Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Alttofoni, vaikeuksia D:n kanssa
1
Evetsu
06.12.2010 22:59:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten otsikko jo kertoi, minulla on vaikeuksia D-äänen soittamisessa varsinkin, kun pitäisi legatona soittaa esim. H:sta D:hen. Silloin ääni menee vinkumiseksi. Kun soitan ylemmistä äänistä alas D:hen tai soitan pelkästää D:n niin ongelmaa ei juurikaan ole.
 
Olen vasta noin vuoden soitellut joten olisiko teillä kokeneemmilla jotain vinkkejä tähän ongelmaan?
 
yaou
07.12.2010 10:27:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puhutko ala D:stä (yksiviivainen) vai keskirekisterin D:stä (kaksiviivainen)?
 
NeliX4
07.12.2010 15:41:06 (muokattu 07.12.2010 15:43:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selvä paikka yläsävelsarjojen puhaltelulle ja pitkille äänille.
 
Kokeile soittaa ala D:tä ja keskiD:tä (ja ylä D:tä) vuorotellen pitkää ääntä, niin ettet liikuta leukaa ollenkaan. Sitten sama harjoitus, ettet liikuta mitään muuta paitsi kurkunpään lihaksia. Ei leukaa eikä sormia. Peili on hyvä apuväline.
 
Voit vaikka laulaa tuon H-D:n ja soittaa sama perässä.
 
Tavoitteena on, että saat kaikki äänet syttymään kerralla, ilman että vinkunaa tulee ja ääni lähtee alusta asti hyvän kuuloisena, tasaisena ja vireessä.
 
Ongelma on tuttu jokaiselle fonistille ja hyvä foni&suukappale vähentää hieman todennäköisyyttä. Syy on kuitenkin, että "ansatsi" (kurkunpää) ei ole oikeassa asennossa heti äänen alussa tai/ja sormet ovat myöhässä. Harjoitus kehittää kaikenkaikkiaan fonisoundiasi - ei pelkästään D ääntä.
 
Klezberg
08.12.2010 10:08:54 (muokattu 08.12.2010 10:09:56)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tuo voi viitata myös vuotoon, jos on ala-deestä kysymys. Tai varsinaisesti siihen että säädöt ovat pielessä, läpät sulkeutuvat vähän eri tahdissa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Martso
08.12.2010 13:15:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kaikesta D:tä voi syyttää. Lipsanen ei ihan joka paikkaan ehdi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «