Aihe: Kitaramyyttejä
1 2 3 4 524 25 26 27 2855 56 57 58 59
Karvamammutti
01.12.2010 23:13:08
Tonski: Muuten, tuli mielee: mä olen kuullut sellasista ilmiöistä kuin absoluuttisesta sävelkorvasta ja absoluuttisesta rytmitajusta. Voiko olla, että Johnsonilla on oikeesti jotain vastaavaa nimenomaan äänen soinnin suhteen, ei niinkään intonaation tai keston? Ei minusta vaikuta absurdilta idealta, kun sitä näin tarkastelee.

Absoluuttinen sävelkorva on ihan yhtälailla ketjuun sopiva asia.
Nallekarkit voi liimata naamaan.
Tonski
01.12.2010 23:17:33

Karvamammutti: Absoluuttinen sävelkorva on ihan yhtälailla ketjuun sopiva asia.

Tarkoitatko
a) koska sitä ei kitaristeilla ole, no exceptions.
b) mielestäsi se on yleismusiikillisesti myytti?
Karvamammutti
01.12.2010 23:18:35
Tonski: Tarkoitatko
a) koska sitä ei kitaristeilla ole, no exceptions.
b) mielestäsi se on yleismusiikillisesti myytti?

B-vaihtoehto. Lukitsen vastauksen. Absoluuttinen värisilmä ja absoluuttinen kaasujalka.
Nallekarkit voi liimata naamaan.
Y@ri
01.12.2010 23:32:44
Tonski: Muuten, tuli mielee: mä olen kuullut sellasista ilmiöistä kuin absoluuttisesta sävelkorvasta ja absoluuttisesta rytmitajusta. Voiko olla, että Johnsonilla on oikeesti jotain vastaavaa nimenomaan äänen soinnin suhteen, ei niinkään intonaation tai keston? Ei minusta vaikuta absurdilta idealta, kun sitä näin tarkastelee.

Minusta kuulostaa. Sävelkorva ja rytmitaju ovat hieman konkreettisempia ja oikeasti todistettavia ja toisinnettavia asioita, vaikka laittaisi sen absoluuttinen sanan siihen eteen.
Niin, ihan vakavissaan kaveri siis erottaa 9V jännitteen eron toiseen 9V jännitteeseen sen jälkeen kun se on kulkenut muutamien satojen komponenttien läpi? Enkä puhu nyt edes mahdollisista jännitevaihteluista, joita paristoissa kyllä on.
Ok. Call the Mythbusters! :D
Tonski
01.12.2010 23:39:27

Y@ri: Minusta kuulostaa. Sävelkorva ja rytmitaju ovat hieman konkreettisempia ja oikeasti todistettavia ja toisinnettavia asioita, vaikka laittaisi sen absoluuttinen sanan siihen eteen.
Niin, ihan vakavissaan kaveri siis erottaa 9V jännitteen eron toiseen 9V jännitteeseen sen jälkeen kun se on kulkenut muutamien satojen komponenttien läpi? Enkä puhu nyt edes mahdollisista jännitevaihteluista, joita paristoissa kyllä on.
Ok. Call the Mythbusters! :D

Joo, en minä mitään mihinkään suuntaan varmaksi väitä. Sen minä silti väitän, että klassista musaa akustisilla soittimilla on ollut ihan vitun pitkään, mutta viimeset mitä sata vuotta on ollu tätä elektronisen toiston aikakautta(vaikka ois kolme sataa riittäiskö sekään->): voi olla, et on ollut enemmän aikaa(puhumattakaan sen puolen kurinalaisesta koulutuksesta, mikä tuo taidot esille ehkä helpommin) havainnoida tarpeeksi monta ihmistä, joilla on absoluuttinen sävelkorva, ja siksi se on nostettu omaksi ilmiökseen. Musta on vaan aika vitun diletanttia lähtökohtaisesti olettaa, että ajatusmalli ei nyt vaan voi toimia koska minä niin sanon ja njänjä..

En mä tiedä miten tarkkaan se kaveri erottaa mitäkin: en edes varmaksi väitä, että se Johnson todella tunnistaa näin. Väitän sen, että jotkut ovat valmiit hylkäämään tällaisen vaihtoehdon suoralta kädeltä olevan vitun typerää. Tommosen taidon todistamiseen pitäs vaan ajaa semmoset tsiljoona eri vaihtoehtoa siitä soundista ja kysyä aina, muuttuko soundi ja miten => helposti toisinnettavissa.

En mä tiedä, kannattaa pitää ovet avoinna kun näitä miettii.
Y@ri
01.12.2010 23:43:41
Lainaan itseäni: Call the Mythbusters! :D

Uskon kun sokkotestissä tuo asia todistetaan, muuten se on vain legendaa. Mitään poissulkematta...
Tonski
01.12.2010 23:46:36

Y@ri: Lainaan itseäni: Call the Mythbusters! :D

Uskon kun sokkotestissä tuo asia todistetaan, muuten se on vain legendaa. Mitään poissulkematta...

Jeps, sen miehen soundia tosin kun kuuntelee niin enpä ihmettelis vaikka osaiskin tunnistaa ne paristojen vaihdokset;) Tollanen taito olis kyllä aika helvetin jees jos olis, mutta sitten toisaalta aika hirveetä jos ei olit budjettia jalostaa sitä:D
Juicy
01.12.2010 23:53:48

Ostakaa Mesa. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
Y@ri
02.12.2010 00:09:35
Juicy: http://www.youtube.com/watch?v=HZsBL4d1Eus

Myth Busted? =)

Repesin! :D
Vähän karrikoidusti sama asia. Kaveri itse ainakin uskoo asiaansa. Mutta jos sitä ei kukaan muu "kuule", mitä hyötyä siitä on? No, voi sillä oman päänsä hajoittaa... ;)
Korostan etten edelleenkään millään tavoin arvostele Johnssonin kiistattomia taitoja kitaristina, vain tämän tarinan. Täytyisihän sen olla aika miestä syövää miettiä tuommoisia asioita... Vaihtaneeko sitten myös kaikki komponentit niistä pedaaleista parempiin? Eihän siitä muuten hyötyä ole. Kamarunkkausta parhaimmillaan! :D

Kuitenkin todellisuudessa soittelee mallintavilla ja naureskelee partaansa, mitä kaikkea ihmiset uskovatkin. :D
Tonski
02.12.2010 00:16:44

Y@ri: Repesin! :D
Vähän karrikoidusti sama asia. Kaveri itse ainakin uskoo asiaansa. Mutta jos sitä ei kukaan muu "kuule", mitä hyötyä siitä on? No, voi sillä oman päänsä hajoittaa... ;)
Korostan etten edelleenkään millään tavoin arvostele Johnssonin kiistattomia taitoja kitaristina, vain tämän tarinan. Täytyisihän sen olla aika miestä syövää miettiä tuommoisia asioita... Vaihtaneeko sitten myös kaikki komponentit niistä pedaaleista parempiin? Eihän siitä muuten hyötyä ole. Kamarunkkausta parhaimmillaan! :D

Kuitenkin todellisuudessa soittelee mallintavilla ja naureskelee partaansa, mitä kaikkea ihmiset uskovatkin. :D

Kun se idea on siinä, että jos sä ajattelet vaikkapa maisemaa 2D-tasolla, et sä voikaan käsittää, mitä 3D-tasolla näkevä ihminen siinä näkee:D Se on ihan sama kun jos joku laulaa E-duuriasteikon niin et sä vaan älyä etkä tule varmaan koskaan älyämäänkään, miks se vieressä seisova, absoluuttisen sävelkorvan omaava kaveri vääntelee naamaansa koska se on just Eb- ja E-duuriasteikoiden puolivälin yläpuolella se intonaatio.. Se on vitun vaikeaa käsittää jotain semmosta, minkä tasosta ei välttämättä ite saa mitään kiintopistettä, koska se taso vaan on niin paljon pidemmällä ja tulee jo äidinmaidosta.

Mä sanosin näin, että tämmöisen asian kuullessaan ajattelutapa "ei voi olla" on lähtökohtaisesti paljon typerämpi kuin "mitenkähän voi olla, että..".
Sakmongkol
02.12.2010 00:55:07
Kyllä Johnson on pelkästään neuroottinen. Vai miksi sillä on niin paska soundi jos se on sellainen kultakorva?
kid ego
02.12.2010 02:03:27 (muokattu 02.12.2010 02:04:03)
Tonski: Kun se idea on siinä, että jos sä ajattelet vaikkapa maisemaa 2D-tasolla, et sä voikaan käsittää, mitä 3D-tasolla näkevä ihminen siinä näkee:D Se on ihan sama kun jos joku laulaa E-duuriasteikon niin et sä vaan älyä etkä tule varmaan koskaan älyämäänkään, miks se vieressä seisova, absoluuttisen sävelkorvan omaava kaveri vääntelee naamaansa koska se on just Eb- ja E-duuriasteikoiden puolivälin yläpuolella se intonaatio.. Se on vitun vaikeaa käsittää jotain semmosta, minkä tasosta ei välttämättä ite saa mitään kiintopistettä, koska se taso vaan on niin paljon pidemmällä ja tulee jo äidinmaidosta.

Mä sanosin näin, että tämmöisen asian kuullessaan ajattelutapa "ei voi olla" on lähtökohtaisesti paljon typerämpi kuin "mitenkähän voi olla, että..".

Joskus on tullut mietittyä sellaista, että jos olisikin vahvasti värisokea tai joku aisteista (lähinnä kuulo tai näkö) puuttuisi kokonaan, niin pystyisikö mitenkään ymmärtämään, että miten valtaosa väestöstä kokee asioita. Eikä varmaan pystyisi. Tuntuu aika absurdilta selittää sokealle, että meikäläisen lempiväri on muuten punainen, tai saada kuuro ymmärtämään miltä luonnon ja liikenteen äänet hänen omassa asuinympäristössään kuulostavat.

Eric Johnsonia pidän kyllä lähinnä neuroottisena.
novo
02.12.2010 02:11:58
kid ego: Joskus on tullut mietittyä sellaista, että jos olisikin vahvasti värisokea tai joku aisteista (lähinnä kuulo tai näkö) puuttuisi kokonaan, niin pystyisikö mitenkään ymmärtämään, että miten valtaosa väestöstä kokee asioita. Eikä varmaan pystyisi. Tuntuu aika absurdilta selittää sokealle, että meikäläisen lempiväri on muuten punainen, tai saada kuuro ymmärtämään miltä luonnon ja liikenteen äänet hänen omassa asuinympäristössään kuulostavat.

Eric Johnsonia pidän kyllä lähinnä neuroottisena.

Njoo, mutta myös sokeilla on useimmiten omat lempivärinsä, koska osaavat kuitenkin yhdistää mieltymyksiään ja puheita väreistä. "Miun henkilökohtanen" sokko, kun toimin avustajana näkövammaisten koululla mainitsi kymmenvuotiaana lempivärikseen sinisen ilman sen kummempia miettimisiä. Muistaakseni sininen taivas oli inspiroinut tähän valintaan eli sellaisella kelillä saattoi esim. olla mukavaa ulkona.

Vähän hankalaa oli sit selittää miten mä pystyin näkemään ovien läpi, kun tämä jehu työnsi pakkasaamuna kieltään ovenkahvaan kiinni tullessaan kouluun :D Tämä materiaali ei jostain syystä onneksi kieltä liimannut kiinni ja minä jouduin selittelemään.
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
kid ego
02.12.2010 02:20:57
novo: Njoo, mutta myös sokeilla on useimmiten omat lempivärinsä, koska osaavat kuitenkin yhdistää mieltymyksiään ja puheita väreistä. "Miun henkilökohtanen" sokko, kun toimin avustajana näkövammaisten koululla mainitsi kymmenvuotiaana lempivärikseen sinisen ilman sen kummempia miettimisiä. Muistaakseni sininen taivas oli inspiroinut tähän valintaan eli sellaisella kelillä saattoi esim. olla mukavaa ulkona.

No joo, voihan sen noinkin ajatella. Eipä ollut käynyt mielessäkään. Siltikään kyseinen sokko ei varmastikaan tiedä, että mitä sininen on, vaikka mukavia mielikuvia siitä saisikin. Jokainen meistä kokee asioita eri tavalla, mutta pystyikö hän kokemaan sen värin?

Vähän hankalaa oli sit selittää miten mä pystyin näkemään ovien läpi, kun tämä jehu työnsi pakkasaamuna kieltään ovenkahvaan kiinni tullessaan kouluun :D Tämä materiaali ei jostain syystä onneksi kieltä liimannut kiinni ja minä jouduin selittelemään.

Hoho, melkoista.
novo
02.12.2010 02:28:29 (muokattu 02.12.2010 02:31:57)
kid ego: No joo, voihan sen noinkin ajatella. Eipä ollut käynyt mielessäkään. Siltikään kyseinen sokko ei varmastikaan tiedä, että mitä sininen on, vaikka mukavia mielikuvia siitä saisikin. Jokainen meistä kokee asioita eri tavalla, mutta pystyikö hän kokemaan sen värin?

En mä tiiä onko sen kokemus yhtään sen vajavaisempi, vaikkei voikaan koko ajan ilman näkevän apua havaita värejä. Sillehän se sininen voi olla suurempi kokemus kuin meille meidän yltäkylläisessä värimaailmassa polskiminen =)

Yhtä erikoista on myös kysyä sokealta, että näkeekö hän unia. Eihän se voi tietää mitä meidän näkeminen on ja mä en kyl tiedä onko tästä jtn hienoja tutkimustuloksia aivokäyrien suhteen. Kyseinen jantteri kertoi kuulevansa painajaisia.

E: Kyseessä tietysti syntymästään asti sokea.
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
Antti1
02.12.2010 02:30:34
kid ego: Jokainen meistä kokee asioita eri tavalla, mutta pystyikö hän kokemaan sen värin?

Ei nyt liity välttämättä just tähän esimerkkiin, mutta kannattaa tutustua synesteetikkoihin. Synestesia kun kuitenkin liittyy vahvasti siihen miten aistit sekoittuu keskenään ja samoja asioita voi kokea eri aistilla. Punainen voi vaikka haista pippurilta jonkun nenässä tms.
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
jyrkalt
02.12.2010 06:34:25
Sakmongkol: Kyllä Johnson on pelkästään neuroottinen. Vai miksi sillä on niin paska soundi jos se on sellainen kultakorva?

Huono provo =p
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
LesPaul70
02.12.2010 08:22:50 (muokattu 02.12.2010 08:29:40)
Karvamammutti: B-vaihtoehto. Lukitsen vastauksen. Absoluuttinen värisilmä ja absoluuttinen kaasujalka.

Totta se on. Helposti todennettavissa yksinkertaisella testillä, ja omassa tuttavapiirissäni on useita, joilla on se todistettavasti on.

Omakohtaisena esimerkkinä voisin mainita yhden orkesterin kapun, jonka korva on tarkempi kuin useimmat viritysmittarit - kyseisessä orkesterissa viritämme hänen korvansa mukaiseen A442:een ilman mittaria. Ja jos soittimen vireen sitten tsekkaa virityksen jälkeen mittarilla, on A442 just eikä melkein.

Myytti sen sijaan voisi olla vaikka tämä:
Absoluuttinen sävelkorva on sama kuin musikaalisuus.
(Ei ole. Se on vain kyky tunnistaa absoluuttinen sävelkorkeus. Voi olla erittäin musikaalinen ilman absoluuttista sävelkorvaa.)

E. Ja myös tämä on myytti:
Absoluuttinen sävelkorva on sama kuin sävelkorva.
(Ei ole sitäkään. Voi olla erinomainen sävelkorva olematta silti absoluuttinen.)
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
the-Antero
02.12.2010 10:07:55

(Ei ole. Se on vain kyky tunnistaa absoluuttinen sävelkorkeus. Voi olla erittäin musikaalinen ilman absoluuttista sävelkorvaa.)

Siis tän takia Hammetin soolot kuulostaa siltä miltä kuulostaa :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)