Aihe: Basson aktiivielektroniikka
1 2
molder
07.12.2010 10:20:11 (muokattu 07.12.2010 10:20:51)
UncleFester: Jaa enpä ole oikein ikinä aktiiveista innostunut, kaksi bassoa pyörähtänyt mulla joissa ollut aktiivielektroniikka. Onhan niissä kovempi signaali ja enemmän ylä- ja alapäätä. Jotenkin jäänyt sellainen kuva että pitänyt hiplaamalla soittaa ja eivät oikein sovellu kunnon kovatatsiseen soittoon kun dynamiikka ei jollain tapaa 'riitä'.
Jotenkin puskevat laajasti koko taajuusalueelta, eikä ole sellaista erottuvaa kärkeä kuten perus passiivipeleissä. Sai olla liikaa ruuvaamassa sitä EQua :)

Joissain aktiivibassoissa käy sellainen ilmiö, että kun bändin kanssa tuuttaa ja jos rupeat oikein kunnolla takomaan niin saundi "katoaa", bottnet katoaa jne. Eli ikäänkuin lujaa soittamalla saundi jopa "hiljenisi". Tietty piste kun ylittyy niin ääni ei voimistu vaan limitoituu jopa alemmas? Passiiveilla ei niin vahvasti tai oikeastaan ollenkaan kuulu tuollainen outo sooninen reaktio.
"The SOUND of VOLUME"
dewfall
07.12.2010 15:47:13

Ihminen?: Mun kokemukset aktiiveista on tosi pieniä, lähinnä koulussa soitellu Yamahan aktiivibassolla. Tykkään enemmän aktiivien släppisoundista, mut koska koulun ulkopuolella soitan lähinnä heviä ja muuta vastaavaa, tyydyn mielummin passiivimikkeihin, jo ihan sen takia, että patteita täytyy vaihtaa aktiiveihin (ainaki koulun Yamahaan) tosi usein.

Tuppaako koulun bassossa roikkumaan piuha jatkuvasti kiinni? Aktiivietusissa / -mikeissä virtakatkaisija tapaa olla efektipedaalien lailla jakissa, eli piuha kiinni -> virrat päällä -> paristo kuluu. Ei niitä pitäisi joutua tosi usein vaihtamaan, käytön määrästä riippuen tietty.
Gary oin
07.12.2010 16:06:15

Pitkään vierastin kaikkea ylimääräistä elektroniikkaa lankussa, vaan kuukausi-pari sitten päätin kokeilla AV-bassosta revittyä aktiivi-EQ:ta. Todellakin huikea ero ylä- ja alarekisteriin volumetason pysyessä jotakuinkin samana. Varsinkin pienellä rosolla tai vähän reippaammalla säröllä soundi pysyy reippaasti tiukempana, passiivina kun tuntuu lyövän heti tuhnuksi jos Rattia tarjoaa väliin. Kotikäytössä harvoin jaksan repiä bassosta piuhaa irti, joten juottelin aktiivi/passiivi-kytkimen katkaisemaan myös etuasteen maan. Muuten hyvä, mutta liian harvoin muistan tuotakaan kääntää pois päältä, eli paristoja kyllä kuluu liian tiuhaan.
Ihminen?
07.12.2010 20:26:40 (muokattu 07.12.2010 20:27:49)
dewfall: Tuppaako koulun bassossa roikkumaan piuha jatkuvasti kiinni? Aktiivietusissa / -mikeissä virtakatkaisija tapaa olla efektipedaalien lailla jakissa, eli piuha kiinni -> virrat päällä -> paristo kuluu. Ei niitä pitäisi joutua tosi usein vaihtamaan, käytön määrästä riippuen tietty.

Se soitin on ihan yhtä kauan kiinni piuhassa kun sillä soitetaan, eli sen about tunnin 0-3 kertaa päivässä päivästä riippuen.
E: niin ja yleensä passiivimikeillä toimiva Ibanezin basso on enemmän käytössä, eli ei ainakaan yli kahta tuntia päivässä käytetä.
Teijo K.
08.12.2010 09:15:09

Ihminen?: Se soitin on ihan yhtä kauan kiinni piuhassa kun sillä soitetaan, eli sen about tunnin 0-3 kertaa päivässä päivästä riippuen.
E: niin ja yleensä passiivimikeillä toimiva Ibanezin basso on enemmän käytössä, eli ei ainakaan yli kahta tuntia päivässä käytetä.

Bassokohtaista eroa. Mulla on tuolla yksi EMG aktiivimikkinen kahdella paristolla ja just vaihdoin patterit ekaa kertaa jotain viiteen vuoteen.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
JaS
08.12.2010 15:41:02
Teijo K.: Bassokohtaista eroa. Mulla on tuolla yksi EMG aktiivimikkinen kahdella paristolla ja just vaihdoin patterit ekaa kertaa jotain viiteen vuoteen.

EMG:t on tosi vähävirtaisia. Kattelin muistaakseni niiden sivuilta, että keskimäärin yks patteri kestää olla piuha kiinni useamman kuukauden.
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
calster
08.12.2010 20:57:58
EMG BT
Perus 9 voltin jännitteellä headroomia ei valtavasti ole, sen huomaa selvästi.
Ensiviikolla koitetaan 18 volttia. Lisää raporttia siitä sitten.

Muuten kyllä varsin toimiva systeemi. Eikä tuo vähäinen headroom itselleni mikään ongelma ole, MUTTA koitettava se silti on isommalla voltilla jos vaikka olisi enemmän se minun juttu... hmmm..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)