Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Dance-biisit ennen miksausta ja masterointia
1
Vurki
02.12.2010 12:38:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei
 
Tässä on meikäläisellä sellainen tilanne, että piakkoin on todennäköisesti 1-2 miksausta ja masterointia vaille valmista biisiä. Mietintää aiheuttaa se, että millaiseen kuosiin jätän biisit ennen ammattimiehelle lähettämistä: genre kun ei ole hevimetalli tai poppirokki vaan koneella väsätty dancepop, jossa koneen ulkopuolelta tulee vain laulu. Itse olen siis biisit tehnyt ja käytäntö mulla on, että kun biisiä alkaa työstämään, on masterissa viimeisenä jo melko jyty limitteri. Tällä pyrin siihen että kun biisit ovat useimmiten four-on-the-floor dancea, saan pumppia päälle jo sävellysvaiheessa ja näin en ole ihan ulapalla siitä, että miltä biisi loppujen lopuksi tulee kuulostamaan. Mutta tämä aiheuttaa sellaisen ongelman, että esim. basarin saundista suuri osa syntyy masterlimitterin ansiosta: jos nappaan limitterin veks ja lasken mastervolumen sillä tavalla että ne basarit jotka ovat biisin kovimmat iskut ovat -0dB, basarista lähtee sitä tiukkaa napsetta pois.
 
Noh, jos nyt oletetaan että ottaisin sen limitterin vittuun ja exporttaisin biisin clippaamattomana ja lähettäisin sen ammattimiksaajalle. Heppu saisi eteensä raidat, joista se basariraita ja kenties myös basso ja ehkä jotkin muutkin (synia, rumpuja) olisivat -0dB ja sitten osa ihan kunnolla kuultaviksi tarkoitetuista soittimista, esim. joku sointupadi sitten sen -30dB. Tarkoitushan on että masteroinnissa laitetaan saatanallinen kompura. Mutta pystyykö miksaaja tekemään hyvän miksauksen kun lopputulos muuttuu vielä todella paljon masteroinnin jälkeen? Meinaan, kun itse kuuntelen biisejäni sen limitterin kanssa, ne kuulostavat suunnilleen siltä, miltä niiden pitääkin, hiomattomilta vain. Mutta ilman sitä limitteriä biisi yksinkertaisesti muuttuu aivan helvetisti. Uskaltaako masteriin laittaa jo jonkinlaisen kompuran kun lähettää biisin miksattavaksi, meneekö vituilleen?
 
Verrataan hommaa esim. dance-legenda Call On Me:hen. Siinähän se masterpumppi on todella oleellinen osa biisiä, ihan sävellyksellinen juttu. Onko Eric Prydz laittanut sen biisiin jo itse ja miksaaja on sitten miksannut kompuroituja raitoja ja masteroija on tehnyt vielä hienosäätökompurointia, vai onko Prydz antanut miksaajalle epäpumppaavan kompuroimattoman biisin ja masteroija on tehnyt sen pumpin Prydzin ohjeiden mukaan?
 
Vinkkejä, ajatuksia? Olen vähän eksyksissä asian kanssa. Suuri kiitos sille kuka selventää hommaa!
 
virtalahde
02.12.2010 13:06:14 (muokattu 02.12.2010 13:09:48)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vurki: Tarkoitushan on että masteroinnissa laitetaan saatanallinen kompura.
 
Ei ole. Kompura laitetaan, jos siitä on jotain hyötyä. Tyypillisesti kompurointi täällä pysyy alle 1dB:n ikkunassa, eikä koskaan mitään monialueista.
 
lopputulos muuttuu vielä todella paljon masteroinnin jälkeen?
 
Ei muutu. Jos miksaus on kunnossa, masteroinnin ei ole tarkoitus muuttaa miksauksen balanssia, vaan ainoastaan tehdä miksauksesta paremman kuuloinen, jos se suinkin on mahdollista.
 
Se pumppaava kompura nykydancessa on muuten enemmänkin tuotanto-osaston juttuja. Masteroinnissa sitä ei niinkään tehdä, koska kuka muukaan sen osaa arvioida parhaimmin, kuin itse artisti & miksaaja?
 
Jos ei tiedä, mitä tekee, masteroinnin matkiminen itse limitterillä on turhaa. Miksauksesta tehdään niin hyvä ja soundillisesti niin lähellä toivottua lopputulosta oleva kuin mahdollista, ja masteroinnissa sitten ainoastaan parannetaan lisää - ja nostetaan kokonaisvolumea, jos tarpeen.
 
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com >> http://www.facebook.com/pages/Helsinki-Finland/Virtalahde-Mastering/278311633180
theguru_
02.12.2010 13:14:12 (muokattu 02.12.2010 15:20:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta tämä aiheuttaa sellaisen ongelman, että esim. basarin saundista suuri osa syntyy masterlimitterin ansiosta: jos nappaan limitterin veks ja lasken mastervolumen sillä tavalla että ne basarit jotka ovat biisin kovimmat iskut ovat -0dB, basarista lähtee sitä tiukkaa napsetta pois.
 
Sä voit laittaa sen limitterin sinne bassorumpukanavaan. Jos se masterlimitteri kuuluu siihen saundiin, niin sitten jätä se paikoilleen.
 
Noh, jos nyt oletetaan että ottaisin sen limitterin vittuun ja exporttaisin biisin clippaamattomana ja lähettäisin sen ammattimiksaajalle. Heppu saisi eteensä raidat, joista se basariraita ja kenties myös basso ja ehkä jotkin muutkin (synia, rumpuja) olisivat -0dB ja sitten osa ihan kunnolla kuultaviksi tarkoitetuista soittimista, esim. joku sointupadi sitten sen -30dB.
 
Miksi tekisit näin jos se sun limitteri liimaa asiat yhteen sillä tavoin, kuten olet halunnut?
 
Tarkoitushan on että masteroinnissa laitetaan saatanallinen kompura.
 
Ei ole. Miksauksen pitäisi kuulostaa levyltä ja masteroinnissa tsekataan mitä raidat tarvitsee.
 
Mutta pystyykö miksaaja tekemään hyvän miksauksen kun lopputulos muuttuu vielä todella paljon masteroinnin jälkeen?
 
Yleensä lopputulos ei muutu paljoa, jos on hyvät miksaukset, ellei masteroinnissa ryssitä epäammatimaisuuden takia.
 
Uskaltaako masteriin laittaa jo jonkinlaisen kompuran kun lähettää biisin miksattavaksi, meneekö vituilleen?
 
Mun mielestä kysymys on siinä, että haukkaako sun limitteri minkä verran. Jos se on vain volan takia niin sitten se on turha, koska volaa saa aina nostettua. Jos se on soundiasia; "tää limitteri soundaa tältä/tekee asiat eritavalla kuin gainin nosto", niin jätä se kunhan asiat ei oo miksuissa ruvella. Masteroinnissa voi runtata asioita paremmilla laitteilla, mutta hima-tuotoksiin se ei musta kuulu. Ja monet miksaa jonkunlaisen masterkompuran läpi, kuten allekirjoittanut.
 
Verrataan hommaa esim. dance-legenda Call On Me:hen. Siinähän se masterpumppi on todella oleellinen osa biisiä, ihan sävellyksellinen juttu. Onko Eric Prydz laittanut sen biisiin jo itse ja miksaaja on sitten miksannut kompuroituja raitoja ja masteroija on tehnyt vielä hienosäätökompurointia, vai onko Prydz antanut miksaajalle epäpumppaavan kompuroimattoman biisin ja masteroija on tehnyt sen pumpin Prydzin ohjeiden mukaan?
 
Vaikea sanoa, kun ei ole tietoutta, mutta miksi jättää mahdollisuus ryssimiseen? Tee itse levyn kuulonen miksaus ja lähetä se masterointiin, jos sille on tarvetta.
 
Ja jos siis träkit ovat menossa jollekkin muulle miksaajalle, niin asioista kannattaa keskustella ja yleensä vastauksia saa helposti soittamalla. :)
 
Edit: Virtalähde oli nopeampi
 
I switched my output cables around and now when I turn the pan pot to the left, all the sound comes out of the right speaker. Is there a way I can save this as a preset?
Kallekorvola
02.12.2010 14:16:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon aina tehnyt niin, että miksausta lähettäessä mukana on kaikki dynamiikan muokkaus, paitsi limitteriä masteriin en laita. Tyypillisesti mun miksausten RMS-vola on noin -14dBFS, eli masteroijalle jää vielä varaa pelata dynamiikan kanssa. Piikkejä signaaliin siis jää, jos ne kuulostaa hyvältä. Jos ei, lanaan ne jollain kompuralla pois. Periaatteessa kaikki käy, kunhan muistaa, että liikaa kompressiota ei saa pois.
 
Raaat raidat ja sessiot miksaajalle lähetän yleensä ilman plugareita (jos plugarin soundi on olennaista, printtaan sen efektoidun version toiselle raidalle). Yleensä prosessoin kamaa jonkin verran jo äänittäessä.
 
theguru_
02.12.2010 15:19:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Periaatteessa kaikki käy, kunhan muistaa, että liikaa kompressiota ei saa pois.
Onko sellaista asiaa kompuroinnissa kuin "liikaa"? :)
 
I switched my output cables around and now when I turn the pan pot to the left, all the sound comes out of the right speaker. Is there a way I can save this as a preset?
Vurki
02.12.2010 15:28:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos hyvistä vastauksista! Laitetaanpa vähän kommenttia.
 
Eli siis olen tainnut ymmärtää masteroijan tehtävän hieman väärin. Lienee tosiaan parasta, että teen jonkinlaista limitointia jo valmiiksi. Vaikka ohjeistaisin masteroijaa huolella niin luulenpa että miksauksesta ei tule hyvä, jos biisi ei jo siinä vaiheessa sisällä jonkinmoista pumppia. Thegurulla hyvä pointti eli mitä turhia poistamaan limitteriä jos se toimii. Ajattelin vain että masteroija saisi sen toimimaan paremmin mutta ehkä tuo ei pidä paikkaansa, kyseessä kun on tosiaankin täysin eri juttu kuin se viimeistely. Mutta meinaatko theguru tuolla "monet miksaa jonkunlaisen masterkompuran läpi" sitä että vaikka miksaaja saa kompuroimattomat raidat, hän itse laittaa masteriin kompuran miksauksen ajaksi omaksi avukseen?
 
Eli se mitä posteistanne jää päähäni on että dance-musassa master-efektit kuuluvat ihan sille tuottajallekin joka räplää syntikkaa. Hölmösti olen kuvitellut että mokoma on vain ja ainoastaan masteroijan hommaa, mutta eihän se masterointi tarkoita ihan simppelisti master-raidan säätämistä, vaan sitä viimeistelyä, jota saattaa edeltää jo jonkinlainen master-raidan säätö.
 
Jos miksaaja ja masteroija olisivat sama henkilö, niin voisin keskustella asiasta hänen kanssaan varsin hyvin. Mutta eikös yleinen suositus ole että eri tyypit tekevät homman, varsinkin kun käytännössä jos ostan joltain suomalaiselta pikkutekijältä mix-masterin niin samassa studiossahan se tehdään. Mitä tähän sanotte?
 
anapena
02.12.2010 16:02:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mene mukaan miksaukseen ja masterointiin. Ota myös mukaan taikka toimita etukäteen sunnäköinen demomiksaus, että tällasta ajan takaa, tee vielä vähän paremmin...
 
studiokekkonen
02.12.2010 17:40:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perusohje: Tee biisille kaikki mitä haluat/osaat/voit jotta se kuulostaisi mahdollisimman paljon siltä miltä toivot lopputuotteen kuulostavan.
 
Kaksi asiaa mitkä kuitenkin kannattaa pitää mielessä jos aiot viedä miksauksesi masteroitavaksi:
 
1) Älä klippaa miksaustasi
2) Älä käytä masterissa brickwall-tyyppistä limitteriä
 
Noista jälkimmäistä voi rikkoa sillä lailla että kannattaa jossain vaiheessa tsekata miltä biisi kuulostaa limitterin läpi, mutta jos miksaat koko ajan brickwall-limitteriä vastaan, teet miksauksen sen ehdoilla (ja joudut siis ajamaan lopullisen miksauksesi sen läpi, koska muuten muutat balanssia ja soundia sellaiseksi miksi et ole sitä tarkoittanut) etkä jätä masteroijalle pelivaraa. Ja tässä en tarkoita mitään volumeasioita. Kaikki prosessointi - myös EQ:tus - on huomattavasti vaikeampaa jos miksaus on klipattu tai limitoitu.
 
TomGoofy
02.12.2010 17:47:41 (muokattu 02.12.2010 17:51:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi Call On Me -pumppaus on tehty sidechainkompressoinnilla. Netistä löytyy ohjeita efektin aikaansaamiseksi jos ei ole vielä tuttu juttu. Toi biisi on vielä ehkä paras esimerkki kyseisestä tekniikasta ku vokaalitki pumppaa kickin tahtiin.
 
E: Niin ja sen verran vielä, että toi sidechainaus tehdään tuotantovaiheessa, masterkanavaan ei siis välttämättä tarvii laittaa mitään efektin aikaansaamiseksi.
 
theguru_
02.12.2010 23:29:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...sitä että vaikka miksaaja saa kompuroimattomat raidat, hän itse laittaa masteriin kompuran miksauksen ajaksi omaksi avukseen?
 
Jokainen tavallaan, mutta mulla on selkeä perus-setuppi kaikelle prosessoinnille, ja riippuen tyylistä, tai siitä mitä halutaan, niin asiat muuttuuvat. Kompuran läpi miksaamisesta oletettavasti on ollut juttua täällä, mutta mikä helpottaa on se, että yksittäiset raidat eivät tarvitse niin paljon kompressiota kun asioita miksataan kavennetulla dynamiikalla. Ja masterkompura mun tapauksessa ei tarkoita sitä, että se tekisi kauheasti asioita, mutta tuntuu, että miksauksen saa nopeammin kasaan masterkompuran kanssa kuin ilman.
 
mutta eihän se masterointi tarkoita ihan simppelisti master-raidan säätämistä, vaan sitä viimeistelyä, jota saattaa edeltää jo jonkinlainen master-raidan säätö.
 
Asiaan vihkiytyneet voivat kertoa asiasta enemmän, mutta nimenomaan yhtä stereoraitaa prosessoidaan. "Jonkinlainen edeltävä" master-raidan säätö ei kuulu masterointiin. Jos miksaukset ovat menossa masterointiin, niin on hyvä lähettää valmiit miksaukset arvioitaviksi tai demomasterointiin, jolla tarkoitan sitä, että ennen kuin lyödään viimeinen naula arkkuun, niin on olemassa mahdollisuus saada palautetta balansseista ja ehkäpä failin, josta kuulee "miltä tämä tulee kuullostamaan". Näin ollen lopputuloksesta saadaan mahdollisesti parempi.
 
Mutta eikös yleinen suositus ole että eri tyypit tekevät homman, varsinkin kun käytännössä jos ostan joltain suomalaiselta pikkutekijältä mix-masterin niin samassa studiossahan se tehdään.
 
Miksaus ja masterointi erikseen ja eri hahmojen toimesta ja mielellään eripajoissa. Syitä on hyviä sekä huonoja, mutta näin pääasiallisesti.
 
I switched my output cables around and now when I turn the pan pot to the left, all the sound comes out of the right speaker. Is there a way I can save this as a preset?
theguru_
02.12.2010 23:33:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos miksaat koko ajan brickwall-limitteriä vastaan, teet miksauksen sen ehdoilla (ja joudut siis ajamaan lopullisen miksauksesi sen läpi, koska muuten muutat balanssia ja soundia sellaiseksi miksi et ole sitä tarkoittanut
 
Sehän se idea siinä onkin?
 
Ja tässä en tarkoita mitään volumeasioita. Kaikki prosessointi - myös EQ:tus - on huomattavasti vaikeampaa jos miksaus on klipattu tai limitoitu.
 
Millä tavalla vaikeampaa?
 
I switched my output cables around and now when I turn the pan pot to the left, all the sound comes out of the right speaker. Is there a way I can save this as a preset?
Vurki
03.12.2010 10:35:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittelin tässä itse biisin miksailua nimittäin funtsin, että jos perehdyn kyseisen touhun saloihin niin pääsen helpommalla kun voin tehdä biisistä juuri mieleiseni. Nykyäänhän huippuluokan pop-tuottajat taitavat muutenkin jossain määrin miksailla biisejään. Toki näin aluksi laatu ei ole huippua ja harkitsenkin vielä että vienkö biisiä edes masteroitavaksi vai jätänkö sen laadukkaan biisin teon myöhempään vaiheeseen kun taitoa on enemmän.
 
anapena: täytyypä tuo demomiksaus-homma huomioida, kenties hyödynnän omaa mixiäni siinä jos kuitenkin päätän hankkia ulkopuolisen miksauksen.
 
hulio: en tokikaan klippaa. Myös tuota limitointia aion harrastaa suurella maltilla miksauksessa. Yöllä kun aloittelin niin otin kompurat masterista kokonaan pois, kai sinne voisi vähän laittaa jotain.
 
siissel1: juu tiedän että se on tehty noin. Ja tosiaan eihän masteroija edes voi enää tehdä tuollaista, joten kyllä se tietynlainen koko biisiin vaikuttava säätäminen kuuluu tosiaan myös tuottajalle tms. Hölmöä kun en ole ajatellut asiaa näin!
 
theguru: hyvää infoa annat meikäläiselle kun en asioista paljoa vielä tiedä.
 
Jospa lähestyisin asiaa niin että miksaisin biisini huolella ja sitten vielä tekisin itse jonkinlaisen masteroinnin. Sen jälkeen katsoisin mihin tulos riittää ja harkitsisin hankinko masteroinnin, sen ja miksauksen vai en mitään. Nimittäin suunnitelmiinkin tuli sellainen muutos että en ehkä tarvitse sitä laatubiisiä tähän hätään.
 
Joka tapauksessa, tämä ketju on ollut meikäläiselle todella hyödyllinen, avannut silmiäni asian tiimoilta. Kiitos! Toki vieläkin voi keskustella :)
 
studiokekkonen
03.12.2010 10:46:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

theguru_: Sehän se idea siinä onkin?
 
Niin on, tavallaan. Ja jos ei aio viedä tuotosta masteroitavaksi niin aivan samahan se silloin on millaista tuubaa sieltä DAWista ulostaa.
 
Millä tavalla vaikeampaa?
 
Oletko koskaan kuunnellut tahi katsellut mitä klipatulle aaltomuodolle tapahtuu kun sitä käsittelee tavallisella, siis ei-vaihelineaarisella EQ:lla?
 
studiokekkonen
03.12.2010 10:54:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vurki: hulio: en tokikaan klippaa. Myös tuota limitointia aion harrastaa suurella maltilla miksauksessa. Yöllä kun aloittelin niin otin kompurat masterista kokonaan pois, kai sinne voisi vähän laittaa jotain.
 
Kompurointia ja limitointia voi aivan mainiosti käyttää efektinä - masterkompura on olennainen osa mun omaakin masterketjua. Se L2-tyylinen (=brickwall-) limitointi on se mikä kannattaa jättää tehtäväksi masteroinnissa - mutta kannattaa tosiaan laittaa se vertailuksi joskus päälle niin osaa suhtautua siihen mitä se limitointi tekee. Alan toistaa itseäni. Moido.
 
Torniojaws
03.12.2010 11:01:38 (muokattu 03.12.2010 11:04:11)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos miksaus on balanssissa, ei masterlimiteri muuta soundia ollenkaan. Tee se haluamasi soundi jo ennen masterointia, ilman master-limiteriä, ja varmista ettei raitojen mikään taajuusalue kilpaile liikaa toisen raidan taajuuksien kanssa. Sovitus on myös tärkeää - jos jokin syntikka ei natsaa toisen kanssa, niin päätä ensin kumpi on tärkeämpi sanoman kannalta, ja kokeile sitten nostaa tai laskea toista oktaavilla. Jos ei vieläkään toimi, niin vaihda soundia tai jätä se vähemmän tärkeä pois kokonaan.
 
Lenoldinho
29.12.2010 19:57:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vurki: Verrataan hommaa esim. dance-legenda Call On Me:hen. Siinähän se masterpumppi on todella oleellinen osa biisiä, ihan sävellyksellinen juttu. Onko Eric Prydz laittanut sen biisiin jo itse ja miksaaja on sitten miksannut kompuroituja raitoja ja masteroija on tehnyt vielä hienosäätökompurointia, vai onko Prydz antanut miksaajalle epäpumppaavan kompuroimattoman biisin ja masteroija on tehnyt sen pumpin Prydzin ohjeiden mukaan?
 
Vanha ketju, mutta kun nyt kirjotin jo vastauksen epähuomiossa valmiiks niin menköön.
 
Prydzin biisissä ei ole mitään "masterpumppia", vaan pumppaus on tehty sidechainaamalla laulu-, basso- ja instrumenttiraitojen kompressorit tohon joka iskulla iskevään basariin. Ja rumpubussissa on aika voimakas kompura kanssa. Nämä asiat tehdään miksauksessa, ja masteroijan tehtäväksi jää lähinnä biisin voimakkuuden säätö, mikä tulikin jo tässä ketjussa ilmi.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «