Aihe: Kielet jäykät eivätkä soi kunnolla.
1 2 3 4 525 26 27 28 29
pekurides
10.12.2010 21:47:35

veikkaan kaularaudan säätöjä.

huono sustain voisi johtua liian pienestä "reliefistä" ja toisaalta jos kielet kovin korkealla niin voipi tuntua jäykiltä.
They see me rollin, they hatin.
Muuki
10.12.2010 21:53:55
Pinson: Nostetaan vanha aihe pystyyn, vaihdoin nimittäin jokin aika sitten kielet stratocasteriin, ja mielestäni kielet ovat tiukemmalla kuin aiemmin, mikä vaikuttaa negatiivisesti soundiin ja soitettavuuteen. Setti on sama kuin aiemminkin eli GHS 9-42. Osaisiko joku mahdollisesti neuvoa, mitä tehdä? Kielten korkeutta olen koittanut säätää, mutta ei näytä vaikuttavan, samoin tallan asentoa olen hieman säätänyt, mutta ylläkuvattua ongelmaa ei ole poistanut.

Kuulostaa kyllä jälleen omituiselta. Jousia ei ole varmaankaan lisätty? Liekkö mahdollista että tehtaalta on lipsahtanut vahingossa paksumpi kielisetti ohuempien sekaan? Ei kai nämä mistään kitaroiden elämisestä voi kyllä johtua, jos soitetaan kuitenki vireisellä soittimella.

Ootko huomannu mitään erikoista sitten kielten vaihdon jälkeen? Jotain muuta on pakko olla kun sitä jäykkyyttä.. Liekkö sitten kielisetissä, nou..
Eio
Muuki
10.12.2010 21:58:46
pekurides: veikkaan kaularaudan säätöjä.

huono sustain voisi johtua liian pienestä "reliefistä" ja toisaalta jos kielet kovin korkealla niin voipi tuntua jäykiltä.

Tuohan se periaatteessa on, jos ne kielet nyt on tässä tapauksessa korkeammalla.
Eio
Mr. Speed
10.12.2010 22:02:27
Muuki: Tuohan se periaatteessa on, jos ne kielet nyt on tässä tapauksessa korkeammalla.

Niin.. Kannattaa ottaa huomioon, että ilmojen kylmeneminen vaikuttaa kitaran puihin, mikäli kitara siis ulkona käy.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Muuki
10.12.2010 22:11:10
Mr. Speed: Niin.. Kannattaa ottaa huomioon, että ilmojen kylmeneminen vaikuttaa kitaran puihin, mikäli kitara siis ulkona käy.

Tokkiisa. Sitä tässä vaan ihmetellään jos kitarassa ei mikään muu - actioni, relieffi, talla, kielet, vire - muutu, kun kielien jäykkyys, menee kyllä paranormaaliksi. Tai sitten tää on niin helppo että tää on helevetin vaikee.
Eio
Mr. Speed
10.12.2010 22:12:47 (muokattu 10.12.2010 22:18:06)
Muuki: Tokkiisa. Sitä tässä vaan ihmetellään jos kitarassa ei mikään muu - actioni, relieffi, talla, kielet, vire - muutu, kun kielien jäykkyys, menee kyllä paranormaaliksi. Tai sitten tää on niin helppo että tää on helevetin vaikee.

Jossei tosiaan ole aktioni tai relieffi muuttunut, niin sillon on kyllä niin, että on vahingossa laitettu vääränlainen kielisetti :D Onko muuten sama "jäykkyys" huomattavissa kaikissa kielissä? Yksittäinen kielihän voi olla viallinen.

E: Tuli tuohon mieleen muuten, että voisko tallapala olla huonosti/kulunut?
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
INSANESLAYER
10.12.2010 22:14:26
Sanchez: Kitarani kielet ovat jäykistyneet yhtäkkiä, eivätkä ne soi kunnolla. Soundissa ei ole yhtään sustainia ja akustisenakin soitettuna soundi kuulostaa ohuelta ja vaimenee nopeasti.

Olen yrittänyt kiristää kaularautaa ja kokeillut nostaa kieliä, mutta sama ongelma jatkuu. Varsinkin paksujen kielien kohdalla.

Mikä avuksi?

EDIT: Kitara on Ibanez RG1570 ja settinä 10-52.

Itellä oli sama pulma, säädin floikan kulmaa ja johan alko pelittää. Kannattaa kokeilla
Jucciz
10.12.2010 22:37:19
Sanchez: Kielet on vaihdettu noin kuukausi sitten, että voiko se muka olla ongelmana?

En muista, milloin mulla ois viimeksi ollut noin pitkään samat kielet kitarassa, joka on aktiivikäytössä. Neljän-viiden keikan jälkeen on viimeistään pakko vaihtaa, koska vire ei yksinkertaisesti enää asetu, vaikka mitä tekisi. Kai se metalli vaan väsyy tai jotain.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Pinson
10.12.2010 22:43:11

Kiitokset vaan kaikille vastaajille, itsekin alan tulla siihen tulokseen, että vika olisi kaulassa. Ulkona en ole kitaraa käyttänyt ja sisälläkin säilytän sitä pussissa, mutta luultavasti kaularautaa säätämällä vika saattaisi korjaantua. Itse asiassa vika saattoi olla jo ennen kielten vaihtoa, en vain ehkä aluksi kiinnittänyt siihen huomiota. Soitettavuuteen vaikuttaa mielestäni bendauksissa ja vibratossa, vaikka kielet taipuvat hyvin, niin jäykkyyden takia hankalampi saada kuulostamaan hyvältä.
MadMatt
10.12.2010 23:02:51 (muokattu 10.12.2010 23:30:24)

Pinson: Kiitokset vaan kaikille vastaajille, itsekin alan tulla siihen tulokseen, että vika olisi kaulassa. Ulkona en ole kitaraa käyttänyt ja sisälläkin säilytän sitä pussissa, mutta luultavasti kaularautaa säätämällä vika saattaisi korjaantua. Itse asiassa vika saattoi olla jo ennen kielten vaihtoa, en vain ehkä aluksi kiinnittänyt siihen huomiota. Soitettavuuteen vaikuttaa mielestäni bendauksissa ja vibratossa, vaikka kielet taipuvat hyvin, niin jäykkyyden takia hankalampi saada kuulostamaan hyvältä.

Näsäviisastellaan sen verran ettei kyseessä ole vika vaan ominaisuus mitä kaulan elävyyteen tulee. Optimaali säädöt muuttuvat yleensä (hyvissä kitaroissa) niin pikku hiljaa ettei niihin tule aina kiinnitettyä huomiota. Jos ongelmia jossain vaiheessa ilmenee niin ensimmäisenä sitä epäilee omia sormiaan ja fiiliksiään
Kannattaa siis omistaa mahdollisimma MONTA samanlaista kitaraa niin huomaa heti jos jossain kepissä jotain poikkeavaa ;)
pekurides
10.12.2010 23:11:29

myös eri valmistajien "samat" kielisetit voipi tuntua erilaisilta.

esim. mielestäni Elixirin kielet ovat jäykemän tuntuisia vastaviin kilpailijoiden setteihin.

myös siinä kun ilmoitetaan vaikka 10-52 on eri merkeillä eroja niiden muiden kielien paksuuksissa mikä voipi vaikuttaa tatsiin.

nämä tosin aika pikkujuttuja.

Myös kiinteän tallan "takakappalen" korkeus vaikuttaa tatsiin, tarkoitan nyt T.o.m tyyppistä lespaulin tallaa jossa pystyt "takakappaleen" korkeutta säätämään, jolla sitä kielten kulmaa tallapaloihin säädellään.

mitä alemmaksi ruuvaa sen tiukemmaksi tatsi muuttuu, itse tullut venksattua jos alavireissä vetää niin silloin kireämpi tatsi pitää paremman vireen.

huumoropläjäyksenä vielä että sopivassa jurrissa on mahdollista jopa korvakuulolla virittää yksittäinen kieli jopa oktaavin verran ylivireeseen:=) Kokemusta löytyy:=)
They see me rollin, they hatin.
lavaamo
10.12.2010 23:56:49
Jucciz: En muista, milloin mulla ois viimeksi ollut noin pitkään samat kielet kitarassa, joka on aktiivikäytössä. Neljän-viiden keikan jälkeen on viimeistään pakko vaihtaa, koska vire ei yksinkertaisesti enää asetu, vaikka mitä tekisi. Kai se metalli vaan väsyy tai jotain.

Joo ei oo tuota ongelmaa, mutta sähän käytätkin niitä "parempia" talloja..
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
tender.insanity
11.12.2010 00:02:29
Jucciz: En muista, milloin mulla ois viimeksi ollut noin pitkään samat kielet kitarassa, joka on aktiivikäytössä. Neljän-viiden keikan jälkeen on viimeistään pakko vaihtaa, koska vire ei yksinkertaisesti enää asetu, vaikka mitä tekisi. Kai se metalli vaan väsyy tai jotain.

Jucciz on huumorimiehiä tai sitten sillä on simmoinen endorse -soppari. Eli teknikko vaihtaa kielet kun Jucciz vaihta vaippoja.

Mulla ollut samat kielet n. 6kk kaikissa kitaroissa, eikä paljoa vire heittele, vaikka rankemminkin käsittelee.

Vaihtaisit, Jucciz, ne paskasi laatukitaroihin =)
Mr. Speed
11.12.2010 00:05:02
tender.insanity: Jucciz on huumorimiehiä tai sitten sillä on simmoinen endorse -soppari. Eli teknikko vaihtaa kielet kun Jucciz vaihta vaippoja.

Mulla ollut samat kielet n. 6kk kaikissa kitaroissa, eikä paljoa vire heittele, vaikka rankemminkin käsittelee.

Toi on ihan oikeesti reeni/keikkaolosuhteista kiinni. Itellä meni kielet viikossa käyttökelvottomaks viime kesän helteillä kun oli neljät treenit viikossa. Reenit tosin oli sellasta 4-6 tunnin luokkaa, ja treeniksellä oli valehtelematta yli 40 astetta lämpöstä. Hiki tekee meinaan tehtävänsä. Aika usein treenit päätty siihen, että jostain PA-kaapista paukahti lämpösuojaimet päälle. :)
aristoteles666
11.12.2010 00:11:28 (muokattu 11.12.2010 00:15:22)

tender.insanity: Jucciz on huumorimiehiä tai sitten sillä on simmoinen endorse -soppari. Eli teknikko vaihtaa kielet kun Jucciz vaihta vaippoja.

olen kyllä juccizen kanssa samalla puolella, tietenkin jotkut soittaa kevyemmin, mutta kyllä minäkin tapan kielet viikossa jos soitan päivittäin,
sen jälkeen ne paukkuu poikki koska metalli venyy aikansa ja kuoleentuu samalla, ja sitten ne venytyksissä tuntuu että ei anna periksi ja naps,
sen tuntee kyllä venytellessä milloin kielet on tiensä päässä vaikka sointi ei olisikaan vielä tukossa.

keikoilla tulee vielä soitettua kovemmin jolloin kielien ikä senkuin lyhenee.

ps. ps- on mullakin yhdessä kitarassa kielet ollut vuoden, mutta mä en soita sitä.
Jucciz
11.12.2010 00:14:57 (muokattu 11.12.2010 00:34:38)
lavaamo: Joo ei oo tuota ongelmaa, mutta sähän käytätkin niitä "parempia" talloja..

"Ongelmaa"?

Anna mulle sun kitarasi keikkakitaroiksi ja olen melko varma, että niiden kielille käy ihan samalla tavalla. Eihän 4-5 keikan välein kielten vaihtaminen ole edes mitenkään tiuha tahti. Monillahan vaihtuu kielet joka keikan jälkeen.

Oon huumorimiehiä.

Ois kyllä jännä tietää a)kuinka paljon sitten keskimäärin soitat puolen vuoden aikana tai b)miten salliva olet vireen heittojen suhteen. :D

Ei saamari, jos soittelen "edes vähäsen" jollain kitaralla enkä vaihda kieliä puoleen vuoteen, niissä on ihan väkisin enemmän paskaa kuin itse kieltä eikä ole toivoakaan, että kitaraa saisi enää koko kaulan matkalta vireeseen.

P.S. Itte joudun maksamaan ja vaihtamaan kielet. Ja vaipat. Tervetuloa jonain päivänä kerhoon. :)

ja P.P.S. Mun peruskeikka oli kuitenkin semmoset 4 settiä eli noin 50 biisiä illassa. Tosta tulee jo ihan nettoaikaakin soittamiselle yli 3 tuntia per keikka. Otetaan viisi keskimääräistä keikkaa samoilla kielillä ja se tekee 15 tuntia "workout:ia" kielille. Harvat kielet ovat 15 tunnin soittorääkin jäljiltä uudenveroisessa kunnossa - etenkin jos ikinä sattuisivat sormenpäät vaikka vähän hikoamaan keikalla. Tietty jos hiplaa jotain ysisettiä jumbonauhoja vasten koko illan - tuskinpa siinä hiki tulee, vaikka pureskelisi habanero-chilejä samaan aikaan.

Ai niin, mutta eihän makuuhuonekitaristit keikkaile. :D
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
aristoteles666
11.12.2010 00:23:42 (muokattu 11.12.2010 00:23:51)

tuo on se syy miksi ostan mahdollisimman halpoja 11-52 kieliä, koska ei ne kestä yhtään kauemmin oli ne mitä tahansa,
Imper
11.12.2010 00:37:20

Kielet kestää ihmisillä eri aikaa. Minä oon kovakätinen "tahmanäppi" ja vaihdan aina kaikkiin kitaroihin kielet ennen keikkaa. Siitä syystä käytän myös halvinta (mutta yllättävän hyviä, Martinin Darcoja) koska kalliimmat ei kestä yhtään sen paremmin.

Tota on vaikee niiden käsittää, joilla ei kädet hikoa ja tatsi on hellä.
Everyone is a per-son
Jucciz
11.12.2010 00:39:15 (muokattu 11.12.2010 00:40:43)
Imper: Kielet kestää ihmisillä eri aikaa. Minä oon kovakätinen "tahmanäppi" ja vaihdan aina kaikkiin kitaroihin kielet ennen keikkaa. Siitä syystä käytän myös halvinta (mutta yllättävän hyviä, Martinin Darcoja) koska kalliimmat ei kestä yhtään sen paremmin.

Tota on vaikee niiden käsittää, joilla ei kädet hikoa ja tatsi on hellä.

Näin se menee. Jos ei kädet ikinä hikoa ja soittaa mahdollisimman energiatehokkaasti ja pienillä liikkeillä jumbonauhoja (tai hyvänen aika, koverrettua otelautaa) vasten, ei oo ihmekään että setti kestää isältä pojalle. Mut ei tarvi ihmetellä, jos 98 prosentilla (etenkin keikkailevista) soittajista tilanne on "hieman" toinen. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)