Aihe: Rush
1 2 3 4 5114 115 116 117 118122 123 124 125 126
-Matu-
01.12.2010 20:22:13
kyseinen: Rush ei oo progea (kuten tonne Etno, latin, proge -puolelle joskus jo totesin).

Tästä voi olla montaa mieltä mutta oikea vastaus on kuitenkin se että Rush on progea. Voi olla tosin että et muuta ole kuunnellut kuin syntikkapop vaiheen levyjä.
http://www.last.fm/user/TursakeX
Tawsky
01.12.2010 20:59:29
Vaikka itse äijät eivät taida musiikkiansa luokitella progeksi, niin kyllä se minustakin sitä on. Aika paljon on perussetistä poikkeavaa tavaraa, jota voisi sanoa "edistykselliseksi".
Timetokill
01.12.2010 21:10:19
Cinerama: Istumapaikka suhteellisen takana ja tarkat järkkärit kyllä tappoi Rushin edellisen suomenvierailun itseltäni totaalisesti.

Poikkeuksiakin on paljon, esim. Hgin vanhan jäähallin vanhat ja kokeneet ovimiehet. Mutta yleisesti ottaen missään ei tapaa niin säälittävää pätemisen tarpeella täyteen pumpattua porukkaa, kuin jäähallien järkkäreiden ja parkkipaikkapoikien keskuudessa.
bedlam
01.12.2010 21:54:03 (muokattu 01.12.2010 21:54:56)

-Matu-: Tästä voi olla montaa mieltä mutta oikea vastaus on kuitenkin se että Rush on progea. Voi olla tosin että et muuta ole kuunnellut kuin syntikkapop vaiheen levyjä.

Mulla on Rushin koko tuotanto, mutta silti en pitäisi Rushia progebändinä. Se OLI sitä 30 vuotta sitten, mutta sen jälkeen bändin musiikki on ollut melkolailla pop/rockiksi luokiteltavaa. Toki hienostunutta ja soitannollisesti mielenkiintoista sellaista.
Timetokill
01.12.2010 22:19:36 (muokattu 01.12.2010 22:23:35)
Mun mielestä taas noi 80-luvun levyt ovat paljon edistyksellisempiä, haastavampia ja mielenkiintoisempia kuin vanhat albumit. Paljon enemmän nyansseja.

Niiden kasarilevyjen tuotanto tekee ne "popimman" kuuloiseksi, mikä ei ole yhtään huono asia. Mutta Marathonissa, Turn The Pagessa ja monissa muissakin "uusissa" biiseissä on ihan selkeä progressiiviselle rokille tyypillinen teemanvaihto keskellä biisiä. Tämän aikakauden Rush olikin huippu juuri siksi, että se teki ihan omaa juttuansa. Ei sitä voi verrata mihinkään muuhun. Sitä voisi ehkä määritellä "totaalisen massiiviseksi syntikkaprogemetalliksi". :D

YsäriRush ja tämän päivän Rush on paljon tavanomaisempaa ja perinteisempää, suoraviivaista rokkia. Melodisuus, omaperäisyys ja biisien "syvyys" on kärsinyt... musiikki on muuttunut hakkaavammaksi. Koskettimien roolin jatkuva pienentäminen ei ole ainakaan auttanut asiaa.

Toisaalta ymmärrän, että joku La Villa Strangiato on täysin erilaista musiikkia, ja ns. perinteisempää progea. Eikös se Metallican Kirk Hammett sanonut siinä dokkarissa, että progemetalli vähän niinkuin alkoi siitä? Kyllä Hemispheres, 2112, Kings ja Caress of Steel ovat mun mielestä ihan selkeää progea... tai "progemetallin esiastetta"... jos näitä nyt on ihan pakko luokitella. ;)
bedlam
01.12.2010 23:44:55 (muokattu 01.12.2010 23:45:40)

Timetokill: Toisaalta ymmärrän, että joku La Villa Strangiato on täysin erilaista musiikkia, ja ns. perinteisempää progea. Eikös se Metallican Kirk Hammett sanonut siinä dokkarissa, että progemetalli vähän niinkuin alkoi siitä? Kyllä Hemispheres, 2112, Kings ja Caress of Steel ovat mun mielestä ihan selkeää progea... tai "progemetallin esiastetta"... jos näitä nyt on ihan pakko luokitella. ;)

No mikä nyt sitten on metallia ja heviä ja progemetallia. Kylhän King Crimson jo kymmenen vuotta aiemmin keitti heviä ja progea samaan soppaan.

Tuo, että Rushin melodisuus olisi kärsinyt koskettimien poistumisesta... No minulle melodiat ei oikeastaan ole Rushissa mikään pääasia, vaan se bändisoitanta ja groove. Ja ne pääsee paremmin esille ilman synamattoa.
Karipiirto
02.12.2010 00:26:39 (muokattu 02.12.2010 00:26:56)

Mikä se biisi on mikä soi Radio Rockin Rush-keikkamainoksessa? Koitin ettiä mutten kyllä löytänyt. Avainsanat olisi varmaan auttaneet mutten sen lyriikoita saanut mainoksesta napattua.
"Sä osaat purra ja raapia mutta tapella et kyllä osaa." - 7 vuotias serkuntyttö pikkusiskolleen mummoni 91 päivillä.
Tawsky
02.12.2010 07:57:56
Karipiirto: Mikä se biisi on mikä soi Radio Rockin Rush-keikkamainoksessa? Koitin ettiä mutten kyllä löytänyt. Avainsanat olisi varmaan auttaneet mutten sen lyriikoita saanut mainoksesta napattua.

Löytysköhän mainosta mistään netistä? Ei oo tullut kuultua
kkaarre
02.12.2010 08:41:55
Karipiirto: Mikä se biisi on mikä soi Radio Rockin Rush-keikkamainoksessa? Koitin ettiä mutten kyllä löytänyt. Avainsanat olisi varmaan auttaneet mutten sen lyriikoita saanut mainoksesta napattua.

Tom Sawyer (yllätys yllätys...)
Ressi se on pienikin ressi
StJerky
02.12.2010 08:45:06
danny: Kaikki kaivavat taskulaskimet esiin biisin käynnistyessä?

Ei välttämättä heitä kovin kauas...

atimoc: Ei ole YYZ:ää nyt käsillä enkä muista tuota nimenomaista kohtaa, mutta ainakin aika monissa biiseissä vaihdellaan 4/4:n ja 7/8:n välillä, molemmissa vedetään tavallaan samaa kuviota, mutta jälkimmäisessä soitetaan esimerkiksi jossain kohtaa kaksi 16-osaa kahden 8-osan sijaan.

En osaa selittää paremmin, mutta esimerkkinä tulee mieleen vaikka Dream Theaterin Strange Deja Vu, 3:35 eteenpäin ("Still searching but I don't know what for" jne), kitarariffistä kuulee tuon hyvin, ensin 7/8, sitten 4/4, sitten taas 7/8.
kyseinen
02.12.2010 09:19:49 (muokattu 02.12.2010 09:20:17)
-Matu-: Tästä voi olla montaa mieltä mutta oikea vastaus on kuitenkin se että Rush on progea. Voi olla tosin että et muuta ole kuunnellut kuin syntikkapop vaiheen levyjä.

Mulla on koko tuotanto. Onko sun mielestä Moving Picturesin jälkeen julkaistu yhtään levyä, jolla olisi juuri mitään tekemistä progen kanssa? Ihan poppisrokkia -80-luvun, -90-luvun ja 2000-luvun kama.
War, come with us home!
kyseinen
02.12.2010 09:22:12
bedlam No minulle melodiat ei oikeastaan ole Rushissa mikään pääasia, vaan se bändisoitanta ja groove.

"Neil Peart ei groovaa" -kortin pelaajia odotellessa.
War, come with us home!
bedlam
02.12.2010 09:52:42 (muokattu 02.12.2010 10:12:29)

Useampi biisi siinä soi, ainakin Spirit of Radio.

Timetokill: Niin. Kai se on eri juttu sitten, mikä toimii Rushissa kenellekin.

Jos bändisoitantaa ja nimenomaan /groovea/ haet, niin katso mielummin tätä:
http://www.youtube.com/watch?v=Bnq2wi664yc

Mielummin? Mielestäsi kuuntelen siis väärin perustein Rushia, ja pitäisi siirtyä kuuntelemaan muuta musaa? :D Siis mun mielestä laulumelodiat ja tarttuvat melodiat ylipäätään on Rushin heikoin lenkki ollut aina. Ilman Geddyn laulavaa bassottelua ja Neilin rullaavia rumpuja bändin musiikki olisi itselleni suurelta osin melko mitäänsanomatonta. Onhan niitä hyviäkin melodioita siellä täällä, mutta ei niin paljon että sillä perustein voisin sanoa musiikista tykkäileväni.

Edit: ja itse asiassa Rush on ainoa bändi, jonka fanittamiseen on vaikuttanut myös se että millaisia tyyppejä soittajat ovat. Vaikka tuotanto olikin jo hallussa, niin todenteolla aloin fanittamaan vasta kun olin katsellut haastatteluja ja livepätkiä sen verran että "tutustuin" persooniin ja huomasin kuinka fiksuja, huumorintajuisia ja jalat maassa -tyyppejä Rushin jäsenet ovat.

kyseinen: "Neil Peart ei groovaa" -kortin pelaajia odotellessa.

Tajusin itsekin, että groove on ehkä vähän väärä sana Rushista puhuttaessa. Yhteissoiton rullaavuus, oisko parempi... :D
Timetokill
02.12.2010 10:23:43
bedlam:
Mielummin? Mielestäsi kuuntelen siis väärin perustein Rushia, ja pitäisi siirtyä kuuntelemaan muuta musaa? :D Siis mun mielestä laulumelodiat ja tarttuvat melodiat ylipäätään on Rushin heikoin lenkki ollut aina. Ilman Geddyn laulavaa bassottelua ja Neilin rullaavia rumpuja bändin musiikki olisi itselleni suurelta osin melko mitäänsanomatonta. Onhan niitä hyviäkin melodioita siellä täällä, mutta ei niin paljon että sillä perustein voisin sanoa musiikista tykkäileväni.

Puhuitko sä jotain groovesta? Ja onko sulla kuukautiset?

Yritin vaan suositella muutakin hyvää musaa. Groovella varustettuna. Zissus...
bedlam
02.12.2010 10:32:32 (muokattu 02.12.2010 10:42:08)

Timetokill: Puhuitko sä jotain groovesta? Ja onko sulla kuukautiset?

Yritin vaan suositella muutakin hyvää musaa. Groovella varustettuna. Zissus...

Missä vaiheessa tuota viestiä annoin ymmärtää, että jotenkin hermostuin kommentistasi? Hymiökin oli perässä? Taitaa tamponien tarve olla ihan eri osoitteessa, zissus :D

Teitä aggressiivisia ja huumorintajuttomia Rush-faneja, aina mellakoimassa! Mutta joo, Dave Matthews on tuttu, kiitos vain suosituksesta. Mutta ei niiden musalla mun mielestä hirveesti ole Rushin kanssa tekemistä.
Timetokill
02.12.2010 10:36:08
bedlam: Missä vaiheessa tuota viestiä annoin ymmärtää, että jotenkin hermostuin kommentistasi? Hymiökin oli perässä? Taitaa tamponien tarve olla ihan eri osoitteessa, zissus :D

http://www.youtube.com/watch?v=Cs4Gj7JsET4
PekkaM
02.12.2010 10:36:55
Häh?!? Mä luulin että proge on Rushii!
kyseinen
02.12.2010 10:39:21
Matthews Band -grooveviittaus on auttamatta aika väsynyt veto. Enää puuttuu, että joku heittää linkin ?uestlove-videoon ja hekumoi, miten svengaa.

Mä muuten tykkään Rushista siksi, että niillä on perkeleen hyviä biisejä. -70-luvun, -80-luvun ja -90-luvun tuotannossa. (2000-luvulla ei oo mun mielestä irronnut enää.) Pidin kyllä teininä äijien jalat maassa -asenteesta, kun olin itsekin melkoinen tosikko, mutta sittemmin on joutunut toteamaan, että ihan pikkasen tylsimyksiä mahtavat olla. (Ja joo, ei kiitos linkityksiä niihin "hauskoihin" Barbie-nukkeihin.)
War, come with us home!
kyseinen
02.12.2010 10:40:56
bedlam: huumorintajuttomia Rush-faneja

Veit munat suusta.
War, come with us home!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)