Muusikoiden.net
27.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä soitin aloittelijalle?
1
zkelez
28.11.2010 17:13:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kitaristi ja basisti, mutta nyt kiinnostaisi kehittää itseään ja osaamistaan syntikan/koskettimien/pianon suuntaan. Satunnaista leikkimistä suurempaa kokemusta ei ole mistään näistä. Mistä lähteä siis liikkeelle?
 
Tekniikkaa opetellessa mulle riittää varmasti perus soundivalikoimat, mutta sitten jos oikeasti kiinnostuu niin olis kiva ettei soitin olisi mikään lelu. Taustani on vahvasti hevissä ja raskaassa rockissa, alun jälkeen ehkä kaipaisinkin siis jousia ja industrial sävyjä.
 
Mitä perusominaisuuksia olisi hyvä olla, koskettimien määrä yms?
 
Mitä laitteita voisitte suositella hintaluokassa max 700e?
 
zkelez
28.11.2010 19:35:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä sanoisitte esimerkiksi näistä:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=471711
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=472172
 
mhelin
28.11.2010 21:47:18 (muokattu 28.11.2010 21:53:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korg microSTATION voisi olla hyvä kiippari kelle tahansa. Koskettimet normaalikokoa pienemmät mutta ei liian pienet, aloittelijallekin helpot soittaa. Saundit Korgin kalliimmista peleistä (M3, M50 etc). Helppo roudata.
 
Noi Tritonit on ihan ok, mutta käytä hakua, joku taisi olla sitä mieltä että 400 EUR olisi passeli hinta tuosta ekasta. Itse valitsisin uudemman laitteen. Nord Electro taitaa olla kova sana noille raskaan sarjan synille, jouset saa varmaan parhaiten ehkä sämplereistä taikka PC:ltä/läppäriltä jollain VST-plugarilla.
 
Casio Man
28.11.2010 22:08:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo se on pieni, mutta vikkelä. Sen soundit vain eivät ole M3:sta peräisin. Korg jättää mainitsematta, että Microstationin samplemuisti on jaettu n. 10:llä. Kyllä se minusta hyvältä kuulostaa ja efektit kuitenkin on tallella ja on sekvensserit ja kaikki. Mä olen itse katsellut tota semmoseksi Korg-modulksi, jota voisi soittaa midi-kiipparilla. Minä jättäisin nuo Triton Le:t sun muut vanhemmat halpikset jo rauhaan, kun uutta halpista saa melkeen samalla hinnalla jo kaupastakin ja nyky-edullisissa koneissa on vähemmän kompromisseja. Soittotekniikan opettelu voi mennä kyllä harakoille tommosella käsilaukkusoittimella. Mä suosittelisinkin käytettyä M50:ntä kuitenkin ekana. Pikkasen kalliimpi, mutta työasemana se on melko täydellinen laajentamattomuutta ja kehnoa koskettimistoa lukuunottamatta. Itse myin vähän aikaa sitten sellaisen 650:llä ja kai se nyt on jotain 10x parempi kauppa, kuin vaikkapa tommonen TR! Rolandin Juno-G voisi olla kanssa hyvä, mutta sen hinta tuntuu olevan jämähtänyt aika tiukkaan.
 
mhelin
29.11.2010 01:04:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korgin PS-60 voisi myös olla ok, aika sama kuin microSTATION mutta isommat koskettimet, M50 on kyllä luokkaa parempi:
 
http://www.youtube.com/watch?v=V5YNkv36tzE&feature=related
http://www.thomann.de/fi/korg_ps60.htm
 
JPQ
29.11.2010 08:32:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Casio Man: Joo se on pieni, mutta vikkelä. Sen soundit vain eivät ole M3:sta peräisin. Korg jättää mainitsematta, että Microstationin samplemuisti on jaettu n. 10:llä. Kyllä se minusta hyvältä kuulostaa ja efektit kuitenkin on tallella ja on sekvensserit ja kaikki. Mä olen itse katsellut tota semmoseksi Korg-modulksi, jota voisi soittaa midi-kiipparilla. Minä jättäisin nuo Triton Le:t sun muut vanhemmat halpikset jo rauhaan, kun uutta halpista saa melkeen samalla hinnalla jo kaupastakin ja nyky-edullisissa koneissa on vähemmän kompromisseja. Soittotekniikan opettelu voi mennä kyllä harakoille tommosella käsilaukkusoittimella. Mä suosittelisinkin käytettyä M50:ntä kuitenkin ekana. Pikkasen kalliimpi, mutta työasemana se on melko täydellinen laajentamattomuutta ja kehnoa koskettimistoa lukuunottamatta. Itse myin vähän aikaa sitten sellaisen 650:llä ja kai se nyt on jotain 10x parempi kauppa, kuin vaikkapa tommonen TR! Rolandin Juno-G voisi olla kanssa hyvä, mutta sen hinta tuntuu olevan jämähtänyt aika tiukkaan.
 
Tosin tuossa vanhassa tr61 (esimerkiksi tuo en jaksa nyt aamu tuimaan kaikkea listata) mallissa on se sihien saa samplauksen optiona joskin harvinaisena ja lisäksi koskettimistossa aftertouch. mutta jokainen painottaa omia asioitaan.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
zkelez
29.11.2010 08:52:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs toi Korgin X50? Siitä ei ole vielä puhuttu. Näyttäisi torillakin ainakin yksi olevan.
 
Spillway Arts
29.11.2010 09:04:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ellen nyt ihan väärin muista niin nuo kaikki (Le, TR ja X50) perustuu samaan HI2 engineen kuin originaali Triton. Saundi on siis perustaltaan ihan terveellä pohjalla. Tietääkseni ainoa ero noissa soittimissa on säätimien määrä ja niiden paikat sekä koskettimisto.
 
Näin siis minun muistini mukaan. Korjatkoon joku jos muistin väärin.
 
En väitä etteikö se olisi täysin mahdotonta, mutta en siltikään sanoisi kyllä. [Jos Tilu sanan verbi on tiluttaa, niin mistä sanasta tulee verbi taluttaa? Mikä vittu on Talu?]
Synastikki
29.11.2010 10:23:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spillway Arts: Ellen nyt ihan väärin muista niin nuo kaikki (Le, TR ja X50) perustuu samaan HI2 engineen kuin originaali Triton. Saundi on siis perustaltaan ihan terveellä pohjalla. Tietääkseni ainoa ero noissa soittimissa on säätimien määrä ja niiden paikat sekä koskettimisto.
 
Näin siis minun muistini mukaan. Korjatkoon joku jos muistin väärin.

 
TR ja X50 on syöny samaa puuroa eli on sisällöltään lähes samankaltaiset paitsi että tuo X50 on vielä riisutumpi eli siitä puuttuu sekkari, aftertouch ja joitain muita pieniä juttuja. Lé on sitten taas vanhempi budjettimalli joka on riisuttu alkuperäistriton eli siinä on TR:ään verrattuna puolet ROMia...
 
Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul. kalamies #51 >-)))>
Casio Man
29.11.2010 11:29:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Tosin tuossa vanhassa tr61 (esimerkiksi tuo en jaksa nyt aamu tuimaan kaikkea listata) mallissa on se sihien saa samplauksen optiona joskin harvinaisena ja lisäksi koskettimistossa aftertouch. mutta jokainen painottaa omia asioitaan.
 
Juu, tuo sampleoptio on tietysti korrektia mainita, mutta kunpa olisi saanut sentinkin joka kerta kun se mainitaan turhaan, minulla ei olisi nyt hätää soittimista. Sampleoptioita ei kai montaa myyty, joten niitä saattaa olla pikkaisen vaikea löytää, vaikka haluaisikin jonkun satasen sijoittaakin köyhän koneen sampleriin, pikku ruudulta tihrusteltavaksi.
 
Mutta hatut ylös halvemman mallin koneelle, jossa on after touch! Kuinkahan on sen koskettimien laatu ylipäänsä? Mikähän se on, että nimenomaan performanssisytikoina mainostettavista koneista puuttuu ensimmäisenä performanssitilanteessa kaivatut hyvä koskettimisto ja aftertatsi. Ymmärrän toki, että "performanssi" tarkoittaa nykyjään "karsittua lite-mallia".
 
Quru
29.11.2010 12:29:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zkelez: Entäs toi Korgin X50? Siitä ei ole vielä puhuttu. Näyttäisi torillakin ainakin yksi olevan.
 
Ihan hirveä koskettimisto. Huonoimpia mitä olen koskaan soittanut. Ei jatkoon.
 
Kun viikset omaava mies koskee hammondiin, syntyy AINA suhinaa ja pörinää. Hammondeja on valmistettu kahta sorttia: hyviä ja huonoja.Tyypillinen hammondien soittotekniikka on murjominen.
zkelez
29.11.2010 18:27:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset kaikille osanottajille. Taidan sittenkin tehdä turvallisen ratkaisun, ja ostaa vain laadukkaamman basson. Kaupoilla pyöriessä kun satuin ihastumaan :)
 
Thomas Häggblom
29.11.2010 19:33:57 (muokattu 29.11.2010 19:34:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aidan sittenkin tehdä turvallisen ratkaisun, ja ostaa vain laadukkaamman basson.
 
Näin siinä just käy kun kukaan ei anna kunnollisia neuvoja kysyvälle, vaan täällä aletaan höpisemään jostain ihan muusta ja selittämään jostain sample-optioista ja after toucheista vaikkei kukaan kysynyt niistä mitään alunperinkään.
 
Aloittelevalle kiipparistille Microstation?
Hevistä innostuneelle ja industrial-soundeja kaipaavalle Nord Electro + softat?
 
Ei mikään ihme että kysyjä päätyi ostamaan basson..
 
www.myspace.com/loistavapolku
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «