Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Delay apua!
1
JivE
01.12.2010 10:25:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omistan ibanezin delay pedaalin (mallia en muista mutta on uudempaa mallia, harmaan värinen) ja ongelmana on se että se säröittää soundin pahan kuuloiseksi. Yksi ratkaisu on mahdollisesti se että laittaa delayn vahvistimen efektilooppiin mutta se ei mun tapauksessa ole ratkaisu sillä mulla on efektiloopissa jo eq pedaali. Onko tähän jotain ratkaisua vai onko edessä uuden delayn hankinta. Jos näin on niin suosituksia hyvistä delaysta.
 
Samalla kysyisin että mihin järjestykseen kannattaisi laittaa viritin, wah ja delay pedaalit
 
Kiitos
 
If you give me interesting questions, i'll give you interesting answers.
Mr. Speed
01.12.2010 10:27:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JivE: Omistan ibanezin delay pedaalin (mallia en muista mutta on uudempaa mallia, harmaan värinen) ja ongelmana on se että se säröittää soundin pahan kuuloiseksi. Yksi ratkaisu on mahdollisesti se että laittaa delayn vahvistimen efektilooppiin mutta se ei mun tapauksessa ole ratkaisu sillä mulla on efektiloopissa jo eq pedaali. Onko tähän jotain ratkaisua vai onko edessä uuden delayn hankinta. Jos näin on niin suosituksia hyvistä delaysta.
 
Samalla kysyisin että mihin järjestykseen kannattaisi laittaa viritin, wah ja delay pedaalit
 
Kiitos

 
Tuota noin.. Olithan tietoinen, että efektiloopissa voi olla useampikin pedaali?
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
JuSu
01.12.2010 10:40:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JivE: Omistan ibanezin delay pedaalin (mallia en muista mutta on uudempaa mallia, harmaan värinen) ja ongelmana on se että se säröittää soundin pahan kuuloiseksi. Yksi ratkaisu on mahdollisesti se että laittaa delayn vahvistimen efektilooppiin mutta se ei mun tapauksessa ole ratkaisu sillä mulla on efektiloopissa jo eq pedaali. Onko tähän jotain ratkaisua vai onko edessä uuden delayn hankinta. Jos näin on niin suosituksia hyvistä delaysta.
 
Samalla kysyisin että mihin järjestykseen kannattaisi laittaa viritin, wah ja delay pedaalit
 
Kiitos

 
Esiintyykö ongelma puhtailla soundeilla, vai heittääkö delayn mukaan tuominen nimenomaan särösoundit pilalle?
 
Nyrkkisääntönä efektijärjestyksestä, että _yleensä_ kaiut ja viivet viimeiseksi, tai ainakin säröjen jälkeen. Tarkoittaa, että jos otat säröjä vahvistimesta, niin silloin delay useimmiten kuulostaa parhaalta juurikin efektiloopissa, johon, kuten mainittua, voi toki laittaa useampiakin pedaaleja.
 
Jos delay eli viive on ennen särölähdettä, niin silloin särötät signaalia, jossa on jo viivettä mukana. Tämä kuulostaa yleensä huonolta tai ainakin oudolta, ja siksi useimmiten tehdäänkin juuri toisin päin, eli särötetty signaali ajetaan viiveeseen.
 
Efektijärjestys voisi olla esimerkiksi wah-viritin-(säröt)-delay.
 
JuSu
 
Annoin lusikalla, kauhalla sain.
JivE
01.12.2010 10:47:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Tuota noin.. Olithan tietoinen, että efektiloopissa voi olla useampikin pedaali?
 
Enpä tullut ajatelleeksi. Mietin sitä kyllä mutta jotenkin järkeilin ettei se onnistu. Mitenhän se onnistuu?
 
Ongelma on nimenomaan särön kanssa. Eli se delay soundi säröttyy paskan kuuloiseksi. Viimeksi kun kokeilin niin laitoin pelkästään sen delayn kitaran ja vahvistimen väliin.
 
If you give me interesting questions, i'll give you interesting answers.
Numb
01.12.2010 10:51:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JivE: Enpä tullut ajatelleeksi. Mietin sitä kyllä mutta jotenkin järkeilin ettei se onnistu. Mitenhän se onnistuu?
 
Ihan normaalisti patch-kaapeleilla peräkkäin.
 
Eli efektiloopista piuha polkimeen, polkimesta toiseen polkimeen, ja sitten loopin returniin. Väliin voi laittaa niin monta miinaa kuin haluaa.
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
jniska
01.12.2010 10:58:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JivE: Enpä tullut ajatelleeksi. Mietin sitä kyllä mutta jotenkin järkeilin ettei se onnistu. Mitenhän se onnistuu?
 
Ongelma on nimenomaan särön kanssa. Eli se delay soundi säröttyy paskan kuuloiseksi. Viimeksi kun kokeilin niin laitoin pelkästään sen delayn kitaran ja vahvistimen väliin.

 
Vaihda patteri siihen delayhin. Yhtenä syynä voi olla loopista ulos tuleva liian suuri signaalitaso, onko loopissa säätöä ?
 
Laiha Lissu oli paras.
BubbleBob
01.12.2010 10:59:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säröttääkö eri kitaroilla samalla tavalla ?
Yhden äänen särötys on helppoa, jopa soinnutkin toimii, mutta kun polyfoniaa kaiun myötä tulee paljon niin särö ei enää "jaksa". Laitappa MP3:nen tuohon särökanavaan ja testaa.
 
Itse laittaisin setuppisi näin:
Kitara - viritin - EQ - Wah -
etuvahvistin - Delay - Pääte.
 
Toki EQ voi olla lopussakin jos haluat sheivata loppusoundia, yleisesti laadullinen merkitys on suurempi ketjun alkupäästä.
Tietysti joskus voi olla mukava wouvata kaikujakin.
Ja kaikkeahan voi ihminen (varsinainen pomo-ketju; 10 edessä ja 5 lenkissä):
http://img183.imageshack.us/img183/7330/0105071650pi6.jpg
 
Tiilet ja Muurit - Sanat ja Lauseet.
JuSu
01.12.2010 11:04:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JivE: Ongelma on nimenomaan särön kanssa. Eli se delay soundi säröttyy paskan kuuloiseksi. Viimeksi kun kokeilin niin laitoin pelkästään sen delayn kitaran ja vahvistimen väliin.
 
Jep. Eli delay sinne looppiin vaan. Ei se vika ole siinä delayssa, vaan sen paikassa signaaliketjussa.
 
JuSu
 
Annoin lusikalla, kauhalla sain.
JivE
01.12.2010 11:18:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten jo mainitsinkin eq on efektiluupissa eikä linjassa. Eli siis eq ja delay efektilooppiin ja wah ja viritin kitaran ja vahvistimen inputin väliin. Eli ensin wahi ja sitten viritin? Entäs mites onko väliä kummin päin eq ja delay tulee looppiin?
 
If you give me interesting questions, i'll give you interesting answers.
JuSu
01.12.2010 11:31:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JivE: Kuten jo mainitsinkin eq on efektiluupissa eikä linjassa. Eli siis eq ja delay efektilooppiin ja wah ja viritin kitaran ja vahvistimen inputin väliin.
 
Jep, juurikin näin.
 
Eli ensin wahi ja sitten viritin? Entäs mites onko väliä kummin päin eq ja delay tulee looppiin?
 
Mä en näe, että wahin ja virittimen tai eq:n ja delayn järjestyksillä on hirveästi väliä. Itse laittaisin kuitenkin wahin ennen viritintä ja eq:n ennen delayta.
 
JuSu
 
Annoin lusikalla, kauhalla sain.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «