Aihe: Mistä johtuu kielten epäharmonisuus | |
---|
|
Ostinpa taannoin sähköbasson, halvan sellaisen kun en aiokaan pro-tasolle. Instrumentissa vaan häiritsee nuottien epäpuhdas sointi, ja olen miettinyt mistä se johtuu ja voiko asiaan vaikuttaa. Sen verran tiedän että suunnilleen mitä paksumpi kieli, sitä voimakkaampi etenevän aaltoliikkeen dispersio, eli ylä-äänet kauempana harmonisista, mutta toisaalta jos viritän peräkkäiset kielet samalle taajuudelle, niin kuulostaa menevän pikemminkin toisinpäin, eli ne ohuemmat (löysemmät) soi epäharmonisemmin. Eli varmaan sointiin vaikuttaakin enemmän kielen soivan osan pituuden epätarkkuus (alemmat taajuudet heijastuu kauempaa satulasta ja nauhoista?) Osaatteko sanoa mitkä ominaisuudet paremmissa bassoissa saa äänet soimaan paremmin? Tallapalojen muoto, rungon materiaali, kaulan jäykkyys? Ja onko kielten paksuudella vaikutusta asiaan? Entä punos- ja keskilangan paksuuksien suhteella? |
Basismi 09.12.2010 16:42:04 (muokattu 09.12.2010 16:43:03) | |
|
Nyt en ymmärrä. - Eri kohdilta otelautaa soitetut äänet ei ole toistensa kanssa vireessä? vai - Yksittäinen ääni ei ole vireessä itsensä kanssa? Jos on mikit liian lähellä kieliä niin siitä tulee kyllä hassuja efektejä. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
|
orbik: häiritsee nuottien epäpuhdas sointi, ja olen miettinyt mistä se johtuu ja voiko asiaan vaikuttaa. Ainakin sillä, että demppaa muut kielet joita ei soita. |
|
Ei, mä en meinaa tajuta tästä nyt mitään. Voitko muotoilla ongelman vielä? |
|
Eikös ohuemmat kielet ole yleensä tiukemmalla (jännitys). Ootko sä virittänyt bassosi ihan oikein? |
|
No, yritänpä muotoilla toisin. Yksittäiset sävelet alemmilla kielillä kuulostaa huonoilta(sitä enemmän mitä ylemmäs otelautaa menee), koska kielen eri värähtelymoodit eivät ole enää harmonisessa suhteessa toisiinsa. Olettaisin että ilmiön voimakkuuteen vaikuttaa jotkin soittimen ominaisuudet mitä halvassa bassossani ei olisi juuri huomioitu. BassoSisko: Eikös ohuemmat kielet ole yleensä tiukemmalla (jännitys). Ootko sä virittänyt bassosi ihan oikein? Sanoinkin että *jos* ne virittää samaan nuottiin, epäharmonisuus kuuluu vahvemmin juuri ohuissa (löysissä) kielissä. Eli tuleeko paksummalla kielisetillä sitten parempi soundi? |
|
orbik: No, yritänpä muotoilla toisin. Yksittäiset sävelet alemmilla kielillä kuulostaa huonoilta(sitä enemmän mitä ylemmäs otelautaa menee), koska kielen eri värähtelymoodit eivät ole enää harmonisessa suhteessa toisiinsa. Olettaisin että ilmiön voimakkuuteen vaikuttaa jotkin soittimen ominaisuudet mitä halvassa bassossani ei olisi juuri huomioitu. Sanoinkin että *jos* ne virittää samaan nuottiin, epäharmonisuus kuuluu vahvemmin juuri ohuissa (löysissä) kielissä. Eli tuleeko paksummalla kielisetillä sitten parempi soundi? Onko sulla mikit liian lähellä kieliä? Ne aiheuttavat juuri tuon ilmiön, kutsutaan susiääniksi. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
3108 10.12.2010 09:21:15 | |
|
hollstro: Onko sulla mikit liian lähellä kieliä? Ne aiheuttavat juuri tuon ilmiön, kutsutaan susiääniksi. Luulin, että susiääniksi kutsutaan vain kontrabasson ja vastaavien ylimääräisiä ääniä. http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_tone Ei tuolla puhuta mikeistä tai sähköbassoista mitään. Kaivannee päivitystä? |
Basismi 10.12.2010 10:13:06 (muokattu 10.12.2010 10:14:20) | |
|
orbik: Yksittäiset sävelet alemmilla kielillä kuulostaa huonoilta(sitä enemmän mitä ylemmäs otelautaa menee), koska kielen eri värähtelymoodit eivät ole enää harmonisessa suhteessa toisiinsa. Jos ei ole mikit tai huono kieli, niin en keksi muuta mahdollisuutta kuin että soittimen ominaisresonanssi sotkee. Mutta silloinkin sen pitäisi vaikuttaa vain yksittäiseen ääneen (dead note). Niin no susnuotti on samaa asiaa tavallaan. Olisko heittää ääninäytettä millaista hälvää siellä on? Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
|
orbik: Ostinpa taannoin sähköbasson, halvan sellaisen kun en aiokaan pro-tasolle. Instrumentissa vaan häiritsee nuottien epäpuhdas sointi, ja olen miettinyt mistä se johtuu ja voiko asiaan vaikuttaa. Sen verran tiedän että suunnilleen mitä paksumpi kieli, sitä voimakkaampi etenevän aaltoliikkeen dispersio, eli ylä-äänet kauempana harmonisista, mutta toisaalta jos viritän peräkkäiset kielet samalle taajuudelle, niin kuulostaa menevän pikemminkin toisinpäin, eli ne ohuemmat (löysemmät) soi epäharmonisemmin. Eli varmaan sointiin vaikuttaakin enemmän kielen soivan osan pituuden epätarkkuus (alemmat taajuudet heijastuu kauempaa satulasta ja nauhoista?) Osaatteko sanoa mitkä ominaisuudet paremmissa bassoissa saa äänet soimaan paremmin? Tallapalojen muoto, rungon materiaali, kaulan jäykkyys? Ja onko kielten paksuudella vaikutusta asiaan? Entä punos- ja keskilangan paksuuksien suhteella? Luulen että yksi suuri syy tuohon kehnoon dispersioon on just tuo että kieli ei pääse liikkumaan päistään vapaasti, vaan se on kiinni jäykästi tallassa ja satulassa tai nauhoissa. Ilmiö on voimakkaimmillaan alarekisterissä, koska mitä paksummat kielet, niin sitä tönkömmin ne liikkuu päistään, joka hidastaa kielen liikettä vapaaseen heilahteluun verrattuna ja laskee värähtelyn taajuutta. Jos kaikki harmooniset kerrannaiset siirtyisi suhteessa yhtä paljon niin tuo ei haitaisi mitään. Mutta mitä korkeampaan harmooniseen kerrannaiseen mennään, niin sitä voimaakkaammin taajuus laskee, koska yksittäisen värähtelevän kielenosan pituus ja solmupisteiden välimatka on lyhyempi ja kielen jäykkyys vaikuttaa suhteessa enemmän. Vastaavasti mitä ylemmältä otelaudalta soitetaan, niin sitä lyhyempi kieli on suhteessa paksuuteensa ja tuo kielen jäykkyys vaikuttaa taas enemmän. Ohuemmat kielet samassa vireessä vois soida huonommin koska mitä ohuempi kieli on, niin sitä kevyempi ja löysemmällä se on jossakin tietyssä vireessä joten sillä on vähemmän liike-energiaa ja sitä huonommin se jaksaa taistella omaa viskositeettiään vastaan. Halvat bassot ovat myös usein pehmeää puuta, joka värähtelee passiivisesti kielen mukana ja syö energiaa värähtelyliikkeestä, resonoi ja sotkee harmoniaa. Paskat bassot kuulostaa paskalta, ei siihen taida olla mitään ihmelääkettä. Underpowering is one of those myths that will not die. You cannot damage a speaker through putting too little power into it. |
|
j4kk1: Halvat bassot ovat myös usein pehmeää puuta, joka värähtelee passiivisesti kielen mukana ja syö energiaa värähtelyliikkeestä, resonoi ja sotkee harmoniaa. Paskat bassot kuulostaa paskalta, ei siihen taida olla mitään ihmelääkettä. Juu, mutta kun se halpa on hintasekseen hyvä. Ainakin näin sitä usein puolustellaan. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
MPU 10.12.2010 14:00:08 | |
|
hollstro: Juu, mutta kun se halpa on hintasekseen hyvä. Ainakin näin sitä usein puolustellaan. Ja kalliin (="hyväksytty" merkki) on pakko olla hyvä koska se on niin kallis. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
|
j4kk1: Luulen että yksi suuri syy tuohon kehnoon dispersioon on just tuo että kieli ei pääse liikkumaan päistään vapaasti, vaan se on kiinni jäykästi tallassa ja satulassa tai nauhoissa. Ilmiö on voimakkaimmillaan alarekisterissä, koska mitä paksummat kielet, niin sitä tönkömmin ne liikkuu päistään, joka hidastaa kielen liikettä vapaaseen heilahteluun verrattuna ja laskee värähtelyn taajuutta. Eli periaatteessa sointia voisi parantaa pidentämällä tallapalan takana olevaa kielen osaa? Siis jos tallan taakse jäävä osa pääsisi liikkumaan, niin kielen "tangentti" ei olisi niin jäykästi sidottu vaakasuoraan. :O Yritin piirtää havainnollistavaa kuvaa ideasta: http://ihme.org/~orbik/temp/talla_ja_kielen_jaykkyys.png Tässä myös ääninäytettä ja taajuusanalyysia ko. tapauksesta: http://ihme.org/~orbik/temp/bass_inharmonicity_c3.png http://ihme.org/~orbik/temp/bass_inharmonicity_c3.ogg |
|
orbik: Eli periaatteessa sointia voisi parantaa pidentämällä tallapalan takana olevaa kielen osaa? Siis jos tallan taakse jäävä osa pääsisi liikkumaan, niin kielen "tangentti" ei olisi niin jäykästi sidottu vaakasuoraan. :O Yritin piirtää havainnollistavaa kuvaa ideasta: http://ihme.org/~orbik/temp/talla_ja_kielen_jaykkyys.png Tässä myös ääninäytettä ja taajuusanalyysia ko. tapauksesta: http://ihme.org/~orbik/temp/bass_inharmonicity_c3.png http://ihme.org/~orbik/temp/bass_inharmonicity_c3.ogg Nuo piirrokset ja analyysit oli mulle niinkuin mereen katsoisi, mutta ääninäyte kertoo just sen, että basso on huonoissa säädöissä. Tsekkaa ylempää tuo basson säätäminen ja säädä itse, tai sitten vie jonnekin säädettäväksi. |
|
j4kk1: Halvat bassot ovat myös usein pehmeää puuta, joka värähtelee passiivisesti kielen mukana ja syö energiaa värähtelyliikkeestä, resonoi ja sotkee harmoniaa. Paskat bassot kuulostaa paskalta, ei siihen taida olla mitään ihmelääkettä. Aika monet kalliimmatkin bassot ovat pehmeää puuta, kuten leppää. Tuntuvat ne Fenderit kuitenkin kelpaavan monille. Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk. |
MPU 10.12.2010 19:25:39 | |
|
Vaikka kuin yritän niin mä en ymmärrä yhtään mikä tossa aloittajan bassossa tai sen äänissä on vikana. Kieli pitää mun käsittääkseni olla päistään kiinni että se voi värähdellä. Kaulan ja bodin pitää olla niin jäykkä että kielen värähtely sammu bodi/kaulakombinaation värähtelyyn. En ymmärrä, mikä vaikutus tallapalan muodolla voisi olla, samoin kuin en ymmärrä, miten tallassa tallapalan takana olevan kielen mitta voisi vaikuttaa soivan kielen ääneen. Noista kuvista en ymmärrä mitään. Sen ymmärrän, että sama sävel on erilainen riippuen siitä mistä kohtaa kaulaa/miltä kieleltä se soitetaan, mutta ei niistä sävelistä mikään mun mielestä ole sen huonompi, erilainen kyllä. Näin siis, jos basso on kunnollinen soitin ja kunnollisissa säädöissä ja kunnollisilla kielillä. Mut ehkä nyt puhutaan jostain, mihin mun äly ei vaan yksinkertaisesti riitä. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
|
hollstro: Juu, mutta kun se halpa on hintasekseen hyvä. Ainakin näin sitä usein puolustellaan. Niin, kyllä ne leppäfenderit kai aika hinnakkaita on? Hintasekseen pehmeä :D Onneks oma korva ei varmaan edes huomais näitä tämän ketjun juttuja. |
|
Johannes_t: Niin, kyllä ne leppäfenderit kai aika hinnakkaita on? Hintasekseen pehmeä :D Onneks oma korva ei varmaan edes huomais näitä tämän ketjun juttuja. Leppä on ns. Tone wood, eli sillä haetaan tiettyä saundia. Mun korvaan leppäbodyset saundaa paremmalle kuin saarnibodylla varustetut. Ja saarni on paljon kovempi puu. Mutta itse tähän ketjuun, jos toi ilmiö on havaittavissa niin se johtuu huonosta soittimesta tai/ ja huonoista kielistä sekä väärästä intonaatiosta ja mikkien korkeudesta. Noilla tempuilla varamaan saa tuon aikaiseksi. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
MPU 11.12.2010 13:34:25 | |
|
hollstro: Ja saarni on paljon kovempi puu. Yleistäen näin kyllä, mutta ostamani "swamp ash" -lankku oli melkeinpä amerikanleppääkin (red alder) pehmeämpää ja kevyempää. Soundieroa suosaarnen ja lepän välillä en osaa kuvailla, kai niissä joku ero saattaa olla. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
|
hollstro: Leppä on ns. Tone wood, eli sillä haetaan tiettyä saundia. Mun korvaan leppäbodyset saundaa paremmalle kuin saarnibodylla varustetut. Ja saarni on paljon kovempi puu. Ei kai lankun pehmeys kuitenkaan vaikuta ylä-äänten taajuuksiin vaan lähinnä vaimentaa niitä. Tuo j4k1n mainitsema kielen jäykkyys soivan osan päädyissä kuulostaisi mahdollisesti suurimmalta ylä-ääniä hajaannuttavalta tekijältä, tosin se siis nostaa eikä laske taajuuksia (korkeampi taajuus heijastuu päädystä aiemmin => lyhyempi "efektiivinen" kielen pituus) Mutta itse tähän ketjuun, jos toi ilmiö on havaittavissa niin se johtuu huonosta soittimesta tai/ ja huonoista kielistä sekä väärästä intonaatiosta ja mikkien korkeudesta. Noilla tempuilla varamaan saa tuon aikaiseksi. Kielet on suht. uudet Elixir Nanowebit, intonaatio ei liity mitenkään yksittäisen nuotin sointiin, ja mikkien ja kielten väliin jää reilut puoli senttiä joten en uskoisi vaikuttavan. Johtuu huonosta soittimesta? Koko ketjun pointtina oli että mitkä ominaisuudet "parempien" ja "huonompien" bassojen välillä vaikuttavat soinnin epäharmonisuuteen (lähinnä juuri ala-e-kielellä). Vai onko se yhtä voimakasta kaikilla bassoilla(skaalan pituus poislukien)? Hmm, maanantaina voisi käydä testailemassa musiikkiliikkeessä... |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|