Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä lautanen?
1
Teo99
28.11.2010 18:48:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on jo rumpusetissä ride ja crash, mutta oon aatellu hankkii siihe keskelle vielä yhden lautasen. China ja splash, eihän niit vissii muita oo. Nii, mut et mikä kanttis hankkia?
 
tito
28.11.2010 19:30:08 (muokattu 28.11.2010 19:48:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysyin tämän juuri saman kysymyksen rumpuopettajaltani lähemmäs kaksikymmentä vuotta sitten. Haaveilin silloin splashistä crashin ja riden lisukkeeksi. Ns "oikea vastaus" on siis: hanki toinen crash symbaali. Kaksi chrashiä ja ride on lähtökohtaisesti monikäyttöisempi ja musikaalisempi symbaalikattaus kuin crash, ride ja joku efektisymbaali. Crashit voivat olla eri luonteisia niin, että toinen (pienempi) on selvemmin puhdas crash, eli aksenttisymbaali. Toinen (isompi) soveltuu sekä aksentteihin eli crash-lyönteihin, että myös komppaukseen ride-symbaalin tapaan. Suosittelisin ottamaan nykyiset symbaalit mukaan musiikkiliikkeeseen. Liikkeessä pyydät saada laittaa omat symbaalit testauksen ajaksi liikkeen rumpusettiin, ja testaat soittamalla, löytyisikö hyllystä kolmas nykyiseen symbaalikattaukseesi soveltuva pelti.
 
Sanottakoon vielä, ettei tietysti ole väärin hankkia jotain efektisymbaaliakaan kolmanneksi, mutta ajan myötä voi helposti osoittautua, että kaipaat toista crashia enemmän, kuin vaikkapa chinaa tai splashiä. Kahden crashin asettelusta vielä sen verran, että voi olla hyvä eksperimentoidan symbaalien asettelulla. Ride kaikkein oikeanpuolimmaisena ei välttämättä ole kaikkein ergonomisin vaihtoehto. Itse suosin asettelua "komppicrashi" vasemmalla, ride oikeampuoleisen etutomin lähelle aika matalalle, ja pienempi aksentticrash riden oikealle puolelle.
 
edit. tässä suhteellisen terveen näköinen asettelu yhdellä etutomilla:
http://i847.photobucket.com/albums/ab40/Ramsay_01/phonic01.jpg
 
taas on tänään
Sonormies
28.11.2010 19:47:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri näin. Toinen crash. Sellainen, mikä istuu soundillisesti olemassa oleviin pelteihin. Hieman eri kokoinen kuin toinen crash.
 
Tankero: "Rollarit, tuo Englannin Souvarit."
tito
29.11.2010 11:49:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jahas, täällähän on sensuuri käynyt, ettei vaan olis ollu Bacchuksen itsesensuuri :) Onhan ne porsliinilautasetki ihan kivoja, sopis hyvin vaikka tällaseen settiin
http://www.flickr.com/photos/squiddity-of-toronto/sets/471003/
 
taas on tänään
Kailis
29.11.2010 12:46:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä taas sanoisin miehenä jolla on laskutavasta riippuen helvetisti efektisymbaaleja että hanki toinen crash =D Ihan hyvä pari yleiskäyttöön on 16" ja 18" crashit.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «