Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soundin tunteminen
1 2
cr4b
29.11.2010 12:55:47 (muokattu 29.11.2010 12:59:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bändini toinen kitaristi pitää minua ihan kahelina, kun väitän, että eri soundit myös tuntuvat erilaisilta soittaa. Hyvällä soundilla soitan mielestäni selkeästi paremmin kuin huonolla. Epäilen sen johtuvan siitä, että kun soitto kuulostaa korvissa paremmalta, niin se nostaa soittomotivaatiota ja ajaa siten parempaan suoritukseen. Tämä on sitten vuorostaan havaittavissa siten, että kitara "tuntuu" paremmalta soittaa. Eikös se sanonta kuulu, että kitaraa soitetaan korvilla, ei sormilla?
 
Mallintavilla vahvistimilla sun muilla saattaa periaatteessa saada ihan hyvänkuuloisen soundin, mutta siitä puuttuu jotain dynamiikkaa tai jotain, mikä taas saa soiton tuntumaan huonommalta kuin kunnon vahvistimella. Lisäksi esimerkiksi kuulokkeiden kanssa soitettaessa en ikinä saa kitaraa kuulostamaan hyvältä. Tuntuu, että se jotenkin reagoi siihen kaapista lähtevään mölyyn ja soi paremmin. Olenko normaali? Vaikuttaako soundi soittamiseen?
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Sakmongkol
29.11.2010 14:33:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b: Vaikuttaako soundi soittamiseen?
 
Kyllä se minusta vaikuttaa, vähäisten kokemusteni perusteella. Enimmäkseen tulee soiteltua TonePortin läpi kuulokkeisiin, ja saan sillä mielestäni ihan kelpo soundia narulle (tosin en ole kovin nirso soundin suhteen). Kuitenkaan yleensä näin soittaminen ei tunnu kovin kivalta, ja ideoita taltioidessa menee paljon aikaa sellaiseen turhaan runkkaamiseen kun tuntuu että mallinnus ei reagoi esim. dynamiikkaan 'oikein' ja pitää soittaa monta ottoa ennen kuin tuntuu siedettävältä.
 
Sitten taas kun jaksan laittaa oikean vahvistimen (tällä hetkellä Bugera V22) tulille niin soitto tuntuu paljon mukavammalta, jopa hiljaisella vaikka silloin se ei ihan niin hyvältä kuulostakaan. Jotenkin se toistaa äänet nopeammin ja tarkemmin, ja siinä myös huomaa milloin soittaa huonosti, mikä on tietyllä tapaa palkitsevaa. Sitten kun saa vääntää volyymiä kovemmalle niin soittaminen on taivaallista verrattuna mallintavaan, kun saa kitaran laulamaan ja ujeltamaan aivan eri tavalla.
 
Voi olla että paremmilla mallintavilla vehkeillä tuntuma saattaisi olla parempi, mutta näillä mennään opiskelijabudjetilla.
 
kid ego
29.11.2010 15:12:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin scoopatulla soundilla (keskiäänet alas, matalat ja korkeat taajuudet ylös) on huomattavasti helpompi soittaa kuin keskiäänivoittoisella. Eri juttu on sitten se, että kuulostaako se bändikontekstissa hyvältä vai ei. Toisinaan se saattaa mennä aika muhjuksikin, mutta helpposoittoisempaa se on silti, ainakin omien kokemusteni perusteella.
Tonski
29.11.2010 15:13:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b: Bändini toinen kitaristi pitää minua ihan kahelina, kun väitän, että eri soundit myös tuntuvat erilaisilta soittaa. Hyvällä soundilla soitan mielestäni selkeästi paremmin kuin huonolla. Epäilen sen johtuvan siitä, että kun soitto kuulostaa korvissa paremmalta, niin se nostaa soittomotivaatiota ja ajaa siten parempaan suoritukseen. Tämä on sitten vuorostaan havaittavissa siten, että kitara "tuntuu" paremmalta soittaa. Eikös se sanonta kuulu, että kitaraa soitetaan korvilla, ei sormilla?
 
Mallintavilla vahvistimilla sun muilla saattaa periaatteessa saada ihan hyvänkuuloisen soundin, mutta siitä puuttuu jotain dynamiikkaa tai jotain, mikä taas saa soiton tuntumaan huonommalta kuin kunnon vahvistimella. Lisäksi esimerkiksi kuulokkeiden kanssa soitettaessa en ikinä saa kitaraa kuulostamaan hyvältä. Tuntuu, että se jotenkin reagoi siihen kaapista lähtevään mölyyn ja soi paremmin. Olenko normaali? Vaikuttaako soundi soittamiseen?

 
Bändisi toinen kitaristi on kaheli väittäessään, etteivät soundit muka vaikuta soittotatsiin.. Esim. se miten paljon kompuraa sulla on soundissa vaikuttaa automaattisesti siihen, miten hiplailutatsilla sä käytännössä kykenet vetämään. Ihan kliinillä äänipelittelyllä voi panostaa paljon enemmän dynamiikkaan, ja se soittoestetiikka muuttuu ihan täysin sitä mukaan. Tai vaikka jos sulla on sellanen särö, joka päästää älyttömästi paskaa läpi ja humisee paljon ja koetat soittaa semmosta progeriffittelyä kliinisemmällä tatsilla, niin kyllähän siinä saa tarkemmin soittaa verrattuna jos soittaisit rokkiriffejä missä saa ollakin vähän kärkkäämpää tatsia ja semmosta muhjusta särmää. Jos jokaselle maailman kitaristille laittas sellasen soundin, millä se ei oo ikinä tottunu soittamaan alkuunkaan, niin jokasella maailman kitaristilla ois varmasti paljon epävarmempi tatsi verrattuna sillä lempisoundilla soitteluun, johan sen nyt järkikin sanoo.. Vaikkapa Eric Johnson nyt hyppii seinille vaikka siltä vaihtas parista spedusta patterit vääränlaisiin, näin sanotaan..
 
Toinen puoli on sit tää psykologinen puoli: jos sä saat sellasen soundin kun haluat, niin sulla on enemmän keskittymiskykyä pistettynä siihen SOITTAMISEEN, eikä sun tarvitse vähää väliä edes vilauttaa mielessä sitä ajatusta että "helvetti tätä soundia.. ei istu nyt yhtään, eihän tällä ole kiva bändissä soittaa". Sen välin ajan olet jo keskittynyt paljon vähemmän soittamiseen, ja kun palaat takasin ajatuksiisi, on semmonen olo kun soitosta olisi osa pätkäisty poikkeen eikä enää olla samalteen sisällä. Toisaalta kun lätkäset kunnon mielisoundin soimaan ja pystyt keskittymään soittoosi ja sen äänen sointiin koko mielelläsi niin varmastihan siinä on enemmän itsestä mukana. Varmasti vaikuttaa soundi soittamiseen, kaikilla jollain asteella vähintään.
 
Karipiirto
29.11.2010 15:17:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän saundi vaikuttaa paljonkin. Itse soittelen yleensä ilman vahvistinta tai microcubella mutta appajee kun reenipäivä koittaa ja lyän putkinupin päälle niin tuntuu kuin joku jousi vapautuis sormista ja soitto sujuu kuin tanssi. :)
 
"Sä osaat purra ja raapia mutta tapella et kyllä osaa." - 7 vuotias serkuntyttö pikkusiskolleen mummoni 91 päivillä.
Jzci
29.11.2010 15:30:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen puoli on sit tää psykologinen puoli: jos sä saat sellasen soundin kun haluat, niin sulla on enemmän keskittymiskykyä pistettynä siihen SOITTAMISEEN, eikä sun tarvitse vähää väliä edes vilauttaa mielessä sitä ajatusta että "helvetti tätä soundia.. ei istu nyt yhtään, eihän tällä ole kiva bändissä soittaa". Sen välin ajan olet jo keskittynyt paljon vähemmän soittamiseen, ja kun palaat takasin ajatuksiisi, on semmonen olo kun soitosta olisi osa pätkäisty poikkeen eikä enää olla samalteen sisällä. Toisaalta kun lätkäset kunnon mielisoundin soimaan ja pystyt keskittymään soittoosi ja sen äänen sointiin koko mielelläsi niin varmastihan siinä on enemmän itsestä mukana. Varmasti vaikuttaa soundi soittamiseen, kaikilla jollain asteella vähintään.
 
Tämän asian kanssa on tullut painiskeltua vuosikausia. Varsinkin keikoilla tuo korostuu kun koskaan ei voi olla ihan varma että minkälaiset ne olosuhteet sitten itse keikan aikana ovat, ja miltä se oma soundi tuntuu juuri siinä tilanteessa. Se on todellakin paha paikka jos se oma soundi vain tuntuu "väärältä". Mielestäni on aivan älytöntä edes väittää että se ei vaikuttaisi itse suoritukseen mitenkään.
Epämuusikko
29.11.2010 16:30:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soundi vaikuttaa jopa oppimiseen. Aiheesta kirjassa "This is your brain on music".
 
Mieluisa muistijälki jää paremmin päähän.
 
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
Tawsky
29.11.2010 16:31:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottakai se soundi vaikuttaa tuntumaan. Huomasin sen jo siinä vaiheessa kun aloin testailemaan erilaisia soittokamoja. Varsinkin kun oon ite tällanen legatosoittaja. Toisilla soundeilla ne hammeroinnit ja pulloffit tulee voimakkaammin ja selkeämmin. Joskus ajattelin että se on kiinni särön määrästä ja siihen aikaan tulikin laitettua säröä melkoisesti. Soitin myös aina tallamikillä. Särön määrästä se ei kyllä ole kiinni. Toisilla kliineilläkin on helpompi soittaa kuin toisilla. Tätä nykyä soitan vahvistimen crunch-kanavalla. Särö on noin 7:lla, treble puolivälissä, midiä vähän alle puolet ja bassot seiskalla. Sooloihin isken overdriven, jossa gainit on aika alhaalla, samoin kuin tone. Volume on täysissä. Yleensä käytän sooloissa myös enemmän kaulamikkiä, tulee sellanen "smooth" soundi. Noilla säädöillä kyllä irtoaa. Mielestäni sen lisäksi että tuo tuntuu hyvältä, niin se myös kuulostaa hyvältä.
 
cr4b
29.11.2010 17:08:34 (muokattu 29.11.2010 17:11:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ADEHD: Särön määrästä se ei kyllä ole kiinni. Toisilla kliineilläkin on helpompi soittaa kuin toisilla.
 
Tuo on kyllä totta. Joissain tapauksissa esimerkiksi sustainia ei saa löytymään, vaikka kuinka laittaisi lisää säröä, mutta taas oikeilla kamoilla ja hyvällä soundilla säröä voi olla hyvinkin vähän, ja sama kitara laulaa ihan eri tavalla. Samoin pinch harmonicit eivät kuulu kunnolla joillain soundeilla, ja siihen ei auta särön lisääminen.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Tawsky
29.11.2010 17:16:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b: Tuo on kyllä totta. Joissain tapauksissa esimerkiksi sustainia ei saa löytymään, vaikka kuinka laittaisi lisää säröä, mutta taas oikeilla kamoilla ja hyvällä soundilla säröä voi olla hyvinkin vähän, ja sama kitara laulaa ihan eri tavalla. Samoin pinch harmonicit eivät kuulu kunnolla joillain soundeilla, ja siihen ei auta särön lisääminen.
 
Niimpä. Olen todennut ne seikat, että jos vahvistimella kulkee hammerit ja pulloffit, sekä huiluäänet erottuvat säröllä selkeästi, niin sitten sillä vaan on helppo soittaa ja yleensä siitä saa irti hyvät sounditkin.
 
latuska90
30.11.2010 01:21:44 (muokattu 30.11.2010 01:26:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b:Epäilen sen johtuvan siitä, että kun soitto kuulostaa korvissa paremmalta, niin se nostaa soittomotivaatiota ja ajaa siten parempaan suoritukseen.
 
Niin totta kuin olla ja voi. Erinomaisesti kiteytetty totuus. Sit oon jotenkin huomannut, että kun polkasen kompressorin päälle, niin soitto sujuu jotenkin entistä köykäisemmin. Tiedä sitten mistä johtuu.
 
Tuli tossa hankittua 5W Blackstarin HT-5 -putkivahvistin. Kerrassaan uskomattoman upeat soundit siitä lähtee -> suoraan verrannollisesti soittokin sujuu perhanan hienosti.
 
Edit: Vielä semmonen juttu kun joskus soittelin musaopiston pääsykokeissa yhdellä mahtavalla putkikoneella, josta lähti helkutin hyvät soundit, niin siitä jäi erityisesti mieleen se, miten tämä kyseinen vahvistin toi mun vibraton hyyyyvin selkeästi esiin. Se suorastaan lauloi. Ja arvatkaas kaks kertaa sujuiko soitto? :D
 
Tais olla tämmöinen: http://www.koch-amps.com/index.php? … ontent&view=article&id=92&Itemid=16
 
"Ihminen on sekin akustinen instrumentti, kun sen virittää niin se soi kuin enkeli." - Albert Järvinen
Eemil
30.11.2010 12:31:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän hyvä saundi saa hyvän fiiliksen ja hyvä fiilis taas auttaa soittamisessa.
 
Mites sitten kun omilla kamoilla soittelee? Siis samoilla kamoilla samoilla asetuksilla kahtena eri päivänä. Välillä kuulostaa hyvältä ja soitto kulkee, mutta välillä ei kuulosta hyvältä eikä soitto kulje. Syy vai seuraus?
 
Minushuman
30.11.2010 12:35:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joe Satriani sanoi, että treenaa niillä saundeilla joilla meinaat soitella. Ilmavoimien ihmiset sanoo, että you fight like train. Näinhän se homma etenee. Jos meinaat soittaa paskoilla saundeilla, niin treenaa sellaisilla. Ei mitn järkeä.
 
"And there goes the Challenger, being chased by the blue, blue meanies on wheels. The vicious traffic squad cars are after our lone driver, the last American hero, the electric centaur, the, the demi-god, the super driver of the golden west!"
Tonski
30.11.2010 12:41:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taistelet kuten juna?
 
Jucciz
30.11.2010 12:41:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minushuman: Joe Satriani sanoi, että treenaa niillä saundeilla joilla meinaat soitella. Ilmavoimien ihmiset sanoo, että you fight like train. Näinhän se homma etenee. Jos meinaat soittaa paskoilla saundeilla, niin treenaa sellaisilla. Ei mitn järkeä.
 
Tossa tulee vastaan toki se, että monet meistä eivät voi asua treenikämpällä, jossa ne oikeat keikkasoundit on mahdollista saada käyttöön. Joskus (ja aika isonkin osan ajasta) on tehtävä soundillisia kompromisseja kun kotona kerrostalossa soittelee.
 
Toisaalta... jos esimerkiksi vain pitää opetella uusia biisejä ohjelmistoon, ei mulle ainakaan suunnatonta väliä ole sillä, millaiset soundit tässä tilanteessa on käytettävissä: monesti tulee soiteltua sähkökitaraa ihan sellaisenaan ilman vahvistinta muutenkin. Etenkin noissa puoliakustisissa on aika kiva soundi ihan akustisestikin.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jucciz
30.11.2010 12:42:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Taistelet kuten juna?
 
Tota määkin jäin kattomaan, mut pitäshän sen silloin olla "a train"... tuollaisenaan lauseessa ei taida paljon järkeä olla. ;)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jucciz
30.11.2010 12:50:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse aiheeseen: kyllähän eri soundit ohjaavat soittamaan ihan eri tavalla. Erityisesti tämä korostuu mielestäni särösoundeissa, koska siinä, missä vaikkapa puhtaan soundin sustain voi olla suht lyhyt, särösoundilla kitara soi yleensä selvästi pidempään: tämä vaikuttaa jo automaattisesti siihen, millaisia asioita tulee soitettua, miten fraseerataan yms.
 
Lisäksi (etenkin iso) särösoundi on huomattavasti kompressoituneempi, mistä seuraa se, että soittotatsissa tapahtuvat pienet erot tasoittuvat ulostulevassa äänessä: karrikoidusti voitaisiin sanoa, että soititpa hiljaa tai kovaa, vahvistimesta ääni tulee ulos yhtä kovaa. Tokihan tämä puolestaan vaikuttaa siihen, miten ja millaisia juttuja tulee soitettua.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Johann Onn
30.11.2010 15:26:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: eri soundit ohjaavat soittamaan ihan eri tavalla / Tämä puolestaan vaikuttaa siihen, miten ja millaisia juttuja tulee soitettua. Säveltämisestä puhumattakaan.
 
Tämän takia henk.koht. soitan mielummin ilman mitään vahvaria tai mallinnusta, ne kun vie yleensä, liikaakin mukanaan. Tietysti, jos vahvari on sitä "tasoa", kun aikoinaan oma trankkumarsu oli, se ohjaa lähinnä laittamaan vahvarin pois päältä.
 
kimurantti1
30.11.2010 15:55:12 (muokattu 30.11.2010 15:56:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Lisäksi (etenkin iso) särösoundi on huomattavasti kompressoituneempi, mistä seuraa se, että soittotatsissa tapahtuvat pienet erot tasoittuvat ulostulevassa äänessä: karrikoidusti voitaisiin sanoa, että soititpa hiljaa tai kovaa, vahvistimesta ääni tulee ulos yhtä kovaa. Tokihan tämä puolestaan vaikuttaa siihen, miten ja millaisia juttuja tulee soitettua.
 
Jottei asia jäisi näin yksinkertaiseksi, niin kantsii myös huomata, että puhtaalla soundilla soittaessa tarvitsee vain soittaa ne äänet joita meinaa soittaa, näin kärjistäen. Vähänkään ronskimmalla särösoundilla tarvitsee koko ajan myös dempata kaikki ne kielet joita ei soita. Siispä isommalla säröllä puhtaasti soittaminen vaatii tietyllä tavalla tarkempaa soittotekniikkaa. Toisekseen, vaikka särösoundilla dynamiikka tasoittuu, niin pikkausvoimakkuus vaikuttaa soundiin edelleen aivan yhtä paljon kuiten puhtaallakin soittaessa.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Piirakka
30.11.2010 17:23:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tota määkin jäin kattomaan, mut pitäshän sen silloin olla "a train"... tuollaisenaan lauseessa ei taida paljon järkeä olla. ;)
 
Kyllä kun miettii noita Yhdysvaltain sotavoimia niin ilmavoimien slogan ja koulutuksen kulmakivi voisi hyvinkin olla noin :D
 
Vastaus aiheeseen: soundi vaikuttaa soittoon ja paljonkin. Kovilla volumeilla soittaessa on mahdotonta tavoittaa samaa tatsia kuin makuuhuoneen hiplauksella. Samoin jos on tottunut vaikka Twin:in päätesärön avokätiseen sponsorointiin, voi olla hätää kärsimässä jos keikkapaikan backline tarjoaa Valvestatea tai miksaaja haluaa miksata vieressä soittavat jouset samaan monitoriin ;)
 
Itse ratkaisin tekniikkariippuvuudesta koituneet hifistelyongelmat pistämällä keikkastratoon flatwoundit punotulla g-llä ja lähtemällä pelkän piuhan kanssa liikenteeseen. Pedaalit ja styrkkarit himaan ja talon mikälie-vahvistin alle. Pääsi letkeästi rutiineista ja sai keskittyä enempi siihen itseensä. Joka Itelle on tuo musikiin luonti ja ilmoille tuonti :)
 
"En osallistu musiikki nimiseen urheilulajiin.."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «