Aihe: Otelaudan liimaus
1 2
Basismi
22.03.2004 22:30:56
Milläköhän liimalla tuo otelauta ja kaula liimataan yhteen?
Selvää on, että liiman täytyy olla vedenkestävä. Mitenköhän tuo 2-komponenttiliima?

Jotain puuliimaa, itse laitoin Kiillon tuotetta. Poppis tulee varmaan kohta suosittelemaan luuliimaa. En tiedä onko vedenkestävyydellä tässä käytännön merkitystä.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
kulmahiomakone
22.03.2004 23:34:52 (muokattu 22.03.2004 23:35:22)
En tiedä onko vedenkestävyydellä tässä käytännön merkitystä.

Paitsi jos tekee paljon musiikkivideoita, joissa ollaan joko sateessa tai veden alla. Olisi kiusallista jos otelauta irtoaisi kesken kuvausten. Pitäisi ehkä vaihtaa kitaraa, ja sitten video näyttäisi hölmöltä kun on alkuun ollut eri kitara kuin lopussa. Nih.

ed. Kirjoittaa en osaa.
Catana sum et nihil humanum a me alienum puto.
vrajala
22.03.2004 23:56:05 (muokattu 23.03.2004 00:01:17)
Milläköhän liimalla tuo otelauta ja kaula liimataan yhteen?
Selvää on, että liiman täytyy olla vedenkestävä. Mitenköhän tuo 2-komponenttiliima?

Nuo tavalliset PVA-liimat (=normaalit puuliimat) ovat ihan käypiä tuohon, niistä soitinrakentajien suosima Titebond ja Bostikin vedenkestävä taitavat olla nopeimpia kuivumaan. Itse en suosittelisi välttämättä Kiillon liimaa, se ei säily kovin kauaa. Siis avatussa purkissa, liimasaumat kestävät kyllä.

PVA- ja luu- tai nahkaliimojen etuna on, että liimasauma saadaan myöhemmin purettua kohtuullisen pienellä vaivalla, jos esim. otelauta halutaan irrottaa/vaihtaa. Nahkaliima ei kuitenkaan taida kovettua yhtä kovaksi kuin luu, joten sen käyttö ei välttämättä ole tässä tapauksessa kannattavaa.

EDIT: Jäi kesken...
Yleisesti ottaen suosittelisin veden (kosteuden) kestäviä liimoja, vaikkei soittimia kovin märissä olosuhteissa käytetäkään. Hintaerot kun eivät suuria ole.

Noiden 2-komponenttisten suhteen en sano mitään varsinaista mielipidettä. Esim. epoksisauman avaaminen tuollaisesta paikasta on todella vaikeaa, ellei mahdotonta. Mutta kuinka monesta soittimesta loppujen lopuksi koskaan irrotetaan otelautaa? Itse en käyttäisi tuohon hommaan, mutta ei se tee siitä huonoa vaihtoehtoa.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Juzzu
23.03.2004 06:17:06
Mä olen antanut itseni ymmärtää, että titebondit tms. ovat jopa lähes "soivia" liimoja, joita voi kyllä ihan surutta käyttää aina kun on tarvis. Sen sijaan 2-komp. epoksiliimathan eivät itse asiasssa, kai muutamaa laatua lukuunottamatta, edes kuivu aivan kivikoviksi jolloin kai värähtelyjensiirronkin kanssa lienee vähän niin ja näin?

Titebondi kuivuu kyllä niin kovaksi, että kannattaa valumat jne. pyyhkiä tuoreena pois - kuivumaan päässeenä tuppaa repimään puun ympäriltään ennen kuin suostuu lähtemään poies.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
poppamies
23.03.2004 08:51:24

Jotain puuliimaa, itse laitoin Kiillon tuotetta. Poppis tulee varmaan kohta suosittelemaan luuliimaa. En tiedä onko vedenkestävyydellä tässä käytännön merkitystä.

En ole puritaani. En ole koskaan käyttänyt luuliimaa. Olen aina käyttänyt tavallisia dispersioliimoja(puuliimoja) esim. Erikeeper, Bostik. Kiilto j.ne.
Toki olen myös käyttänyt Titebondia mitä useimmat proot käyttää.
Epokseja(kakskomponentti liimoja) ei missään tapauksessa pidä käyttää eikä liiman edes tarvitse olla vedenpitävä.Eihän niintä kitaroita pidetä ainakaan pitempiä aikoja veden alla.
Kysyin kerran tuosta liima-asiasta Ala-kuhan Jussilta ja vastaus oli että kaikki hyvät puuliimat soveltuu.
"G-strings are for strippers"
Teijo K.
23.03.2004 09:05:22

Kysyin kerran tuosta liima-asiasta Ala-kuhan Jussilta ja vastaus oli että kaikki hyvät puuliimat soveltuu.

Kiilto vedenkestävä puuliima on mun valinta ollut. Ihan sen takia, että aikanaan ostin halavalla hyväisen varaston tuota.
Att turista är att under tilltagande melankoli resa från plats till plats och inte höra hemma någonstans.

-Torsten Ehrenmark.
Pnctocn
20.08.2006 17:01:37
yli 880 päivää vanhaan...

anteeksi

mutta kiitosta kuitenkin kaikille osallistuneille, itseäni juuri kyseinen asia askarrutti.
Nyt siis (puu)liimakauppaan ja otelautaa paikkaamaan.

haulla on löytynyt useampaan itseä askarrutaneeseen seikkaan vastaus, niin nytkin.

ktos.
"kun on isot pussit, on kiva pussailla"
Goswin
11.10.2007 16:42:20
Kannattaakohan ottaa huomioon myös korjauskelpoisuus? Nahkaliimasauman saa avattua kohtuupienellä työllä. Erikeepperin kanssa voipi sitten tupata enemmänkin hikeä... Et semne lissäys vanahaa juttuu.
Little Savage
11.10.2007 17:22:41
Kannattaakohan ottaa huomioon myös korjauskelpoisuus? Nahkaliimasauman saa avattua kohtuupienellä työllä. Erikeepperin kanssa voipi sitten tupata enemmänkin hikeä... Et semne lissäys vanahaa juttuu.

Erikeeperin otan lähinnä vitsinä. Se ei kuivu järin kovaksi.
Sama kun laitat otelaudan vaikka purukumilla kiinni.
Tie jolla ei ole esteitä ei luultavasti johda mihinkään.
poppamies
11.10.2007 17:39:30

Erikeeperin otan lähinnä vitsinä. Se ei kuivu järin kovaksi.
Sama kun laitat otelaudan vaikka purukumilla kiinni.

Kyselin näitä liimajuttuja aikoinaan Alakuhan Jussilta. Jussivainaa kertoi että kaikki laadukkaat puuliimat soveltuu sähkökitaranrakentamiseen . Myös tuo parjattu Eri Keeper.
G strings are for strippers!
tilujätkä
11.10.2007 17:42:22

Epokseja(kakskomponentti liimoja) ei missään tapauksessa pidä käyttää

Kiinnostaisi tietää että miksi ei? Siksikö että jos kaularautaa vääntää niin se liima lohkeaa?

No, itse olen myöskin aina erikeepperillä tai kiillon jollain perus puuliimalla laittanut ja hyvin on pysynyt. Runkoja olen tosin pari kappaletta pistänyt epoksilla yhteen...
Mike M. Hiirenloukku
11.10.2007 17:44:19
Ja ei minullakaan vielä ole tullut erikeepperin kanssa mitään ongelmia ja 3 otelautaa sillä olen liimannut. Samoin kaikki muutkin saumat johon en uretaaniliimaa ole voinut käyttää. Kyllä Wanha kunnon erikeepperi pitää vaikka miehen katossa jos sen hyvin tekee. Nyttemmin olen liimannut pari otelautaa kiillon jollain (yleis/puu)liimalla - sillä vähän paremmalla.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
Murgo
12.10.2007 07:20:49

Kiinnostaisi tietää että miksi ei? Siksikö että jos kaularautaa vääntää niin se liima lohkeaa?

Ei varmaan lohkea,mutta voi olla otelaudan irrotus aika mahdoton homma jos on epoksilla kiinni. Ei lähtene kuin palasina.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
jarmos
12.10.2007 08:10:46

No, itse olen myöskin aina erikeepperillä tai kiillon jollain perus puuliimalla laittanut ja hyvin on pysynyt. Runkoja olen tosin pari kappaletta pistänyt epoksilla yhteen...

Taidan kyllä olla sitä vanhanajan soitinrakentelija sukupolvea, ettei tulisi mieleenkään käyttää epoksia saati erikeepperiä soitinrakentelussa?

Voishan sen otelaudan kiinnittää samantien vaikka pienillä nauloilla, eiks se nyt oo sit ihan sama millä kunhan pysyy kiinni ;-)
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
MPU
12.10.2007 08:25:08
Sekä epoksi (ainakin kaikki tuubitavarat) että valkoiset puuliimat irtoavat lämmittämällä. Kunnon epokseista en tiedä.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
vrajala
12.10.2007 09:24:44
Sekä epoksi (ainakin kaikki tuubitavarat) että valkoiset puuliimat irtoavat lämmittämällä. Kunnon epokseista en tiedä.
Marko

Nyt on pakko kysyä että oletko purkanut epoksilla liimatun puusauman? En ole ikinä kokeillut enkä ole kuullut kenenkään muunkaan kokeilleen. Lähinnä mietin sitä että pystyykö esim. otelaudan saumaan tuomaan riittävästi lämpöä pilaamatta otelautaa tai kaulaa samalla.

Pitää varmaan kokeilla. Epoksilla liimattuja metallikappaleita on tullut irrotettua kuumailmapuhaltimella ja sähköuunilla.

Niin, ja mun kokemukseni mukaan kaikki valkoiset puuliimat eivät irtoa kunnolla pelkällä lämmöllä vaan vaativat mukaan vettä (tai höyryä). Tosin voi olla että mun lämmitystekniikassani olisi ollut parantamisen varaa.
Häh?
MPU
12.10.2007 10:33:19
Nyt on pakko kysyä että oletko purkanut epoksilla liimatun puusauman? En ole ikinä kokeillut enkä ole kuullut kenenkään muunkaan kokeilleen. Lähinnä mietin sitä että pystyykö esim. otelaudan saumaan tuomaan riittävästi lämpöä pilaamatta otelautaa tai kaulaa samalla.

Pitää varmaan kokeilla. Epoksilla liimattuja metallikappaleita on tullut irrotettua kuumailmapuhaltimella ja sähköuunilla.

Niin, ja mun kokemukseni mukaan kaikki valkoiset puuliimat eivät irtoa kunnolla pelkällä lämmöllä vaan vaativat mukaan vettä (tai höyryä). Tosin voi olla että mun lämmitystekniikassani olisi ollut parantamisen varaa.

Olen purkanut. Otelauta oli liimattu Super epoxilla. Lähti irti yhtä helposti kuin puuliimalla liimattukin, ehkä vielä helpommin. Liima meni ryynimäiseksi eikä tarrannut kiinni uudestaan. Otelauta on edelleen käytössä samassa bassossa kuin alunperinkin.
Toiste en ole käyttänyt epoksia puiden liimaukseen. Ainakin nuo tuubiliimat ovat ihan syvältä muussa kuin upotusten fillauksessa.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
kulmahiomakone
12.10.2007 12:03:00 (muokattu 12.10.2007 12:04:14)
->Casco Strong Epoxy: "lämmönkesto 70 (astetta) C". Jossain epokseissa muistelen tuon lukeman olevan 60 astetta, joten eiköhän tuollaisen epoksisaumankin avaa. Toinen asia sitten on, onko epoksi muuten hyvää liimaa otelaudan liimaukseen.

Itse olen ekan kitaran jälkeen otelaudankin kiinni polyuretaaniliimalla. Yhden kaupan kitaran otelaudan oon irrottanut, takaisin liimannut ja tullut siihen tulokseen, että jos otelauta irroittaa ja takaisinliimata tarvitsee, helpoimmalla pääsee kun höylää vanhan pois ja tekee uuden tilalle. Tosin noissa omatekosissa otelautamerkit ovat hienoimmillaan kuuden millin puuympyröitä, ettei senkään työn menettäminen paljon rasita. Ymmärrän kyllä, jos on väkertänyt työpäivän pari upotusten kanssa, että kiinnostaa se vanha 'lauta saada ehjänä pois...

DIT: forumsofta ei näemmä tunnista astemerkkiä.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
tonicaster
14.10.2007 14:02:06
Laitoin aiheesta aikanaan topicin, kun olin samasta kitarasta irroittanut epoksilla liimatun otelaudan kahdesti... Eli kyllä se onnistuu, sen jälkeen liimasin titebondilla... En sano että vika ois ollu alunperinkään liimassa, vaan liimaajassa...=)

Lämmitin keittiöveitsen ja ujutin sitä pikkuhiljaa otelaudan ja kaulan väliin, ei loppujen lopuksi mikään Amerikan homma...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)