Aihe: Fonin soiton aloittaminen
1 2 3 4 57 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Sax-pappa
04.11.2010 21:20:49
Pitkis: Hyvä, lohduttaa tietää että, kaikki ei ole 6v. aloittaneita superlahjakkuuksia. Kuinka paljon itse käytät harjoitteluun viikoittain aikaa S-pappa? Mikä on ns. minimi, että tatsi säilyy.. ainahan ei pääse harjoittelemaan esim. työasioiden sattuessa päälle.

Näin harrastelijatasolla tuo harjoitusmäärä kovin vaihtelee. Viikottainen soittomäärä on muutamia tunteja. Tatsi on säilynyt ihmeen hyvin, mutta eihän noilla määrillä enää kehitystä tapahdu. Aloittelevalla soittajalla olisi tärkeintä harjoittelun säännöllisyys, eli päivittäisttä treeniä, mikäli mahdollista. Mieluummin edes vähän päivittäin, kuin paljon kerran viikossa. Mutta ainahan se ei onnistu.
Opettajalta sitten viisaammat neuvot...
Pitkis
04.11.2010 21:50:09
Sax-pappa: Näin harrastelijatasolla tuo harjoitusmäärä kovin vaihtelee. Viikottainen soittomäärä on muutamia tunteja. Tatsi on säilynyt ihmeen hyvin, mutta eihän noilla määrillä enää kehitystä tapahdu. Aloittelevalla soittajalla olisi tärkeintä harjoittelun säännöllisyys, eli päivittäisttä treeniä, mikäli mahdollista. Mieluummin edes vähän päivittäin, kuin paljon kerran viikossa. Mutta ainahan se ei onnistu.
Opettajalta sitten viisaammat neuvot...

Kiitos. Pitääpä ottaa neuvosta vaarin.
Elinikäinen oppiminen.
Klezberg
04.11.2010 22:29:39

Pitkis: Kiitos. Pitääpä ottaa neuvosta vaarin.

Joo, kannattaa aloittaa ja kokeilla jos vain kiinnostaa. Itse aloitin fonin ja sen perään klarinetin vähän alta viisikymppisenä. Muista soittimista oli kokemusta, ja nokkahuilun ja midipuhaltimen kautta myös puhaltimista, mutta "oikeita" puhaltimia olin ihan turhaan pitänyt liian vaativina. En nyt edelleenkään ole mitenkään hyvä niissä, mutta se johtuu enemmän siitä että en viitsi keskittyä yhteen soittimeen. Klaraa opiskelin sentään kolme vuotta ja enimmäkseen opettajan johdolla. Puhaltimet tosiaan kaipaavat sen opettajan (vaikka tiedän että täällä on niitäkin jotka ovat edenneet omasta mielestään kelvollisesti ilmankin).
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
baron
04.11.2010 22:52:47 (muokattu 04.11.2010 22:53:57)

Pitkis: Kiitos. Pitääpä ottaa neuvosta vaarin.

Sorry että mä otan kantaa, vain saksofonin omistajana, en "soittajana" mutta jos "ikääntyneenä" aloittaa ja on motivoitunut niin kannattaa hankkia se ope että opettelee "oikeita" asioita eikä aika tai treenit mee hukkaan.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Klezberg
04.11.2010 23:59:22 (muokattu 05.11.2010 00:00:17)

baron: Sorry että mä otan kantaa, vain saksofonin omistajana, en "soittajana" mutta jos "ikääntyneenä" aloittaa ja on motivoitunut niin kannattaa hankkia se ope että opettelee "oikeita" asioita eikä aika tai treenit mee hukkaan.

Joo, komppaan tuota, varsinkin puhaltimien kohdalla. Ja arvelen että olisi meikäläisen kannattanut nuorenakin ottaa kitaratunteja, ettei olisi mennyt aikaa hukkaan...

PS. Ja olettaisin että Baron soittaa foniakin paremmin kuin minä...
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
baron
05.11.2010 00:20:15 (muokattu 05.11.2010 00:21:20)

Klezberg: PS. Ja olettaisin että Baron soittaa foniakin paremmin kuin minä...

Ei välttämättä:-)
Mä kesämökilläni yritin harjoitella sitä ja omasta mielestäni olin viittä vaille valmis soittamaan sitä keikoillanikin mutta sitten naapurin isäntä tuli valittamaan että hänen lehmänsä lopettavat lypsämisen kun joutuvat kuulemaan mun foninsoittoa ja ylläpitääkseni hyvä naapurisuhteet jouduin lopettamaan.
Ja huom: Mulla ei ollut opettajaa, runsas lähdekirjallisuus vain.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Pitkis
07.11.2010 17:53:04
baron: Sorry että mä otan kantaa, vain saksofonin omistajana, en "soittajana" mutta jos "ikääntyneenä" aloittaa ja on motivoitunut niin kannattaa hankkia se ope että opettelee "oikeita" asioita eikä aika tai treenit mee hukkaan.

Näin ajattelin itsekin. Opettaja osaa sitten katsoa "tason" ja sen mukaiset harjoitteet.
Elinikäinen oppiminen.
Pitkis
07.12.2010 22:03:53
Nostetaanpas keskustelua :) Mitä mieltä M.netin väki on Cannonballin ja P. Mauriatin tenoreista? Onko kellään kokemusta? On alkanut nämä merkit kiinnostamaan, ainakin Mauriatin torvet ovat aika prnon näköisiä. Voiko tuollaisilla lakkaamattomilla torvilla soittamaan "modernimpaa", vai 50-lukun hengessäkö niillä vain mennään :)
Elinikäinen oppiminen.
JAi1408
26.01.2011 21:24:44
Pitkis: Näin ajattelin itsekin. Opettaja osaa sitten katsoa "tason" ja sen mukaiset harjoitteet.

Itse aloitin saksofoninsoiton yli nelikymppisenä, noin kolme vuotta sitten. Yritin etsiä opettajaa eri foorumien kautta,mutta turhaan. Täälläkin (muusikoidennet) kaikki foniopettajat (taitaa olla pari sax/huiluopea) ovat Helsingin alueella? Onko foninsoiton opettajien osalta tilanne oikeasti näin huono Suomessa?

"Netin" hyvällä opastuksella olen päässyt melko sujuvasti alkuun ja vielä on intoa riittänyt, mutta toki nyt alan olemaan sillä tasolla, ettei yksinopettelulla juurikaan kehity, tai on ainakin tosi hidasta, vaikka Netissä /Youtubessa on valtavasti hyviä opetuspätkiä ja nieppejä. Ammattiopettajan henkilökohtaista opastusta ei voi kuitenkaan kirjat eikä netti korvata. Entisenä vaskisoittajana (25 vuoden takaa) minulla on siitä kokemusta vaikkei siihen aikaan nettiä ollutkaan. Tuolta ajoilta on onneksi jäänyt sitkeys jaksaa soitella skaaloja ja pitkiä ääni. Lisäksi on jäänyt mieliin tapa soittaa mielummin päivittäin vaikka 15 min kuin kerran viikossa 2 tuntia.

Onneksi olen muutaman kerran tämän kolmen vuoden aikana saanut ajan ammattifonistille ns tarkastuttamaan itseoppimani, jottei tulisi pahasti hairahduttua ja opittua vääriä tapoja. Lisäksi olen joka kerta saanut muutaman todella hyvän perusharjoitteen, jotka ovat vieneet soittoa eteenpäin. Samalla on tullut todistettua, että itseopiskelullakin voi soittoa oppia, koska moitteita ei ole tullut, päin vastoin. Ko henkilö on ikävä kyllä niin ylityöllistetty, ettei lisäoppilaita mahdu.

Jos joku tietää/tuntee foninsoiton opettajia Kymenlaakson alueelta, niin otan mielelläni tiedot vastaan.
Sini S.
03.02.2011 21:37:04
Mä suosittelen erittäin paljon sellasta pedagogiikan harjotusoppilasysteemiä mitä on esim. Siballa ja Metropolialla.

http://www.siba.fi/fi/opiskelu/harjoitusoppilaat/

http://www.metropolia.fi/koulutusoh … ova-ala/musiikki/harjoitusoppilaat/
http://www.metropolia.fi/koulutusoh … /popjazzmusiikki/harjoitusoppilaat/

Ite oon Siban pedioppilaana ja toimii tosi hyvin. Opiskelu on todella edullista, opettajat on hyviä (puolet tunneista on Siban soitinpedagogiikan opettaja läsnä ja osaa auttaa vaikeissakin asioissa), tunnit ovat yksityistunteja ja tuolla voi myös vain harrastaa musiikkia. Musiikkiopistoissa tulee aina mukana velvoitteet joita ei aina haluaisi (soitan viulua musiikkiopistossa ja aikaa menee hulluna orkesteriin ja teorioihin, sekä opiskelu maksaa 2x enemmän kuin pedioppilaana).

En osaa sanoa onko Kymenlaakson alueella joku pedioppilassysteemi. Luulen että muilla AMK:illa olisi myös vastaava kuin Metropolialla ja Siballa.
Sini S.
03.02.2011 23:14:18
Tuli mieleen muutama asia joita en vielä ihan oo ite havainnut. Miten suukappale vaikuttaa fonin soittoon? T.s. mitä eroa niillä on ja miten sen huomaa soittaessa ja äänessä? Oisko jollain laittaa jotain esimerkkinäytteitä aiheesta. Esim. miltä kuulostaa kun soitetaan metallisella suukappaleella ja miltä kuulostaa kun soitetaan muovisella tms? Miten sitte noi "mutkat"? Entäs se materiaali mitä on läpissä. Miksi jotkut on korkkia ja jotkut nahkaa jne.?

Mistä huomaa, että lehti on uusi? Mun maikka sanoo että ahaa sulla on uus lehti, mutta en tiiä mistä sen huomaa. Mulla taitaa olla kaikki lehdet vielä suht uusia. Mistä sitte huomaa sen, että onko lehti huono? Oon kuullu, että jotkut lehdet on heti aluks jo niin huonoja että menee suoraan roskikseen. Mistä sen huomaa? Voiko sen nähdä vai pitääkö kokeilla soittaa?

Pitääkö lehtiä jotenkin liottaa? Oisko siitä jotain hyötyä? Mulla on sellanen muovinen boxi joka on tarkotettu noiden lehtien säilytykseen, mutta mitä hyötyä siitä on?

Sitten viimenen kysymys: Voisko joku heittää vaikka listaa hyvistä fonisteista tai sellsista fonibiiseistä, jotka ois hyvä tietää alottavana fonistina ja mitkä antais hyvän kuvan k.o. soittimesta? Oon kuunnellu lähinnä Kenny G:tä ku sen vahingossa Spotifysta löysin. Noh sitä voi nyt kuunnella lähinnä sillon kun haluaa nauraa... ;)

Kiitoksia!!
Sax-pappa
04.02.2011 10:04:12
Sini S.: Tuli mieleen muutama asia joita en vielä ihan oo ite havainnut. Miten suukappale vaikuttaa fonin soittoon? T.s. mitä eroa niillä on ja miten sen huomaa soittaessa ja äänessä? Oisko jollain laittaa jotain esimerkkinäytteitä aiheesta. Esim. miltä kuulostaa kun soitetaan metallisella suukappaleella ja miltä kuulostaa kun soitetaan muovisella tms? Miten sitte noi "mutkat"? Entäs se materiaali mitä on läpissä. Miksi jotkut on korkkia ja jotkut nahkaa jne.?

Mistä huomaa, että lehti on uusi? Mun maikka sanoo että ahaa sulla on uus lehti, mutta en tiiä mistä sen huomaa. Mulla taitaa olla kaikki lehdet vielä suht uusia. Mistä sitte huomaa sen, että onko lehti huono? Oon kuullu, että jotkut lehdet on heti aluks jo niin huonoja että menee suoraan roskikseen. Mistä sen huomaa? Voiko sen nähdä vai pitääkö kokeilla soittaa?

Pitääkö lehtiä jotenkin liottaa? Oisko siitä jotain hyötyä? Mulla on sellanen muovinen boxi joka on tarkotettu noiden lehtien säilytykseen, mutta mitä hyötyä siitä on?

Sekä suukappaleella että lehdellä on suuri vaikutus sekä soittimen ääneen, että soiton helppouteen. Ymmärsin tekstistä että käyt tunneilla, mikä onkin hyvin suositeltavaa. Keskustele ihmeessä opettajasi kanssa näistä asioista, niin saat parhaiten opastusta kaikkiin näihin sinua askarruttaviin kysymyksiin.
V1lleK
04.02.2011 23:49:38
Sini S.: Tuli mieleen muutama asia joita en vielä ihan oo ite havainnut. Miten suukappale vaikuttaa fonin soittoon? T.s. mitä eroa niillä on ja miten sen huomaa soittaessa ja äänessä?

Suukappaleista on keskusteltu täällä aika paljon ja viestiketjuja löytyy ihan haku-toimintoa kokeilemalla sekä selaamalla läpi tätä topicia.

Lisäksi tuolta löytyy kirjoitelma fonin suukappaleista ihan selvällä suomenkielellä:

http://villekyllonen.webs.com/saksofoni.htm

-> Kotisivuilla "Tietoa saksofonin suukappaleista" -kirjoitelma (rtf-formaatissa)
You can play a shoestring if you're sincere ~ John Coltrane (1926-1967)
V1lleK
04.02.2011 23:58:20

Kannattaa käydä lukaisemassa aikaisemmat keskustelut aiheesta:

Vinkkiä lehtien sisäänajoon
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=115958&o=0&#p4340747

Fonin bambut
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=124621&o=0&#p5205014

Miksi se vinkuu? (Edelleenkin keskustelua saksofonin lehdistä)
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … o=0&co=90&m=2&#p8120546
V1lleK
05.02.2011 00:05:11
Sitten viimenen kysymys: Voisko joku heittää vaikka listaa hyvistä fonisteista tai sellsista fonibiiseistä, jotka ois hyvä tietää alottavana fonistina ja mitkä antais hyvän kuvan k.o. soittimesta? Oon kuunnellu lähinnä Kenny G:tä ku sen vahingossa Spotifysta löysin. Noh sitä voi nyt kuunnella lähinnä sillon kun haluaa nauraa... ;)

Kiitoksia!!

Kaikkien aikojen vaikuttavimpien (jazz) saksofonistien top 10
http://www.toptenz.net/top-10-jazz-saxophonists.php

30 suurenmoisinta saksofonistia
http://www.waer.org/30sax.html

100 kaikkien aikojen parasta saksofonistia
http://www.digitaldreamdoor.com/pages/best_jazz/best_sax.html

Noista on hyvä lähteä liikkeelle ;)
Pitkis
07.03.2011 23:51:14
No niin, tilanteen päivitystä aiheeseen. Jupiterin lakkaamaton XO-tenorifoni on ostettu ja se on matkalla kotiin.. eräs ammattimies ystävällisesti kävi puhaltamassa eri vaihtoehtoja Soitinlaineella Turussa, suositellen ko. fonia. Hirveät täpinät :D
Elinikäinen oppiminen.
V1lleK
08.03.2011 10:46:16
Pitkis: No niin, tilanteen päivitystä aiheeseen. Jupiterin lakkaamaton XO-tenorifoni on ostettu ja se on matkalla kotiin.. eräs ammattimies ystävällisesti kävi puhaltamassa eri vaihtoehtoja Soitinlaineella Turussa, suositellen ko. fonia. Hirveät täpinät :D

Hieno juttu! Kerrohan sitten, kuinka töräyttely on lähtenyt sujumaan ;)
Pitkis
08.03.2011 17:48:00
V1lleK: Hieno juttu! Kerrohan sitten, kuinka töräyttely on lähtenyt sujumaan ;)

Pitänee tulla kertomaan.. Matkahan tulee olemaan pitkä ja itkuraivareiltakaan emme tule varmaan välttymään :) Nyt on varmistunut myös opettaja, joten aivan metsään on nyt vaikeampi ohjautua.

Myyjä sanoi laittavansa 1,5 vahvuisia lehtiä askin mukaan. Varmaan aloittelijalle ihan hyvä niin? Mitenkäs tommonen lakkaamaton oikein patinoituu? Meneekö kauankin, että pääsee ihastelemaan steampunk-henkistä pintaa, vai onko kaivettava multiin.. :)
Elinikäinen oppiminen.
IrmaG
30.03.2011 09:02:31

Psymyy: "Olen laulaja ja kiinnostunut saxofonin soittamisesta. Luin että se saattaisi olla turmiollista äänihuulille. Tietääköhän kukaan onko tuo totta?"

Minäkin olen kuullut tuon huhun, mutta käsittääkseni kyse on kaupunkilegendasta. Itse sekä lauloin että soitin fonia monta vuotta yhtäaikaa, enkä koskaan huomannut että äänihuulille olisi fonin soitosta ollut mitään varsinaista haittaa. Päinvastoin tekniikat monasti jopa tukivat toisiaan. Minulla ongelmalliseksi muodostui keikkatilanteessa ns. lennosta vaihtaminen laulun ja fonin välillä. Eli vaikka hengitystekniikka, tuki ja jopa kurkun lihaksiston käyttäminen on pitkälle sama molemmissa, antaa foni kuitenkin ihan eri tavoin vastusta ilmavirralle kuin äänihuulet, ja foni myös painaa jonkinverran niskaa (soitin ja soitan alttoa ihan normaalin niskaremmin kanssa), joten vireen ja soitto/lauluasennon kanssa sai tosissaan välillä tehdä töitä jos fraasien välillä ei ollut tarpeeksi tilaa.

Vaihdoin sittemmin kokonaan foniin, mutta mitä nyt silloin tällöin tulee innostuttua laulamaan niin ei tuo ääni ole fonin jatkuvasta soitosta mitään kärsinyt, harjoituksen puutteesta kylläkin :)
42
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)