Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tenorifoni
1
Saaruska
28.11.2010 20:51:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikka!
 
Olen soittanut alttosaksofonia jo useita vuosia ja nyt olisi kiinnostusta tenoria kohtaan. Onko täällä moni vaihtanut tai aloittanut soittamaan tenoria alton jälkeen? Altossa tykkään soittaa matalia ääniä ja ne soivatkin hyvin, korkeat eivät ole niin mieluisia. Mitä kannattaa ottaa huomioon soitinta valittaessa ja varmaan samat merkit tenorissa kuin altossakin ovat hyviä? Kiitos jo näin etukäteen vastauksista :)
 
V1lleK
28.11.2010 22:47:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
 
Tenoria hankkiessa kannattaa harkita myös muitakin vaihtoehtoja, kuin mitä kotimaisilla liikkeillä tai Thomannilla saksanmaalla on tarjota. Oletan, että tässä tapauksessa olisi tarkoituksena lähteä liikkeelle jostain edullisemmasta vaihtoehdosta, joka hankittaisiin uutena liikkeestä. Jonkin aikaa saxontheweb-sivuston keskusteluja seuranneena rohkaisisin tutustumaan sellaiseen merkkiin kuin Bauhaus-Walstein. Jos oikein muistan, niin niitä ei olekaan täällä M-netin puhallinpalstalla kukaan tainnut aikaisemmin mainita.
 
Eli tästä fonista on kyse:
http://www.bauhausdistribution.com/index.html
 
Stephen Howardin arvostelu Walsteinin tenorista:
http://www.shwoodwind.co.uk/Reviews/Saxes/Tenor/Walstein_tenor.htm
 
Walsteinin vertailu Yanagisawan lippulaivafoniin A991:
http://www.shwoodwind.co.uk/Reviews … enor/Walstein_versus_Yanagisawa.htm
 
(Samaisilta sivuilta löytyy myös arvostelut Bauhaus-Walsteinin M2 'pro' altosta ja tenorista, jotka ovatkin jo sitten hivenen hintavampia).
 
Saxontheweb-sivustolta löytyy ainakin yksi viestiketju Walsteinin saksofoneista:
http://forum.saxontheweb.net/showth … 12303-Bauhaus-Walstein-Bronze-Sax-s
 
Kovin monesta paikkaa ei Walsteineja voi valitettavasti tilata. Tietääkseni niitä saa tällä hetkellä Euroopan sisällä vain Englannista (WW&BW) ja Saksasta (Don's Music) suht samaan hintaan.
 
Woodwind & Brasswind:
http://www.woodwindandbrass.co.uk/a … xophone_selmer_tenor_saxophone.html
 
Esimerkiksi tuo Bauhaus-Walsteinin pronssinen tenorifoni maksaisi WW&BW:ltä tilattaessa toimituskuluineen (Suomeen) yht. 687,89 puntaa eli n. 825,35 euroa.
 
Olen saanut saxonthewebin nettikeskustelujen ja etenkin Pete Thomasin ja Stephen Howardin arvostelujen perusteella sen käsityksen, että tuo Walstein olisi hintaansa nähden todella hyvä saksofoni ja haastaa selvästi monet ilmavammin hinnoitellut fonit. Itse ainakin harkitsisin sitä vakavasti, jos olisin nyt hankkimassa uutta tenorisaksofonia.
 
V1lleK
28.11.2010 23:00:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Walsteinin foneista on käyty kiinnostavaa ja positiivista keskustelua myös Cafe Saxophone -foorumilla:
 
Bauhaus-Walstein tenor saxophone
http://cafesaxophone.com/showthread … 51-Bauhaus-WALSTEIN-Tenor-Saxophone
 
Bauhaus-Walstein M2 tenor: reviews and comments
http://cafesaxophone.com/showthread … stein-M2-tenor-reviews-and-comments
 
Klezberg
29.11.2010 13:33:48 (muokattu 29.11.2010 13:35:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullahan on Walsteinin sopraanofoni, hankin sen kaksi vuotta sitten juuri ennenkuin vaihtoivat nimeä Bauhaus-Walsteiniksi. Fonissa on ollut aika paljon pikkuhäikkää, joiden takia en ole viitsinyt lähettää Englantiin, eli on pitänyt kärsiä ne itse. Tippuvia korkkeja, takkuava oktaavimekanismi. Nyt viimeksi löysin ääniaukon reunuksesta reiän mikä on haitannut alaäänien soimista. Eli tämmöiseen kannattaa varautua jos hankkii muualta.
 
Sinänsä altosta tenoriin laajentamisen pitäisi olla varsin vaivatonta normaalikokoiselle ihmiselle.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
V1lleK
03.12.2010 15:35:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Mullahan on Walsteinin sopraanofoni, hankin sen kaksi vuotta sitten juuri ennenkuin vaihtoivat nimeä Bauhaus-Walsteiniksi. Fonissa on ollut aika paljon pikkuhäikkää, joiden takia en ole viitsinyt lähettää Englantiin, eli on pitänyt kärsiä ne itse. Tippuvia korkkeja, takkuava oktaavimekanismi. Nyt viimeksi löysin ääniaukon reunuksesta reiän mikä on haitannut alaäänien soimista. Eli tämmöiseen kannattaa varautua jos hankkii muualta.
 
Ilmeisesti tuon sopraanonkin kohdalla on tapahtunut kehitystä, kun se on herättänyt SOTW:ssa ja Sax Cafessa niin positiivista keskustelua. Jopa ammattifonistit ovat kelpuuttaneet sen käyttöönsä, että tässähän alkaa itseäkin jo kiinnostaa sopraanon hankinta ;)
 
Klezberg
03.12.2010 15:48:07 (muokattu 03.12.2010 15:57:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

V1lleK: Ilmeisesti tuon sopraanonkin kohdalla on tapahtunut kehitystä, kun se on herättänyt SOTW:ssa ja Sax Cafessa niin positiivista keskustelua. Jopa ammattifonistit ovat kelpuuttaneet sen käyttöönsä, että tässähän alkaa itseäkin jo kiinnostaa sopraanon hankinta ;)
 
Kyllä siitä oli tuota kirjoittelua jo silloin, sen perusteella itsekin hankin syksyllä 2008.
 
Itselläni ei ole tarpeeksi kokemusta sopraanofoneista, mutta kyllähän tuo kokonaisuutena lieneekin hyvä peli. Materiaaleiltaan, rakenteeltaan ja ulkonäön puolesta tuo antaa oikein hyvän vaikutelman. En tiedä sattuiko huonosti viimeistelty kappale. Tuommoisiahan voi sattua kohdalle missä hyvänsä merkissä, ratkaisevaa on sitten miten ne saa hoidettua. Omalla kohdallani ei riittänyt osaamista eikä viitseliäisyyttä hoitaa noita kuntoon myyjän kautta. Osaamisella tarkoitan sitä että kesti liian kauan ennenkuin minulle selvisi että soittimessa on vikaa.
 
Kuitenkin hiukan arveluttaa myyjän väite että peli oli Stephen Howardin tarkistama, kahdessakin mielessä: tarkistuksen laatu ei vakuuta ja toisekseen Howard oli itse levittämässä hypeä näistä soittimista. TÄSMENNYS: Tarkistin kirjeenvaihdon, siinä sanotaan yhdessä mailissa että heidän tech man oli tarkistanut sen, ja toisessa mainitaan Steve Howard "our tech man". Eli ei välttämättä tarkoita että SH olisi tuon tarkistanut. Ja voihan alalla olla useampi S Howard.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Murgo
04.12.2010 09:38:30 (muokattu 04.12.2010 09:41:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, nämä mainoslauseet nyt ovat mitä ovat. SH:n maineen ja miehen omien kirjoitusten perusteella ei uskoisi että reikä ääniaukon reunassa olisi häneltä jäänyt huomaamatta mikäli olisi oikeasti itse tarkastanut ja koesoittanut torven, pakkohan sen on vaikuttaa oleellisesti matalien äänten soimiseen minkä kokenut soittaja monta samanlaista kokeiltuaan varmasti huomaisi, joten veikkaisin että "tarkistus" taitaa olla enemmän pistokoeluonteista, tarkistetaan vaikkapa muutama yksilö joka toimituserästä tms. ja takuu hoitaa loput.
 
Omat kokemukseni halvoista kiinalaisista foneista (kolme yksilöä joista tällä hetkellä omistuksessa Thomann-merkkinen sopraano, lisäksi ollut Startone-merkkiset tenori ja altto) on että ne ovat olleet kaikki käyttökelpoisia harrastajalle mutta jokainen on vaatinut jonkinasteista säätöä toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla. Kaikki tosin ovat olleet soittokelpoisia suoraan paketista mutta jotain pientä "sanomista" on kaikissa ollut "hienosäädössä", eli pientä tyynyjen "nostamista" ja korkkien trimmaamista/uusintaa, jousien säätelyä yms. on tullut tehtyä. Tuosta sopraanosta pitäisi varmuuden vuoksi jossain vaiheessa tarkistaa se "donitsiläppä", sanovat että kiinalaisissa on usein ollut siinä niin vähän liimaa että vuotoa tapahtuu tyynyn "alta". Tosin siinä alaäänet toimivat kohtuullisen hyvin, mutta ainahan torvi voisi olla helpposoittoisempikin. Aika vähän olen tuolla kyllä vielä treenannut joten tekniikkakin on taatusti aika puutteellinen, sopraano on kuitenkin selvästi tenoria ja etenkin baritonia vaikeampi.
 
Eli vaatinevat parhaan tuloksen saamiseksi joko jonkinasteista perehtymistä saksofonien "sielunelämään" (ei varmaan huono idea kenellekään fonistille, esim. mainitun Stephen Howardin kirjoittama ja Haynesin julkaisema Saxophone manual antaa hyvät perustiedot jos englanti on hallussa, myös netistä löytyy tietoa vaikka kuinka), tai sitten varautumista siihen että pitää käyttää "hienosäädössä" jollain joka osaa.
 
Mutta itse olen kyllä sikäli äärettömän onnellinen halpojen kiinanfonien esiinmarssista että itse en ikinä olisi edes harkinnut foninsoiton kokeilemista ellei Startonen tenori olisi irronnut 250 eurolla, hupimielessä tehty ostos poiki antoisan (joskin ympäristöä melusaasteella kuormittavan) harrastuksen sekä lisäksi vielä tutustumisen puhallinkorjauksen mielenkiintoiseen maailmaan, minulle kun soitinten korjailu, rakentelu ja yleinen värkkäily on todella tärkeä osa harrastusta. Minulle kävi siis tasan päinvastoin kuin joku "puristi" täällä keskustelun halppisfoneista aikoinaan alkaessa ennusti sanoessaan että "halpatorvella jää hyvä harrastus kokematta kun soittointo tyssää alkuunsa paskan rännin takia" tms., minulla olisi koko foninsoitto jäänyt kokeilematta jos ensimmäiseen soittimeen olisi pitänyt sijoittaa 700-1000 euroa.
 
Nykyiset tenorin ja baritonin (molemmat itä-saksalaisia Weltklangeja 70-luvulta, baritoni tosin leimattu nimellä "Berg Larsen" mutta saman tehtaan tuotantoa) ostin käytettyinä ja kunnostin itse. Harmi vain että Suomessa on käytettyjen soitinten tarjonta vähäistä ja hinnat kovat verrattuna kouluorkesterikulttuurin omaaviin maihin kuten Englanti ja USA joissa kuulemma kunnostuskelpoisia foneja, klarinetteja yms. voi löytää jopa kirpputoreilta muutamalla kympillä.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Klezberg
04.12.2010 10:03:05 (muokattu 04.12.2010 13:53:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgon kirjoitus on asiaa. Halpissoittimilla on oma paikkansa ja niistä on monelle hyötyä ja iloa. Hankin itse kolmisen vuotta sitten Thomannin poikkihuilun 150 eurolla. Olen sillä päässyt hiukan alkuun ja harkitsen nyt paremman hankintaa. Pikaiset kokeilut soitinkaupoissa osoittavat, että ne paremmat huilut soivat paremmalla soundilla, mutteivät ole sen helpposoittoisempia. Kestävyys on sitten eri juttu. En edes olettanut että tuosta pelistä olisi vuosiksi eteenpäin.
 
Mutta nuo Bauhaus-Walsteinit eivät enää ihan ole tuossa heräteosto-halpis-luokassa. Paras olisi mennä paikan päälle testaamaan juuri se kappale jonka ostaa. Niinhän moni noista kehujista oli tehnyt. Jos hankkii postitse, kannattaa testata/testauttaa ja tarkistaa/tarkistuttaa soitin heti ja lähettää takaisin jos on huomautettavaa. Tai sitten korjauttaa täällä omaan laskuun.
 
Lisäys: Kävin muuten tänään kokeilemassa poikkihuiluja tonnin hintaluokassa. Ihmettelin ensin kun peli ei tahtonut ruveta soimaan, että voiko kunnon soitin olla niin erilainen etten saa sitä soimaan. Paikalla oli soitinkorjaaja, ja hän näki siitä hetkessä ettei se voikaan soida. Hetken päästä se oli soittokunnossa. Opetus: kaupan hyllyltä otettu laatusoitinkaan ei välttämättä ole soittokunnossa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Rock and roll punk hard rock
05.01.2011 19:17:37 (muokattu 05.01.2011 19:17:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pääseekö tenorilla 2-viivaiseen f:ään vai onko korkein ääni eb?
 
Sax-pappa
05.01.2011 21:45:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rock and roll punk hard rock: Pääseekö tenorilla 2-viivaiseen f:ään vai onko korkein ääni eb?
 
Soiva E eli tenorille kirjoitettu F# on ylin "normaali" ääni soittimilla jossa on F#-läppä. Muuten tuo Eb. Korkeampia ääniä (altissimo-rekisteri) on mahdollista soittaa, mutta vaativat erikoisharjoittelua jos niitä haluaa vinguttaa.
 
Rock and roll punk hard rock
05.02.2011 12:17:21 (muokattu 05.02.2011 12:17:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Soiva E eli tenorille kirjoitettu F# on ylin "normaali" ääni soittimilla jossa on F#-läppä. Muuten tuo Eb. Korkeampia ääniä (altissimo-rekisteri) on mahdollista soittaa, mutta vaativat erikoisharjoittelua jos niitä haluaa vinguttaa.
 
Mistä ne ruukaavat tuota tenoria soittaa? Transponoidaanko sitä se oktaavi ja sävelaskel ylöspäin vai soittavatko oktaavia alempaa? Eihän tuolla pitäisi saada matalampia ääniä kuin tuo Bb, jos ei osaa ansatsilla vaikuttaa siihen.
 
madclass
14.02.2011 19:48:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Opetus: kaupan hyllyltä otettu laatusoitinkaan ei välttämättä ole soittokunnossa.
 
Totta! Eikä soitin välttämättä ole soittokunnossa, vaikka myyjä juuri olisi vakuuttanut, että soitin on huoltajalla käynyt. Jos vain mahdollista, niin puhallinsoitinkauppaan asiantunteva kaveri mukaan...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «