Aihe: Muistakaa ilmankosteus!
1 2 3 4
friikki
29.11.2010 22:46:42 (muokattu 29.11.2010 22:47:04)

tomaattiorava: Miltä sääsivuilta vois vähän ziigailla itte omien huudien kosteusprosentteja? mä en kertakaikkiaan oo löytäny netistä sivua mikä kertois?!
Paitsi tää http://finnish.wunderground.com/global/stations/02972.html mikä näyttää vissii ympärivuoden et kosteus on 92% =P

Ei ne ulkoilman kosteudet paljoa kerro sisäilman kosteuksista näin talvis aikaan.....
Mittasuhteet menee suunnilleen näin.
Oletetaan että sulla on 45-55 neliön asunto/normaali huone korkeus ja ulkona on 20 astetta pakkasta ja noin parissa tunnissa vaihtuu koko sisäilma niin..... vuorokaudessa pitäisi haiduttaa noin ämpärillinen (pikkasen reilukin) vettä siihen ilmaan että se olisi kitaran kannalta riittävä (noin 40%).
Eli on paljon helpompaa kosteuttaa pientä ilmamäärää siellä kitara kotelossa......
Pääasia että pojat viihtyy ja tytöillä on hauskaa
Silver Mica
30.11.2010 09:07:39
Wild String Of Voodoo Strat: Tuli tästä mieleen, että miten kitaran puu reagoi ihan tuohan kylmyyteen? Itse käytän kovaa koteloa, mutta nyt soitin on aina jotenkin huolestuttavan kylmä, kun sen ottaa ulkona kävelyn jälkeen ulos kotelostaan. Olen aikaisemmin pistänyt kitaran piukka villapaita päällään koteloon, mikä auttaa jonkin verran. Onko olemassa jotain parempia konsteja suojella kitaraa kylmyydeltä?

Kitara ei reagoi niinkään kylmään kuin äkillisiin lämpötilan vaihteluihin. Eli jos kitara on ollut kovassa pakkasessa ja kotelon aukaisee lämpimässä tilassa, on suuri vaara, että lakkaukseen tulee halkeamia (weather checking). Tämä on sitä todennäköisempää, mitä perinteellisemmällä menetelmällä kitara on viimeistelty (esim. nitroselluloosalakka). Samaa ideaa käytetään hyväksi relicoinnissa.
Silver Mica
30.11.2010 09:18:00
friikki: Ei ne ulkoilman kosteudet paljoa kerro sisäilman kosteuksista näin talvis aikaan.....
Oletetaan että sulla on 45-55 neliön asunto/normaali huone korkeus ja ulkona on 20 astetta pakkasta ja noin parissa tunnissa vaihtuu koko sisäilma niin..... vuorokaudessa pitäisi haiduttaa noin ämpärillinen (pikkasen reilukin) vettä siihen ilmaan että se olisi kitaran kannalta riittävä (noin 40%).
Eli on paljon helpompaa kosteuttaa pientä ilmamäärää siellä kitara kotelossa......

Näin se menee. Tässä on hyvä muistaa, että puhe on ilman suhteellisesta kosteudesta ei siis vesihöyryn absoluuttisesta määrästä ilmassa. Ilman kyky sisältää vettä vaihtelee ilman lämpötilan mukaan siten, että kylmä ilma pystyy sisältämään vähemmän vesihöyryä kuin lämmin ilma. Vaikka siis kovalla pakkasella pihalle lyöty suhteellista kosteutta mittaava kosteusmittari näyttäisi korkeita lukemia (enemmän kuin kosteana kesäpäivänä), ilmassa on absoluuttisesti mitattuna erittäin vähän vesihöyryä. Kun tämä ilma syötetään lämpimään huoneeseen, sisäilma muuttuu kuivaksi.
tomaattiorava
30.11.2010 21:18:36
friikki: Ei ne ulkoilman kosteudet paljoa kerro sisäilman kosteuksista näin talvis aikaan.....

No totta helevetissä mä tikkua kotelossa säilytänkin ämpäreillä sähläämisen sijaan.
Aattelin vaan et ois ollu ihan jeppistä välillä vähän moderoida tota ilmankosteutta omalla seudulla.
Eipä se kuitenkaan niin paljoo kiinnosta että jonkun mittarin jaksaisin hommata... =P
Eiköhä se sillä hyvä oo että kylmät kuukaudet pitää laukussa matosen seurana...
jpiir
01.12.2010 21:03:59
Itsellä on vanha Ufox -ilmankostutin pienessä huoneessa. Muuten hyvä laite, mutta vesimäärä ei kestä kovin kauaa. Täyteen tankattuna 1-teholla kestää reilusti alle 24h. Eli vettä saa lisätä aamuin illoin, jos haluaa pitää laitteen käynnissä. Onkohan nykyajan laitteissa enemmän vettä. Ilmalämmitteinen talo tietysti vaikuttaa tuohon vedenkulutukseen.

Taidan ostaa matoja, koska nyt on liikaa sidottuna tuon lentävän lautasen tankkaukseen.
timppa67
02.12.2010 12:05:46
Semmonen kysymys vielä että kunka usein sitä matoa pitää kastella? kitara toki laukussaan...
MoreK
02.12.2010 12:18:48

timppa67: Semmonen kysymys vielä että kunka usein sitä matoa pitää kastella? kitara toki laukussaan...

Riippuu ehkä madosta, mutta noin kerran viikossa.
C7
02.12.2010 15:23:14
Kolmea akustistani säilytän laukussa, kostuttimena "hainevä" .... lisään vettä kaksi kertaa viikossa, jopa kolmekin kertaa viikossa... ei ole kovilla pakkasilla yhtään liikaa.
vanha, mutta elossa!
tomaattiorava
02.12.2010 23:38:37 (muokattu 02.12.2010 23:40:08)
Madoista vielä :
Mulla on nyt siis ollut matonen ekaa kertaa ikinä parisen viikkoa ja huomasin että se ilmeisesti muuttuu kovaksi ja jäykäksi (heh) kun kuivahtaa kunnolla. Samantien ku lykkää veteen ni veltostuu taas.
Vähän kyllä oon tätä ihmetelly koska olihan se uutenakin täysin kuiva mutta silti pehmeä ja taipuva.
hallu
03.12.2010 11:15:41
tomaattiorava: Madoista vielä :
Mulla on nyt siis ollut matonen ekaa kertaa ikinä parisen viikkoa ja huomasin että se ilmeisesti muuttuu kovaksi ja jäykäksi (heh) kun kuivahtaa kunnolla. Samantien ku lykkää veteen ni veltostuu taas.
Vähän kyllä oon tätä ihmetelly koska olihan se uutenakin täysin kuiva mutta silti pehmeä ja taipuva.

Kovettuu se mullakin. Olen arvellut sen johtuvan että vesijohtoveden mineraalit jää sinne sieneen kuivuessa ja kovettaa sen tjsp.
samueld
03.12.2010 11:34:07

hallu: Kovettuu se mullakin. Olen arvellut sen johtuvan että vesijohtoveden mineraalit jää sinne sieneen kuivuessa ja kovettaa sen tjsp.

Huuhteluainetta veden sekaan niin pysyy pehmeänä ja kukkaistuoksuisena.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Tailor Pale
03.12.2010 13:39:12 (muokattu 03.12.2010 13:41:29)
Tässä vähän teoriaa (ja myös käytäntöä) kosteudesta. Lainaus on täältä http://perinnerakentaminen.net/?tag=suhteellinen-kosteus

"Miksi talvella sisäilma on niin kuivaa?

Suomessa huoneilma on talvella lähes aina kuivaa. Otetaan esimerkki melko tyypillisestä talvipäivästä. Ulkona on 10 _C pakkasta ja ilman kosteus on 80 %. Ilman maksimikosteus -10 _C lämpötilassa on 2.2 g/m3. Ilmassa on tällöin vettä 0,80*2,2 g/m3 eli noin 1,8 g/m3.

Kun tällainen ilma tulee ilmanvaihdon kautta sisälle ja lämmitetään 20 _C lämpötilaan, on korvausilman suhteellinen kosteus 1,8 / 17,3 * 100 % eli noin 10 %. Jos samalla ihmisen toiminnasta syntyvä kosteuskuormitus on hyvin pieni, voi kovalla pakkasella sisäilman suhteellinen kosteus olla jopa alle 10 prosentin!"

Ape
samueld
03.12.2010 18:29:51

Ari Peltola:
Kun tällainen ilma tulee ilmanvaihdon kautta sisälle ja lämmitetään 20 _C lämpötilaan, on korvausilman suhteellinen kosteus 1,8 / 17,3 * 100 % eli noin 10 %. Jos samalla ihmisen toiminnasta syntyvä kosteuskuormitus on hyvin pieni, voi kovalla pakkasella sisäilman suhteellinen kosteus olla jopa alle 10 prosentin!"

Mikä toi 17,3 on?
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
tsim
05.12.2010 09:25:16
hallu: Tuota teoriaa myös omat havaintoni tukevat. Ostin reilu suosi sitten laminaattisen kitaran ja nyt kuleneen vuoden säässä on ollut oman mittarini mukaan aika rajujakin vaihteluta 35-75% ja se skitta ei ole elänyt nimeksikään tai oikeastaan yhtään koskapa sitä ei ole tarvinnut säätää.

Kun olin hakemassa itselleni akustista, niin ajattelin, että ilman muuta laminaattinen kun se on niin kestävä ja huoleton. Kokeilin kuitenkin sitten puisia soittimia ja ei laminaattiset tuntuneet enää sen jälkeen miltään. Ei siis yksikään laminaattinen. Puinen oli siis ostettava ja nyt olen jännännyt viime kevät talvesta saakka, että kuinka äijän käy.

Osaatko kertoa, että mikä siinä on oikein ongelmana? siis laminaattihan on puuta sekin, mutta miksi niistä ei tehdä herkkiä ja silleen vahvasti resonoivia soittimia? johtuuko se siitä että ei vain tehdä, vai onko siinä materiaalissa jokin perustavaa laatua oleva ongelma? olen nähnyt, että laminaatista tehdään oikein erinomaisiakin archtop kitaroita (ne tosin ovat olleet puoliakustisia jazz ja blueskitaroita), mutta tasakantisia herkkiä laminaattikitaroita en ole nähnyt. Itseasiassa ei minulla ole paljoa archtop kitaroista kokemusta. Kokeilin jokin aika sitten Godin 5th avenueta, jossa on ohut kuusikansi, niin se kyllä pesi mennen tullen ja palatessa soinnin ilmeikkyydessä Gretsch G100 kitaran, joka muuten on vastaava mutta laminaattikantinen vain.

Godin 5th Avenue on kyllä täysin kantta myöten Canadan Wild Cherry laminaattia. Soi kyllä mielestäni silti hyvin.
Silver Mica
05.12.2010 09:32:52
samueld: Mikä toi 17,3 on?

Sen on kai pakko olla ilman maksimiskosteus (100 %) grammoina 20 asteen lämpötilassa.
MoreK
05.12.2010 13:00:01

Sisätilan kosteus on nyt pysynyt tuossa 25% tienoilla jonkun aikaa. Martin on ollut kotelossa madon kanssa, jonka kastelen kerran viikossa. Kotelon sisätilan kosteus vaikuttaa olevan aika tasaiset 45%.
hallu
05.12.2010 17:33:42
tsim: Godin 5th Avenue on kyllä täysin kantta myöten Canadan Wild Cherry laminaattia. Soi kyllä mielestäni silti hyvin.

Näinkö on? kattos mokomaa:-) mulle syntyi suo käsitys siitä, kun kävin kaupassa kokeilemassa sellaista ja ihastuin siihen sointiin (nimenomaa sen akustisen kitaran sointiin, se sähköinen versio oli paljon kesympi soinniltaan) ja myyjälle sitä hienoa saundia sitten ihmettelin, niin hän kertoi että se kansi on kokopuuta (olisko väittänyt vielä kuusikanneksi en muista, voi olla että vale muisto jäänyt kummittelemaan). Kiinnitin siinä samalla huomiota siihen, että kitara oli hätkähdyttävän kevyt ja se kansi oli todella ohut verrattuna muihin archtopkitaroihin, joita olen kokeillut ja soittanut (ei niitä montaa ole, eikä yhtään kallista).

Siitäpä asti olen tälaista väärinkäsitystä tietona viljellyt. Kiitos sinulle kun oikaisit, niin lakkaan minäkin väittämästä moista vastoin parempaa tietoani.
Gosuli
05.12.2010 23:21:41 (muokattu 05.12.2010 23:24:26)
MoreK: Sisätilan kosteus on nyt pysynyt tuossa 25% tienoilla jonkun aikaa.

Ei helkkari miten kuivaa. Kai tuossa alkaa jo soittajan sormetkin halkeilemaan, kun noin kuivaa on. Millainen asunto ja lämmitys?

Meillä paritalossa varaava sähkölämmitys (vesikiertoinen lattialämmitys) ja reilun 2000 kilon varaava tiilitakka. Vielä ei ole tippunut kosteusprossa alle neljänkymmenen. Välillä on kuitenkin ollut yli -20 asteen pakkasiakin.

Eka talvi tässä talossa, joten on vähän jännittänyt, että miten kuivaksi ilma menee. Jotkut sanoo, että jos puilla säännöllisesti lämmittää, niiin ei pääse huoneilma niin kuivumaan. Tiedä sitten tuosta...
MoreK
06.12.2010 08:52:05

Gosuli: Ei helkkari miten kuivaa. Kai tuossa alkaa jo soittajan sormetkin halkeilemaan, kun noin kuivaa on. Millainen asunto ja lämmitys?

Uudehko paritalon puolikas. Koneellinen ilmanvaihto ja kaukolämmitys. Ilma kiertää vissiin sen verran tehokkaasti, että pysyy ilma kuivana. Nyt on kosteus noussut 30:een, kun lähestytään nollalukemia. Eiköhän nämä ole aika tavallisia lukemia. Ei ole onneksi haitannut asumista millään tavalla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)