Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Viulunsoiton harrastus maniskaukolle
1
Mare552
03.12.2010 17:03:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viisikymppisenä aloitin kitaransoiton aktiivisemmin, opettelin soinnut ja tuota musiikin teoriaa. Eihän tuo soittaminen kauhean aktiivista ole, mutta kyllä sitä jotain laulaa jollottelee itseään säestäen.
Vuosi sitten ostin maniskan, se on kädessäni vähän väliä, telkkarin mainoskatkoillakin soi ja salkkarit katson usein maniska sylissä :)
 
Tutut melodiat irtoaa korvakuulolla useasti ilman hapuilua, helpommin kuin kitaralla, johtuuko siitä kun sävelet on pienellä alalla ja kvinttivirityksellä, en tiedä.
 
Halvan viulun (Harley Benton 79€) ostin joku vuosi sitten, se jäi pölyttymään kun ei pysynyt leuan alla ja käsi tuntui menevän solmuun.
 
Mutta nyt viime viikolla madalsin kieliä, muotoilin tallaa "pyöreämmäksi" ettei kaksi kieltä soi samaan aikaan. Nyt soittaminen tuntuu jo aika luontevalta.
Hetken harjoittelun jälkeen viulu alkoi pysymään leuan allakin, tosin helposti niska jäykistyy.
 
Keltaruusu ja Moskovan valot alkoi mennä heti melko hyvin (ei toki ihan vireessä eikä ilman soraääniä). Silti olin itse iloisesti yllättynyt ja innostuin viulusta kovasti.
 
Nyt on kiikarissa sähkövilu, se kannattaa varmaan varustaa kunnon leukatuella ja asentaa kielet niin kuin niiden kuuluu ollakin.
 
Eli mielestäni mandoliinin soitto tukee viulun opettelua mahtavasti.
 
Olenko oikeassa, kun tarkoitus sähköviuluun laittaa helposti seurattava viremittari (josta voi tarkistaa, ei tuijottaa), opetella oikeat sormitukset ja kaikkien sävellajien skaalat.
Sävelkorva kyllä toimii melko hyvin, mutta kiva ois treenata lisääkin ja oppia säveliä korvakuulolta, että voi kappaleen aloittaa mistä sävelestä vaan.
Tällä ikää varmaan voi vielä muutamaksi vuodeksi jättää vähemmälle muista kuin ala-asemasta soittamisen, jolloin saa oikean sävelen aina vapaalta kieleltä.
 
Ai tähänks riville?
sohvarämpyttäjä
04.12.2010 20:20:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin kun aloin puolentoista vuotta sitten viulua soittelemaan, hioin aika pian tallan pyöreämmäksi - Pysyy helpommin jousi irti vääristä kielistä. Nuo huti raapaisut tuntui alussa olevan pahin kissantappo -hälyäänien lähde. Matalammaksi en tallaa uskaltanut kuitenkaan viilata, kun pelottelevat tallan sorkkimisen saattavan vaikuttaa soittimen äänenlaatuun tuhoisasti. No ainakin tallan pyöristys paransi saundia rajusti, kun jäi iso osa vääränkielen raapaisuista pois.
 
Tuosta viremittarin kiinnityksestä soittimeen en oikeastaan tiedä. Ehtiikö sitä soittaessa juuri kurkkimaan? Ainakaan hyllyllä olevaa en ehdi, vaikka seisoisin soittamassa juuri sopivassa kulmassa - "kuin olis mittari kiinni viritappiboksissa". Lisäksi oma yamaha -merkkinen virimittari reagoi melko laiskasti ääniin, eli ei oikein ehdi normi soitossa yksittäistä ääntä näyttämään ennen kuin se jo vaihtuu. Liekkö ne klipsukiinnitteiset on juuri tähän hommaan tehtyjä ja vikkelämpiä? Tuntuu, että tosipaikassa (kesken soiton) ei voi kuitenkaan luottaa kuin omiin korviinsa.
 
Teini-ikäinen tyttäreni soittaa myös viulua ja opettelee siis asiaa oikein opettajan avustamana. Hän ei ole nyt vielä 2.5 vuoden soittelulla edennyt muista kuin ykkösasemasta soitteluun, joten en usko, että itse tulen etenemään onnistuneesti "kaulalta soittajaksi" piiiiiitkiinaikoihin. Itsekseen opettelu on aika verkkaista. Toisaalta soitto opetuksessa käyvältä teiniltä tihkuu kivasti vinkkejä - tyttären ohjein alkoi irtoamaan jonkin sortin vibraa omaakin soittoani koristamaan.
 
Sähköviulusta vielä. Olen vekotin hulluuksissani toisinaan kiinnittänyt akustiseen viuluuni halvan pietso mikin ja soitellut sitten efektien ja vahvarin läpi. Kivaa ja hauskaa leikkimistä. Sopivasti kaikua, niin soitto kuullostaa paljon paremmalta. Väittävät, että on kuitenkin vaarallista, kun ei efekteiltä kuule soittonsa virheitä, eikä siten viitsi/tajua niitä ikuna korjata.
 
Mare552
05.12.2010 18:35:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sohvarämpyttäjä: Itsekin kun aloin puolentoista vuotta sitten viulua soittelemaan, hioin aika pian tallan pyöreämmäksi - Pysyy helpommin jousi irti vääristä kielistä. Nuo huti raapaisut tuntui alussa olevan pahin kissantappo -hälyäänien lähde. Matalammaksi en tallaa uskaltanut kuitenkaan viilata, kun pelottelevat tallan sorkkimisen saattavan vaikuttaa soittimen äänenlaatuun tuhoisasti. No ainakin tallan pyöristys paransi saundia rajusti, kun jäi iso osa vääränkielen raapaisuista pois.
 
Tuosta viremittarin kiinnityksestä soittimeen en oikeastaan tiedä. Ehtiikö sitä soittaessa juuri kurkkimaan?

 
Viremittarin tarkoitushan onkin vain varmistaa korvan tarkkuutta, ettei ala luottamaan vääriin säveliin. Tarkoitus vain vilkaista välillä, eikä ollenkaan soittoon keskittyessä.
Ajattelin sen laittaa joko nuottitelineeseen, nyt se on pystyssä lipaston päällä ja näkyy siitäkin.
Jostain kyllä kuulin "yösordiinosta" jolla voi vaimentaa normiviulunkin, itselläni on kaksi kumiputikkaa tallassa, ei juuri vaikuta.
 
Juuri saman pyöristyksen tallaan tein itsekin. Silti vieläkin tarkkaa että ei osu kahteen kieleen yhtäaikaa.
Jostain aion katsoa "oikeaa viulua" ja parasta varmaan näyttää viulua ammattimiehelle, ehkä pari tuntiakin olisi asiaa, sekä tunti silloin tällöin. Mistähän vaan viuluviikarin löytäisi.
 
Eilen tuli mieleeni, jos saisi halvan venäläisen maniskan, voisi olla kiva tehdä siitä nauhaton versio, en kyllä osaa sanoa miten toimisi...
 
Ai tähänks riville?
sohvarämpyttäjä
05.12.2010 21:12:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mare552: Viremittarin tarkoitushan onkin vain varmistaa korvan tarkkuutta, ettei ala luottamaan vääriin säveliin. Tarkoitus vain vilkaista välillä, eikä ollenkaan soittoon keskittyessä.
Ajattelin sen laittaa joko nuottitelineeseen, nyt se on pystyssä lipaston päällä ja näkyy siitäkin.
Jostain kyllä kuulin "yösordiinosta" jolla voi vaimentaa normiviulunkin, itselläni on kaksi kumiputikkaa tallassa, ei juuri vaikuta.
 
Juuri saman pyöristyksen tallaan tein itsekin. Silti vieläkin tarkkaa että ei osu kahteen kieleen yhtäaikaa.
Jostain aion katsoa "oikeaa viulua" ja parasta varmaan näyttää viulua ammattimiehelle, ehkä pari tuntiakin olisi asiaa, sekä tunti silloin tällöin. Mistähän vaan viuluviikarin löytäisi.
 
Eilen tuli mieleeni, jos saisi halvan venäläisen maniskan, voisi olla kiva tehdä siitä nauhaton versio, en kyllä osaa sanoa miten toimisi...

 
Juu, ikänäkövaivaiset silmät sikkuralla saa jousen lipumista kielillä tuijottaa, kun pitää oikeaan kieleen osua. Ihmetyttää ne oikeat soittajat kun vinkuttavat pitkät pätkät silmät kiinni.
 
Pyykkipojan olen pannut tallaan, kun olen kaivannut vaimennusta. Hiljentää hyvin ja kiinnityspaikkaa voi vaihtaa, niin hiljenee/kovenee. Vehje ei tietty enää "soi", mutta ompahan hiljanen.
 
Mahtaako maniskan kielet soida ilman nauhoja?
 
Mare552
06.12.2010 00:19:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtaako maniskan kielet soida ilman nauhoja?
 
Vaikea sanoa, ehkäpä ei koska viulukaan ei soi hyvin pletralla. Syynä varmaan lyhyt mensuuri ja ohut kieli, jota pehmeä sormi vaimentaa. Näin luulisin mututuntumalla.
 
Huomenna käyn näillä näkymin hakemassa Harley Benton sähköviulun, jonka ostin huutonetistä.
Uudenveroinen ja hintataistelussa jäi minulle 62 eurolla. Yksi huutaja ennen minua oli nostanut 50€ 2:lla, 30 sekuntia ennen sulkemista pistin paremmaksi (54€) mutta siellä oli toinenkin valppaana mutta minulle jäi.
En tiedä luovuttiko vai lipsahtiko minulle vahingossa. Hauskaa tuo huutonet pelikin joskus :)
En pidä hintaa pahana.
 
Samalla myyjällä olisi Cremona viulu, tuotu hongongista työmatkalla, satasen halvemmalla kuin vastaava suomessa eli 250€, tai mistäpä noita hintoja ja laatuja tietää.
 
Pitääpä kai tuo Cremonakin testata. Olen vain vielä vähän jäävi testimies.
 
Ai tähänks riville?
BassoSisko
06.12.2010 08:41:15 (muokattu 06.12.2010 08:44:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon tallan modaukseen en ota kantaa, sillä teidän tavoitteet tuntuu olevan ylipäätään vain soittamaan pystyminen.
 
Mutta tulevaisuutta ajatellen, suosittelisin muutamaa oppituntia ammattilaisella. Hän pystyy korjaamaan soittoasennon virheitä edes vähän (viulussa tämän on ikuisuus projekti) ja antamaan hyviä vinkkejä. Ottaa vaikka sellaisen 10 kerran session aina silloin tällöin, ellei säännöllisesti halua tunteja, sellaisesta hyötyy jo kunhan myös tekee läksyt.
 
Niin ja sordiinoja saa musiikkiliikkeistä, eivät edes maksa paljoa. Niitä on muistaakseni kolmea erilaista tavallinen, joka ei paljoa vaimenna, sitten yösordiino sekä vielä tehokkaampi yösordiino. Myyjät osaavat neuvoa kyllä.
 
Edit: Viremittarin kanssa soittamisesta vielä.
Ainut missä siitä voisi olla hyötyä, on silloin kun soittaa asteikkoja. Niitä soitellaan myös hitaasti pitkällä jousella ja kuunnellaan ääntä, tarkoituksena antaa itselleen aikaa omaksua se ääni ja miten se suhtautuu niihin muihin ääniin siinä asteikossa.
 
Mare552
06.12.2010 12:59:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edit: Viremittarin kanssa soittamisesta vielä.
Ainut missä siitä voisi olla hyötyä, on silloin kun soittaa asteikkoja. Niitä soitellaan myös hitaasti pitkällä jousella ja kuunnellaan ääntä, tarkoituksena antaa itselleen aikaa omaksua se ääni ja miten se suhtautuu niihin muihin ääniin siinä asteikossa.

 
Juuri tuota tarkoitin. Tarkoitukseni opetetalla skaalat kunnolla, niin että lihasmuisti vie sormen kohdalleen. Kuulen kyllä epävireen ja lauluopettajan mukaan minulla ei ole koskaan ollut vireongelmaa.
 
Silti haluan nuo skaalat oppia että näen myös että ovat kohdallaan.
 
Soittaessa nyt huomaa kyllä kun sormi menee väärään paikkaan kun vasta muutama tunti soittoa takana.
 
Olen samaa mieltä soittotunneista, alku oikein että ei tarvitse takaisinoppeja tms.
 
Lähden juuri hakemaan sähköviulua, ehkä mukaan tarttuu Cremona normiviulukin, jos hinnasta sovitaan.
 
Ai tähänks riville?
Mare552
16.01.2011 17:08:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän sieltä viulun ostosmatkalta jäi käteen Haarley Benton sähköviulu sekä tuo Cremona akustinen viulu.
 
Kyllä se totta on että modasin "pilalle" oman tallani, jos sillä opettelisi, ei koskaan oikeaa vilua osaisi soittaa ilman kahden kielen soimista.
 
Teen juuri kauppoja erään muusikon kanssa, joka on aikoinaan soittanut viulua.
Vaihdan jousen ehkä pariin viulutuntiin, jossa käydään läpi oikea asento ym.
 
Minä olen kropaltani jäykkä ja selkä/hartiakipuinen, jolloin rentous viulun soitossa olisi äärimmäisen tärkeää.
 
Skaaloja olen jonkin verran hangannut mittarin kanssa, mutta pidän sitä kyllä soittaessanikin, se antaa henkistä tukea, vaikka ei sitä katsokaan kuin silloin jos vähänkin epäilee virhettä.
 
Alussa tosiaan tuntuu että kehittyy aika nopeasti, kun tutut biisit soittaa maniskan kautta.
Näkymä kuitenkin otelautaan on aivan eri, mutta kaippa eri sävelet siinäkin tulevat tutuksi. Nyt maniskalla on melko helppo soittaa sävelmä nuoteista, ei toki suoraan heti kauniisti, vaan saada sävelmä päähän.
 
Kysymyksiä:
 
Miten usein pitää laittaa sitä hartsia jouseen, tuntuu että jo puolen tunnin soitto huonontaa sointia?
Pitääkö jouhia ja kieliä välillä puhdistaa?
 
Jousen oikea kireys?
 
Alkuun venytin niin tiukalle että jouhet ja "ranka" olivat saman suuntaiset.
Minulle kerrottiin että voi olla paljon löysemmälläkin, eli keskeltä runko lähempänä jouhia.
 
Ehkä jos tuo viuluinnostus jatkuu, kannattaa niitä opettajan tunteja aina silloin tällöin ottaa.
 
Ai tähänks riville?
BassoSisko
16.01.2011 20:43:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mare552: Kysymyksiä:
 
Miten usein pitää laittaa sitä hartsia jouseen, tuntuu että jo puolen tunnin soitto huonontaa sointia?
Pitääkö jouhia ja kieliä välillä puhdistaa?
 
Jousen oikea kireys?
 
Alkuun venytin niin tiukalle että jouhet ja "ranka" olivat saman suuntaiset.
Minulle kerrottiin että voi olla paljon löysemmälläkin, eli keskeltä runko lähempänä jouhia.
 
Ehkä jos tuo viuluinnostus jatkuu, kannattaa niitä opettajan tunteja aina silloin tällöin ottaa.

 
Niin usein kuin sinusta tuntuu hyvältä. Hartsiakin myydään erilaisia, kannattaa kysellä myyjiltä eroja. Laita hartsia riittävästi, niin ei lähde jousi luistamaan pitkinpoikin kieliä.
 
Mä en puhdista, muutenkuin joskus irrotan jousesta sen ruuvin ja ravistan hartsit pois.
 
Jouhet laitetaan sellaiselle kireydellä että jos painat suht kevyesti keskikohtaa jousesta kieliä vasten, niin jouhet osuu jouseen. Ja siihen päälle oma mieltymys hienosäätämään.
 
Kiva kuulla että vielä ainakin jaksat soitella viulua. Toivottavasti jatkossakin. :)
 
Pakko harjoitella, jotta olisi hyvä syy miksi en osaa.
Mare552
16.01.2011 21:08:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiva kuulla että vielä ainakin jaksat soitella viulua. Toivottavasti jatkossakin. :)
 
No toivotaan että nyt vasta alan innostua viulusta, nytkin juuri luurit korvilla ja AP tuner viritysmittari läppärin näytöllä vetelen Häävalssia, varsinkin sitä välisoittoa.
Tuskin ois onnistunut ellen maniskalla sitä ois alkuun hieronut.
 
Metka kun maniska on tullut ykkössoittimeksi, kitara jäänyt vähemmälle, kuten joku jossain ketjussa kertoi, miten vaikuttaa kitaransoittoon. Siis vaikuttaa siten että kitaraa soittaa vähemmän.
Toisaalta kaikki soittaminen vaatii aina uusia haasteita, ettei jumitu ihan vanhoihin kaavoihin.
 
Se kenen kanssa teen vaihtokauppaa, on kiireinen ihminen, en tiedä koska ehtii pitää mulle luentoa alkeista.
 
Tuskin sitä kovin äkkiä peruuttamattomia virheitä oppii, kun ainakin tuon intonaation suhteen pyrin tarkkuuteen, sekä jousikäden kanssa rauhallisuuteen.
 
Viulukin korvakuulosoittimena kehittää varmaan kykyä erottaa sävelet paremmin toisistaan, sekä muutenkin pitämään korvat auki soittaessa.
 
Ai tähänks riville?
Sini S.
04.02.2011 00:19:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi hartsin laittaminen on oikeestaan aika mielenkiintonen kysymys, koska en osaa sanoa mitään absoluuttista vastausta vaikka oon 15 vuotta viulua soittanut. Eli just sillon laittaa lisää kun tuntuu ettei jousi pure enää kieliin kunnolla.
 
Jousella voi teoriassa soittaa hyvin tasaisia ääniä silloinkin, kun jousta ei ole kiristetty ollenkaan. Jousen kiristäminen on välttämätöntä sitten, kun pitää soittaa "hyppiviä" jousilajeja. Noissa jousilajeissa tarvitaan sitä jousen kimmosuutta.
 
http://www.youtube.com/watch?v=QYMA9Al-2rg tossa on yks esimerkki niistä hyppivistä jousilajeista. Eli jos tärkeintä on ettei kiristä liikaa, ettei puu "kuole".
 
Mä en lähtis tallaa hiomaan, vaikka tiiän että se on vaikeeta osua oikeeseen kieleen (edelleenkin. :) ) No jos on sellanen ihan täysin aloittelijasoitin/lelu niin sille voi toki tehä vaikka mitä niin ett huomaa miten se käyttäytyy jne. Mutta esim. perus kiinalaiselle en tekis ite mitään remontteja. Tallalla ja oikeestaan kaikilla muillakin osilla on kauheen suuri vaikutus sointiin. Jos on ns. halvempi viulu esim. joku kiinalainen, niin saattaa saada huomattavasti paremman soundin irti jos vaihtaa pikkasen laadukkaammat kielet. Noi viulut usein myydään huonoilla kielillä. Arvoviulukin voi kuulostaa huonolta jos siinä on huonot kielet, talla tai muuten vaan sitä ei oo trimmattu.
 
Ja hei tsemppiä tosi paljon viuluoharjotteluun! :) Ei kannata lannistua. Asiat menee kyllä osittain ihan itestään eteenpäin, vaikka joskus toiselta tuntuu.
 
Musta kiinalainen viulu on paras alottelijasoitin, koska ne on usein aika jees soittimia, kun niillä on aika "helppo" soittaa ja ne toimii.
 
Mä opin vuos sitten yhen mielestäni aika oleennaisen asian soittamiseen liittyen. Silloin kun tuntuu hyvältä ja on hyvä olo soittaa, niin soitto myös kuulostaa hyvältä. Kuulostaa aika uskomattomalta mutta sen huomasin yhellä mestarikurssilla. Tärkeintä on se, että lähtee perusrentoudesta liikkeelle.
 
Viulu on siitä hyvinkin hämärä soitin ergonomian puolesta, että oikeestaan kauheen moni viulumaikka ei osaa neuvoa tarkkaa oikeeta soittoasentoa ergonomian kannalta. Mulla on nyt selvinny vihdoinkin syy siihen, miksi ranteet on kipeet. Se johtuu väärästä soittoasennosta, joka saa hermon kaula-alueella puristuksiin ja säteilee ranteeseen. Kukaan viulumaikka ei löytänyt asennoissa mitään vikaa. Sen sijaan fysioterapeutti sanoi asentovirheen olevan erittäin yleinen viulisteille. Tsiigaile sitä, että hartijat ei nouse soittaessa yhtään ylös, eikä lapaluut "irtoa" selästä. Kannattaa ajatella koko ajan, ikäänkuin painaisi kevyesti hartioita alas.
 
On vaikea sanoa loppujen lopuksi, että mikä on oikea soittoasento ja mikä väärä. Tärkeintä on se, että kun harjoitteleen, niin ajattelee koko ajan, että teenkö nyt jotain turhaa kun soitan. Onko mun aivan välttämätöntä nyt kiertää kättä näin paljon, vaikka ylettäisi muutenkin...
 
Sini S.
04.02.2011 00:24:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja vielä siitä viremittarista/skaaloista...
 
Tärkeintä noissa skaaloissa (niinkun kaikessa muussakin) on se, että kuulet päässäsi seuraavan äänen ennen kuin soitat sen. Kuulostaa todella hullulta, mutta kun jonkun aikaa soittaa, niin se käsi aina vaan osuu oikeaan kohtaan kun vaan mielessä on ääni selvänä. Voi vaikka pitää pienen miettimistauon jokaisen äänen välissä ja "laulaa" mielessä seuraava ääni ja siirtää käsi siihen. Viulussa ei paljoa auta se otelautaan katsominen, kun siinä ei ole mitään nauhoja tms. mistä voisi tarkistaa että on oikeassa äänessä. Pitää vaan miettiä että miltä nyt tuntuu...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «