Vladi 02.12.2010 10:13:23 | |
---|
Ihan mielenkiinnosta kysyn, tarkoittaako suhteellinen sävelkorva esim. tätä: Mulla on kaveri, joka pystyy kuuntelemalla kirjoittamaan kaikki biisin soinnut ylös. Käsittääkseni tietämättä edes kappaleen sävellajia. Onko tää nyt sitten mitä korvaa? :D Kyllä se siitä. |
Terry Pantheras 02.12.2010 10:19:02 (muokattu 02.12.2010 10:21:09) | |
---|
Tonski: Jeps, sen miehen soundia tosin kun kuuntelee niin enpä ihmettelis vaikka osaiskin tunnistaa ne paristojen vaihdokset;) Tollanen taito olis kyllä aika helvetin jees jos olis, mutta sitten toisaalta aika hirveetä jos ei olit budjettia jalostaa sitä:D Tollanen kyky olisi ainakin mulle helvetti... Enhän muuten voisi soittaa ja digata sellaista musaa kuin soitan ja diggaan... :P Mut oikeesti: tuo ois vähän sama kuin olisi erityisen herkkä makuaisti siinä mielessä, että pystyisi syömään ainoastaan jotain tietyn tyyppistä sapuskaa kun esim. mausteisemmat ruoat maistuisivat liian voimakkailta. Eli kyky loppujen lopuksi rajoittaisi elämää. Mutta tämähän ei ollut myytin pointti tietenkään... :) Itse luulisin, että Ericillä on jonkin asteen OCD, mutta myös erittäin herkät sensorit (aistit), sekä ailahteleva mieli (psykoakustiikka). En väitä, enkä tiedä, mutta luulisin. |
Terry Pantheras 02.12.2010 10:19:53 | |
---|
Vladi: Ihan mielenkiinnosta kysyn, tarkoittaako suhteellinen sävelkorva esim. tätä: Mulla on kaveri, joka pystyy kuuntelemalla kirjoittamaan kaikki biisin soinnut ylös. Käsittääkseni tietämättä edes kappaleen sävellajia. Onko tää nyt sitten mitä korvaa? :D Mun mielestä on... http://fi.wikipedia.org/wiki/Absoluuttinen_s%C3%A4velkorva |
varakeef 02.12.2010 10:30:07 (muokattu 02.12.2010 19:44:45) | |
---|
Terry Pantheras: Mun mielestä on... Munkin mielestä on. Tuo on vain opittu taito hahmottaa kappaleista sointuja samalla jotain instrumenttia rämpyttämättä. Ilman absoluuttista sävelkorvaa voi ihan hyvin kuulla todennäköisen sävellajin ja mieltää soinnut siitä referenssistä käsin. Onko se sävellaji sitten tasan sovittu C-duuri tai joitain prosentteja alle tai yli ei ole taidon kannalta keskeistä. Jos tuo kysyjän kaverin taito sisältää vielä sen, että esittäjän referenssiääni on vaikka 435 hz, voi olla absoluuttisesta sävelkorvasta kyse. Tonski: Se on ihan sama kun jos joku laulaa E-duuriasteikon niin et sä vaan älyä etkä tule varmaan koskaan älyämäänkään, miks se vieressä seisova, absoluuttisen sävelkorvan omaava kaveri vääntelee naamaansa koska se on just Eb- ja E-duuriasteikoiden puolivälin yläpuolella se intonaatio.. Tuohan on nimenomana väärinkäsitys, että absoluuttisen sävelkorvan omaava henkilö jotenkin kärsisi siitä, että kappale ei mene jostain tietystä 440 hertsin referenssi A-han perustuvasta sävellajista. Ei absoluuttinen sävelkorva tarkoita relatiivisen sävelkorvan puuttumista, vaan sitä, että henkilö voi todeta, että bändi soittaakin tänään 438:sta. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Lunnu 02.12.2010 15:21:42 | |
---|
lavaamo: Mallintavan ja oikean vahvistimen erottaa nauhalta. vänkylä: Niin,ja vain oikeiden kitaristien korvat ne(mallintavat/vahvistimet)erottaa. Muutkin kuin kitaristit ovat kiinnostuneita siitä soitetaanko mallintavilla, perustrankuilla vai putkivaffareilla. Totta vai tarua? Nostalgy is not what it used to be |
Antti1 02.12.2010 15:24:38 | |
---|
qal: Muutkin kuin kitaristit ovat kiinnostuneita siitä soitetaanko mallintavilla, perustrankuilla vai putkivaffareilla. Totta vai tarua? Bändieni rumpaleita ja basisteja tuntuu myös aina kiinnostaneen ko. juttu. PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE! |
s8na 02.12.2010 15:49:56 | |
---|
Antti1: Bändieni rumpaleita ja basisteja tuntuu myös aina kiinnostaneen ko. juttu. Myytti? Mun pändissä asia ei kiinnosta ees toista kitaristia. :D www.mikseri.net/peppiyhtye/ |
Kivijalka 02.12.2010 16:04:37 | |
---|
s8na: Myytti? Mun pändissä asia ei kiinnosta ees toista kitaristia. :D Niissä bändeissä joissa minä olen ollut mukana, ei asianomaisia ole usein kiinnostanut edes soittaminenkaan joten kaipa sitten on mahdollista etteivät ne saunditkaan niin kiinnosta. ;) A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish. |
Lunnu 02.12.2010 16:23:45 (muokattu 02.12.2010 16:29:27) | |
---|
ei sittenkään mitään... Nostalgy is not what it used to be |
vänkylä 02.12.2010 16:30:43 | |
---|
Vain rokkipoliiseja kiinnostaa onko vahvistin putki,trankku vai mallintava vahvistin.Muille se on paskan hailee. |
Terry Pantheras 02.12.2010 16:38:14 | |
---|
vänkylä: Vain rokkipoliiseja kiinnostaa onko vahvistin putki,trankku vai mallintava vahvistin.Muille se on paskan hailee. Ei kamarunkkarius tee rokkipoliisiksi. :) |
the-Antero 02.12.2010 16:49:42 | |
---|
Perustelkaa minkä takia absoluuttinen sävelkorva on myytti? Miksi se ei voisi olla totta? Kyse on kuitenkin aistista. Toisilla aistit ovat herkempiä kuin toisilla. Eli miksi sii absoluuttinen sävelkorva on mahdotonta? |
the-Antero: Perustelkaa minkä takia absoluuttinen sävelkorva on myytti? Miksi se ei voisi olla totta? Kyse on kuitenkin aistista. Toisilla aistit ovat herkempiä kuin toisilla. Eli miksi sii absoluuttinen sävelkorva on mahdotonta? a) Tyypit on idiootteja, eivätkä tiedä mistä puhuvat. b) Kyse on jostain sanaleikistä, tai tarttumisesta sanan "absoluuttinen" käyttöön. E: Ai niin, ettei nytten tällä vedetä koko triidiä tukkoon, niin jatketaan täällä, okei? http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=196119&oo=0 |
the-Antero 02.12.2010 17:03:41 | |
---|
Kyse on jostain sanaleikistä, tai tarttumisesta sanan "absoluuttinen" käyttöön. Veikkaanpa että kyse on ihan suomentajasta tuolla nimityksellä. Jos vertaat englannin kielistä nimeä Absolute pitch... Myytti : perfect bitch |
Antti1 02.12.2010 17:37:00 | |
---|
s8na: Myytti? Mun pändissä asia ei kiinnosta ees toista kitaristia. :D Mä oon aina soitellut kamarunkkareiden kanssa. :) PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE! |
Victor Helldriver 02.12.2010 17:44:31 | |
---|
Antti1: Mä oon aina soitellut kamarunkkareiden kanssa. :) mä oon (kama)runkkari! Bigger man is ALWAYS better than the little man... |
the-Antero 02.12.2010 19:38:13 | |
---|
Tonski: a) Tyypit on idiootteja, eivätkä tiedä mistä puhuvat. b) Kyse on jostain sanaleikistä, tai tarttumisesta sanan "absoluuttinen" käyttöön. E: Ai niin, ettei nytten tällä vedetä koko triidiä tukkoon, niin jatketaan täällä, okei? http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=196119&oo=0 Tähän voisi jälleen kerran ottaa mukaan myytin että kitaran saa "täydellisesti" vireeseen... |
Tonski 02.12.2010 19:47:12 | |
---|
the-Antero: Tähän voisi jälleen kerran ottaa mukaan myytin että kitaran saa "täydellisesti" vireeseen... Tarpeeksi fyysikoksi/filosofiksi kun alkaa niin tollaset sanat ovat täysin merkityksettömiä. On sitten kyse siitä, miten naurettavaksi pilkunnussinnaksi on valmis koko touhun viemään, vai onko just tähän absoluuttiseen sävelkorvaan ja muihin vastaaviin kohdistuvilla kritiikeillä jokin oikea ajatuskin takana. |
junnnu 03.12.2010 10:35:12 | |
---|
s8na: Myytti? Mun pändissä asia ei kiinnosta ees toista kitaristia. :D Myytti: Muut bändin jäsenet on perillä mun nykyisistä kamoista ja niitä kiinnostaa ko. asia kimurantti1: "Axe-Fx tulee ja Axe-Fx tappaa, siis uskokaa Muumi Pappaa, ei oululaisia muut vahvistimet enää nappaa." |
calluna 03.12.2010 11:41:38 | |
---|
Myytti: "Fenderissä on hyvät puhtaat ja huono särö." Puhtaat on hyvät, mutta tuo säröasia on kyllä ihan tarpeesta kiinni. Tähän myyttiin silti törmää päivittäin mnetissä :) "B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen |