Aihe: "Kuin sikaa narussa"..
1 2 3
LaMotta
02.12.2010 21:54:50 (muokattu 02.12.2010 22:23:41)

Mulla on käsissäni nyt kaksi kpl Fender telen irtokaulaa.

Kuten sanottua, 12. nauhan dotit on lähempänä toisiaan molemmissa kauloissa.

Kummassakaan ei ole erillistä otelautaosaa. Eli kaula on yhtä puuta.

Molemmat kaulat ovat vaaleampia väriltään. Tosin ovat 2005 ja 2008.

Kummassakin kaulassa on takapuolella keskellä se tummempaa puuta oleva "viiru."

Kummassakin kaulassa on rungon kiinnitysreikien alueella viivakooditunnus.

Logojen tekstit ovat molemmissa keskenään erilaiset ja kieliohjaimet eri paikassa, joten niiden nojalla ei voi sanoa mitään.

E: lavan muoto on tosiaankin liian leveä kärjestä.
Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään.
-Juice-
02.12.2010 21:55:12
Feikiksi veikkaisin minäkin.

Epäilyttävät asiat:

- Otelaudan väri. Ei oikein näytä vaahteralta (ja selkeästi erillinen otelauta), eikä ruusupuulta. Jompaa kumpaa pitäisi olla, jos olisi ihan perustuotantofenderi. Ja custom shoppi tuo ei ainakaan ole! :D

- Kieltenohjaimen paikka ja malli. Eikös näissä uudemmissa ole sellainen "rullamallinen"? Tuohan on tietenkin voitu vaihtaakin... Ainakin se näyttäisi olevan liian kaukana satulasta.

- Kaularaudan säätöreiän ympärillä oleva "rengas" ei näytä oikealta. Ämörikan malleissa se pitäisi olla puuta, muissa yleensä muovia. Tuosta ei oikein ota selkoa, mitä se on, mutta jotenkin väärältä se jokatapauksessa näyttää.
googletuskuva: http://farm4.static.flickr.com/3453/3200341061_788aa45c04.jpg?v=0

- Sarjanumero näyttää tökeröltä

- Mielestäni koko lapa näyttää liian "läskiltä".
StevieRayVehkakoski
02.12.2010 21:58:26
Kyllä pahasti pelkään että ei ole aito Fender koska tosiaan 12.nauhan dotsit on ihan liian leveällä, logo eikä muutkaan tekstit ole hääppösen näköiset ja tosiaan mä en muista nähneeni tuollaista paksua, erillistä vaahteraotelautaa Fenderissä. Kaiken lisäksi tuo puun "grain" ei ole ihan sellaista mitä näkee arvokkaammissa instrumenteissa.

Toivotaan nyt että joku kaivaa vastaavanlaisen netistä mutta melko varmasti tuo on joku kaukoidän kopio.
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
varakeef
02.12.2010 22:00:13
randy rhoads: Dotsit on muuten 12-nauhalla liian leveällä.

Eikös tuo ole sellainen '53-'59 sijoittelu, eli sinänsä ihan mahdollinen?
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
TvA
02.12.2010 22:20:05
No niin, M-netin mutukerho tuntuu taas kokoontuvan :) Kyllä, Fender käyttää joissain malleissaan erillistä vaahteraotelautaa vaahterakaulassa. Otin esimerkkikuvan omasta Lite Ash Telestäni: www.securicom.fi/files/instr/tele-3.jpg

Johtuen kuvakulmasta ja digipokkareiden kuvaa vääristävistä puolilaajakulmaobjektiiveista 12:n nauhan pisteet saattavat näyttää olevan missä sattuu.

- Kieltenohjaimen paikka ja malli. Eikös näissä uudemmissa ole sellainen "rullamallinen"? Tuohan on tietenkin voitu vaihtaakin... Ainakin se näyttäisi olevan liian kaukana satulasta.

On joko rulla, tai T-malli ja on lähellä tai kaukana jälleen mallista riippuen. Omassani oli T-mallinen, sekin nyt siirrettynä 50-luvulle tyypilliseen paikkaan.

Sitä en väitä, että tuo on aito kaula, mutta nämä argumentit eivät anna osviittaa suuntaan tai toiseen.

Onko kaulan piiloonjäävässä yläosassa mitään merkintöjä? Kaikissa näkemissäni Fenderin kauloissa on ollut vähintään lyijärillä merkattu valmistusajankohta.
Lindström Overdrive - Tarpeettoman kovaäänistä nuorisomusiikkia 60 ja 70-luvuilta http://www.facebook.com/pages/Lindstrom-Overdrive/114474938567902
McNulty
02.12.2010 22:40:54
TvA: No niin, M-netin mutukerho tuntuu taas kokoontuvan :) Kyllä, Fender käyttää joissain malleissaan erillistä vaahteraotelautaa vaahterakaulassa. Otin esimerkkikuvan omasta Lite Ash Telestäni: www.securicom.fi/files/instr/tele-3.jpg

Toki käyttää... mutta ei yhdessäkään USA-mallissa.
Se siitä mutuilusta.
Aristospedes666: god, sä olet pelle.
v8ford
02.12.2010 22:55:01
Jeps.....asia lienee selvä,kynnellä raaputtelin (enkä edes kovaa) tuota sarja numeroa ja jo kirvahti viimeisestä numerosta puolet:):) en ihan heti usko että olisi USA fenkun (vaikka tuolta päin paljon roskaa tuleekin) niin ei kai näin huonoa sentään....

Kaulan tyvestä (päädystä)on nähdäkseni hiottu jotain pois?ainakin hioma jälkeä on(en ymmärrä mikä idea siinä on ollut?)

Pojan mukaan tuo olisi öljy pintainen ettei olisi lakkaa lainkaan?

Mielenkiintoinen tapaus kaikenkaikkiaan ei sillä ettei harmittaisi,taisin olla kaulaa ostaessani ahne enkä tutkinut tarkemmin mitä sain ja mites sille ahneelle käykään:)

Nyttemmin kuitenkin kaula saanee ansaitsemansa kunnia paikan ja kokeilempa josko meidän kissat huolisivat mokoman raapimis puuksi...

Kiitos vastauksista olempa taasen pikkuisen viisaampi (lue köyhempi).
fox
03.12.2010 00:17:48

Void: Aikanaan Fender kyllä laittoi decaleita lakan päälle. Tietääkseni vieläkin myös vintage reissuiessa logo on lakan päällä ja helposti raaputettavissa pois.

Ja totta tämä. Tuleepa mieleen seuraava juttu.. kaikki varmaan ovat tietoisia siitä, että ajanjaksolla 1985-86 jotain ei jenkeissä tehty yhden yhtäkään Fenderiä, ja tais aika pienissä olla -86 lopun ja -87 puolivälinkin jenkit. No, Fender Japan tuolloin teki "teidän äitienki Fenderit" ja tuohon aikaan siellä kaulan rungonpuolisen tyven lähellä oli siirtokuva "Made In Japan" joita sitte ihan innoissaan poistelivat raaputtamalla, jos lakkaa lähti, niin paikkaa päälle. =)

Aiheeseen: tuo ei nyt reissue ole ja kyllähän tuo minustakin vahvasti feikiltä haisee.

Täällä on puhuttu tuost "erillisen otelaudan" mysteeristä, osin aiheestakin. Kuten sanoin, niin en ihan kauheesti noista Fendereistä tiedä.. Sen verran kuitenkin, että niitä kielenohjaimia on ihan oikeissakin F-Teleissä vähän vaihtelevilla paikoilla, vähän vaihtelevilla lukumäärilläkin. On pyöreetä levyä, on "butterfly clippiä" ja näissä uusissa taas sitä valettua rullamallia. ;)
Reissue-viboja tuossa on haettu toki tuolla spagetti-logolla, ja sillä, että siinä on aika varmasti ollut ne vintage-mallin virikoneet.
Sen sijaan eipä oo noin "kauheen näköstä" otelautavaahteraa monesti vastaan tullut??

Vanhoissa Fenkuissa on lisäksi vielä vaahteraotelautasissa versioissa yks hyvin silmiinpistävä ominaisuus, joka tottumattomalle soitinremonttimiehelle "taottiin takaraivoon" jos tuli vaahteraotelautanen Fender työn alle ja piti nauhat pois ottaa.. Nepä on "vedetty" tehtaalla sellasella Leo Fenderin suunnittelemalla laitteella otelaudattomaan kaulaan sivusta, ei siis lyöty normisti yläpuolelta, ja voi sitä joka ne otti yläpuolen kautta irti - siinä lähti takuuvarmasti vaahterasta useita palasia mukana.

Niinkuin todettu, _kaikissa_ F-kauloissa on vähintään kynällä tehdyt merkinnät rungon puolisessa päässä kaulaa, joissa on se kaulan päiväys. Uusissa on leimat ja viivakoodilaput. Jos ne on hiottu veks, tai annettu "ymmärtää" että sieltä olis muka jotain hiottu pois, tulee sitten mieleen uusia ei niin mukavia kysymyksiä...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
v8ford
03.12.2010 01:15:53
Olin yhteydessä tuohon jäseneen joka kaulan minulle myi,hän lupasi "ostaa" kaulan takaisin kun se oli niin hyvä,puhui kyllä edelleen Mehiko kaulasta?en tiedä saas nähdä:9

Minustakin tuo hioma asia "haiskahtaa" mutta toivon että asia järjestyy myyjän kanssa.

Asiasta toiseen,monta kitaraa olen torilta pojan kanssa ostellut ja erinäisiä osia niihin,suurin osa kauppa kumppaneista on ihan jes ja tuiki rehellisiä kauppa kumppaneita:) mutta aina mahtuu mukaan sellaisia joiden kanssa ei toiste kauppaa mielellään tee vaikka olisi millainen "herkku" myynnissä.

Esim:ostin 80-luvun squier straton ja myyjäkehui kitaraa ja kertoi vielä jotta nauharemonttikin on tehty...kuulosti tosi hyvältä,hintakaan ei ollut ihan hirveä.
maksoin heti ja odottelemaan,siinä sitten pari päivää vierähti ja paketti saapuu,minä innosta puhisten kaahaan matkahuoltoon pakettia noutamaan.

Kotia päästyäni ja paketin avattuani olin pudota pallilta....persk...e mikä nauharemontti!nauhat oli revitty otelaudasta siten että paloja puuttui ja uudet(käytetyt) oli liimattu paikalleen liima tahrojen saattaessa otelaudalla...olin aika vihainen kun olin ajatellut että jos mainitaan että nauharemppa on tehty niin ainakin minä saan sellaisen kuvan jotta sen on tehnyt liike tai ainakin joku joka tuon osaa tehdä eikä kaveri jolle sormivärit sopisivat paremmin.

Kitara soi kuitenkin:),seuraavaksi vaihdoin kieliä ja vilkaisin pleksin alle....mitä v.....a SSS routtaus oli muuttunut hirveäksi porakoneen raastamaksi onkaloksi....se siitä mitä pirua teen 80-luvun kuikalla jossa ei ole mitään hyvää?
Otyin yhteyttä pikaviestillä myyjään ja kysyin että oliko meillä jonkin asteinen kommunikointi ongelma kauppaa tehdessä? ei vastausta vielä tähän päivään mennessä ole tullut.

Joo onhan näitä.....Made in Japan Fender muuttuio crafted vedokseksi,Oikea japan fender ...bodi halki siten että mustalla tussilla halkeamaa peitelty....samoin silmitön määräruuvin reikiä (en tiennyt niin paljon ruuveja olevan olemassakaan oli tukittu ja väritelty) onneksi sillä huiluhan tuo olisi muutoin ollut...

Johan tuli auettua,mutta että helpotti:)

Hyvää yötä kaikille tasapuolisesti.
Hollola vaikenee.
Nöyrä
03.12.2010 01:46:21
v8ford: Kotia päästyäni ja paketin avattuani olin pudota pallilta....

Matkahuoltokin tarjoaa 'paketin saa avata ennen maksua' -option bussiennakon yhteydessä kunhan siitä on lähettäjän kanssa sovittu. Maksaahan se ennakko vähän enemmän kuin tilisiirto, mutta mielestäni kuitenkin melko halpa vakuutus siitä että tuote on sellainen kuin on myyjän kanssa sovittu.
Jii-Gee
03.12.2010 09:39:18

McNulty: Toki käyttää... mutta ei yhdessäkään USA-mallissa.
Se siitä mutuilusta.

Aikanaan kylläkin käyttivät 60s loppupuolen Telecastereissa 'Maple Cap' -otelautaa.

http://www.gbase.com/gear/fender-telecaster-1968-blonde-maple-cap#

http://www.gbase.com/gear/fender-telecaster-maple-cap-1966-candy-apple

Eli jos/kun noista on jtn reissue -malleja,niin luulis olevan samalla konseptilla..(?!).
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
Terry Pantheras
03.12.2010 11:45:07
v8ford: Olin yhteydessä tuohon jäseneen joka kaulan minulle myi,hän lupasi "ostaa" kaulan takaisin kun se oli niin hyvä,puhui kyllä edelleen Mehiko kaulasta?en tiedä saas nähdä:9

Minustakin tuo hioma asia "haiskahtaa" mutta toivon että asia järjestyy myyjän kanssa.

Asiasta toiseen,monta kitaraa olen torilta pojan kanssa ostellut ja erinäisiä osia niihin,suurin osa kauppa kumppaneista on ihan jes ja tuiki rehellisiä kauppa kumppaneita:) mutta aina mahtuu mukaan sellaisia joiden kanssa ei toiste kauppaa mielellään tee vaikka olisi millainen "herkku" myynnissä.

Esim:ostin 80-luvun squier straton ja myyjäkehui kitaraa ja kertoi vielä jotta nauharemonttikin on tehty...kuulosti tosi hyvältä,hintakaan ei ollut ihan hirveä.
maksoin heti ja odottelemaan,siinä sitten pari päivää vierähti ja paketti saapuu,minä innosta puhisten kaahaan matkahuoltoon pakettia noutamaan.

Kotia päästyäni ja paketin avattuani olin pudota pallilta....persk...e mikä nauharemontti!nauhat oli revitty otelaudasta siten että paloja puuttui ja uudet(käytetyt) oli liimattu paikalleen liima tahrojen saattaessa otelaudalla...olin aika vihainen kun olin ajatellut että jos mainitaan että nauharemppa on tehty niin ainakin minä saan sellaisen kuvan jotta sen on tehnyt liike tai ainakin joku joka tuon osaa tehdä eikä kaveri jolle sormivärit sopisivat paremmin.

Kitara soi kuitenkin:),seuraavaksi vaihdoin kieliä ja vilkaisin pleksin alle....mitä v.....a SSS routtaus oli muuttunut hirveäksi porakoneen raastamaksi onkaloksi....se siitä mitä pirua teen 80-luvun kuikalla jossa ei ole mitään hyvää?
Otyin yhteyttä pikaviestillä myyjään ja kysyin että oliko meillä jonkin asteinen kommunikointi ongelma kauppaa tehdessä? ei vastausta vielä tähän päivään mennessä ole tullut.

Joo onhan näitä.....Made in Japan Fender muuttuio crafted vedokseksi,Oikea japan fender ...bodi halki siten että mustalla tussilla halkeamaa peitelty....samoin silmitön määräruuvin reikiä (en tiennyt niin paljon ruuveja olevan olemassakaan oli tukittu ja väritelty) onneksi sillä huiluhan tuo olisi muutoin ollut...

Johan tuli auettua,mutta että helpotti:)

Hyvää yötä kaikille tasapuolisesti.
Hollola vaikenee.

Toria aktiivisesti käyttävänä myyjänä ja ostajana kiinnostaa kovasti ko. henkilön nimimerkki... :)

Tuossa Telen kaulassa häiritsee kovasti miten eri sävyiset otelauta ja kaula ovat. Otelauta näyttää melkein tammelta... Tokihan vaahteraa voi olla eri sävyjä, mutta itselle eteen sattuneet ovat järjestään olleet aika samansävyisiä - ellei syyrakenne ole kovin tiheää, jolloin se saattaa olla tummempaa.
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
TvA
03.12.2010 19:21:20
McNulty: Toki käyttää... mutta ei yhdessäkään USA-mallissa.
Se siitä mutuilusta.

Jii-Gee: Aikanaan kylläkin käyttivät 60s loppupuolen Telecastereissa 'Maple Cap' -otelautaa.

...kyynel.
Lindström Overdrive - Tarpeettoman kovaäänistä nuorisomusiikkia 60 ja 70-luvuilta http://www.facebook.com/pages/Lindstrom-Overdrive/114474938567902
MadMatt
03.12.2010 19:29:20

Ei oo Fender...
kiriminni
03.12.2010 19:56:32
MadMatt: Ei oo Fender...
No ei oo...
TvA
03.12.2010 20:04:38
En ostaisi itsekään ainakaan Fenderinä, ehkä parilla kympillä projektikaulaksi jos ei ole propellin muotoinen.
timopi
06.12.2010 14:54:29
fox: Ja totta tämä. Tuleepa mieleen seuraava juttu.. kaikki varmaan ovat tietoisia siitä, että ajanjaksolla 1985-86 jotain ei jenkeissä tehty yhden yhtäkään Fenderiä, ja tais aika pienissä olla -86 lopun ja -87 puolivälinkin jenkit. No, Fender Japan tuolloin teki "teidän äitienki Fenderit" ja tuohon aikaan siellä kaulan rungonpuolisen tyven lähellä oli siirtokuva "Made In Japan" joita sitte ihan innoissaan poistelivat raaputtamalla, jos lakkaa lähti, niin paikkaa päälle. =)

Täällä on puhuttu tuost "erillisen otelaudan" mysteeristä, osin aiheestakin. Kuten sanoin, niin en ihan kauheesti noista Fendereistä tiedä.. Sen verran kuitenkin, että niitä kielenohjaimia on ihan oikeissakin F-Teleissä vähän vaihtelevilla paikoilla, vähän vaihtelevilla lukumäärilläkin. On pyöreetä levyä, on "butterfly clippiä" ja näissä uusissa taas sitä valettua rullamallia. ;)
Reissue-viboja tuossa on haettu toki tuolla spagetti-logolla, ja sillä, että siinä on aika varmasti ollut ne vintage-mallin virikoneet.
Sen sijaan eipä oo noin "kauheen näköstä" otelautavaahteraa monesti vastaan tullut??

Vanhoissa Fenkuissa on lisäksi vielä vaahteraotelautasissa versioissa yks hyvin silmiinpistävä ominaisuus, joka tottumattomalle soitinremonttimiehelle "taottiin takaraivoon" jos tuli vaahteraotelautanen Fender työn alle ja piti nauhat pois ottaa.. Nepä on "vedetty" tehtaalla sellasella Leo Fenderin suunnittelemalla laitteella otelaudattomaan kaulaan sivusta, ei siis lyöty normisti yläpuolelta, ja voi sitä joka ne otti yläpuolen kautta irti - siinä lähti takuuvarmasti vaahterasta useita palasia mukana.

Niinkuin todettu, _kaikissa_ F-kauloissa on vähintään kynällä tehdyt merkinnät rungon puolisessa päässä kaulaa, joissa on se kaulan päiväys. Uusissa on leimat ja viivakoodilaput. Jos ne on hiottu veks, tai annettu "ymmärtää" että sieltä olis muka jotain hiottu pois, tulee sitten mieleen uusia ei niin mukavia kysymyksiä...

Tahdompa sotkea soppaa minäkin. Omassa n 86 mallisessa standart stratossa ei ole kaulan päädyssä minkäänsortin päiväystä ja tutkittuani saiaa sain vastauksen ettei se ole tavatonta ainakaan noissa 80 lukulaisissa...
mitja
06.12.2010 15:18:44
timopi: Tahdompa sotkea soppaa minäkin. Omassa n 86 mallisessa standart stratossa ei ole kaulan päädyssä minkäänsortin päiväystä ja tutkittuani saiaa sain vastauksen ettei se ole tavatonta ainakaan noissa 80 lukulaisissa...

Mikähän ton otelauda "radius" on?
Näyttää kuvissa ihan litteältä.
Deepfreeze
06.12.2010 15:24:01 (muokattu 06.12.2010 15:25:16)
McNulty: Enpä usko että on ihan aito Fender tuo.

c) Otelauta erillisestä puusta (Fenderillä vaahteraotelauta on USA-malleissa aina samasta puusta kuin kaulakin)

Minä äänestä kaulaa feikiksi.

En ole koskaan ite edes F:ää omistanut mutta tein saman huomion tuosta otelaudasta/kaulasta. Muistaakseni tosiaan Fenkuissa ei ole erikseen otelautaa, vaan kaulan puuhun on vaan lyöty nauhat kiinni. Tässäpä minun mututuntumani.

EDIT: Niissä USA malleissa.
Shitstorm
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)