Aihe: Toivomus tanssimuusikoille tanssi.netistä: enemmän tangoa!
1 2 3 4 510 11 12 13 14 15 16 17 18 19
päivis
22.03.2004 13:19:07 (muokattu 22.03.2004 18:19:41)
Oletko joskus ollut tälläisissä tansseissa,Päivis??Viimeksi pari vuotta sitten kun kiersin vakituiseen lavoja/kuppiloita kuvailemaasi outoon ilmiöön en juurikaan törmännyt!

Nämä olikin ne kulmakivet. Saa käyttää hyödyksi tai olla käyttämättä. Ja kovastihan meitä jivejalkoja siellä tuntuu olevan, kun me teitä aina niin kovin ärsytetään...

Väki on suurimmaksi osaksi sitä + - 50 v,kuvailemasi "ME tanssinharrastajat"seeprakengillä tai ilman vispaavat sitten omana marginaaliryhmänään jossain tanssilavan keskitolpan ympäristössä !

Edellinen kirjoittaja sanoi, että kaikkien toivomukset on yhtä arvokkaita...

Eikä tanssinharrastajinen toivomukset ole ristiriidassa näiden +50 pariskuntien kanssa. Kun ilta painottuu enemmän tuonne +50-osastoon, silloin vain soitetaan vähän enemmän valssia ja humppaa, kaikki muu laadukas tanssimusiikki sopii molemmille (kädenalitanssit ja lattarit menee ihan foksina).

Lava- ja ravintola-asiakkaiden välillä onkin jo sitten paljon suurempi kuilu.

TV:n tanssiohjelmista tämä näkyi selkeästi mennä kesänä,ÄLÄKÄ sano että se ei ollut realistinen kuva suomalaisesta tanssilavakulttuurista,pliiis!!!!

Sanonpa kuitenkin, koska se ei todellakaan ole.

Jivejaloilla oli näytön paikka,mutta puheiksi jäi..................

Koska tanssinharrastajat menevät sinne, missä on muitankin tanssinharrastajia. TV-tansseissa niitä ei ole. Siellä on vain TV-tanssien harrastajia, joka on taas "hieman" eri asia.

KANSANTANSSIOSASTOA?????Herää,Päivis,kansalaisopistoissa tms. on varmasti olemassa mm.tanhupiirejä tälläiseen toimintaan,jos on 400 tanssijaa ja 5 paria tanssii jotain spesiaaliosastoo, niin ei se oikeen.........?

Jenkka, polkka ja masurkka. Itse en juuri niitä tanssi, mutta hyväksyn, että ne kuuluvat lavatansseihin.

Jos ton sun soittolistas mukaan mentäis vaikkapa 2 paria/tyyli niin päästäis n. neljään settiin...ja silti joku valittaisi kun ei tullut sitä ja sitä tarpeeksi ja jollekkin se yksi pari jotain omalle jalalle sopimatonta on liikaa??

Mutta silti toi olis jo paljon parempi kuin mitä yleensä nykyään kuulee.
Juuri tästä settien riittämättömyydestä johtuen ihmettelen, miksei kaikki lavoilla soitetut kappaleet voi olla tanssimusiikkia, vaan siellä tulee sitä sitä beatia, iskelmää ja ylinopeita rokkeja. Luulisi, ettei nyt ainakaan sellaiselle olisi tilaa!

Etkö sinä Päivis ymmärrä,että kaikkia tyydyttävää lavatanssitapahtumaa ei ole olemassakaan,jos on solisti,tulee liikaa iskelmää,jos on kaksi bändiä ne soittaa liikaa samoja lajeja,jos soitat monipuolisesti kaikkee,ei tule tarpeeksi jotain ??!!

Jos tietää, ettei voi päästä täydellisyytteen, niin eikö silloin kannata parantaa mitään, jatkaa vaan samalla tyylillä? Ja ihmiset rutisee. Tai äänestää jaloillaan. Eikö kannattaisi kuitenkin yrittää minimoida se tyytymättömien määrä? Laadukas, hyvä tanssimusiikki ei varmaankaan harmita lavalla ketään. Tai jos harmittaa, silloin lavat ei ole varmaankaan oikein hänen paikkansa.

- - -

Edit: Yksi syy näihin tanssinharrastajien jatkuviin(?) toivomisiin voi olla se, että bändi ihan tosiaan on luullut soittaneensa jotain tietyllä tyylillä, otetaan nyt esimerkiksi jivenä tanssittavaa musiikkia, mutta se ei todellisuudessa olekaan sitä, vaan onkin esim. tasajakoista tai ylinopeaa. Jengi kyllä menee sen kädenalitanssina, mutta koska se ei ole ollut kunnon jiveä, vaan jotain muuta, sitä jiveä jäädään vielä kaipaamaan. Ja kun sitä jiveä sitten käydään toivomassa, muusikot ajattelee, ettei niille riitä kyllä mikään, TAAS pitäis saada jiveä!

Edit2: jos on kaksi bändiä ne soittaa liikaa samoja lajeja

Tähän auttaisi se toisen bändin kanssa etukäteen keskustelu, tai sitten se, että joku bändistä hieman kuuntelisi, mitä toinen bändi soittelee.
"Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance." --Peter Saint James
Neljä Ruuvia
22.03.2004 13:41:22

Mutta silti toi olis jo paljon parempi kuin mitä yleensä nykyään kuulee.
Juuri tästä settien riittämättömyydestä johtuen ihmettelen, miksei kaikki lavoilla soitetut kappaleet voi olla tanssimusiikkia, vaan siellä tulee sitä sitä beatia, iskelmää ja ylinopeita rokkeja. Luulisi, ettei nyt ainakaan sellaiselle olisi tilaa!

Siksi kun "ihmiset" ei halua /osaa tanssia vaan ne haluaa hiihtää...Mistä luulet että nimitys hiihtoliiteri on peräisin. Kerropa meille muusikoille millä vuosikymmenellä meillä Suomessa on soitettu kunnon tanssimusaa.Jos et itse ole niin vanha että muistaisit ,kysy joltain ja kysy sitten häneltä että mitä silloin soitettiin.
päivis
22.03.2004 14:23:10
Siksi kun "ihmiset" ei halua /osaa tanssia vaan ne haluaa hiihtää...

Hiihtää voi kunnon rytmilajienkin mukaan.

Kerropa meille muusikoille millä vuosikymmenellä meillä Suomessa on soitettu kunnon tanssimusaa.

Itse olen lavoja kiertänyt vasta kymmenen vuotta, joten kovin pitkää otantaa minulla ei ole. Mutta sen verran olen huomannut, että huonompaan suuntaan siinä aikana ollaan menty, yhä enemmän nopeaa rautalankabeatia, iskelmää, beatia, eurohumppaa, ylinopeaa rokkia...

...Tanssimusiikista puhuttaessa 70-lukua ei edes lasketa; paritanssikulttuuri oli silloin unessa. Lavoilla jammattiin rautalangan tahdissa.

Jos et itse ole niin vanha että muistaisit ,kysy joltain ja kysy sitten häneltä että mitä silloin soitettiin.

En saanu just faijaa kiinni, mutta uskoisin, että 50-60-luvulla enimmäkseen tangoa, valssia, humppaa ja foksia, nopeampana ja hitaampana.

What's the point?
"Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance." --Peter Saint James
päivis
22.03.2004 15:13:07
TV:n tanssiohjelmista tämä näkyi selkeästi mennä kesänä,ÄLÄKÄ sano että se ei ollut realistinen kuva suomalaisesta tanssilavakulttuurista,pliiis!!!!

Sanonpa kuitenkin, koska se ei todellakaan ole.

Jivejaloilla oli näytön paikka,mutta puheiksi jäi..................

Koska tanssinharrastajat menevät sinne, missä on muitankin tanssinharrastajia. TV-tansseissa niitä ei ole. Siellä on vain TV-tanssien harrastajia, joka on taas "hieman" eri asia.

Aiheesta onkin juuri näemmä meneillään keskustelu tanssinetissä.
Neljä Ruuvia
22.03.2004 15:49:31
.

What's the point?

Se että milloin jengi on ollut tyytyväistä?
baron
22.03.2004 15:54:05

Joka keikan jälkeen.

Kun ystävällisesti sanoo, että valitettavasti meillä ei nyt ole sitä ja sitä, mutta tuo oli niin hyvä ehdotus, että ensi kerralla varmasti on.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa
päivis
22.03.2004 16:42:49

Minä ainakin olen ollut monta kertaa, viimeksi viime lauantaina!!!
Iines
22.03.2004 20:17:21

En saanu just faijaa kiinni, mutta uskoisin, että 50-60-luvulla enimmäkseen tangoa, valssia, humppaa ja foksia, nopeampana ja hitaampana.

Haastattelemani hiukan tuoreempi tietolähde kertoi, että vielä tuossa 20v sitten lavoilla tuli musiikkia yleensä tyyliin valssit-tangot-foxit-humpat, eli ihna hyvää peruskamaa.

Ennemminkin vaikka tuotakin, kuin pelkkää iskelmlillitystä koko ilta.
"Humppaa tai kuole"
Iines
22.03.2004 20:18:17

Siis tarkoitus oli lainata vain tuo pätkä, sooori
"Humppaa tai kuole"
Tankoprinssi
22.03.2004 22:15:05

Kylläpä te jaksatte jauhaa samasta asiasta.

Päivikselle sen verran korjausta, että 70- luvulla ei pahemmin rautalanka soinut. Silloin lavoilla soi kunnon Rock ala Hurriganes, Ronski gang jne... Kunnes ne "discohileet" ja "Takahikiän Travoltat" alkoivat heiluttamaan takapuoltaan diskopallon alla sen säterinait viivörin tahtiin, hyj fan!

Rautanka soi 60 -luvulla ja nyt siten taas "uusio" kierroksella, kun suurin osa tanssibändeistä on niitä Agents ja Yölintu kopiota. Eli siinä mielessä olet oikeassa, että isoimmilla lavoilla tai tanssihallejahan ne taitaa pääosin olla soi näiden bändien toimesta enimmäkseen se beat.
Mutta pienemmiltä lavoilta, suuleista, silloilta ja muista vast liitereistä löytyy sitten niitä kaipaamiasi tanssiorkestereita jotka soittavat illan aikana lähes kaikkia tanssilajeja.
baron
22.03.2004 22:18:40 (muokattu 22.03.2004 22:19:33)

Rautanka soi 60 -luvulla ja nyt siten taas "uusio" kierroksella, kun suurin osa tanssibändeistä on niitä Agents ja Yölintu kopiota. Eli siinä mielessä olet oikeassa, että isoimmilla lavoilla tai tanssihallejahan ne taitaa pääosin olla soi näiden bändien toimesta enimmäkseen se beat.
Mutta pienemmiltä lavoilta, suuleista, silloilta ja muista vast liitereistä löytyy sitten niitä kaipaamiasi tanssiorkestereita jotka soittavat illan aikana lähes kaikkia tanssilajeja.

Nyt oon eri mieltä. Rautalanka -60 luvulla soi missä soi, mutta maa oli täynnä isoja tanssilavoja ja niissä soi ihan perus monipuolinen humppa/huttu. Joissakin kävi joskus vierailulla 1/2 tuntia joku Sounds, Strangers ja mitä niitä nyt oli. Ne ei ikinä edes yrittäneet soittaa koko iltaa.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa
KoskPaavo
22.03.2004 22:58:12
Olen tässä lukenut historiikkejä 60-luvun tanssimeiningeistä ja tosiasia oli että nää Soundsit ja muut "rautalankabändit" soittivat vain tanssibändien tauot.Olenpa itsekin moista päässyt todistamaan, tango oli 60-luvulla kovin juttu.Siis täällä maalla.
Soittaja selviää aina.
Rock n
22.03.2004 23:42:47 (muokattu 22.03.2004 23:49:25)
Olen tässä lukenut historiikkejä 60-luvun tanssimeiningeistä ja tosiasia oli että nää Soundsit ja muut "rautalankabändit" soittivat vain tanssibändien tauot.Olenpa itsekin moista päässyt todistamaan, tango oli 60-luvulla kovin juttu.Siis täällä maalla.

Sitä ihan itseään suomalaista lavakulttuuria. Tango oli tosiaan kova juttu 60-luvulla, mutta tangon luonne oli vaan aivan erilainen kuin nykyään. Tangoa tanssittiin suurinpiirtein tyylillä Hiiiiidaaaaas, hiiiidaaaas, vieläääähiiitaaaampiiii, vieläääähiiitaaaampiiii, jne. Suurin piirtein noin kolme askelta eteen ja yli kaksi askelta taakse. Ja rytmiiin tanssimisella ei nyt sitten ollut niin väliä. Tango oli tanssi, jota voi laahustaa kuka tahansa, vaikka muuten ei olisi osannutkaan tanssia.

Nykytyylinen tango onkin sitten ihan eri tanssi. Se tanssitaan tangomaisen vauhdikkaasti ja tulisesti. Nykynuoret pitävät tangoa vaikeana tanssina. Vaikka tangoon on olemassa helppo "sosiaalifoksiaskellus", niin moni ei tangoa uskalla tanssia ennen kuin on sen kunolla opetellut - vaikkapa vaan sosiaalifoksina.

Tanssillisesti epämääräiset hitaat iskelmät vastaavat samaa käyttötarkoitusta, kuin 60-luvulla tango.

Tango on muuttunut koko kansan laahustustangosta tanssin harrastajien näyttäväksi, vauhdikkaaksi, tuliseksi tanssiksi - niin kuin alkuperäinen tango on ollut kansainvälisesti jo sata vuotta.
baron
22.03.2004 23:48:44

Tango on muuttunut koko kansan laahustustangosta tanssin harrastajien näyttäväksi, vauhdikkaaksi, tuliseksi tanssiksi - niin kuin alkuperäinen tango on ollut jo sata vuotta.

Olen käynyt Argentiinassa "muka" tangoa oppimassa. Siellä se ei ole "koko kansan" tanssi vaan siellä se on huippuammattilaisten (tai huippuamatöörien) esitys, jota tavallinen kansa katsoo tangoklubeilla tai köyhä kansa "katutanssijoitten" esittämänä.
Turakainen
22.03.2004 23:50:49 (muokattu 22.03.2004 23:51:30)
Ennen vanhaan lavatansseissa musa alkoi klo 20. Bändi soitteli omaksi ilokseen jatsia ja siinä vaiheessa vasta katseltiin tyttöjä. Pitivät ekan paussinsa ja klo 21 aloittivat "La Cumparsitan" ja siitä se tanssi alkoi. Ja joka bändissä oli puhaltajia ja kitaralla vain kompattiin.

Niih!!!

Tällaista on Iskä-Turakainenkin minulle muistellut. Jatsilla aloitettiin, sitten vedettiin tangoja ja joku Scaffolds kävi välillä vetämässä puolen tunnin jakson.

Itse kun aloitin tanssiuran niin tanssibändien taso oli joskus aivan surkea, mitä ei mitenkään auttanut silloisten tähtiartistien tapa tulla paikalle kesken kaiken ja jakaa soittajille nuottikansioita (tai ei niissä varmaan edes ollut nuotteja).

Nykyään ei yleensä törmää tansseissa muuta kuin erittäin hyviin bändeihin. Solistien laulamat pari settiä iskelmää kestää kun tietää että ennen ja jälkeen niiden osuuden saa tanssia mitä monipuolisimmin.
baron
22.03.2004 23:58:14

Silloin aikoinaan bändi oli tähti ja laulaja saattoi vaihtua mistä syystä tahansa eikä se heilauttanut bändiä mihinkään.

Olli Häme, Ronnie Kranck, Erik Lindström, Onni Gideon, Seppo Sädevuo, ihan sama mikä ämmä niillä milloinkin oli solistina, bändi oli totta.

Ja sovitukset viimeisen päälle. Pari puhallinta, jotka ei vetäneet hatusta.
isojussi
23.03.2004 00:11:27
...Onko muusikot nyt sitten sellainen ihmisryhmä joka ei osaa erottaa toisarvoista leukojen loksuttelua ja asiallista, omaksi hyödyksi käytettävissä olevaa palautetta toisistaan sillä tavalla kuin tavallinen ihminen?

Kyllä ne on ihan tosissaan olleet ja ihan ystävällisesti kuitenkin asiansa esittäneet. Olis sitäpaitsi palveluammattilaiselta epäkohteliasta olla ottamatta heitäkin tosissaan.
Osta mut - ma olen kaupan!
U.Honey
23.03.2004 05:25:15 (muokattu 23.03.2004 08:22:58)
Tanssiminen kuulema vaatii hyvää rytmitajua. Mä olen joskus tiedustellut tanssijoilta että minkälaiset kappaleet nyt sitten on hyviä tanssia? Vastauksena tulee aina "Sellaiset kappaleet jossa on hyvä rytmi". Kun pyydän selittämään tarkemmin, niin selviää että tanssijan mielestä hyvä rytmi = monotoninen rytmi.
Children of Baron - kun vain paras on kyllin hyvää
baron
23.03.2004 08:54:25 (muokattu 23.03.2004 09:04:09)

Tanssiminen kuulema vaatii hyvää rytmitajua. Mä olen joskus tiedustellut tanssijoilta että minkälaiset kappaleet nyt sitten on hyviä tanssia? Vastauksena tulee aina "Sellaiset kappaleet jossa on hyvä rytmi". Kun pyydän selittämään tarkemmin, niin selviää että tanssijan mielestä hyvä rytmi = monotoninen rytmi.

Siis ei polyrytmiaa? Menikö Havannan reissu hukkaan?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)