Aihe: Kielet jäykät eivätkä soi kunnolla.
1 2 3 4 525 26 27 28 29
Krice
11.12.2010 00:40:58 (muokattu 11.12.2010 00:41:40)

Minulla kielet kestää ehkä jonkun vuoden. Sitten kyllästyn tunkkaiseksi käyneeseen soundiin ja vaihdan ne. Tai ehkä kauemminkin, riippuu kitarasta, joillakin kepeillä ei tule soitettua niin paljon.
Mr. Speed
11.12.2010 00:42:57
Krice: Minulla kielet kestää ehkä jonkun vuoden. Sitten kyllästyn tunkkaiseksi käyneeseen soundiin ja vaihdan ne. Tai ehkä kauemminkin, riippuu kitarasta, joillakin kepeillä ei tule soitettua niin paljon.

Eihän niitä tarvitsekaan vaihtaa jos on tottunut muutenkin heikkoon sointiin, ja huonoon vireenpintoon.

TROLOLOLOLOLOLOL
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Krice
11.12.2010 00:44:39

Mr. Speed: Eihän niitä tarvitsekaan vaihtaa

Ei kai niitä, jos eivät ole poikki.
aristoteles666
11.12.2010 00:45:31

Imper:vaihdan aina kaikkiin kitaroihin kielet ennen keikkaa.

mä vaihdan vain yhteen, soitan riskillä yleensä ilman varakitaraa, toisaalta en ole vielä kertaakaan katkaissut kieltä lavalla, ennen keikkaa kieliä vaihtaessa ja niitä venyttäessä on joskus mennyt mutta sen jälkeen ne kestää sen vaikka käytän paljon kahden sävelaskeleen venytyksiä.
kid ego
11.12.2010 00:47:01
tender.insanity: Jucciz on huumorimiehiä tai sitten sillä on simmoinen endorse -soppari. Eli teknikko vaihtaa kielet kun Jucciz vaihta vaippoja.

Mulla ollut samat kielet n. 6kk kaikissa kitaroissa, eikä paljoa vire heittele, vaikka rankemminkin käsittelee.

Vaihtaisit, Jucciz, ne paskasi laatukitaroihin =)

Duunissa joudun vaihtamaan tiettyihin kitaroihin (lähinnä tietyn soittajan kitaroihin) kielet jopa jokaiselle keikalle, mutta yleensä ainakin joka toiselle. Ne vaan menevät niin täyteen töhnää ja hikeä keikan aikana, vaikka kuinka yrittäisi putsata. Toisilla kitaristeilla ihan samanlainen kielisetti saattaa kestää huomattavastikin kauemmin.
kimurantti1
11.12.2010 01:19:03 (muokattu 11.12.2010 01:21:35)
Joop. Musta kielen toimiva käyttöikä on n. 10 tuntia, +/- muutama tunti riippuen soittotatsista, soittajan hikoilusta ym. Vaihdan kielet keskimäärin kolmen keikan välein, ja treenaan vanhoilla kunnes ennen neljättä keikkaa vaihdan kielet, koska siinä vaiheessa ovat jo reippaasti tuon toimivan käyttöiän ylittäneet. Tietty kun on useampi luuttu jotka saa soittoa, niin ei ihan kaikkiin tarvitse olla koko ajan vaihtamassa kieliä, mutta kyllä mulla noi kaksi kitaraa jotka keikoilla eniten käy, saa uudet kielet viimeistään muutaman viikon sisään.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Jucciz
11.12.2010 01:20:23
kimurantti1: Joop. Musta kielen toimiva käyttöikä on n. 10 tuntia, +/- muutama tunti riippuen soittotatsista, soittajan hikoilusta ym. Vaihdan kielet keskimäärin kolmen keikan välein, ja treenaan vanhoilla kunnes ennen neljättä keikkaa vaihdan kielet, koska siinä vaiheessa ovat jo reippaasti tuon toimivan käyttöiän ylittäneet. Tietty kun on useampi luuttu jotka saa soittoa, niin ei ihan kaikkiin tarvitse olla koko ajan vaihtamassa kieliä, mutta kyllä mulla noi kaksi kitaraa jotka keikoilla eniten käy, saa uudet kielet viimeistään muutaman viikon sisään.

Ja mää kun hetken jo ihmettelin, että oonko mää jotenkin outo.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
lavaamo
11.12.2010 11:35:09
Jucciz: "Ongelmaa"?

Anna mulle sun kitarasi keikkakitaroiksi ja olen melko varma, että niiden kielille käy ihan samalla tavalla. Eihän 4-5 keikan välein kielten vaihtaminen ole edes mitenkään tiuha tahti. Monillahan vaihtuu kielet joka keikan jälkeen.

Oon huumorimiehiä.

Ois kyllä jännä tietää a)kuinka paljon sitten keskimäärin soitat puolen vuoden aikana tai b)miten salliva olet vireen heittojen suhteen. :D

Ei saamari, jos soittelen "edes vähäsen" jollain kitaralla enkä vaihda kieliä puoleen vuoteen, niissä on ihan väkisin enemmän paskaa kuin itse kieltä eikä ole toivoakaan, että kitaraa saisi enää koko kaulan matkalta vireeseen.

P.S. Itte joudun maksamaan ja vaihtamaan kielet. Ja vaipat. Tervetuloa jonain päivänä kerhoon. :)

ja P.P.S. Mun peruskeikka oli kuitenkin semmoset 4 settiä eli noin 50 biisiä illassa. Tosta tulee jo ihan nettoaikaakin soittamiselle yli 3 tuntia per keikka. Otetaan viisi keskimääräistä keikkaa samoilla kielillä ja se tekee 15 tuntia "workout:ia" kielille. Harvat kielet ovat 15 tunnin soittorääkin jäljiltä uudenveroisessa kunnossa - etenkin jos ikinä sattuisivat sormenpäät vaikka vähän hikoamaan keikalla. Tietty jos hiplaa jotain ysisettiä jumbonauhoja vasten koko illan - tuskinpa siinä hiki tulee, vaikka pureskelisi habanero-chilejä samaan aikaan.

Ai niin, mutta eihän makuuhuonekitaristit keikkaile. :D

Joo anteeksi vaan tyhmyyteni, unohdinkin kuinka hikistä vääntöä tuo humpan vetäminen on. Varmaan samat fiilikset, äänet, hiet, hajut kuin painissa. Ja yhtä kivaa.

Unohdin myös että vain Jucciz on ainoa keikkaileva kitarasti täällä ja ainoa joka soittaa oikeaa musiikkia, sekä muutenkin ylin päätösvalta oikean musiikin ja oikeiden soitinten arvioinnissa.
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
LaMotta
11.12.2010 11:39:06

kimurantti1: Joop. Musta kielen toimiva käyttöikä on n. 10 tuntia, +/- muutama tunti riippuen soittotatsista, soittajan hikoilusta ym. Vaihdan kielet keskimäärin kolmen keikan välein, ja treenaan vanhoilla kunnes ennen neljättä keikkaa vaihdan kielet, koska siinä vaiheessa ovat jo reippaasti tuon toimivan käyttöiän ylittäneet. Tietty kun on useampi luuttu jotka saa soittoa, niin ei ihan kaikkiin tarvitse olla koko ajan vaihtamassa kieliä, mutta kyllä mulla noi kaksi kitaraa jotka keikoilla eniten käy, saa uudet kielet viimeistään muutaman viikon sisään.

Jokainen tyylillään. Itse vaihdan kielet siinä vaiheessa kun ne ei enää pidä virettä ja intonaatio alkaa heittämään.
Onko keskustelun tarkoituksena päästä johonkin tulokseen vai pelkästään spekuloida?
aristoteles666
11.12.2010 12:48:21 (muokattu 11.12.2010 12:49:45)

lavaamo: Joo anteeksi vaan tyhmyyteni, unohdinkin kuinka hikistä vääntöä tuo humpan vetäminen on. Varmaan samat fiilikset, äänet, hiet, hajut kuin painissa. Ja yhtä kivaa.

Unohdin myös että vain Jucciz on ainoa keikkaileva kitarasti täällä ja ainoa joka soittaa oikeaa musiikkia, sekä muutenkin ylin päätösvalta oikean musiikin ja oikeiden soitinten arvioinnissa.

no, en mäkään voi ymmärtää kuinka joku pystyy soittamaan samoilla kielillä puoli vuotta ja kuten krice, vuoden,

kielisetti kestää keikan, voi kestää pari enemmänkin, mutta silloin on jo kielen katkeamisen riski liian suuri.

siksi halvat kielet , niin niitä on halvempi vaihtaa kuin kalliita, koska ne kalliitkaan ei kestä yhtään pidempään.
J.Hollström
11.12.2010 12:49:59
lavaamo: Unohdin myös että vain Jucciz on ainoa keikkaileva kitarasti täällä ja ainoa joka soittaa oikeaa musiikkia, sekä muutenkin ylin päätösvalta oikean musiikin ja oikeiden soitinten arvioinnissa.

No pääasia ettei vedä jollain lätkälapaisilla ritsoilla jotain hemmetin heviä. Sehän on nolointa mitä housut jalassa voi tehdä.
Mr. Speed
11.12.2010 12:51:04
LaMotta: Tä!

On teillä raskas komppikäsi.

Ihan for the record. Montako keikkaa olet soittanut?
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
aristoteles666
11.12.2010 12:51:51

LaMotta: Tä!

On teillä raskas komppikäsi.

kyllä tarvittaessa, ja oikean käden sormilla napsauttelen vielä kieliä otelautaan vähän kuin funk basson yläkieliä, niin kyllähän ne saa kyytiä enemmän.
lavaamo
11.12.2010 12:52:41
aristoteles666: no, en mäkään voi ymmärtää kuinka joku pystyy soittamaan samoilla kielillä puoli vuotta ja kuten krice, vuoden,

kielisetti kestää keikan, voi kestää pari enemmänkin, mutta silloin on jo kielen katkeamisen riski liian suuri.

siksi halvat kielet , niin niitä on halvempi vaihtaa kuin kalliita, koska ne kalliitkaan ei kestä yhtään pidempään.

No mä en nyt tohon sointiin ota kantaa, kyllä mulla kuitenkin kielet aina jonkun kuukauden kepissä viihtyy, mutta poikki en niitä oo saanut. Varmaan kaksi kieltä on katkennut viidessätoista vuodessa, niistäkin oli toinen jokin ensiasennus 9 setin ylä E.

Niin, ja 10-46 kielillä soitan.
lavaamo
11.12.2010 12:53:23
J.Hollström: No pääasia ettei vedä jollain lätkälapaisilla ritsoilla jotain hemmetin heviä. Sehän on nolointa mitä housut jalassa voi tehdä.

Eikös telen kanssa lavalle oo se noloin temppu?
LaMotta
11.12.2010 12:57:59 (muokattu 11.12.2010 12:58:55)

Mr. Speed: Ihan for the record. Montako keikkaa olet soittanut?

Oisko jotain 60 koko elämän aikana?

Taitaa kielien kesto riippua sitten soittotyylistä?
Onko keskustelun tarkoituksena päästä johonkin tulokseen vai pelkästään spekuloida?
Decadetroll
11.12.2010 14:04:22
Krice: Minulla kielet kestää ehkä jonkun vuoden. Sitten kyllästyn tunkkaiseksi käyneeseen soundiin ja vaihdan ne. Tai ehkä kauemminkin, riippuu kitarasta, joillakin kepeillä ei tule soitettua niin paljon.

Vuoden? Ohhoh.. Itse vaihdan vähintään kuukauden välein kielet, optimitapauksessa parin viikon välein, riippuen hieman tietysti kuinka paljon kerkeän soittelemaan tuolla aikavälillä. Nyt ilman bändiä ollessa hieman harvemmin tulee vaihdeltua kielet, kun ei tartte olla treeneissä monta kertaa viikossa useamman tunnin ajan. Tuntuu näin äkikseltään, että vaikka kitara ois vuoden soittamatta samoilla kielillä ja sitte nappaa käteen niin onkai ne jo kuoleutuneet ne kielet, kun jatkuvasti ovat tasaisen paineen alla. Venyykai sitä itse kukin moisessa menossa..
"vedän tähän häröön taustaan jotain häröä lirutusta ja trillejä ja pari norsun ääntä."
Jokkis
11.12.2010 14:41:32
J.Hollström: No pääasia ettei vedä jollain lätkälapaisilla ritsoilla jotain hemmetin heviä. Sehän on nolointa mitä housut jalassa voi tehdä.

Ööh... lätkälapaisilla ritsoilla. No joo, en itse ole noin rajoittunut kitaran hyvän ulkonäön suhteen, että joku stratocaster kelpais ainoastaan vaikka kyllä mullakin on rajani asian suhteen. Toisekseen, mitä noloa on soittaa heviä. Sen soittajat on monesti erityisen taitavia, vaikka tästäkin voi olla useampi mielipide. Minusta on enemmän noloa soittaa mukamas ''rockia'' hieno puku päällä ja kitara mahdollisimman ylhäällä. Vähän niin joku Beatles. Paitsi, että se ei tainnut olla edes rockia.

Eikös telen kanssa lavalle oo se noloin temppu?

Ei välttämättä...

Ai niin ja ite soitan DR:n 10-52 setillä ja ei ole kuin kerran tullut tällainen kieliongelma vastaan. Laitoin uusia kieliä ja D kieli ei oikein soinut kunnolla. Ihan kuin jokin olisi ottanut kiinni. Vaihoin vaan varalla olleesta kielisetistä kielen ja sitten alko pelittää.
the-Antero
11.12.2010 14:54:29

Ööh... lätkälapaisilla ritsoilla. No joo, en itse ole noin rajoittunut kitaran hyvän ulkonäön suhteen, että joku stratocaster kelpais ainoastaan vaikka kyllä mullakin on rajani asian suhteen. Toisekseen, mitä noloa on soittaa heviä. Sen soittajat on monesti erityisen taitavia, vaikka tästäkin voi olla useampi mielipide. Minusta on enemmän noloa soittaa mukamas ''rockia'' hieno puku päällä ja kitara mahdollisimman ylhäällä. Vähän niin joku Beatles. Paitsi, että se ei tainnut olla edes rockia.

Puhut paljon mutta asiaa :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)