Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Säröpedaali vs. vahvistimen särö
1
northern
09.12.2010 22:44:52 (muokattu 09.12.2010 22:48:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkotus olisi hankkia äänityskäyttöön joku pikkuvahvistin noin 200€ hintaluokkaan, mutta mitä nyt olen netistä noita ton hintaluokan vahvistimien ääninäytteitä kuunnellut, niin aika onnettomilta kuulostaa suurin osa ja rupesin miettimään pääsisinkö parempaan lopputulokseen ostamalla huonomman vahvistimen ja siihen jonkun säröpedaalin? Tyylisuuntana lähinnä hevi, mutta teen myös teattereihin musiikkia, joten vahvistimen pitäisi pystyä taipumaan myös muihin musiikkityyleihin.
 
Toistaseks ainoa minkä soundi on miellyttänyt muissakin kuin valmistajan omilla demosampleilla on tämä:
http://www.youtube.com/watch?v=X_5uuxye-CE
 
Hintakin tosin on 244€, mutta mielummin vähän yli budjetin ja hyvä vahvistin kuin halvemmalla joku mitä ei viitsi äänittää huonon äänenlaadun takia.
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
Antti1
09.12.2010 22:46:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos äänitys on pääasia, niin ehkä kannattaa miettiä myös tietokonesoftaa ja/tai jotain mallinnuspurkkia? Oletan, että koneella äänität kuitenkin varmaan.
 
Vahvari on vahvari joo, mutta tolla budjetilla saat jotain et-yhtään-mitään ja tympeän väliltä imo.
 
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
Kenis
09.12.2010 22:46:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pääsisinkö parempaan lopputulokseen ostamalla huonomman vahvistimen ja siihen jonkun säröpedaalin?
 
Et pääse
 
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
 
Musiikki on välineurheilua
northern
09.12.2010 22:59:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Jos äänitys on pääasia, niin ehkä kannattaa miettiä myös tietokonesoftaa ja/tai jotain mallinnuspurkkia? Oletan, että koneella äänität kuitenkin varmaan.
 
Vahvari on vahvari joo, mutta tolla budjetilla saat jotain et-yhtään-mitään ja tympeän väliltä imo.

 
Omistan jo V-amp pro nimisen purkin mutta en ole siihen täysin tyytyväinen. Äänitin tämän: http://www.youtube.com/watch?v=cr2yPYLt8eQ
terävimmällä säröllä ja vahvistinmallinnuksella minkä löysin, bass 0, mid 0, treble 10. Sen jälkeen vielä eq:lla bassoa reippaasti pois ja diskantteihin korostusta pari desibeliä. Kitarasta tonet täysillä ja näillä asetuksilla soundista tuli silti tunkkainen.
 
Omistan myös craten kitaravahvistimen joka on turhan iso kotikäyttöön eikä sitä tule siksi soiteltua. Siksi ajattelin hommata craten tilalle jonkun toisen pienemmän vahvistimen josta saisin v-ampia paremman soundin.
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
Mr. Speed
09.12.2010 23:09:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

northern: Omistan jo V-amp pro nimisen purkin mutta en ole siihen täysin tyytyväinen. Äänitin tämän: http://www.youtube.com/watch?v=cr2yPYLt8eQ
terävimmällä säröllä ja vahvistinmallinnuksella minkä löysin, bass 0, mid 0, treble 10. Sen jälkeen vielä eq:lla bassoa reippaasti pois ja diskantteihin korostusta pari desibeliä. Kitarasta tonet täysillä ja näillä asetuksilla soundista tuli silti tunkkainen.
 
Omistan myös craten kitaravahvistimen joka on turhan iso kotikäyttöön eikä sitä tule siksi soiteltua. Siksi ajattelin hommata craten tilalle jonkun toisen pienemmän vahvistimen josta saisin v-ampia paremman soundin.

 
Jos nyt lähettäisiin siitä, että keskialuetta lisäämällä saat särösoundista "lihaisamman ja purevamman". Mitä tuolta nauhoitteelta kävi ilmi, on se, että kitarat tuntuisivat hukkuvan symbaaleihin, koska kitarasoundit ovat pelkkää treblekihinää.
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Antti1
09.12.2010 23:25:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei myöskään kannata ihan kaikkea mallinnustekniikkaa niputtaa samaan kastiin jonkun viime vuosituhannen halpisrimpulan kanssa. :)
 
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
the-Antero
09.12.2010 23:34:25 (muokattu 09.12.2010 23:35:34)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tökätään kepillä jäätä....mä oon ollu tähän tyytyväinen
 
http://www.native-instruments.com/# … n/products/guitar/guitar-rig-4-pro/
 
ja laita sitä middleä ja bassoa lisää....muuten tulee hirveetä sirkkelikihinää
 
Krice
10.12.2010 00:53:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

northern: Omistan jo V-amp pro nimisen purkin mutta en ole siihen täysin tyytyväinen. Äänitin tämän: http://www.youtube.com/watch?v=cr2yPYLt8eQ
terävimmällä säröllä ja vahvistinmallinnuksella minkä löysin, bass 0, mid 0, treble 10. Sen jälkeen vielä eq:lla bassoa reippaasti pois ja diskantteihin korostusta pari desibeliä. Kitarasta tonet täysillä ja näillä asetuksilla soundista tuli silti tunkkainen.

 
Millä tavalla käytät Vamppia? Tunkkaisuus voi johtua siitä, että käyttää mallintavaa etuasteena, mutta unohtaa ottaa pois kaappimallinnuksen käytöstä. En kyllä itse havainnut mitään muuta ihmeellistä kuin soundin ohuuden (voi johtua noista säädöistäkin), mutta Vampilla ei pääse kuuhun...
 
northern
10.12.2010 16:42:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Jos nyt lähettäisiin siitä, että keskialuetta lisäämällä saat särösoundista "lihaisamman ja purevamman". Mitä tuolta nauhoitteelta kävi ilmi, on se, että kitarat tuntuisivat hukkuvan symbaaleihin, koska kitarasoundit ovat pelkkää treblekihinää.
 
the-Antero: ja laita sitä middleä ja bassoa lisää....muuten tulee hirveetä sirkkelikihinää
 
Niinhän sitä luulis että noilla mun säädöillä tulee erittäin diskanttia ja pistävä soundi, mutta kyllä toi mun korvaan kuulostaa edelleen tunkkaiselta esim. tähän verrattuna:
http://www.youtube.com/watch?v=fEL2hX4msOM&feature=related
 
Middlen ja basson nostaminen olisi tehnyt soundista entistä tunkkaisemman, joten siksi en laittanut niitä yhtään. Normaalisti kyllä tykkään middleä laittaa paljon, mutta tossa v-ampissa on aika matalalla noi middlen taajuudet joten se toimii melkein basso säätimenä enemmänkin. Matalat taajuudet pidän bändisoitossa muutenkin lähes poikkeuksetta nollalla. Sitä varten on keksitty basso että saa matalillekkin taajuuksille tavaraa.
 
Tossa vielä toinen biisi minkä oon äänittänyt v-ampilla. Vähemmän orkesteria niin kuuluu ehkä paremmin toi kitarasoundi. Varsinkin nopeat sahaukset esim. versessä hukkuu taustaan täysin.
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
Antti1
10.12.2010 16:57:32 (muokattu 10.12.2010 16:58:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

northern: Niinhän sitä luulis että noilla mun säädöillä tulee erittäin diskanttia ja pistävä soundi, mutta kyllä toi mun korvaan kuulostaa edelleen tunkkaiselta esim. tähän verrattuna:
http://www.youtube.com/watch?v=fEL2hX4msOM&feature=related

 
Meinaat, että saat 200€ vahvarilla paremmin esim. Megadethin soundin, kuin vaikka softalla? Luulen, että joudut pettymään pahasti. :) Ton pätkän soundi myöskin on todella todella värittynyt ja muuttunut yläpäästä todella paljon alkuperäistä räikeämmäksi. Ei siinä mitään, tiedän kyllä V-Ampin tunkkaisuusongelman henkilökohtaisestikin. Niinkuin todettu, kaikki mallinnustekniikka ei ole saman arvoista.
 
Suosittelen sun perehtymään vaikka ilmaiseen VST-tarjontaan ensialkuun. Löytyy Rectoa, ENGLiä, erilaisia Soldanoja (joskaan CM:n SLO-X88 ei oo ilmainen periaatteen tasolla), 5150, 5150+, Marshalleja yms. Tarjonta on laajaa ja laatu nykyvehkeitäs, sekä 200€ kurkkupurkkeja parempaa.
 
Tossa vielä toinen biisi minkä oon äänittänyt v-ampilla.
 
Jaa niin missä?
 
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
Jucciz
10.12.2010 20:28:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Distortion always starts with the amp. Pedals just sit on top of the sound. They don't feel like a full part of it, just some fuzz on top." -J. Hetfield
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Numb
10.12.2010 20:39:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika pitkälle totta tuo Hetfieldin tokaisu :)
 
Riippuu tosin siitä millaista soundia hakee. Esim. Dave Gilmour ei ole repinyt sitä säröään luukuttamalla Hiwattia potikat kaakossa.
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
Estranged
10.12.2010 20:51:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Aika pitkälle totta tuo Hetfieldin tokaisu :)
 
Riippuu tosin siitä millaista soundia hakee. Esim. Dave Gilmour ei ole repinyt sitä säröään luukuttamalla Hiwattia potikat kaakossa.

 
Ja John Mayer ottaa kaikki särönsä pedaaleista. Mayer nyt tuntuu olevan vähän kirosana monelle, mutta kuitenkin.
 
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." -Chuck Norris | "...Yks nuotti meni skaalasta ohi..." - Painamainen
Antti1
10.12.2010 21:10:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Estranged: Ja John Mayer ottaa kaikki särönsä pedaaleista. Mayer nyt tuntuu olevan vähän kirosana monelle, mutta kuitenkin.
 
Tää taitaa mennä tohon "riippuu" -osastoon. En mä lähtis Mayerin soundeilla Metallicaa soittamaan.
 
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
Estranged
10.12.2010 21:13:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tää taitaa mennä tohon "riippuu" -osastoon. En mä lähtis Mayerin soundeilla Metallicaa soittamaan.
 
Niin no. Kyllä mäkin raskaammaat soundit vahvistimesta otan mieluummin. En Gilmourinkaan soundeilla lähtism.
 
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." -Chuck Norris | "...Yks nuotti meni skaalasta ohi..." - Painamainen
northern
11.12.2010 16:52:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Meinaat, että saat 200€ vahvarilla paremmin esim. Megadethin soundin, kuin vaikka softalla? Luulen, että joudut pettymään pahasti. :)
 
Joku vahvistin olisi kuitenkin hyvä olla jos joskus pitäisi esim. keikalla soittaa, mutta toi nykyinen on turhan iso, joten joka tapauksessa olen vahvistinta vaihtamassa toiseen. On toi mun mielestä ainakin v-ampia lähempänä noissa Megadeth soundeissa. http://www.youtube.com/watch?v=X_5uuxye-CE&feature=related
 
Ton pätkän soundi myöskin on todella todella värittynyt ja muuttunut yläpäästä todella paljon alkuperäistä räikeämmäksi.
 
Pakko oli eq:lla kikkailla, että sai vähän tavaraa yläpäähän.
 
Suosittelen sun perehtymään vaikka ilmaiseen VST-tarjontaan ensialkuun. Löytyy Rectoa, ENGLiä, erilaisia Soldanoja (joskaan CM:n SLO-X88 ei oo ilmainen periaatteen tasolla), 5150, 5150+, Marshalleja yms. Tarjonta on laajaa ja laatu nykyvehkeitäs, sekä 200€ kurkkupurkkeja parempaa.
 
Täytyypä kokeilla noita miltä kuulostaa. Tähän astiset kokemukset ilmaisista mallintavista VST plugareista on olleet huonoja ja todella huonoja, mutta ehkä en oo vaan löytänyt sopivia.
 
Jaa niin missä?
 
Ainiin se linkki... http://www.youtube.com/watch?v=fIY_0rv_JPY
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «