Juho L 22.03.2004 22:36:17 (muokattu 23.03.2004 00:44:58) | |
---|
Herkkusieni - Ihmiskunta (CMX-tribuutti) (san. Juho L, Hornanturska, Kitaranraiskaaja) Hiljainen aalto hiljaisen mielen Nousevan myrskyn pistävä ilma Suolainen virta perkeleen luoma En tahdo mitään, mitä en kuule Kuljen kohti puhdistusta Etsin hyväksyntää nurkasta pyöreän huoneen. (bridge) Olen kuin susi lampaiden vaatteissa odottaen, että kilpesi haurastuu Vielä yksi kierto noidankehän ennen loppua elon ihmiskunnan Kuollut laakso harmaan tuulen Kalman hahmon selkeä muoto Röyhkein elkein ryövätään aika En ehdi nukahtaa tai rakastaa Siementen kylvön hetki on mennyt Lailla tiimalasin ajan hiekka avaruuteen valuu (bridge) (chorus) Ihmiskunta, eri kunta Olemassaolon vaatimus Mielen synkkyyden funktio Ihmislapsen ratkaisu Kirkas liekki, avunhuuto Hukkuu tähtiin ihminen Tiedostamaton arvoitus Avautuva kehto tyhjyyden En puhu, koska en tule kuulluksi En näe koska tajunta huutaa tuskaa Kuin seireenien laulu, viehkeänä leijuu Kurkoitan menneeseen, sorrun, koen Minä, rappion ruumiillistuma Lihaa ja verta, pahaa henkeä, minä itse. (bridge) (Chorus x 3) Onko ajatonna syytä elää? Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #2.Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! |
Nimismies 22.03.2004 22:40:52 | |
---|
Vai tribuutti! Minusta tämä lähentelee suoranaista vittuilua :) Vaan sellaiseksi tämä oli kyllä pirun hyvä. "Nimismies saa ajaa pihaan"(koska hän kuuluu sisäpiiriin) -Absoluuttinen Nollapiste: Suvannossa Ylpeä Ilme |
Juho L 22.03.2004 23:16:24 | |
---|
Vai tribuutti! Minusta tämä lähentelee suoranaista vittuilua Tämä on korkeampaa taidetta. Et osaa arvostaa, kun ei taiteellinen tajuntasi ole riittävää. Olisi hauska kuulla millaisia analyysejä tästä tekstistä kukakin tekee, sillä olisi mukava itsekin tietää mitä halutaan sanoa. Vaan sellaiseksi tämä oli kyllä pirun hyvä. No Herkkusieni on aina kovaa laatua. Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #2.Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! |
Xebeche 22.03.2004 23:28:32 | |
---|
Sori, tämän analysointi menee jo vaikeaksi. Tuntuu, että jokaisella tavulla on oma, määritelty funktionsa joiden jukstapositio reflektiotekniikalla (iliepukul) luettuna synnyttää sellaisen assosiaatiomyrskyn tajuntaan, että kirjallisuuden historian suurmiehet Joycesta Proustiin kalpenevat entisestään. Kumarran kunnioittavasti Teistä toiseen suuntaan! Tämä on taidetta. Puhu vertauksin sokeille / Kivin, kepein kopeille / Sanoin suorin sioille / Pienin muodoin suurisuille. |
hörhö 23.03.2004 11:12:22 | |
---|
Kun en tuota CMX:ää mitenkään kunnolla tunne, niin mistä tässä on kyse? "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara |
Mohla 23.03.2004 12:12:31 | |
---|
Onkos sulla jo biisiä tähän? Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty |
Cmx-tribuuttina mainio. Etsimistä, ikävää, totuutta joka pilkkaa näkijää. Elämän paradoksi ja mahdottomuus. Yrjänä sanoi joskus jossain haastattelussa haluavansa tarjota lukijalleen yhtä pirullisia haasteita, joita useat kirjoittajat ovat hänelle tarjonneet. Kyllä tämä niitä ainakin minulle tarjoaa, sortumatta kuitenkaan liiallisen nokkeliin mystisillä kielikuvilla kikkailuun. Tietysti sävellys pistää tämänkin uuteen valoon ja ympäristöön. Ei paska...ei ollenkaan. |
Juho L 23.03.2004 15:07:56 | |
---|
Onkos sulla jo biisiä tähän? Juu. O. Kohta uppailen nettiin. Se on kuitenkin vielä projektimuodossa, eli kitarat puuttuu kokonaan. Jotain samplattua akustista laitoin sinne vähän elävöittämään, mutta muuten rumpu-basso-laulu-versiointi. Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #2.Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! |
Juho L 23.03.2004 15:43:17 | |
---|
Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #2.Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! |
Von Härskiburg 23.03.2004 19:46:50 | |
---|
En tiedä oliko tämä tehty ihan oikeasti tribuutiksi vai vittuiluksi, mutta joka tapauksessa aika hyvin on varsinkin lyriikoissa matkittu Yrjänää. Biisistä itsessään en osaa vielä kunnolla sanoa kun ei noita kitaroita vielä ole kaikkia tehty. Voisihan tuosta piruuttain jonkun lyriikka-analyysin tehdä, kun niille on niin hauska aina keksiä jotain ihme merkityksiä. Onko tässä muuten ollut joku ajatuskin takana vai onko nämä vaan huidottuja sanoja peräkkäin? Niinhän se Yrjänäkin jossain haastattelussa sanoi, että "Kirjotetaan vaan jotain siihen paperille ja mietitään merkitukset sitten myöhemmin". Me boss, you not. |
Von Härskiburg 23.03.2004 20:31:06 | |
---|
No niin. Päätin sitten iltani ratoksi kirjoittaa sen lyriikka-analyysin. Tässä on se miten minä tämän tekstin näen: Hiljainen aalto hiljaisen mielen Nousevan myrskyn pistävä ilma Suolainen virta perkeleen luoma Kertojatyyppinä heikompi mieli, siis "hiljaisempi" joka on altis houkutuksille. Aallot ja myrskyt mielessä tarkoittavat tunnekuohuja ja psyyken muutoksia, tässä tapauksessa kyseessä eivät ole hyvät asiat (maininta Perkeleestä). En tahdo mitään, mitä en kuule Kertoja luottaa vain siihen mikä viettelee ja mikä on helposti saavutettavissa. Oikean tien ja oma totuuden löytäminen on jäänyt väliin, koska on ollut helpompikin vaihtoehto. Kuljen kohti puhdistusta Etsin hyväksyntää nurkasta pyöreän huoneen. Kertoja tahtoo tuntea itsensä paremmaksi ja hyväksytyksi, mutta ei siihen pysty (eihän pyöreässä huoneessa ole nurkkia) (bridge) Olen kuin susi lampaiden vaatteissa odottaen, että kilpesi haurastuu Väliosan ajan kertojana on paha voima, joka houkuttelee ensimmäisen kertojan psyykkisten muurien murtumista, että voi houkutella hänet tanssimaan pillinsä mukaan. Vielä yksi kierto noidankehän ennen loppua elon ihmiskunnan Viha synnyttää vihaa. Vihan vuoksi ihmisiä kuolee. Jos aivan apokalyptista visiota on haettu, niin tässä tarkoitetaan, että ihmislaji tuhoaa itse itsensä. Kuollut laakso harmaan tuulen Kalman hahmon selkeä muoto Minulle tämä kuvastaa ihmisen taipumusta tuhota kaikki tieltään. Röyhkein elkein ryövätään aika En ehdi nukahtaa tai rakastaa Siementen kylvön hetki on mennyt Lailla tiimalasin ajan hiekka avaruuteen valuu Kertoja on työntänyt kaiken olennaisen tieltään, jotta voisi päästä tavoitteeseensa. Viitaten aiempiin kohtiin tämän tavoitteen on sanellut paha voima. (bridge) (chorus) Ihmiskunta, eri kunta Olemassaolon vaatimus Mielen synkkyyden funktio Ihmislapsen ratkaisu Tämä jäi vähän hämäräksi, mutta lähinnä tästä tulee mieleen joidenkin yksilöiden (esim. nu-metal-urpot) lapsellinen taipumus vihata koko maailmaa. Tämä kiukuttelu on sitten heille koko elämä, ja sen viha kohdistamiseen tarvitaa koko ihmiskuntaa. Kirkas liekki, avunhuuto Ehkä ihmiskunnan taipumus tuhota ja vihata on hätähuuto jumalille. Hukkuu tähtiin ihminen Jep. me olemme pieniä. En kyllä sinänsä käsitä miten tämä liittyisi muuhun tekstiin, mutta kun en saa oikein muutakaan selitystä väännetyksi. Tiedostamaton arvoitus Avautuva kehto tyhjyyden Ihmisen mieli on selittämätön. En puhu, koska en tule kuulluksi Kertojaa ei kukaan ole kuunnellut, mikä on sytyttänyt vihan hänen sisimpäänsä... En näe koska tajunta huutaa tuskaa ...mutta ei tajua mitä on tekemässä, koska hänellä on niin paha olo sisällä. Kuin seireenien laulu, viehkeänä leijuu Kurkoitan menneeseen, sorrun, koen Taipumus tuhoamiseen on toistunut iät ja ajat. Minä, rappion ruumiillistuma Lihaa ja verta, pahaa henkeä, minä itse. Itsetarkastelun tuloksena kertoja on todennut olevansa ihmisjätettä. Aivan rappeutunut ja vihan kyllästämä olento. Onko ajatonna syytä elää? Onko ajattoman vihan vallassa syytä elää?
Näin. Minä en nyt kovinkaan paljon aikaa käyttänyt tähän, näin nopeasti tulkittunua tämä oli vaikea hahmottaa varsinkin kokonaisuutena. Etenkin kertosäkeen selittelyssä tuli vaikeuksia ja selitykset ovat aika kankeita. Mutta olisi todellakin kiva tietää mikä tämän alkuperäinen selitys on (mikäli sellaista on). Me boss, you not. |
Juho L 23.03.2004 20:46:36 (muokattu 23.03.2004 20:47:35) | |
---|
Onko tässä muuten ollut joku ajatuskin takana vai onko nämä vaan huidottuja sanoja peräkkäin? Katkelma lyriikan luontiprosessista: Hornanturska: Nyt keksin! Pyöreässä huoneessa etsitään nurkkia! Juho L: Kuljen kohti puhdistusta. Etsin hyväksyntää nurkasta pyöreän huoneen. Raiskaaja: Suolainen virta perkeleen luoma. Juho L: Suolainen virta perkeleen luoma. En tahdo mitään, mitä en kuule. Kuljen kohti puhdistusta. Etsin hyväksyntää nurkasta pyöreän huoneen. Eli ei tuossa juurikaan ole mietitty mitään merkityksiä. Kunhan kuulostaa syvälliseltä ja taiteelliselta. Edit: Hienot analyysit olit kirjoitellut. Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #2.Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! |
Juho L 24.03.2004 01:45:54 | |
---|
Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #2.Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! |