Aihe: Tee-se-itse koverrettu otelauta
1 2 3 4
Miikathebest
02.12.2010 17:21:12

Terry Pantheras: Näkisin kaularaudan funktion lähinnä säädön puitteissa. Itse kaularautahan (siis se pelkkä n. 30 cm 5 mm tanko) on ihan letku, kun taas kaula on ihannetapauksessa (oikeanlainen puu sahattu ja kuivattu oikein) jo itsessään tarpeeksi jäykkä kestämään kielten veto. Tietysti kaularaudan ollessa kaarella - kuten se on kun sen tekee perinteisesti - se aiheuttaa jännitettä, mutta epäilen sen kuitenkin olevan "mutteri löysällä" lähes statistin asemassa. Vertaa esim. minkälaista voimaa käytettäessä 30 cm pitkän 5 mm tangon saa käsin taivutettua muutaman millin, verraten kaula-aihiota taivutettaessa - varsinkin jos siinä on otelauta jo liimattuna. Eri asia on sitten varmaan "modernit" kaularaudat, joissa on alumiinirunko ja tanko sisällä.

Eli mikäli spekulaationi viiden rakentamani kitaran perusteella pitää paikkaansa, niin tuolla liiallisella koverruksella voinee aiheuttaa pientä kaulan löystymistä, eli voi mennä letkummaksi, koska puuta on vähemmän.

Spekulaatiosi kaularaudasta on väärä :D

Kaularauta tuo kuin tuokin olennaisesti lisää jäykkyyttä kaulalle. Säädettävä kaularauta on lähes aina kiristettynä, jolloin se on ainakin yhteen suuntaan suhteellisen jäykkä.
Nylon-kielisissä kitaroissa ei tarvita kaularautaa, koska kielten veto on niin pieni, että kaula kestää sen ilman vahvikkeita.
Teräskielisissä kielten veto on paljon suurempi. Siksi niissä tarvitaan kaularauta, oli se sitten säädettävä tai ei säädettävä.
Kiinteiden rautojen T- ja neliöputkiprofiilit tekevät niistä huomattavasti säädettävien pyörötankoja vahvemman.
Liikaa säröä!
Midrange
02.12.2010 20:00:49
Terry Pantheras:

Eli mikäli spekulaationi viiden rakentamani kitaran perusteella pitää paikkaansa, niin tuolla liiallisella koverruksella voinee aiheuttaa pientä kaulan löystymistä, eli voi mennä letkummaksi, koska puuta on vähemmän.

Näinhän siinä helposti käy. Itse tein omaan Ibaneziini syvät koverrukset ja kyllähän sen huomas operaation jälkeen että kaula on herkempi taipumaan, wizard II on muutenkin melko ohut. Eipä tuossa muuta kuin kaularaudan kiristystä ja problem solved.
"rikoksen tunnusmerkit täyttynevät siinä kohtaa, kun viimoisen ruuvin boksiisi ruuvaat" - Klapp pedaalin kloonaamisesta.
cr4b
03.12.2010 08:02:08
Midrange: Näinhän siinä helposti käy. Itse tein omaan Ibaneziini syvät koverrukset ja kyllähän sen huomas operaation jälkeen että kaula on herkempi taipumaan, wizard II on muutenkin melko ohut. Eipä tuossa muuta kuin kaularaudan kiristystä ja problem solved.

Kuinka syvät teit? Oletko muuten tyytyväinen lopputulokseen? Mulla olisi tavoitteena tehdä seuraavaksi koverrukset toiseen kitaraani, jossa on Wizard-kaula, mutta en ole vielä uskaltanut sen ohuuden takia.
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Midrange
04.12.2010 01:20:46 (muokattu 04.12.2010 01:22:47)
cr4b: Kuinka syvät teit? Oletko muuten tyytyväinen lopputulokseen? Mulla olisi tavoitteena tehdä seuraavaksi koverrukset toiseen kitaraani, jossa on Wizard-kaula, mutta en ole vielä uskaltanut sen ohuuden takia.

Näin syvät:
http://i56.tinypic.com/1089u6u.jpg

Eihän niiden noin syviä tarvitse olla, minä vain halusin tehdä ne noin jotta se ideaalitilanne, jossa sormet eivät kosketa puuta lainkaan, tulee täydellisesti esiin. Ja täytyy sanoa, ei ole tarvinnut katua tuota operaatiota, olen siihen hyvin tyytyväinen.

Wizard I on kyllä muistaakseni todella ohut, eli voipi olla jonkin verran sattuman kauppaa miten kaula siihen reagoi. Ehkä eniten vaikuttaa se miten hyvää työta niiden nauhojen upotuksissa on tehty tehtaalla. Nimittäin kaverin halpa kopiostrato johon tein saman operaation, joskin paljon loivemmilla koverruksilla, ei pitänyt sitä vaan puolen vuoden päästä nauhat alkoivat itse nousemaan kaulasta ylöspäin.
"rikoksen tunnusmerkit täyttynevät siinä kohtaa, kun viimoisen ruuvin boksiisi ruuvaat" - Klapp pedaalin kloonaamisesta.
Sakmongkol
04.12.2010 01:31:11
Midrange: Näin syvät:
http://i56.tinypic.com/1089u6u.jpg

Aika saatanan syvät. En varmaan itse uskaltaisi tehdä juuri millekään noin syviä, vaikka aika syvät tuohon Squieriinkin jo tuli. Noissa syvimmissä kohdissahan ei ole juuri ollenkaan otelautaa jäljellä, siinä kun vaikka bendatessa tarraa vähän kovemmin kaulasta kiinni niin napsahtaapi poikki? =/

Enkä tiedä onko joku optinen harha mutta kielet näyttää myös olevan jumalattoman korkealla. Onko tuo sitten oikeasti hyvä soittaa?
Midrange
04.12.2010 02:26:56 (muokattu 04.12.2010 02:30:18)
Sakmongkol:

Enkä tiedä onko joku optinen harha mutta kielet näyttää myös olevan jumalattoman korkealla. Onko tuo sitten oikeasti hyvä soittaa?

Kyseessä on optinen harha. Kielet on itseasiassa todella alhaalla. Ja kyllä, on oikeasti hyvä soittaa.

Aika saatanan syvät. En varmaan itse uskaltaisi tehdä juuri millekään noin syviä, vaikka aika syvät tuohon Squieriinkin jo tuli. Noissa syvimmissä kohdissahan ei ole juuri ollenkaan otelautaa jäljellä, siinä kun vaikka bendatessa tarraa vähän kovemmin kaulasta kiinni niin napsahtaapi poikki? =/

Hehe. Ei se tietenkään siitä poikki napsahda vaikka kuinka bendaat. Ei edes vaikka se on ottanut vuosien varrella kovia kolhuja, joskus olen astunut vahingossa sen päällekin. Sehän on vaan otelauta, ei sille pidä antaa liikaa painoarvoa kaulan rakenteessa.
cr4b
04.12.2010 11:37:16 (muokattu 04.12.2010 11:38:17)
Midrange: Kyseessä on optinen harha. Kielet on itseasiassa todella alhaalla. Ja kyllä, on oikeasti hyvä soittaa.

Tuo on kyllä jännä, että kielet näyttävät olevan aivan järkyttävän korkealla, vaikka ne olisivat ihan normaalikorkeudella. Omassakin kitarassa huomaa saman asian. Silmä alitajuisesti vertaa kielten korkeutta nauhavälien pintaan eikä nauhojen pintaan.
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Midrange
05.12.2010 19:10:14
cr4b: Tuo on kyllä jännä, että kielet näyttävät olevan aivan järkyttävän korkealla, vaikka ne olisivat ihan normaalikorkeudella. Omassakin kitarassa huomaa saman asian. Silmä alitajuisesti vertaa kielten korkeutta nauhavälien pintaan eikä nauhojen pintaan.

Mites huomasitko muuten soittotaitosi kehittymistä koverrusten jälkeen? Itselläni parani kovasti tarkkuus sen jälkeen kun olin soitellut koverretulla otelaudalla pari kuukautta. Bendaustarkkuus parantui myös eikä enää tarvi kärsiä väärään nuottiin bendatuista nuoteista kuten tasalaudalla kävi silloin tällöin..
Juicy
05.12.2010 19:44:18

Onko olemassa mitään kohtuu-laadukkaita valmiiksi koverretuilla otelaudoilla varustettuja keppejä? Mielellään superstratoja, tai miksei jokin suunnikaskin.

Vai pitääkö sitä joku halpa Ibanezin RG ottaa projektiksi...
Ostakaa Mesa. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
Juicy
05.12.2010 20:27:45

Midrange: Eipä noita valmiita taida olla suurilla valmistajilla lainkaan, lukuunottamatta Fenderin YJM:ää joka sitten on kallis. Ei sellaiset ei-signature mallit varmaankaan menisi kovin hyvin kaupaksi kun tuohon koverrettuun otelautaan suhtaudutaan muutenkin kovin ynseästi kuten kaikkeen traditionaalisesta poikkeavaan.

Muistin juuri, että mullahan olis yks MMV-raato reeniksen seinällä roikkunut jo toista vuotta, ehkä siihen voisi nuo röytää. =)
Ostakaa Mesa. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
cr4b
06.12.2010 07:59:48 (muokattu 06.12.2010 08:00:18)
Midrange: Mites huomasitko muuten soittotaitosi kehittymistä koverrusten jälkeen? Itselläni parani kovasti tarkkuus sen jälkeen kun olin soitellut koverretulla otelaudalla pari kuukautta. Bendaustarkkuus parantui myös eikä enää tarvi kärsiä väärään nuottiin bendatuista nuoteista kuten tasalaudalla kävi silloin tällöin..

Mulla oli aika tarkka tekniikka jo ennestään, joten en huomannut tälläistä vaikutusta. Bendaukset ja vibrato ovat kyllä parantuneet, mutta en ole varma, johtuuko se varsinaisesta teknisestä parantumisesta, vai siitä, että koverretulla otelaudalla on yksinkertaisesti helpompi tehdä niitä. Olen tykästynyt nyt 2 sävelaskeleen - ja joskus isompiinkin - bendeihin, koska pystyn ensi kertaa tekemään niitä kunnolla (kyllä kai niitä pystyy normaalilaudallakin tekemään, mutta se ei tunnu kivalta). Onhan se selvää, että tässä mielessä bendaustekniikka kehittyy, koska pystyy harjoittelemaan juttuja, joita ei ennen pystynyt.
Krice
06.12.2010 09:57:33

Juicy: Onko olemassa mitään kohtuu-laadukkaita valmiiksi koverretuilla otelaudoilla varustettuja keppejä?

Grassroots on ihan kiva.
http://www.musamaailma.fi/GRASSROOTS-G-SE-48SC/VW-SE-45SC/fi
MikaHekkanen
12.12.2010 17:20:49
Huomasin juuri, etteivät koverrettu otelauta ja capo oikein pidä toisistaan.
Tawsky
13.12.2010 13:26:12
Krice: Grassroots on ihan kiva.
http://www.musamaailma.fi/GRASSROOTS-G-SE-48SC/VW-SE-45SC/fi

Kokeilin joskus tuota, hyvä keppi oli. Mieleen tuli vielä Fender Blackmore-signature strato. Muistaakseni sitä saa alle tonnilla.

http://www.thomann.de/fi/fender_ritchie_blackmore_strat.htm Ainakin tosta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)