Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson aktiivielektroniikka
1 2
vrajala
20.10.2003 15:12:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitetaan tämä nyt tännekin..
 
Mulla ei juurikaan ole kokemusta bassoista ja niiden soitosta/soundeista. Pitkään olen bassoa itselleni havitellut ja nyt päättänyt sellaisen tehdä.

Kysymys kuuluukin: Minkälaisia käytännön etuja aktiivivermeillä saavutetaan hyvälaatuisiin passiivimikkeihin nähden? Entä mitä miinuspuolia? Ymmärrän kyllä aktiivipiirien tarkoituksen (tämä siksi, että näillä palstoilla saa usein tuhannesti vastauksia kysymyksiin joita ei kysynyt:o).

Laittakaa, ihmiset (basistikin biologisesti ajatellen sellainen on) plussia ja miinuksia aktiivikamoihin liittyen.
 
JKH
20.10.2003 16:18:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseäni kiinnostaa tämä aihe myöskin. Aiemmin olin ehdoton "aktiiviharrastaja". Nyt olen huomannut, että mikin valintavipu kääntyy herkästi eri asentoon. Uuden basson osto on myös harkinnassa, joten kommentteja odotan myös minä.
 
Bassokitara, taivas ja tähdet...
Pallisti
20.10.2003 17:04:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En mitään hienoa osaa kertoa, mutta mulla on bassossa semmonen EMG:n aktiivielektroniikka ja kyllä tykkään. On kiva kun bassossa on valmiiksi pikkunen EQ, niin voi lennosta käännellä bassoa ja trebleä. Aktiivimikeissä on enemmän potkua, kuin passiiveissa, släpit lähtee ja muutenkin hifimmät soundit. öö en mitään fiksua osaa sanoa, mutta sen tiedän, että aktiivimikeistä en ikinä luovu.
 
Eikös niitä ole sellaisiakin bassoja, joissa on semmonen kytkin, millä saa aktiivimikit tavallaan passiivimikeiksi?
 
Täysii ja ihan vi*un nopee.. www.collarbone.tk
Niskamies
20.10.2003 17:30:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös niitä ole sellaisiakin bassoja, joissa on semmonen kytkin, millä saa aktiivimikit tavallaan passiivimikeiksi?
 
joo, mull on semmonen. ne mikit kyllä on passiivit, mutta se switchi laittaa etuasteen päälle/poispäältä. jos on aktiivimikit, nii ei ole tommosta.
 
Hanki presari ja ole tosimies!
absqua
20.10.2003 17:58:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä on ollut puhetta ennenkin joten mä toistan itseäni:
 
Yhdessä Jazzbassossa mullakin oli EMG:t muutaman vuoden ja sitä ennen Duncanin aktiivit, mutta luovuin niistä molemmista koska ikinä en ollut täysin tyytyväinen, vaikka se soundi sinänsä olikin aivan mainio. Ongelma sen sijaan piilee dynamiikassa: aktiivimikit kompressoivat soundia hieman aivan siellä dynamiikka-alueen yläpäässä ja se ei ole hyvä. Jos soittaa kovalla tatsilla lujasti ja siitä vielä rutistaa hieman lisää niin tätä eroa ei ainakaan noilla em. aktiiveilla enää saanut kuulumaan, mutta passiivimikit toistavat sen kiltisti. Kevyellä tatsilla soitellessa ongelmaa ei huomannut. Nuo mun molemmat ex-aktiivit oli 9V jännitteellä toimivia, joten nämä mun kommentitkin koskevat vain niitä. Nykyisissä 18V aktiivi-esivahvistimissa on ymmärtääkseni headroomia enemmän jo ihan tuon tuplasti suuremman käyttöjännitteen vuoksi, eli tuota minua vaivaavaa ongelmaa ei ehkä enää ole. Tosin omaan kotitalouteen ei taida aktiivibasossoja enää tulla, ellei joku sopiva vanha Musari kävele eteen. ;-)
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
N_Bates
20.10.2003 19:35:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

peukutuksessa ehkä eniten huomaa eron.. Plussaa aktiivibassossa tosiaan toi käden ulottuvilla olevat sävysäädöt. Myös esimerkiksi särösoundiin saa paljon monipuolisuutta noiden nuppien kanssa kun leikkii.. Miinuksena aktiivibassossa on ainakin se patteri. Vaikka ei siitä nyt käytännössä ole ollut mitään ongelmaa, niin silti on aina vähän semmonen olo että mitä jos se loppuukin just silloin kun ei pitäis. Meikäläiselle aika se ja sama onko basso aktiivi vai passiivi. Paljon tärkeämpää on soittimen laatu. Musari nyt sattuu olemaan aktiivi, joten soittelen aktiivibassolla.. nauhaton jatsarini on passiivi, enkä siihen kyllä mitään aktiivia laittais.
 
Jos on tiukka budjetti niin suosittelen ehdottomasti passiivibassoa.. Saa vähän enemmän laatua samalla rahalla.
 
http://www.hut.fi/~tvainio/kitaragalleria/
Force
20.10.2003 19:44:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse en vaihtai aktiiveja bassostani pois ikinä. semonen vanha presari Tokai custom edition emg:n mikeillä.
varsin nerokas ratkaisu että patteria ei saa vaihdettua basson takaa. vaan etulevy on ruuvattava kokonaan auki ja sit pääsee patteriin käsiks. mut se ei haittaa kun tietää miten hyvää se minulle tekee.:)
 
Muhwi
20.10.2003 19:59:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerran hiipui koulun Warwickin patteri kesken jonkinsortin joulujuhlan kenraalihajoituksen. Hauskaa oli, paitsi basistilla jonka piti singahtaa hankkimaan uutta. Harvinaistahan tuommoinen on, ja siihen voi varautua esmes varapatterilla, mutta eipä tarvitse passiivibasson omistajan tuommoisia huolehtia.
 
It wasn't me, it was the Other Guy.
Basismi
20.10.2003 21:44:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten on jo kerrottu, aktiivielektroniikka mahdollistaa eq:n lykkäämisen bassoon. Kätevä jos ei vahvistimesta equa löydy :) Seuraavaan bassooni tulee ainoana elektroniikkana series/parallel kytkin. Ei potikoita.
 
Jatsarista menee pian emg:t vaihtoon Fenderin custom shopin mikkien tieltä. Kiinnostuneita ostajia?
 
It's hard to be humble when you're so fucking big!
PasiB
20.10.2003 22:18:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EMG:n BTC control säätimen saa muuten laitettua myös passiivimikkeihin: "The BTC Control features a bass
and treble equalizer on a concentric (stacked) pot. It takes up very little space and will work with any pickup, EMG or passive. It comes complete with knobs (including 2 extra volume knobs)."
Itse olen suunnitellut riisuvani tuon BTC:n pois ja muuttavani kytkennän perinteiseen 2 volumea, 1 tone. Samalla mikkien käyttöjännitteen voi nostaa 18 volttiin. Hiukan mietityttää tuon muutoksen vaikutus soundeihin, mutta sehän selviää kokeilemalla.
 
Kitarassa on liikaa kieliä
M.Hanski
21.10.2003 13:04:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BTC Controlia voi myös käyttää 18 V käyttöjännitteellä. Omani ei ainakaan räjähtänyt :)
 
Ainakin J-setin (tai pikemminkin 2xLJ) soundi muuttui huomattavasti "avoimemmaksi" korkeammalla käyttöjännitteellä (18 V). Botnea tuli myös jonkun verran lisää. Suosittelen.
 
PasiB
22.10.2003 20:57:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olipas yllätys kun otin BTC:n pois käytöstä ja laitoin käyttöjännitteeksi 18 V. Soundista tuli huomattavasti avoimempi ja tukevampi.
Kokeilin myös nostaa jännitettä BTC:n kanssa, mutta mielestäni soundi on parempi ilman. Jotenkin soundi oli liian terävä, eikä säädötkään saaneet aikaan samanlaista soundia kuin ilman BTC:tä.
Suunnitelmissa on asentaa bassoon kytkin, jolla BTC:n saa tarvittaessa pois käytöstä.
 
Kitarassa on liikaa kieliä
Villek
30.11.2010 11:19:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota tässä selventelenen asiaa itselleni. Eli asiantuntijat huom! Kun minulla on nyt jazzissa aktiivi EMG mikit ja laitan etusen niiden lisäksi+ 18v, niin kumpi on valinta. Tai onko loppu tulos lähes sama, jos laitan BTC systemin tilalta vain BTC contol. Eli vain yksitupla potikka säädöillä treble/bass. Tuossa systeemissä kun käsittääkseni on volume ja mikkien tasapainosäädin lisänä. Perinteisesti EMG jazz mikeissä on kaksi erillistä volumea joilla voi balanssia tietty säätää. Pääsis vähemmällä yhden potikan vaihdolla.
 
dewfall
30.11.2010 11:51:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Villek: Tuota tässä selventelenen asiaa itselleni. Eli asiantuntijat huom! Kun minulla on nyt jazzissa aktiivi EMG mikit ja laitan etusen niiden lisäksi+ 18v, niin kumpi on valinta. Tai onko loppu tulos lähes sama, jos laitan BTC systemin tilalta vain BTC contol. Eli vain yksitupla potikka säädöillä treble/bass. Tuossa systeemissä kun käsittääkseni on volume ja mikkien tasapainosäädin lisänä. Perinteisesti EMG jazz mikeissä on kaksi erillistä volumea joilla voi balanssia tietty säätää. Pääsis vähemmällä yhden potikan vaihdolla.
 
Aloittamaasi ketjuun linkkasin BT-sarjan ohjelippusen, jossa näkyy miten nuo kytketään kahdella volyymipotikalla. Eli joo, jos sulla kaksi volapotikkaa on valmiina niin control riittää.
 
Itse tosin, sikäli kun mahdollista, laittaisin BQ-sarjan vehkeet, middle-säätö on aikasta hyödyllinen olemassa. Jos bassossa on kolme reikää eikä neljättä halua porata, ei tämä tietty natsaa.
 
Antti K.
30.11.2010 20:24:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewfall: Aloittamaasi ketjuun linkkasin BT-sarjan ohjelippusen, jossa näkyy miten nuo kytketään kahdella volyymipotikalla. Eli joo, jos sulla kaksi volapotikkaa on valmiina niin control riittää.
 
Itse tosin, sikäli kun mahdollista, laittaisin BQ-sarjan vehkeet, middle-säätö on aikasta hyödyllinen olemassa. Jos bassossa on kolme reikää eikä neljättä halua porata, ei tämä tietty natsaa.

 
Voep siihen laettoo EMG-A25KX2 potikan, joka on tuplavolumepotikka. :)
 
Tämä meininki mulla olis: jassoon tuo A25KX2 ja BQC, mutta kun tällä hetkellä käytän tuota OLPEMGSUBia aika paljon, niin BQC saa lymyillä siinä. Pitäis ostaa varmaan toinen, mutta kun maksaa toista sataa niin vähän "pidättelen" tässä. A25KX2 jo löytyy tuossa odottamassa kohtaloaan.
dewfall
30.11.2010 21:06:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti K.: Voep siihen laettoo EMG-A25KX2 potikan, joka on tuplavolumepotikka. :)
 
Kah, tuommoinenkin. No yks sellainen sitten!
 
molder
03.12.2010 11:44:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vrajala: Laitetaan tämä nyt tännekin..
 
Mulla ei juurikaan ole kokemusta bassoista ja niiden soitosta/soundeista. Pitkään olen bassoa itselleni havitellut ja nyt päättänyt sellaisen tehdä.
Laittakaa, ihmiset (basistikin biologisesti ajatellen sellainen on) plussia ja miinuksia aktiivikamoihin liittyen.

 
Ensiksi pitää sanoa, että aktiivielektroniikka bassossa ei tee saundia "paremmaksi". Se tekee saundin hieman erilaiseksi. Kärjistettynä: Aktiiveissa on hieman "kirkkaampi" ja "hifimpi" saundi. Esim. EMG:ssä "napsahtavampi"-ätäkki ja saundi tulee "lujempaa". "Kompuroituu" helpommin. Itse tykkään aktiivi-saundista, mutta ei ole mikään hengenasia. Passiivilla menee ihan yhtä hyvin. Tavallinen tahvanainen ei välttämättä huomaa eroa. Tällä keskustelukanavalla pyörivät basistit kyllä kuulee tietenkin.
Huonoja puolia on vaikka pattereiden kanssa pelaaminen jne.
 
"The SOUND of VOLUME"
hevi-ipa
06.12.2010 12:43:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on passiivi (tre/bass) EQ ja aktiivinen (tre/mid/bass)niin kyll eroja niissä on ja selkeitä... kyll se aktiivinen on pikkasen (lue: paljon) parempi... passiivissa on lähinnä se kaksi asentoa: on/off... se on omassa bassossa aikas herkkä
 
HELLYEAH!!!
UncleFester
06.12.2010 13:05:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa enpä ole oikein ikinä aktiiveista innostunut, kaksi bassoa pyörähtänyt mulla joissa ollut aktiivielektroniikka. Onhan niissä kovempi signaali ja enemmän ylä- ja alapäätä. Jotenkin jäänyt sellainen kuva että pitänyt hiplaamalla soittaa ja eivät oikein sovellu kunnon kovatatsiseen soittoon kun dynamiikka ei jollain tapaa 'riitä'.
 
Jotenkin puskevat laajasti koko taajuusalueelta, eikä ole sellaista erottuvaa kärkeä kuten perus passiivipeleissä. Sai olla liikaa ruuvaamassa sitä EQua :)
 
www.mikseri.net/superbullets - Demo 2010 kuunneltavissa!
JaS
06.12.2010 14:16:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aktiivibassojahan on periaatteessa kolmen tyyppisiä, aktiivisilla mikeillä, passiivimikeillä ja etusella sekä aktiivimikeillä ja etusella.
 
Pari sanaa mikeistä: Mitä vahvempi magneetti on, sitä isompi output. Mitä enemmän käämissä on kierroksia, sitä isompi output. Jos käämissä on enemmän kierroksia, niin resonanssitaajuus on alempana ja vetää taajuusvasteen kierompaan.
 
Aktiivitmikit on näitä esim. EMG:n myymiä vehkeitä, joissa ei ole mitään sävynsäätöjä. Mahtuvat mihin tahansa bassoon jälkiasennuksena, kunhan patteri mahtuu bassoon sisälle. Näiden mikkien toimintaperiaate on se, että magneetit voivat olla heikompia ja mikin käämeissä voi olla vähemmän kierroksia, koska mikrofoni itsessään sisältää vahvistimen. Etuna on se, että mikit voidaan asettaa erittäin lähelle kieliä ilman, että magneetit aiheuttavat intonaatio-ongelmia. Käämien kierroksien vähyys taas auttaa siinä, että mikrofonien resonanssitaajuus pysyy korkealla ja ei ole niin vahva. Eli toisin sanoen näistä mikeistä saa suoremman taajuusvasteen ulos(Tää on se mitä ihmiset tarkoittaa hifimmällä saundilla).
 
Sävynsäätimistä: passiivisilla sävynsäätimillä ei voi kuin leikata taajuuksia, ja tämä leikkaus on huomattavasti vähemmän, kuin aktiivisissa sävynsäätimissä.
 
Aktiivietusella varustetut on taas sellaisia vehkeitä, että niissä on passiivimikit, mutta ektiivinen etuvahvistin aktiivisine sävynsäätöineen. Niiden sävynsäätimien istuttaminen mikkiin itseensä vois olla aika hankalaa. Tällaisessa yhdistelmässä voidaan käyttää joko aktiivimikin tapaan vähäkierroksisia ja heikolla magneetilla varustettuja mikkejä tai maun mukaan ihan tavallisia passiivimikkejä. Etuna on tosiaan se aktiivinen sävynsäätö, jolla voidaan buustata taajuksia pelkän leikkaamisen sijaan. Etuvahvistimen idea on tosiaan sama oli se sitten basson sisällä, polkimessa tai räkissä.
 
Aktiivimikeillä ja etusella varustetut on sitten tosiaan yllättäen yhdistelmä näistä kahdesta aiemmasta.
 
Se, mikä näistä on paras, riippuu sitten täysin kuulijasta. Passiivimikeissä on siitä resonanssitaajuudesta johtuen oma saundinsa. Ja se saundi riippuu täysin niistä mikeistä. Eli vaihtoehtoa maailmasta löytyy.
 
Sitten kannattaa muistaa, että tyylillisesti vanhempaan musaan sopii tommonen passiivisaundi paremmin. Aktiivisaundi tuppaa olemaan nykyaikaisempi. Toisaalta mä raavin jatsia aktiivietusella varustetulla bassolla. Sieltä EQ:sta on sillon yleensä leikattu suosiolla diskantit pois.
 
Voisin kai sanoa tosta EMG:n 9V vs. 18V. Mulla on yks basso, missä on toi 18V, ja aiemmin siinä oli 9V. Äänittäessä huomasi eron parhaiten. 9V käyrä näytti lähinnä kolmiolta, kun ääni hiljalleen hiipuu. 18V:lla oli taas sellanen 2-3x se kolmion pohjan verran volaa siinä transientissa, joka siis hiipui nopeasti ja muuten näytti samalta, kuin 9V. Eli ne, jotka tykkää kompressorista, älkää vaivautuko kokeilemaan 18V. Mutta jos taas tykkää perkussiivisesta saundista ja siitä, että basso todella potkaisee, niin suosittelen.
 
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «