Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Muistakaa ilmankosteus!
1 2 3 4
friikki
27.11.2010 00:28:26 (muokattu 29.11.2010 16:33:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivottavasti talvi ei tule yllättäen..
 
Nopsaan laittamaan ilmankostuttimet päälle!
 
Kitararoiden "kosteana" pitäminen on helpointa kitara kotelossa jossa on asianmukainen kostutin. Huoneiden sisäilmaakin kannattaa kostuttaa ilmankostuttimilla. "Hätätilassa" ihan vaikka kuivaamalla kosteita pyyhkeitä pattereiden (vesikiertoisten) päällä.
Kosteusmittarilla voi seurata ilmankosteuden vaihteluja.
Halvimmat kosteusmittarit ovat vain suuntaa antavia ja saattavatkin näyttää hyvinkin vääriä arvoja!
 
Kitarat alkavat voida pahoin alla 40% ilmankosteudessa.
 
Yleensä ennen halkeamista kitaran pohjan kaarevuus muuttuu ja taka osaan muodostuukin notkelma. Tämän ilmaantuminen on usein kitaran viimeinen hätähuuto ennen poksahdusta.
 
Edit:
 
Näin voi perinteistä viisarinäyttöistä kosteusmittaria kalibroida kotikonsteinkin.
 
SUOLATESTI Laita suolaa (esim. 2 rkl) suljettavaan astiaan (pakastusrasia, Minigrip) ja kostuta suolaa muutamalla tipalla vettä (esim. 2 tl) niin, että noin puolet suolasta on kosteaa, puolet kuivaa. Pane mittari astiaan ja sulje tiiviisti. 6-8 tunnin kuluttua kosteusprosentti on astian sisällä 75 %. Jos kosteusmittari näyttää eri lukemaa, korjaa virhe
 
(säätö löytyy mittarin sisältä ja avaamista voi avittaa vaikka varovasti veitsellä)
 
Pääasia että pojat viihtyy ja tytöillä on hauskaa
tomaattiorava
27.11.2010 02:01:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miulla on matonen kopassa pihisemässä!
 
hallu
27.11.2010 11:40:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, mulla kosteusmittari näyttää vielä 45%. , mutta tuo pakkannen ja akustisen kitaran "natiseminen" säikytti sen verta, että laitoin matosen jo paikoilleen. Arvelin ensin, että olisin odottanut siihen 40% saakka, mutta ei kai vara venettä kaada. Tuo minun laminaattinen puoliakustinen vaikuttaa kestävän varsin hyvin kosteuden vaihteluita. Varsin kuiva viime talvi ja todella kostea kesä ei aiheuttanut minkäänlaista elämistä kaulareliediin, kaulaliitoksiin ja koppakin on pysynyt muodossaan. Olen varoiksi pitänyt toista kostutinta siinäkin, mutta laminaatti varmaan kestää paremmin kuin puu noita kosteuden vaihteluita. Tossa akustisessakin on nyt ensimmäisen vuoden kaula pysynyt kuosissa, niin että ain yhden kerran olen kaularassia säätänyt vähäisesti ja tallaa hionut matalemmaksi (kesällä tosin). Nyt talvella näkee kestääkö koppa ehjänä ja säädöt kohdallaan.
 
MusaMasa
27.11.2010 14:18:40 (muokattu 28.11.2010 09:23:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen omistanut melko monta akustista kitaraa reilun 30 vuoden aikana. Olen huomannut, että jotkin uudet soitimet "elävät" jonkin verran ensimmäisen reilun vuoden kuluessa ja sitten se asettuu. Ilman kosteus vaihtelee 45-20% välillä huoneistossani. Kaikista kitaroistani vain yhteen on tullut pieni halkeama kannen lakkaukseen.
 
Life is for living!
milahtee
27.11.2010 16:23:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MusaMasa: Itse olen omistanut melko monta akustista kitaraa reilun 30 vuoden aikana. Olen huomannut, että jotkin uudet soitimet "elävät" jonkin verran ensimmäisen reilun vuoden kuluessa ja sitten se asettuu. Ilman kosteus vaihtelee 45-20% välillä huoneistossani. Kaikista kitaroistani vain yhteen on tullut pieni halkeama kannen lakkaukseen. Joten tämä aihe on nyt vähän niin ja näin...
 
Jokainen tietysti toimii omien kitaroidensa kanssa miten haluaa. Viime talvi, jolloin oli poikkeuksellisen pitkä pakkasjakso, oli kohtalokas monelle soittimelle. Tuttu soitinkorjaaja kertoi, että koko talvi meni haljenneita soittimia korjatessa. Niitä oli mandoliinista kontrabassoon ja halpiskitaroista usean tuhannen arvosoittimiin.
 
MusaMasa
27.11.2010 20:30:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

milahtee: Jokainen tietysti toimii omien kitaroidensa kanssa miten haluaa. Viime talvi, jolloin oli poikkeuksellisen pitkä pakkasjakso, oli kohtalokas monelle soittimelle. Tuttu soitinkorjaaja kertoi, että koko talvi meni haljenneita soittimia korjatessa. Niitä oli mandoliinista kontrabassoon ja halpiskitaroista usean tuhannen arvosoittimiin.
Noh, niimpä!! Miksei tämä "kohtalokas" ajanjakso sitten koskettanut myös minua!!?? Mielenkiintoista...
 
Life is for living!
friikki
27.11.2010 21:56:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MusaMasa: Noh, niimpä!! Miksei tämä "kohtalokas" ajanjakso sitten koskettanut myös minua!!?? Mielenkiintoista...
 
Cuenca 40 R kitarassa on laminaatia pohja ja sivut ja siksi sen paksuhkoon seetri kanteen ei muodosto kovin suurta painetta. Laminaatti, vaneri ja etenkin filmivaneri kestää hyvin sään vaihteluita, viimeksi mainusta tehdää myös laitureita.
 
Yleensä käsintehdyt kitarat tehdään vanhasta puusta siksi että se puu olisi mahdollisimman stabiilia. Tämä mahdollistaa hyvin uhuiden rakenteiden käyttöä, jonka ansiosta soittimeen saadaan parempi sointi. Usein laatukitaroiden kannet ovat ohuinmillaan alle 2mm paksuisia, niinpä pienikin muutos ilmankosteudessa/lämpötilassa saattaa aiheuttaa mm. kannen rikkoutumisen.
 
Valitettavasti on niin että Anttilasta ostettavaan "laatukitaraan" voi saada kahden vuoden takuun mutta käsin tehtyihin ei sellaista voi useinkaan antaa.
 
Pääasia että pojat viihtyy ja tytöillä on hauskaa
hallu
27.11.2010 22:47:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

friikki: ......... Laminaatti, vaneri ja etenkin filmivaneri kestää hyvin sään vaihteluita, viimeksi mainusta tehdää myös laitureita..................
 
.

 
Tuota teoriaa myös omat havaintoni tukevat. Ostin reilu suosi sitten laminaattisen kitaran ja nyt kuleneen vuoden säässä on ollut oman mittarini mukaan aika rajujakin vaihteluta 35-75% ja se skitta ei ole elänyt nimeksikään tai oikeastaan yhtään koskapa sitä ei ole tarvinnut säätää.
 
Kun olin hakemassa itselleni akustista, niin ajattelin, että ilman muuta laminaattinen kun se on niin kestävä ja huoleton. Kokeilin kuitenkin sitten puisia soittimia ja ei laminaattiset tuntuneet enää sen jälkeen miltään. Ei siis yksikään laminaattinen. Puinen oli siis ostettava ja nyt olen jännännyt viime kevät talvesta saakka, että kuinka äijän käy.
 
Osaatko kertoa, että mikä siinä on oikein ongelmana? siis laminaattihan on puuta sekin, mutta miksi niistä ei tehdä herkkiä ja silleen vahvasti resonoivia soittimia? johtuuko se siitä että ei vain tehdä, vai onko siinä materiaalissa jokin perustavaa laatua oleva ongelma? olen nähnyt, että laminaatista tehdään oikein erinomaisiakin archtop kitaroita (ne tosin ovat olleet puoliakustisia jazz ja blueskitaroita), mutta tasakantisia herkkiä laminaattikitaroita en ole nähnyt. Itseasiassa ei minulla ole paljoa archtop kitaroista kokemusta. Kokeilin jokin aika sitten Godin 5th avenueta, jossa on ohut kuusikansi, niin se kyllä pesi mennen tullen ja palatessa soinnin ilmeikkyydessä Gretsch G100 kitaran, joka muuten on vastaava mutta laminaattikantinen vain.
 
MusaMasa
28.11.2010 09:20:32 (muokattu 28.11.2010 11:14:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä käsintehdyt kitarat tehdään vanhasta puusta siksi että se puu olisi mahdollisimman stabiilia. Tämä mahdollistaa hyvin uhuiden rakenteiden käyttöä, jonka ansiosta soittimeen saadaan parempi sointi. Usein laatukitaroiden kannet ovat ohuinmillaan alle 2mm paksuisia, niinpä pienikin muutos ilmankosteudessa/lämpötilassa saattaa aiheuttaa mm. kannen rikkoutumisen.
 
OK. Näin asia lienee. Pointtini oli lähinnä se, että pitkän ajan myötä, aina tietyssä kosteudessa pidettynä, puu myös tulisi paremmaksi kestämään ilmankosteuden suuria vaihteluita. esim. tuo 45%. Lainaus; Most guitar company's recommend that all acoustic guitars should be in a room with at least 45-50% humidity. This will keep your guitar from cracking,splitting,finish problems,neck bowing etc.
 
Life is for living!
nannne
28.11.2010 14:26:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MusaMasa: OK. Näin asia lienee. Pointtini oli lähinnä se, että pitkän ajan myötä, aina tietyssä kosteudessa pidettynä, puu myös tulisi paremmaksi kestämään ilmankosteuden suuria vaihteluita. esim. tuo 45%. Lainaus; Most guitar company's recommend that all acoustic guitars should be in a room with at least 45-50% humidity. This will keep your guitar from cracking,splitting,finish problems,neck bowing etc.
 
Hopsishei, alkoko sulla nuo gitanet eleleen ensimmäisenä talvena suomessa? Mulla jonkinverran alko liitokset irvisteleen mutta kylläpä ne siitä kostuttimen kanssa rauhottu, vaikka vissiinpä nuo tuon malliset on aika herkkiä rasahteleen itekseenki.
 
Kiitokset vain ketjun aloittajalle muistutuksesta, nyt on mato hollilla.
 
MusaMasa
28.11.2010 16:49:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nannne: Hopsishei, alkoko sulla nuo gitanet eleleen ensimmäisenä talvena suomessa? Mulla jonkinverran alko liitokset irvisteleen mutta kylläpä ne siitä kostuttimen kanssa rauhottu, vaikka vissiinpä nuo tuon malliset on aika herkkiä rasahteleen itekseenki.
 
Jep! Kuten on todettu, asia on melko tapaus kohtainen. Yhden soittimeni kaulapuu elää paljonkin ja toisen taas ei juuri lainkaan. Riippu sitä mihin vuoden aikaan ja/tai missä kosteudessa kitara on valmistettu. Kaukoidän tuotannosta kun ei aina tiedä. Ajan myötä tällainen "yliherkyys" tms kosteuteen hieman helpottaa, puu sopeutuu. Itse pidän huoneessani noin 35-45% kosteutta ihan "köyhän miehen" konstein. Tämä riittää varsin hyvin kitaroihin, jotka ovat hieman lujempaa tekoa...
 
Life is for living!
Imper
28.11.2010 20:12:52 (muokattu 28.11.2010 20:15:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perkule, täällä on nyt ollut jo parisen viikkoa kosteusprosentti ~20. Yrittäny kuivattaa pyykkiä eteisessä, saunoa reilulla kädellä ainakin pari kertaa viikossa, tehnyt paljon ruokaa ym. mutta silti aina tippuu vuorokaudessa tohon about kahteenkymmeneen.
 
Talossa siis yks muutaman vuoden ikänen Martin, joka ei oo enää moksiskaan moisesta, mutta viime kesänä ostetun Gibson J-45:n reagointi vähän pelottaa... Matoja löytyy, mutta ongelma on ettei kitaroita jaksa säilyttää laukuissa ku ei niitä tuu sillon soitettua yhtä paljoa.
 
Tässä talossa on siis helvetin voimakas ilmanvaihto ja huoneilma vaihtuu nopeesti vastaamaan lähelle ulkoilman kosteutta.
 
Pitäisköhän ostaa sellanen ilmankostutinhärpäke.
 
Everyone is a per-son
friikki
28.11.2010 23:22:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Imper: Perkule, täällä on nyt ollut jo parisen viikkoa kosteusprosentti ~20. Yrittäny kuivattaa pyykkiä eteisessä, saunoa reilulla kädellä ainakin pari kertaa viikossa, tehnyt paljon ruokaa ym. mutta silti aina tippuu vuorokaudessa tohon about kahteenkymmeneen.
 
Talossa siis yks muutaman vuoden ikänen Martin, joka ei oo enää moksiskaan moisesta, mutta viime kesänä ostetun Gibson J-45:n reagointi vähän pelottaa... Matoja löytyy, mutta ongelma on ettei kitaroita jaksa säilyttää laukuissa ku ei niitä tuu sillon soitettua yhtä paljoa.
 
Tässä talossa on siis helvetin voimakas ilmanvaihto ja huoneilma vaihtuu nopeesti vastaamaan lähelle ulkoilman kosteutta.
 
Pitäisköhän ostaa sellanen ilmankostutinhärpäke.

 
Jos voit laittaa pattereille kosteita pyyhkeitä niin sekin jeesaa. Kuivalla ilmalla ne pyyhkeet tosin kuivuu suht nopsaan eli niitä on kostutettava jatkuvasti.
 
Pääasia että pojat viihtyy ja tytöillä on hauskaa
milahtee
29.11.2010 09:14:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Imper: Perkule, täällä on nyt ollut jo parisen viikkoa kosteusprosentti ~20. Yrittäny kuivattaa pyykkiä eteisessä, saunoa reilulla kädellä ainakin pari kertaa viikossa, tehnyt paljon ruokaa ym. mutta silti aina tippuu vuorokaudessa tohon about kahteenkymmeneen.
 
Talossa siis yks muutaman vuoden ikänen Martin, joka ei oo enää moksiskaan moisesta, mutta viime kesänä ostetun Gibson J-45:n reagointi vähän pelottaa... Matoja löytyy, mutta ongelma on ettei kitaroita jaksa säilyttää laukuissa ku ei niitä tuu sillon soitettua yhtä paljoa.
 
Tässä talossa on siis helvetin voimakas ilmanvaihto ja huoneilma vaihtuu nopeesti vastaamaan lähelle ulkoilman kosteutta.
 
Pitäisköhän ostaa sellanen ilmankostutinhärpäke.

 
Jos sisäilman suhteellinen kosteus on noin matala, on todennäköisesti ajan kysymys, milloin jompi kumpi kitaroistasi pamahtaa, varsinkin jos et säilytä niitä kotelossa. Kostuttimet ovat tehokkaita, jos kitara on kotelossaan, sillä kotelossa kostutettava tilavuus on pienempi.
 
Jos haluat säilyttää kitarat käden ulottuvilla, hommaa huoneilman kostutin. Tällöin kitarat kannattaa säilyttää yhdessä, mielellään pienehkössä, huoneessa, jonka ovi on suljettu. Esim. Ufox on hyvä, mutta sen teho ei tahdo riittää, jos kostutettavan tilan pinta-ala on yli 30 m2.
 
timppa67
29.11.2010 12:01:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikas hyvin neuvoivat pajalla.. kun ihmiset voi hyvin on kitaratkin turvassa.. eli jos huulet kuivuu ja nenäontelot kerää kuivaa räkää niin silloin jo matoa hollille.. nyt just pakkasen kiristyessä ilmankosteus putosi radikaalisti hirsitalossa... eli mato jo asemissa.. oliskos jotain muita hyviä kostuttimia?.. mato kaiketi kestää viikon kosteena..??? LaminaattiLandolaa olen kaikki kesät pitäny veneessä.. toi uus Martin vähän jäntskättää, olis karmeeta jos sille jotain kävis, kuitenkin pitkä-aikainen haave ja iso investointi..
 
Nurmituomas
29.11.2010 12:42:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kävi mielessä, että onkohan täyspuukitarat alttiimpia kosteuden muutoksilla ja halkeamisille, kun eihän tommonen halppisakustinen ainakana vielä ole haljennut.
 
tietysti ymmärrettävää, ettei vaneri halkea. kokopuu halkeaa.
 
toinen ajatus on ollut se, että sähkis ei kuiva niin helposti, kun sehän on maalattu joka puolelta, kun taas akustinen on puupinnoilla sisältä, täysin käsittelemätön pinta, niin siksi se kuivaa niin hulluna.
 
friikki
29.11.2010 14:31:41 (muokattu 29.11.2010 16:54:48)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
Osaatko kertoa, että mikä siinä on oikein ongelmana? siis laminaattihan on puuta sekin, mutta miksi niistä ei tehdä herkkiä ja silleen vahvasti resonoivia soittimia? johtuuko se siitä että ei vain tehdä, vai onko siinä materiaalissa jokin perustavaa laatua oleva ongelma? olen nähnyt, että laminaatista tehdään oikein erinomaisiakin archtop kitaroita (ne tosin ovat olleet puoliakustisia jazz ja blueskitaroita), mutta tasakantisia herkkiä laminaattikitaroita en ole nähnyt. Itseasiassa ei minulla ole paljoa archtop kitaroista kokemusta. Kokeilin jokin aika sitten Godin 5th avenueta, jossa on ohut kuusikansi, niin se kyllä pesi mennen tullen ja palatessa soinnin ilmeikkyydessä Gretsch G100 kitaran, joka muuten on vastaava mutta laminaattikantinen vain.

 
Laminaateissa käytetään vahvaa liimaa ja ne "puu"viilut on ristikkäin. Tämä rakennelma on vahva ja suhteelisen elämätön koska ilma ei oikeastaan kosketa varsinaista puuta ja se puukin on liimalla kyllästetty. Tästä rakenteesta johtuen laminaatti on lähes yhtä jäykkää joka suuntaa. Kitaran rakenne on alkujaan suunniteltu siten että siinä hyödynnetään oikeaa puuta ja sen ominaisuuksi.

Toimivia "laminaatti" kitaroitakin kyllä tehdään mutta niitä on vaan hirmu vaikea saada käsiinsä.
Esim. Vicente Sanchesin kitarapaja (Masanasa/valencia) tekee harjoitus/oppilas-kitaroita joissa on tosi ohut laminaatti ja laadukas kuusikansi käsin tehtyllä rimoituksella. Nämä ohut kantiset kitarat ovat tosi keveitä ja soivat paremmin kuin halvat paksusta puusta tehdyt vientikitarat. Näitä oppilas kitaraoita voi tiedustella esim. espanjalaisilta musiikkiopistoilta, musiikkikaupoista niitä on turha etsi.
 
Pääasia että pojat viihtyy ja tytöillä on hauskaa
hallu
29.11.2010 17:07:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

friikki: Laminaateissa käytetään vahvaa liimaa ja ne "puu"viilut on ristikkäin. Tämä rakennelma on vahva ja suhteelisen elämätön koska ilma ei oikeastaan kosketa varsinaista puuta ja se puukin on liimalla kyllästetty. Tästä rakenteesta johtuen laminaatti on lähes yhtä jäykkää joka suuntaa. Kitaran rakenne on alkujaan suunniteltu siten että siinä hyödynnetään oikeaa puuta ja sen ominaisuuksi.

Toimivia "laminaatti" kitaroitakin kyllä tehdään mutta niitä on vaan hirmu vaikea saada käsiinsä.
Esim. Vicente Sanchesin kitarapaja (Masanasa/valencia) tekee harjoitus/oppilas-kitaroita joissa on tosi ohut laminaatti ja laadukas kuusikansi käsin tehtyllä rimoituksella. Nämä ohut kantiset kitarat ovat tosi keveitä ja soivat paremmin kuin halvat paksusta puusta tehdyt vientikitarat. Näitä oppilas kitaraoita voi tiedustella esim. espanjalaisilta musiikkiopistoilta, musiikkikaupoista niitä on turha etsi.

 
Okei joo, noin kun sen selität, niin ihan järkeenkäyvältähän tuo tuntuu. Tämä akustisten kitaroiden maailma on niin monimutkainen ja on niin paljon opittavaa. Sähkökitara pääsoittimenani soitin kauan laminaattista akustista, joka kesti ihan mitä vain. Nyt puukitaran makuun päästyäni on pikkuhiljaa alkanut aukeamaan akustisen kitaran koko ilmaisuvoima.
 
Wild String Of Voodoo Strat
29.11.2010 22:18:02 (muokattu 29.11.2010 22:19:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli tästä mieleen, että miten kitaran puu reagoi ihan tuohan kylmyyteen? Itse käytän kovaa koteloa, mutta nyt soitin on aina jotenkin huolestuttavan kylmä, kun sen ottaa ulkona kävelyn jälkeen ulos kotelostaan. Olen aikaisemmin pistänyt kitaran piukka villapaita päällään koteloon, mikä auttaa jonkin verran. Onko olemassa jotain parempia konsteja suojella kitaraa kylmyydeltä?
 
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
tomaattiorava
29.11.2010 22:18:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miltä sääsivuilta vois vähän ziigailla itte omien huudien kosteusprosentteja? mä en kertakaikkiaan oo löytäny netistä sivua mikä kertois?!
Paitsi tää http://finnish.wunderground.com/global/stations/02972.html mikä näyttää vissii ympärivuoden et kosteus on 92% =P
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «