Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yksikelaiset ja higain
1
trih
04.12.2010 13:31:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tuossa tovin soitellu stratolla jossa perussetti 3 kpl sinkkuja. Aiemmin ollut humpparikeppejä. Ainoa onkelma on häiriöäänet. 1-kelainen tarjoaa kuitenkin helvetin härskiä soundia verrattuna humppariin kun "rankemmista" säröistä puhutaan (punk, blackmetal). Mitä tehdä? Humpparia tallaan vai huippu häiriötön ykskelaissetti? 1-kelaisista lähtee niin hyvää soundia ettei kuitenkaan raaskis luopua, varsinkaan kaulamikistä.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
jyrkalt
04.12.2010 13:46:12 (muokattu 04.12.2010 13:49:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Olen tuossa tovin soitellu stratolla jossa perussetti 3 kpl sinkkuja. Aiemmin ollut humpparikeppejä. Ainoa onkelma on häiriöäänet. 1-kelainen tarjoaa kuitenkin helvetin härskiä soundia verrattuna humppariin kun "rankemmista" säröistä puhutaan (punk, blackmetal). Mitä tehdä? Humpparia tallaan vai huippu häiriötön ykskelaissetti? 1-kelaisista lähtee niin hyvää soundia ettei kuitenkaan raaskis luopua, varsinkaan kaulamikistä.
 
Mä laitatutin omaan kitaraan humpparin tallaan ja jätin sinkut keskelle ja kaulalle.
Omasta mielestä tollanen setti toimii hemmetin hyvin vähä joka settiin mitä tulee soiteltua.
Edit: Niin häiriöistä vielä. Nuo omat sinkut ei kyllä hurise eikä muutenkaan häiriköi.
Jarno Salon tekemät on nuo kaikki kolme mikkiä kitarassani ja ei ole tarvinut miettiä niitä enään. Saa vaan soittaa ja soittaa.. :)
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
MikaHekkanen
04.12.2010 14:04:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla oli pitkään (todella pitkään, lähes 20 vuotta) Squier Stratossani paikallaan yksikelaisen kokoiset humpparit, jotka bändiaikoina mahtoivat soveltua orkkiksia paremmin paikallensa. Nyt kun soittimia on kertynyt joka nurkkaan entistä enemmän, aloin palautella tuota Stratoa alkuperäisempään kuntoon ja nyt kun siinä on paikallaan tuhnut orkkismikit, on soinnin ero noihin humppareihin aivan valtava ja vaihto tullee vielä erottumaan paremmin kun paikalleen menee (toivottavasti) laadukkaammat Fender MIMin mikit.
 
Nuo käyttämäni humpparit, SD Hot/Cool Rails hukkasivat mielestäni todella suuren osan Straton ominaissoundista. Huriskoon nyt aivan rauhassa kun kitara kuulostaa jo nyt paljon mehukkaammalta.
 
Sitten kun vaihdan nuo Fender-mikit paikalleen, teen samalla häiriösuojauksen tuonne bodyn onkaloihin alumiiniteipillä. Toivottavasti tuo helpottaa tilannetta edes hiukkasen.
 
htm
04.12.2010 14:38:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittaessahan se hurina ei kuulu, ainoastaan silloin kun ei soita. Mä laitan aina tarvittaessa mikkikytkimen väliasentoon siksi aikaa. Esim talla- ja keskimikki päällä yhtäaikaa, ei hurise. Ja muutenkin käytän tuota väliasentoa aika paljon.
 
aristoteles666
04.12.2010 14:40:59 (muokattu 04.12.2010 14:43:06)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Soittaessahan se hurina ei kuulu, ainoastaan silloin kun ei soita. Mä laitan aina tarvittaessa mikkikytkimen väliasentoon siksi aikaa. Esim talla- ja keskimikki päällä yhtäaikaa, ei hurise. Ja muutenkin käytän tuota väliasentoa aika paljon.
 
juuri näin.
 
yksikelaiset hurisee aina, oli ne halvat tai kalliit.
eikä sitä poista edes häiriösuojaus, tai sitten se täytyy ulottua mikkien ylikin.
 
Vicious
04.12.2010 14:48:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helpottaisko joku gate tai noise suppressor ongelmaa yhtään? Ite oon jonku verran Telellä soittanu tommosta rankempaa huttua ja mun mielestä se hurina on enemmänki ominaisuus jonka kanssa pitää tulla toimeen. Oon vähä yrittäny tuolla Bossin NS-2:lla geitata ja pitää säröt hieman pienemmällä mitä sg:llä soittaessa ja oon saanu iha mukavan soundimaailman aikaan.
 
I Will kick your ass 'til your dick shoots shit
MikaHekkanen
04.12.2010 15:05:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: juuri näin.
 
yksikelaiset hurisee aina, oli ne halvat tai kalliit.
eikä sitä poista edes häiriösuojaus, tai sitten se täytyy ulottua mikkien ylikin.

 
Tämä on aivan totta.
Itse toivon, että häiriösuojaus vähentäisi hurinoita, niitten poistumista en todellakaan odota.
 
Jucciz
04.12.2010 15:16:56 (muokattu 04.12.2010 15:17:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikaHekkanen: Tämä on aivan totta.
Itse toivon, että häiriösuojaus vähentäisi hurinoita, niitten poistumista en todellakaan odota.

 
http://www.suhrguitars.com/pickups.aspx#bpssc
 
Tämä auttoi kyllä merkittävästi hurinoihin omassa Stratocasterissa. Nyt yhden mikin asennot hurisevat saman verran kuin väliasennot.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Kvesti
04.12.2010 15:29:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä mitä tekivät mun vanhalle Telelle Musamaailmassa mikkien vaihdon yhteydessä vai onko kyse mikeistä, mutta kaulalla oleva yksikelainen SD Hot For Tele ja tallassa oleva SD Hot Rails hurisee (ei hurise) yhtä paljon. Alkuperäisillä mikeillä joutui gatella ottamaan hurinat pois, jos halusi kunnon high gain soundeja.
 
aristoteles666
04.12.2010 16:08:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kvesti: En tiedä mitä tekivät mun vanhalle Telelle Musamaailmassa mikkien vaihdon yhteydessä vai onko kyse mikeistä, mutta kaulalla oleva yksikelainen SD Hot For Tele ja tallassa oleva SD Hot Rails hurisee (ei hurise) yhtä paljon. Alkuperäisillä mikeillä joutui gatella ottamaan hurinat pois, jos halusi kunnon high gain soundeja.
 
no hot rails on humbuckeri.
 
Kvesti
04.12.2010 16:44:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: no hot rails on humbuckeri.
 
Tiedän. :) Tarkoitin sitä, että kaulan yksikelainen ja tallan humbuckeri humiseen suunilleen yhtä paljon. Tai jos tarkkoja ollaan, niin yksikelainen humisee hieman enemmän, mutta liikutaan sillä tasolla, ettei se häiritse. Alkuperäisessä setissä humina kuului suunnilleen samalla voluumilla kuin soitto, kun oli kunnolla gainia.
 
aristoteles666
04.12.2010 18:57:26 (muokattu 04.12.2010 18:58:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kvesti: Tiedän. :) Tarkoitin sitä, että kaulan yksikelainen ja tallan humbuckeri humiseen suunilleen yhtä paljon. Tai jos tarkkoja ollaan, niin yksikelainen humisee hieman enemmän, mutta liikutaan sillä tasolla, ettei se häiritse. Alkuperäisessä setissä humina kuului suunnilleen samalla voluumilla kuin soitto, kun oli kunnolla gainia.
 
no sitten niissä on ollut jotain vikaa kunnolla, ja/tai maadoituksessa, kyllä hurina kuuluu aina niin paljon hiljempaa että soitto peittää sen alleen.
riippumatta mikeistä.
 
tai hurina on tullut joistain muista syistä, efekteistä?
 
Kvesti
04.12.2010 19:33:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: no sitten niissä on ollut jotain vikaa kunnolla, ja/tai maadoituksessa, kyllä hurina kuuluu aina niin paljon hiljempaa että soitto peittää sen alleen.
riippumatta mikeistä.
 
tai hurina on tullut joistain muista syistä, efekteistä?

 
Tuo ongelma oli vain kun laittoi järjettömät gainit. Sai kohtuullisen overdriven ilman pahaa huminaongelmaa. En osaa sanoa mistä se johtui, mutta mikkien vaihdon jälkeen helpotti. Kitara on Meksikossa tehty, joten mikit ei olleet parhaat mahdolliset.
 
aristoteles666
04.12.2010 20:34:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kvesti: Tuo ongelma oli vain kun laittoi järjettömät gainit. Sai kohtuullisen overdriven ilman pahaa huminaongelmaa. En osaa sanoa mistä se johtui, mutta mikkien vaihdon jälkeen helpotti. Kitara on Meksikossa tehty, joten mikit ei olleet parhaat mahdolliset.
 
se ei vaikuta että ne on meksikosta tai vaikka indonesiasta, yksikelaisen rakenne on sama halvoissa ja kalliissa mikeissä joten ne hurisee samalla tavalla.
 
trih
04.12.2010 20:59:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on sekin, että käytän buustia joka tietty vahvistaa häiriöt. Vuosien humpparoinnin jälkeen tuo yksikelainen on vaan niin selkeä ja napakka ettei raaskisi luopua. Pikkasen se on middlescoopmainen mutta ison kuulonen ainakin tän straton rungossa.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
aristoteles666
04.12.2010 21:39:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: tuo yksikelainen on vaan niin selkeä ja napakka ettei raaskisi luopua.
 
sekä puhtailla niin hieno soundi että humbuckerit kuulostaa niin säälittäviltä tumpuilta.
 
trih
04.12.2010 22:05:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: sekä puhtailla niin hieno soundi että humbuckerit kuulostaa niin säälittäviltä tumpuilta.
 
Totta tämäkin. Kaulamikillä leikkiessä se on melkein kuin akustinen se soundi. Todella hieno. Näin sitä vanha hevijääräkin oppii uusia :D.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
kimurantti1
05.12.2010 02:57:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: sekä puhtailla niin hieno soundi että humbuckerit kuulostaa niin säälittäviltä tumpuilta.
 
Kumpikaan ei ole oikein korvike toiselleen. Teillä on ollut vaan huonoja kitaroita. ;-D
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «