Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huilun aloittaminen mielessä
1 2 3
ekikoo
04.05.2010 09:54:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
Tässä on pian kuusi vuotta soittoharrastusta takana kitaran, basson ja pianon kanssa. Progepumput kuten Camel, Jethrot yms jaksaa ällistyttää komealla huilunsoitolla, joten ajattelin notta olisiko tuossa(kin) soitin minulle.
 
Edellämainittuihin soittimiin ja niiden vahvistimiin on tullut törsättyä rahaa lähiaikoina ihan hyvin, mutta kokoajan pitää jotain hankkia :--). Valuuttaa ei kuitenkaan ihan järjettömästi ole laittaa palamaan, joten tietävät voisivat ehkä tähän ketjuun antaa tuomiot noista halvimmista huiluista mitä vaikka Thomannilta löytyy.
 
Jostain olen lukenut, että about 500e korvilla saa ok kamppeen, mutta mitenkäs sitten nämä kolme ensimmäistä tässä listassa, saako niistä ääntä ulos?
http://www.thomann.de/fi/cat.html?g … kihuilut_suljetuilla_lapilla&oa=pra
 
Kiitti!
 
Laitetaan tänne vielä kevennykseksi näytettä siitä mikä kiinnostaa:
http://www.youtube.com/watch?v=EJV_8l3XdJQ
 
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
ope16
05.05.2010 02:32:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitat kitaraa sen verran hyvin, että tuskin tulet olemaan tyytyväinen peltisen huilun soundiin. Luota Yamahaan.
 
ekikoo
06.05.2010 14:22:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soundi on itseasiassa mulle tässä tapauksessa toissijainen, tarkoitus olisi saada selville että onko huilun soittaminen hauskaa ja kiinnostaako käyttää siihen aikaa :--P
 
Jos tuhlaisin pienen nipun rahaa esitettyihin tuotteisiin, poikkeaako niiden soittaminen sitten paljonkin 'oikeasta' huilusta, vai onko tuo vain kallis lavuaarinputki?
Tänks!
 
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
Vildascq
11.05.2010 23:37:13 (muokattu 12.05.2010 20:47:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huilun soittaminen on ehdottomasti hauskaa. Sopivasti annosteltuna huilu tuo bändisoittoon tyyliä, raikkautta ja lämpöä. Huilun alkeet on myös kohtalaisen helppo oppia.
 
T-kaupan huiluista minulla ei ole kokemusta, mutta tuo halvin ainakin vähän epäilyttää. Kaksi seuraavaa ovat sama, kalliimmassa on vain lisänä käyrä suukappale (jota ei tarvitse, jos on yli 10-vuotias). Eli FL-200 saattaisi jo olla soitettava peli, jos vain sattuu hyvä yksilö...
 
Kovin halvalla tehdyssä huilussa tuppaa olemaan kolkko soundi ja helposti särkyvä mekaniikka. Jos innostuu soittamisesta, on pian edessä paremman hankinta.
 
Käytetty hyväkuntoinen laatumerkki tuntuisi paremmalta valinnalta, esim. tuossa: www.soitinlaine.fi/sumuCMS/sivu/tuo … edot/tuote_id/10563&kategoria_id=69
 
Klezberg
13.05.2010 11:05:24 (muokattu 13.05.2010 12:00:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vildascq:
T-kaupan huiluista minulla ei ole kokemusta, mutta tuo halvin ainakin vähän epäilyttää. Kaksi seuraavaa ovat sama, kalliimmassa on vain lisänä käyrä suukappale (jota ei tarvitse, jos on yli 10-vuotias). Eli FL-200 saattaisi jo olla soitettava peli, jos vain sattuu hyvä yksilö...

 
Minulla on tuommoinen FL200R, avoläppäinen malli. Tulin kerran tilanneeksi sen muun tavaran mukana kun kiinnosti kokeilla huiluakin. Kun en ole parempaa kokeillut, enkä yhtään tuntiakaan huilussa ottanut, niin en oikein pysty sitä arvioimaan. Saan alimman oktaavin siitä soimaan ja välillä ihan hyvinkin. Siitä ylöspäin puuttuu jo tekniikkakin. Ainoa selvästi negatiivinen huomio on, että se metallipinta on mennyt laikukkaaksi, en tiedä sitten olisiko huonon hoidon syytä?
 
Avoläppäisen otin, kun olen muissakin peleissä tottunut avoimiin reikiin, varsinkin klarinetissa. Mutta muiden aloittelijoiden ei kannattane ottaa minusta mallia.
 
Lisäys: kävin tekemässä ääninäytteenkin http://htoyryla.dyndns.org/music/fl200r.mp3 . Äänitykseen on lisätty aavistuksen verran kompressiota ja kaikua. Soittokokemus huilusta on satunnaisia varttitunnin kokeiluja parin kuukauden välein parin vuoden ajan. Mutta kyllä tuo minulle on antanut tuntumaa siihen mitä huilunsoitto olisi. Mutta jos haluaisin tuota enemmän soittaa, pitäisi kyllä vähän ottaa tunteja. Jos se miten huilu pidetään paikallaan kun mennään rekisteristä toiseen tuntuu hankalalta. Ja miten ylemmät rekisterit saadaan soimaan helposti. Ja miten äänen saa puhtaammaksi, nyt tuossa on aika paljon suhinaa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
ekikoo
16.05.2010 11:22:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytetty huilu voisi siis olla ok?
 
http://tinyurl.com/2wt788z
 
Tuossa torin tarjonta. Samaa Yamahaa näyttäisi olevan kovasti liikkeellä. Olettaen että kamppeitten päältä ei ole ajettu autolla, 250e olisi edullinen hinta käytetystä? Saisinkohan mahdollisesti myytyä about samaan hintaan pois jos käy niin ettei touhu ota tuulta alleen...
 
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
Klezberg
29.05.2010 12:47:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jännästi tästä heräsi minullakin kiinnostus huiluun, minullahan on tuo thomannin huilu, johon olen ihan mielenkiinnosta ajoittain puhallellut, ja josta laitoin ääninäytettäkin. Nyt olen aktiivisemmin testaillut sen kanssa, se soi ajoittain paremmin ja toinen rekisterikin alkaa löytyä. Pitäisi ehkä käydä kaupassa kokeilemassa noita suositellumpia malleja, huomaisiko siinä näin hetimiten jotain eroa.
 
Malleja tuntuu olevan nuo Jammut, Jupiterit ja sitten Pearl. Yamaha ja Jupiter ovat entuudestaan tuttuja merkkejä fonin ja klaran puolelta.
 
Pearlin nimeen oli jotenkin tarttunut negatiivinen leima, mutta onkos se niin? Pearl River tuntuu olevan puhaltimissa halpismerkki, mutta nuo Pearl -merkkiset huilut näyttäisivät olevan vähän eri juttu? Kun lukee näitä keskusteluja, niin ainakin yhdellä opella on ollut selvä antipatia Pearlejä kohtaan. Kiinnostaisi tietää, onko kyse noista Pearl -huiluista vai noista Pearl Rivereistä. Sitten Soitin-Laineella näyttää olevan vielä Lyric -merkkisiä huiluja tarjouksessakin.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Klezberg
24.11.2010 15:14:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg:
Lisäys: kävin tekemässä ääninäytteenkin http://htoyryla.dyndns.org/music/fl200r.mp3

 
Tuota näytettä tuntuu joku toisinaan edelleen kuuntelevan. Huilua kuulee nyt myös kontekstissa tämän piisin alussa http://maihinnousu.net/s/9776 . Kun rupesin tuota äänittämään, alimman oktaavin alaosa ei tahtonut soida. Huomasin että yksi tyyny oli putoamassa. Työnsin sen paikalleen ja soitin tuon.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
ope16
30.11.2010 02:01:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Tämä antipatia ilmottautuu taas! Käytin juuri pari viikkoa sitten sekä Pearl että Pearl River huilut erään torvisoittokunnan puolesta huollossa ja Jarmo pyöritteli päätään, mutta suostui sanomaan, että se pelkkä Pearl on jokseenkin soitin.
 
Klezberg
30.11.2010 10:13:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ope16:
Jarmo pyöritteli päätään, mutta suostui sanomaan, että se pelkkä Pearl on jokseenkin soitin.

 
Kiitos, huilun hankinta on edelleen mielessä mutta toteuttamatta. Alkaa tuo Thomannin halpishuilu olla tehtävänsä tehnyt. Ehkä valitsen soittimen enkä jokseenkin soitinta.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Aki205dg
30.11.2010 13:02:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Ehkä valitsen soittimen enkä jokseenkin soitinta.
 
vaikka huilu onkin mulle "vain" sivusoitin, on pillin merkki nykyään Muramatsu ja voin sanoa, että kyllä se vaan on parempi soittaa (ja lähtökohtaisestikin paremman kuuloista) ihan oikean soittimen kanssa!
 
"Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?" -Frank Zappa
Klezberg
30.11.2010 13:28:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki205dg: vaikka huilu onkin mulle "vain" sivusoitin, on pillin merkki nykyään Muramatsu ja voin sanoa, että kyllä se vaan on parempi soittaa (ja lähtökohtaisestikin paremman kuuloista) ihan oikean soittimen kanssa!
 
No, mistäs se aina on selvää mikä on oikea soitin, esim. kun tämmöistä katselin http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … edot/tuote_id/5328&kategoria_id=489 . Mutta kyllähän vastaavan Yamahan saa laittamalla vähän lisää. Sitten näyttää olevan Jupiter di Medicejä ja Azumeja. Ja yksi pohde on kannattaako kokohopeiseen suukappaleeseen sijoittaa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Aki205dg
30.11.2010 14:08:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: No, mistäs se aina on selvää mikä on oikea soitin, esim. kun tämmöistä katselin http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … edot/tuote_id/5328&kategoria_id=489 . Mutta kyllähän vastaavan Yamahan saa laittamalla vähän lisää. Sitten näyttää olevan Jupiter di Medicejä ja Azumeja. Ja yksi pohde on kannattaako kokohopeiseen suukappaleeseen sijoittaa.
 
ihan hyvältä vaikuttaa! avoläpät parantavat sointia ja kontrollia huomattavasti, mikäli niiden käyttöön vaivautuu totuttautumaan, missä sulla klarinetistina tuskin on ongelmia. kokeilemassa kannattaa kuitenkin käydä, sillä vaikka ei tekniikka olisikaan hallussa täysin, saa soundin kuitenkin esiin ja sitä kautta jonkinnäköista arviota aiheesta...
 
"Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?" -Frank Zappa
Klezberg
30.11.2010 14:24:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki205dg: ihan hyvältä vaikuttaa! avoläpät parantavat sointia ja kontrollia huomattavasti, mikäli niiden käyttöön vaivautuu totuttautumaan, missä sulla klarinetistina tuskin on ongelmia. kokeilemassa kannattaa kuitenkin käydä, sillä vaikka ei tekniikka olisikaan hallussa täysin, saa soundin kuitenkin esiin ja sitä kautta jonkinnäköista arviota aiheesta...
 
No, heitin tuon kun tuo oli niitä Pearleja :-)
 
Avoläpät mulla on tuossa Thomannin halpishuilussa, ei niiden kanssa ole ollut mitään ongelmaa joten tuntuisi luontevalta pysytellä niissä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
ope16
02.12.2010 01:13:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, tänään vei klaran uudistettavaksi ja nyt korjaaja totesi että voi p... Siis, päädyimme siihen, että Pearl on melkein soitin ja Pearl River on p...
 
cokekola
04.12.2010 19:22:51 (muokattu 04.12.2010 19:24:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki205dg: ihan hyvältä vaikuttaa! avoläpät parantavat sointia ja kontrollia huomattavasti, mikäli niiden käyttöön vaivautuu totuttautumaan, missä sulla klarinetistina tuskin on ongelmia. kokeilemassa kannattaa kuitenkin käydä, sillä vaikka ei tekniikka olisikaan hallussa täysin, saa soundin kuitenkin esiin ja sitä kautta jonkinnäköista arviota aiheesta...
 
Ihan mielenkiintoinen näkökulma. Tuli kerran Woodwindsissä juttua avoläpistä, ja paljastui, että esimerkiksi Matti Helin on suurimman osan karriääristään soittanut ilman avoläppiä. Kukaan ei varmaan huomannut kertoa hänelle, että olisi saanut paremman soinnin ja kontrollin avoläpillä. Pannaan vielä pari :-) :-), ettei tulkita väärin.
 
Huilunsoiton opiskelua ja muuta musiikkiakin sivuavaa: http://www.flautissimo.org
Klezberg
04.12.2010 20:26:36 (muokattu 04.12.2010 22:40:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin sitten tänään valitsemassa huilun, vaihtoehtoina loppupelissä Yamaha ja Azumi. Hämmentävästi ensiksi yrittämäni Azumi ei oikein halunnut soida. Ihmettelin hetken että näinkös päin siinä käy jos siirtyy parempaan huiluun. No, jotenkin kuitenkin tähänastisen puupuhallinkokemuksen perusteella epäilin muuta syytä. Sattuikin olemaan se päivä kuukaudesta kun korjaaja oli paikan päällä, puhutaan ilmeisesti samasta miehestä kuin open pariin kertaan mainitsema. Hän katsoi ja sanoi ettei tämä voikaan soida. No, kohta sekin soi, mutta minulla oli jo kokeilun alla toinen kappale.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Klezberg
04.12.2010 20:30:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cokekola: Ihan mielenkiintoinen näkökulma. Tuli kerran Woodwindsissä juttua avoläpistä, ja paljastui, että esimerkiksi Matti Helin on suurimman osan karriääristään soittanut ilman avoläppiä. Kukaan ei varmaan huomannut kertoa hänelle, että olisi saanut paremman soinnin ja kontrollin avoläpillä. Pannaan vielä pari :-) :-), ettei tulkita väärin.
 
Joo, en minä noista tiedä. Itselleni vain on koko ajan ollut selvää että avoläpät. Nyt jo tuntuu oudolta sormissa jos ei ole. Sen ymmärrän että lapsille tai muille pienikätisille tarvitaan umpiläppiä. Ei mulla tuohon sen kummempaa syytä ole, kuin että jos nokkahuilu, tinapilli ja klarinetti soi, niin miksei tässä sitten sormet peittäisi niitä reikiä. Sitten toisaalta saksofonissa on ...tavallaan... umpiläpät, jo siksi kun ne reiät on niin mahdottoman isot.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
ekikoo
05.12.2010 02:36:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oo saanu aikaiseksi hankkia tätäkään. Jos yks soitinliike olisi kesällä vastannut yhteen kyselysähköpostiini, olisin tällä hetkellä tod näk harrastanut huilua jo puoli vuotta. Torin tilanne aika kökkö nyt kyllä. Mistä hyvä käytetty?
Ja mitä tää vääntö on umpi- ja avoläppäisen välillä...
 
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
Klezberg
05.12.2010 10:22:26 (muokattu 06.12.2010 10:45:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ekikoo: En oo saanu aikaiseksi hankkia tätäkään. Jos yks soitinliike olisi kesällä vastannut yhteen kyselysähköpostiini, olisin tällä hetkellä tod näk harrastanut huilua jo puoli vuotta. Torin tilanne aika kökkö nyt kyllä. Mistä hyvä käytetty?
Ja mitä tää vääntö on umpi- ja avoläppäisen välillä...

 
Sorry, taisin kaapata tämän ketjun, kun ensin tulin kertomaan omasta Thomannin huilustani mutta sitten intouduin miettimään paremman hankintaa. Puoli vuotta siihenkin meni. Nyt kun on kaksi, niin täytyy sanoa että ei tuo Thomann ensimmäiseksi huiluksi ollut kelvoton. Kyllä sillä pääsi huilunsoitossa alkuun ja edelleenkin se soi.
 
Mutta kaupan hyllyltä otettu soitin voi aina olla jotenkin pielessä, tilasi sen postitse tai haki kaupasta.
 
Avoläppäkeskustelusta ei tarvitse välittää. Jos olet ostamassa ensimmäistä huilua, osta umpiläpät, ilman muuta. Minä vain olen muista puhaltimista jo tottunut että ilma värisee sormien alla.
 
Monet kaupat ovat huonoja vastaamaan sähköposteihin. Ei se kaupan vika ole että sulla ei ole huilua. EDIT: Mutta se on kaupan vika etteivät saaneet sinusta asiakasta.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «