihtaa viisikielistä.

Noin erittäin karkeana arviona heittäisin, jotta tonnin verran pitää kaapista pulittaa että alkaa H jytisemään. Vahvariin tehoa "tarpeeksi".
Jucciz
17.07.2003 14:29:03 (muokattu 17.07.2003 14:29:34)
H,C,Ciss,D,Eb.

Vähän off-topic menee, mutta sitä se on tylsinä työpäivinä...

Onpa kirjavaa merkintätapaa kerrassaan. :) Ja mikä ääni mahtaa olla Ciss?

suosittelisin merkitsemään joko
"B, C, C#, D, D#" taikka sitten "B, C, Db, D, Eb"
riippuen siitä, mikä on kulloinkin käytössä oleva sävellaji. Pikunviilausta toki, mutta silti totta: yhdessäkään sävellajissa ei ole yhtä aikaa sekä ylennettyjä että alennettuja nuotteja, esimerkiksi C# ja Eb. Vähän yhdenmukaisuutta. :)

Niin ja, H on suomalaisten ja saksalaisten kollektiivinen harhaluulo. Ei kyseistä säveltä löydy yhdestäkään omistamastani soittimesta.

Hoho.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
poppamies
18.07.2003 23:43:54 (muokattu 18.07.2003 23:45:01)

Ja mikä ääni mahtaa olla Ciss?

Et suinkaan ole tosissasi?
C# on Ciss, aivan niinkuin Eb on Ess, elikkä ne nyt vaan lausutaan silleen Ciss ja Ess.
"G-strings are for strippers"
Satis
21.07.2003 00:16:43
Itse oon soitellu 5-kielistä Fenderiä pari kuukautta ja en kadu sen ostoa yhtään.Eri asemista soitto helpottu huomattavasti ja se "jämerämpi" kaula tuntuu paremmalta kuin tavallisen 4-kielisen.Yllättävän moni ihminen on suorastaan haukkunu mun valintaa..5-kielinen on kuitenkin alusta alkaen ollu mun suuri unelmani ja olen hemmetin tyytyväinen nykyiseen instrumenttiini.
..Stiff Flavor..
Pallisti
21.07.2003 02:11:25
Meigä tykittää 5-kielisellä, koska sillä saa paremmat alapää murinat, ja viisi kieltä vetoaa tyttöihin paremmin.
Täysii ja ihan vi*un nopee.. www.collarbone.tk
hatussa vika
21.03.2004 21:52:33
joitakin vuosia(ainakin 10 vuotta) sitten kerroin Pulliaisen Kaitsulle(agents)hankkivani 5-kielisen basson johon Kaitsu:älä saatana mä taas oon ajatellu hankkivani 3-kielisen.
käki
21.03.2004 23:09:10 (muokattu 21.03.2004 23:09:29)
Viitosta oon harkinnut pariinkin otteeseen. Voisko oktaaverilla helpottaa luomisen tuskaa ?
Free Your Mind And Your Bass Will Follow
Bilharzia
22.03.2004 04:40:28
Voikos kukaan besserwisseri sanoo mitä se ala-B olis sitten noin niinku hertseinä?

Onks se siinä 60 hrz paikkeilla?
www.LifeofDebauchery.Com
paavi
22.03.2004 07:00:53
Voikos kukaan besserwisseri sanoo mitä se ala-B olis sitten noin niinku hertseinä?

Onks se siinä 60 hrz paikkeilla?

http://koniaris.com/music/notes/

Vähän alle 31 Hz.
I know the pieces fit
Keny
22.03.2004 09:24:09
Ite alotin aikoinaan kontralla ja siinä sivussa hankin 4 kielisen millä soittelin 13 vuotta jonka jälkeen piti saada 5 kielinen.
Sillä tulikin sitte soitettuu viitisen vuotta, ja hankin 6 kielisen kaveriks tosin sillä en kyll bändis soitellu.

Nyt oon taas palannu takas 4 kielisiin ja vitosta käytän vaan jos on sellasta matskuu missä siit on hyötyy.
Nelosella pärjää kyl ihan kivast nykyään.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Teijo K.
22.03.2004 09:40:35

Vähän miettiny että sitten kun valmistuis, ostais ihan upouuden naismagneetin.
Esim. Ibanez:in SR 885 olis kyllä aika houkutteleva paketti, mutta tarviikohan heavy-musiikissa kuitenkaan sittenkään viitä kieltä, ei välttämättä ainakaan ja neljässäkin on tarpeeksi hommaa..

Kommentteja ja kokemuksia kaivataan niiltä jotka ovat joskus vaihtaneet 5 tai miksei vaikka 6-kieliseen kapistukseen.

Kiitti ja kuitti.

Noo, enpä tiedä. Tuli tuossa jo vuosia sitten siirryttyä kokonaan kuusikielisiin, mutta on alkanut kaduttamaan, että annoin ihan kaikki nelikieliset pois. Se on joihinkin juttuihin vain fiiliksen kannalta parempi. Ihan teknisesti tuolla kuusikielisellä soittaa ihan ne samat jutut kuin neliselläkin, mutta... Olisi se nelikielinen kiva lelu jos ei muuta.

Noo, ehkä teen taas jonkun nelisenkin tässä jossain vaiheessa. Kuutosen edut on tuossa soittamisen helppoudessa, asemanvaihtoja ei paljoa tarvitse, jons ei varsin halua keikalla näyttää heinommalta. Mitenkään en huomaa täppingissä tai muussa kikkailussa mitään hyötyä lisäkielistä. Katsokaa vaikka Wootenia, täppää ihan kivasti neliselläkin. Ainoastaan soinnut on sellainen juttu, mikä kuutosella lähtee munsta paremmin. Se ala B:n murina on ihan jees joihinkin biiseihin. Tuosta hevimusiikista en tiedä mitään, olen ihan jymähtänyt taas -70 luvulle.
Att turista är att under tilltagande melankoli resa från plats till plats och inte höra hemma någonstans.

-Torsten Ehrenmark.
Keny
22.03.2004 09:49:00
Niin unohtu toi just et 6 kielisellä on kyl hauska tehä noita sointu juttuja niin kielitän välillä toisen vitosen EADGC jolloin on periaattees kutonen mut ilman ala B:tä.
Vähän siinä saa kyllä säätötöitä tehdä mut toimii.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Bilharzia
22.03.2004 12:35:57 (muokattu 22.03.2004 12:38:38)
http://koniaris.com/music/notes/

Vähän alle 31 Hz.

Kiitoksia.. siinä tuli pläjäys teoriaa kaupanpäälle.

Tuli tossa yhessä kohtaa sitä että miks sitten se kitaran E2 kuulostaa erilaiselta ku pianon E2.. ja sitten selitettiin että kitaran äänestä tulee sitten lisäks paria muuta oktaavia. Kaipa se bassossa on sama homma.. Testasin stomperia (softasyntsaa) että kuinka toistaa B0:n, eli tän 30,8 hertsin taajuuden.. ja kuulu pelkkä sykäys. Eikä sitä nuottia.. taitaa nää perus -stereot toistaa sen 50hz matalimmillaan. Kyllä se noi ala-Beet toistaa bassosta kuitenkin.

Kumma juttu.

Edit: niin ja se kitaran E2 todellakin kuulostaa korkeammalta kun "se varsinainen" taajuus.
www.LifeofDebauchery.Com
paavi
23.03.2004 10:05:37

Tuli tossa yhessä kohtaa sitä että miks sitten se kitaran E2 kuulostaa erilaiselta ku pianon E2.. ja sitten selitettiin että kitaran äänestä tulee sitten lisäks paria muuta oktaavia. Kaipa se bassossa on sama homma.. Testasin stomperia (softasyntsaa) että kuinka toistaa B0:n, eli tän 30,8 hertsin taajuuden.. ja kuulu pelkkä sykäys. Eikä sitä nuottia.. taitaa nää perus -stereot toistaa sen 50hz matalimmillaan. Kyllä se noi ala-Beet toistaa bassosta kuitenkin.

Eli kuten siellä linkin takana olevilla sivuillakin sanotaan, kielen värähtelyyn kuuluu perusäänen (ensimmäinen ominaistaajuus) lisäksi kerrannaiset. Se perusääni tulee siis siitä, kun kieli värähtelee koko pituudellaan. Seuraava taajuus on oktaavia korkeampi, joka tulee siitä, kun samaan aikaan kieli värähtelee myös muodossa, jossa kieli on jaettu tavallaan kahteen osaan (paikallaan oleva solmukohta keskellä kieltä). Seuraava taajuus, kun kieli jaetaan kolmeen osaan. Näin se luonto vaan toimii. Itse asiassa mikä kappale tahansa värähtelee lukemattomissa muodoissa.

Äänen väri ja luonne tulevat sitten siitä, kuinka vahvoina mitkäkin kerrannaiset kuuluvat. Niin yksinkertaista. Pianon kielet ovat erilaisia kuin kitaran kielet ja isku on erilainen, jolloin eri ylätaajuudet syttyvät eri tavalla.

Tuosta basson alataajuuden toistosta. Kyllähän se ala-B jyrähtää bassomaisesti, vaikka se 30.8 Hz ei toistuisi alkuunkaan. Täytyy muistaa, että sieltä kuuluu kuitenkin se seuraava oktaavi 61.6 Hz ja kaikki muutkin kerrannaiset. Yllättyisit, jos kuulisit miltä kuulostaa 30 Hz siniaaltona. Se lähinnä tuntuu...
I know the pieces fit
Bilharzia
23.03.2004 15:10:05
Paavilta lähti täyttä asiaa. Ja tais tulla selvemmin kun mulla, en osaa mitään selittää kunnolla.

Yllättyisit, jos kuulisit miltä kuulostaa 30 Hz siniaaltona. Se lähinnä tuntuu...

Mää yritin tota, mutta kun ei oo subwooferia. :(

Varmaan kirkossa voi kokeilla kun niitä urkuja soitetaan tarpeeks matalalta. Munissa tuntuu.
www.LifeofDebauchery.Com
KMT
23.03.2004 16:50:57

joitakin vuosia(ainakin 10 vuotta) sitten kerroin Pulliaisen Kaitsulle(agents)hankkivani 5-kielisen basson johon Kaitsu:älä saatana mä taas oon ajatellu hankkivani 3-kielisen.

Hoho.
Oiva Tikka
23.03.2004 20:53:48
4
(ja sit tähän vähän tekstiä, että pääsee eteenpäin)
Incarnation
23.03.2004 21:47:48
Seuraava basso tulee olemaan minulla melko varmasti 5-kielinen koska olen kyllästynyt kikkailemaan tuon 4-kielisen kanssa. Siis toisin sanoen pistämään siihen 5-kielisen settiä. Nyt on sitten satula miten sattuu ja kaikki perseellään. Ei muuta kuin uuden satulan ostoon ensitilassa ja seuraavana ostolistalle 5-kielinen.
Perkele.
"Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla." -Jaristoteles
Lou
23.03.2004 22:16:05
Vaihdoin nelikieliseen. Ohut kaula on seksimpi.
On kivaa olla kiva mutta on vielä kivempaa olla supernalle.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)