Aihe: Rumpujen äänittäminen? filosofiaa ja tekniikkaa.
1 2 3 4 515 16 17 18 1940 41 42 43 44
Mikael
15.11.2010 11:16:10 (muokattu 15.11.2010 13:42:31)

luolamies5: Mikä olisi hyvä mikki ainoaksi mikiksi rumpusetin äänittämiseen? En hae mitään hifilaatua, vaan lähinnä treeniäänityksiin sopivaa. Hinta alle 150e.

Melkein mikä vaan iso- tai pienikalvoinen konkkamikki käy tohon hommaan. Rumpuäänityksissä tosin kätevää on monesti jos mikistä löytyy vaimennuskytkin varsinkin jos siinä mikserissä ei sellaista ole.

Hyviä vaihtikisia vois olla vaikka Studio Projects B1, AKG Perception 120 tai 220, SE Electronics X1. Näähän on jo tosin aika hifiä jos vertaa tollaseen perus 57/58-osastoon mut toisaalta hintaa ei oo juurikaan sen enempää ja soundikin on sit jo ihan muuta - ei niin etteikö 57:kin olis jossain tilanteessa ihan käyttistä...
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Pasi B Pace
24.11.2010 19:45:21 (muokattu 24.11.2010 21:28:28)
Aihetta hiukan sivuten, kun aika monia kiinnostaa halpismikitys niin tässä olisi 'biisi' mikä on äänitetty mielenkiintoisella tavalla:

Basarissa T.bone BD300, lyöntikalvon puolella.
Virveli: T.bone DC65
Overhead: T.bone DC65, aseteltuna niin, että 1,5m korkeudella osoittamassa maata kohti, patjan ja seinän välissä 'puristuksissa'.

http://www.mikseri.net/artists/teradeth/time-to-face-the-odds/447561/
Kailis
25.11.2010 01:55:16

_PaZi_: Aihetta hiukan sivuten, kun aika monia kiinnostaa halpismikitys niin tässä olisi 'biisi' mikä on äänitetty mielenkiintoisella tavalla:

Overhead: T.bone DC65, aseteltuna niin, että 1,5m korkeudella osoittamassa maata kohti, patjan ja seinän välissä 'puristuksissa'.

Mielenkiintoiseen (?) biisiin (?) mielenkiintoinen (?) mikitys (?).
Niq
25.11.2010 12:28:25

Kailis: Mielenkiintoiseen (?) biisiin (?) mielenkiintoinen (?) mikitys (?).

Polyrytmiikka viety ihan viidenteen potenssiin. ;)
Ruutikallo
25.11.2010 16:23:50
Kailis: Mielenkiintoiseen (?) biisiin (?) mielenkiintoinen (?) mikitys (?).

Se alkaa, lopuu, alkaa, loppuu ja alkaa taas. Wau.
[kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46 www.tukalaband.com
rintapek
26.11.2010 00:02:30

_PaZi_: Aihetta hiukan sivuten, kun aika monia kiinnostaa halpismikitys ...

Pahalla en sano, se minusta pois, mut lopputuloksen laatu ei ole kiinni mikitystekniikasta tai mikkien hinnasta. Teknisesti äänenlaadussa ei o mitn moittimista näin läppäkajareista kuunneltuna. Jos mulla toi puoli olis tippaakaan hanskassa, ni sit panostaisin soittamiseen ja biisientekoon.
One kind of music only - the good kind
Kailis
26.11.2010 05:25:15 (muokattu 26.11.2010 05:27:14)

rintapek: ...

Pahalla en sano, se minusta pois, mut lopputuloksen laatu ei ole kiinni mikitystekniikasta tai mikkien hinnasta. Teknisesti äänenlaadussa ei o mitn moittimista näin läppäkajareista kuunneltuna. Jos mulla toi puoli olis tippaakaan hanskassa, ni sit panostaisin soittamiseen ja biisientekoon.

Paskemmatkin mikit -> kaikki mikä liittyy siihen että on tahattomasti paskoja mikkejä -> hyvä biisi. Outs.
Ei saatana. Katsoo itseään niin on ylimielinen ja olevinaan. Mahtavaa =D
Point
26.11.2010 14:33:40
_PaZi_: Aihetta hiukan sivuten, kun aika monia kiinnostaa halpismikitys niin tässä olisi 'biisi' mikä on äänitetty mielenkiintoisella tavalla:

Hieno biisi. Kitaristin on ihan tosissaan oltava taitava, nimittäin tuollainen rytmiikka ei ole kovin helppo toteuttaa. Rumpusoundit toimii tässä biisissä kyllä loistavasti.
Nolte
29.11.2010 16:11:14 (muokattu 29.11.2010 16:15:39)
Onko tämä ihan kelvoton mikki? Ääninäyte on tosi kolkko verrattuna melkein kaikkiin muihin, halvempiinkin.
http://www.thomann.de/fi/beyerdynamic_opus_67.htm

Vai liekö näyte vain surkea, tai että niiden perusteella on vaikea arvioida yhtään mitään... Tomeihin tuollaisia harkitsen, virveliin sitten ehkä joku vähän parempi.

EDIT: Livekäyttöön siis tulevat, jos tulevat.
Tätä en allekirjoita!
Krisse82
29.11.2010 20:18:00
Nolte: Onko tämä ihan kelvoton mikki? Ääninäyte on tosi kolkko verrattuna melkein kaikkiin muihin, halvempiinkin.
http://www.thomann.de/fi/beyerdynamic_opus_67.htm

Vai liekö näyte vain surkea, tai että niiden perusteella on vaikea arvioida yhtään mitään... Tomeihin tuollaisia harkitsen, virveliin sitten ehkä joku vähän parempi.

EDIT: Livekäyttöön siis tulevat, jos tulevat.

Mulla on tomeissa Opus 67 ja virvelissä 66. Kiinnitysmekanismin takia noihin päädyin ja ihan OK ovat palvelleet. Ei oo kukaan valittanut tomisoundia:D
Ja seuraavaksi Karvialaista rokkia: Jätkänhumppa...
Nolte
29.11.2010 21:14:31 (muokattu 29.11.2010 21:57:15)
Krisse82: Mulla on tomeissa Opus 67 ja virvelissä 66. Kiinnitysmekanismin takia noihin päädyin ja ihan OK ovat palvelleet. Ei oo kukaan valittanut tomisoundia:D

Hyvä mielipide, jotain tuollaista toivoinkin. :) Pistän tilaten...

Menisi varmaan virvelissäkin tuo Opus 67? Tai joku tämmöinen: http://www.thomann.de/fi/beyerdynamic_tg_x_47.htm

EDIT: Tai ehkä sitten se SM57 samantien.
Tätä en allekirjoita!
OPJ1974
29.11.2010 22:39:05

Nolte: Hyvä mielipide, jotain tuollaista toivoinkin. :) Pistän tilaten...

Menisi varmaan virvelissäkin tuo Opus 67? Tai joku tämmöinen: http://www.thomann.de/fi/beyerdynamic_tg_x_47.htm

EDIT: Tai ehkä sitten se SM57 samantien.

Mä ostin alkuun Opus 67:n virveliin ja tomeihin Opus 87:t. Aika äkkiä kyllä vaihdoin myös virppaan 87:n.

Opus 67 on siis dynaaminen ja 87 kondensaattorimikki. Eroa soundissa kuin yöllä ja päivällä, jäkimmäisen eduksi, munsta. 87 on herkempi ja ottaa paremmin äänen talteen. Tosin onhan herkkyydessä sitten se toinen puoli, kun noukkii muutakin ympäriltä mukaan.

Itse ajattelin hankkia vielä toisen 67:n, tomeissa toimii kuitenkin hyvin.
"Semmosta huutomerkkiaksentointia alusta loppuun ja burlaburla-perunoita kellariin."
Nolte
30.11.2010 10:04:33
OPJ1974: Mä ostin alkuun Opus 67:n virveliin ja tomeihin Opus 87:t. Aika äkkiä kyllä vaihdoin myös virppaan 87:n.

Opus 67 on siis dynaaminen ja 87 kondensaattorimikki. Eroa soundissa kuin yöllä ja päivällä, jäkimmäisen eduksi, munsta. 87 on herkempi ja ottaa paremmin äänen talteen. Tosin onhan herkkyydessä sitten se toinen puoli, kun noukkii muutakin ympäriltä mukaan.

Itse ajattelin hankkia vielä toisen 67:n, tomeissa toimii kuitenkin hyvin.

Ok, tänks. Pitää nyt pähkäillä, ehkä päädyn tomeissa Opus 67:aan, virvelissä Opus 87:aan tai sitten Shuren SM57:aan. Puhutaanko miten isoista vuoto-ongelmista tuollaisen Opus 87:n tms. konkkamikin kohalla verrattuna saman tasoiseen dynaamiseen?
Tätä en allekirjoita!
hollmi-5
30.11.2010 10:34:09
Nolte: Ok, tänks. Pitää nyt pähkäillä, ehkä päädyn tomeissa Opus 67:aan, virvelissä Opus 87:aan tai sitten Shuren SM57:aan. Puhutaanko miten isoista vuoto-ongelmista tuollaisen Opus 87:n tms. konkkamikin kohalla verrattuna saman tasoiseen dynaamiseen?

Minulla on Opuksen konkat kaikissa tomeissa. Shure Beta 56 virvelissä. Virveliin on Shuren SM57 pommin varma valinta. Opukset ovat hyvät ja paremmaksi ne tekee vielä se, ettei tarvise mikrofonille telinettä. Äänimies ei ole valitellut vuotoja. Mikit saa niin lähelle äänilähdettä, ettei vuoto-ongelmaa ole.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Nolte
30.11.2010 10:38:53
hollmi-5: Opukset ovat hyvät ja paremmaksi ne tekee vielä se, ettei tarvise mikrofonille telinettä.

Juuri tuo telineettömyys houkuttaa minuakin kovasti. Tämä selevä, Opus 87 tulee virveliin sitten...
Tätä en allekirjoita!
Niq
30.11.2010 12:27:30 (muokattu 30.11.2010 12:28:26)

Krisse82: Kuulin juuri viime viikolla juttua, että toi rumpukiinnike on ainakin suomeen tulevissa mikeissä vaihtunut. Toimii paremmin DW:n rummuissa. Uutta mallia en ole nähnyt eikä myyjäkään osannut erosta muuta kertoa.

Virveliin laittaisin mieluummin Opus 88 jossa joutsenkaula lähtee jo valmiiksi 90 asteen kulmassa. Jos siis konkkamikin tahtoo. Itse päädyin 66:seen kun kädessä mikkejä vertailin ja mietin kumpaan tahdon osua kapulalla:D

Muistelisin Opus87:n ongelmaksi/heikkoudeksi sen mekaanisen herkkyyden; konkkamikin kalvo on huomattavasti ohuempaa tavaraa ja sitä kautta mikki rikkoutuu helpommin iskusta. Tää ei perustu muuhun kuin kuultuihin juttuihin ja tietty siihen tietoon että konkkamikit on ylipäätään dynaamisia herkempiä särkymään iskusta. Sopii kyllä osaavalle soittajalle mutten hiilikuituteräsrautatangoilla soittavalle hevimies92:lle antais ihan heti lainaks. :)
OPJ1974
30.11.2010 14:49:11

Niq: Muistelisin Opus87:n ongelmaksi/heikkoudeksi sen mekaanisen herkkyyden; konkkamikin kalvo on huomattavasti ohuempaa tavaraa ja sitä kautta mikki rikkoutuu helpommin iskusta. Tää ei perustu muuhun kuin kuultuihin juttuihin ja tietty siihen tietoon että konkkamikit on ylipäätään dynaamisia herkempiä särkymään iskusta. Sopii kyllä osaavalle soittajalle mutten hiilikuituteräsrautatangoilla soittavalle hevimies92:lle antais ihan heti lainaks. :)

Itse olen kopauttanut kapulalla soiton lomalla muutamaan kertaan tuohon mikkiin. Toistaiseksi ei ole mitään ko. mikissä särkynyt. Pyrin toki lyömään keskelle, totta kai ja koko ajan.

Nyt S-hoopin kanssa (joka on profiililtaan erilainen kuin prässivanne) mikki nojaa enemmän valmiiksi rummun keskustan suuntaan kuin perinteisellä prässikalvolla. Se tietysti tuo itse mikkiosaakin lähemmäksi rummun keskustaa. Hyvässä ja pahassa.

Siksi toisessa ketjussa kyselinkin, onko kukaan kehittänyt vielä S-hoopiin jotain ratkaisua, jolla ko. mikin saisi takas normiasentoon. Jotain rims-kellutussysteemin tapaista telinettä... anyone? Hollmi voisi prototyypin väsätä pikaiseen näppäräsormisena :)
"Semmosta huutomerkkiaksentointia alusta loppuun ja burlaburla-perunoita kellariin."
Krisse82
30.11.2010 15:01:42
OPJ1974: Itse olen kopauttanut kapulalla soiton lomalla muutamaan kertaan tuohon mikkiin. Toistaiseksi ei ole mitään ko. mikissä särkynyt. Pyrin toki lyömään keskelle, totta kai ja koko ajan.

Nyt S-hoopin kanssa (joka on profiililtaan erilainen kuin prässivanne) mikki nojaa enemmän valmiiksi rummun keskustan suuntaan kuin perinteisellä prässikalvolla. Se tietysti tuo itse mikkiosaakin lähemmäksi rummun keskustaa. Hyvässä ja pahassa.

Siksi toisessa ketjussa kyselinkin, onko kukaan kehittänyt vielä S-hoopiin jotain ratkaisua, jolla ko. mikin saisi takas normiasentoon. Jotain rims-kellutussysteemin tapaista telinettä... anyone? Hollmi voisi prototyypin väsätä pikaiseen näppäräsormisena :)

Voihan sitä joutsenkaulaa kääntää myös sivu suunnassa. Mikki pysyy kyllä rummussa kiinni vaikka ei olisikaan minkään pykälän takana. Jouset puristavat aika hyvin. Virvelin puuvanteissa varsin erinomainen ratkaisu.
Ja seuraavaksi Karvialaista rokkia: Jätkänhumppa...
Nolte
30.11.2010 17:16:27
Krisse82: Kuulin juuri viime viikolla juttua, että toi rumpukiinnike on ainakin suomeen tulevissa mikeissä vaihtunut. Toimii paremmin DW:n rummuissa. Uutta mallia en ole nähnyt eikä myyjäkään osannut erosta muuta kertoa.

Virveliin laittaisin mieluummin Opus 88 jossa joutsenkaula lähtee jo valmiiksi 90 asteen kulmassa. Jos siis konkkamikin tahtoo. Itse päädyin 66:seen kun kädessä mikkejä vertailin ja mietin kumpaan tahdon osua kapulalla:D

No hyvä on, otetaan nyt tämäkin vielä huomioon. :)
Tätä en allekirjoita!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)