Aihe: Kuka määrää kaapinpaikan
1 2
MPU
23.11.2010 09:47:42
hollstro: Nämä ovat hifi-juttuja joilla ei ole käytännön orkesterivahvistuksen kanssa juurikaan tekemistä.

Eikös jossain line array-systeemissä nimenomaan pyritä siihen, että rinnakkain olevia kaiuttimia vältetään ja pinotaan kaapit päällekkäin? Tietysti on mahdoton saada aikaan yhtä pistettä josta kaikki ääni tulee, mutta sitä kohti voi pyrkiä tai ainakin välttää ihan niitä pahimpia virheitä. Eikös Stanley Clarkella ollu joskus sellainen pallomainen kaappi josta ääni ainakin periaatteessa lähti yhdestä pisteestä ympäriinsä?
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
hollstro
23.11.2010 09:57:02

MPU: Eikös jossain line array-systeemissä nimenomaan pyritä siihen, että rinnakkain olevia kaiuttimia vältetään ja pinotaan kaapit päällekkäin? Tietysti on mahdoton saada aikaan yhtä pistettä josta kaikki ääni tulee, mutta sitä kohti voi pyrkiä tai ainakin välttää ihan niitä pahimpia virheitä. Eikös Stanley Clarkella ollu joskus sellainen pallomainen kaappi josta ääni ainakin periaatteessa lähti yhdestä pisteestä ympäriinsä?
Marko

Line-arrayssa on juuri mietitty tuota saman taajuuden liuskottumista. Line Array hoitaa homman sivusuunnassa kohtuullisesti, mutta konserttisaleissa yleisö on myös vaaka-akselilla laajalla viuhkalla yläritsin yritysporukoista eturivin moshaajiin. Korvan ja kuulijan kannalta on aika sama mistä suunnasta/mistä heijastuneena nuo toisiaan kumoavat komponentit tulevat. Lopputulos on äänen laadu heikentyminen. Moshaajat saavat havaintojeni mukaan parempaa saundia. Eturiviin ei kuulu niin montaa ämyriä/heijastetta.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
himppe
23.11.2010 10:18:15 (muokattu 23.11.2010 10:22:20)
hollstro: Line-arrayssa on juuri mietitty tuota saman taajuuden liuskottumista.

Paremmissa line arrayissa on myös älyä mukana prosessorin muodossa, joka osaa hienosäätää kaiuttimia yksitellen (viiveet jne asiat) kunhan sille kerrotaan, minkämoinen systeemi on tällä kertaa kasattu. Line array on siis vaakasuunnan lisäksi pystysuunnan suuntaavuudenkin suhteen huomattavasti kehittyneempi kuin kasa päällekäin pinottuja "tyhmiä" komeroita.

Tilasta johtuville heijastuksille ei oikein mahda mitään, joten eturivin moshaajat ovat todellakin paremmassa asemassa koska sinne tulee enemmän suoraa ääntä ja vähemmän heijastuksia kuin takarintsille.
Lökis
25.11.2010 00:16:40
Stanley Clarkilla oli tosiaan sellainen "pallomainen kaappi", elementit olivat muistaakseni 5-6". Vinkeän näköinen otus.
MPU
25.11.2010 07:43:38
M.Hanski
27.11.2010 09:47:24 (muokattu 27.11.2010 09:58:47)
MPU: Tuollahan nuo Stanleyn kaapit näkyy.
http://www.gettyimages.fi/detail/85 … rns?language=en-US&location=FIN
Marko

Pallon alla pilkistää 2 kpl Klipschhorn.

E: eekäkö ei ollukkaan Klipschhorn... muistin väärin. Täytyy tonkia ton kotelodesignin alkuperä.

E2: firma nimeltä Karlson tuotteisti tuon aikoinaan.
MPU
27.11.2010 09:59:27
En muista minäkään tuon nimeä vaikka ei ole pitkäkään aika kun noihin törmäsin. Eikös Tracen siinä pienessä kombossa ollu hiukka tuon näköinen kaappiratkaisu? Joku 80W vehje vissiin.
Eiku sehän ei auennu tuolleen alaspäin.
http://images.quebarato.com.br/photos/big/0/9/123A09_4.jpg
Marko
JaS
27.11.2010 17:42:53
Ihan mielenkiinnosta voisin kysyä, että mitä käytännön vaikutuksia jollain liuskottumisilla ja eri kokoisten ämyrien aiheuttamilla vaihe-eroilla tai ämyrien vierekkäin asettelulla on? Kun onhan se kiva miettiä ääneen fysikaalisia ominaisuuksia, mutta loppujen lopuksi kai kysymys on siitä, että ääntä tulee ja kuulostaa hyvältä.

Mulla on itelläni 4x10+1x15 ja tuuttailen samaa signaalia molempiin ilman mitään jakosuotimia ja kovasti on bassosaundia kehuttu, niin ammattilaisten kuin amatöörienkin puolesta. Ja bassosta ei voi olla kiinni, koska käyttösoittimeni löytyvät alta 300€ hintaluokasta.

Olen siis kokeillut jakosuotimen kanssa tota yhdistelmää, mutta jotenkin se ohensi saundia. Sitten vielä sellainen huomio, että asettamalla kaiuttimet vierekkäin sain aikaan saundin, joka kuulosti "leveämmältä". Parempaa sanaa en tuolle saundille keksi ja hyvältä se kuulosti.

Eli jos unohdetaan matikat ja mallinnokset, niin kertokaas joku ihan kansan kielellä, että mitä väliä noilla epäoptimaalisuuksilla on? Ja onko se välttämättä huono asia?
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
chief
27.11.2010 19:09:15
MPU: En muista minäkään tuon nimeä vaikka ei ole pitkäkään aika kun noihin törmäsin. Eikös Tracen siinä pienessä kombossa ollu hiukka tuon näköinen kaappiratkaisu? Joku 80W vehje vissiin.
Eiku sehän ei auennu tuolleen alaspäin.
http://images.quebarato.com.br/photos/big/0/9/123A09_4.jpg
Marko

Toi on ihan kauhee vekotin. Todella paska soundi.
"It's the ear, not the gear. "
T.Nick
28.11.2010 09:01:23
JaS: Ihan mielenkiinnosta voisin kysyä, että mitä käytännön vaikutuksia jollain liuskottumisilla ja eri kokoisten ämyrien aiheuttamilla vaihe-eroilla tai ämyrien vierekkäin asettelulla on? Kun onhan se kiva miettiä ääneen fysikaalisia ominaisuuksia, mutta loppujen lopuksi kai kysymys on siitä, että ääntä tulee ja kuulostaa hyvältä.

Mulla on itelläni 4x10+1x15 ja tuuttailen samaa signaalia molempiin ilman mitään jakosuotimia ja kovasti on bassosaundia kehuttu, niin ammattilaisten kuin amatöörienkin puolesta. Ja bassosta ei voi olla kiinni, koska käyttösoittimeni löytyvät alta 300€ hintaluokasta.

Olen siis kokeillut jakosuotimen kanssa tota yhdistelmää, mutta jotenkin se ohensi saundia. Sitten vielä sellainen huomio, että asettamalla kaiuttimet vierekkäin sain aikaan saundin, joka kuulosti "leveämmältä". Parempaa sanaa en tuolle saundille keksi ja hyvältä se kuulosti.

Eli jos unohdetaan matikat ja mallinnokset, niin kertokaas joku ihan kansan kielellä, että mitä väliä noilla epäoptimaalisuuksilla on? Ja onko se välttämättä huono asia?

Mulla on samanmoinen yhdistelmä ja tätä keskustelua seurattuani aivan asioikseni kävin treeniksellä kokeilemassa kumpaakin kaappia yksitellen ja sitten yhdessä. Sillä odotuksella, että yksittäinen kaappi kuulostaisi miljoona kertaa paremmalta, kun ei tapahdu "liuskoittumista". Kaikesta huolimatta oli pakko myöntää itselleen, että 1x15 + 4x10 kuulosti todella paljon paremmalta, kuin kumpikaan yksitellen. Kaapit on päällekkäin. Suurta eroa ei ollut siinäkään, jos käänsi päätä sivuttain, jolloin kaiuttimet on korviin nähden vierekkäin.

Voi olla että ääni liuskottui todella paljon ja jokin käyrädiagnoosi väittäisi, että saundi on maailman paskin. Kuitenkin näin soundi on erittäin napakka, ja EQ:lla pääsee paremmin mun mielestä käsiksi kaikkiin taajuuksiin, vaikka ei jakosuodinta olekaan käytössä. 1x15:ssa on kuitenkin refleksiaukot ja 4x10:ssä taasen pilli, niin eri taajuudet tulee kuitenkin eri voimakkuuksilla eri komeroista.

Vertailukohtana esim. mun entinen läjä SVT-CL + 810AV, joissa ainoa vika näihin edellä mainittuihin teorioihin on, että rantiksessa on aina kaksi kajaria vierekkäin. Yleensä keikkamestoilla ja sellaisissa avarammissa paikoissa soundi oli erittäin mainio, mutta tuolla läpeensä betonisella treeniksellä ei saanu niin hyvin säädettyä soundia kohdilleen kuin tuolla nykyisellä gamitsulla. Ashdown ABM EVO II 575W 15" kombo ja yläkerrassa Warwick 411 ND. Vaikkakin näissä vertailuissa vahvistimellakin on erittäin suuri merkitys. Ashdown vaikuttaa ulkoisesti todella lelulta, mutta antaa kyllä niin mainiota soundia että ei mitään järkeä. Ja tollasta läjää ei voi pistää oikein minkään esikuvahommelinkaan piikkiin, toisin kuin Ampegin rantis+kiuas kokoonpanoa.
MPU
28.11.2010 09:10:47
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, tuollainen erilaisista kaapeista ja rinnakkaisista elementeistä koostuva pino kuulostaa hyvinkin erilaiselta riippuen siitä, kuunteleeko suoraan edestä vai sivusta. Päällekkäisellä, samanlaisista kaapeista koostuvalla pinolla ero ei ole niin suuri.
Marko
himppe
28.11.2010 10:39:11
JaS: Ihan mielenkiinnosta voisin kysyä, että mitä käytännön vaikutuksia jollain liuskottumisilla ja eri kokoisten ämyrien aiheuttamilla vaihe-eroilla tai ämyrien vierekkäin asettelulla on?

Monta samaa ääntä toistavaa elementtiä aiheuttaa sen, että työllä ja vaivalla säädetty soundi pätee vain yhdessä kohdassa. Jos siirryt kuuntelupaikasta puoli metriä sivuun, soundi on ihan eri kampasuodinilmiön takia. Myöskään kaapin edestä mikitetty ääni ei ole sama, jonka itse kuulet ~2 metrin päässä.

Erilainen soundi ei toki tarkoita automaattisesti sitä että se olisi huonompi. Se ei vain välttämättä ole haluttu soundi.

Kun samaa ääntä toistavia elementtejä on vain yksi (tai hallitusti kaksi), toivottu ääni saadaan toistumaan laajemmalla alueella.
http://www.talkbass.com/wiki/index. … n_advantages_of_the_fEarful_designs
JaS
30.11.2010 04:15:43
himppe: Monta samaa ääntä toistavaa elementtiä aiheuttaa sen, että työllä ja vaivalla säädetty soundi pätee vain yhdessä kohdassa. Jos siirryt kuuntelupaikasta puoli metriä sivuun, soundi on ihan eri kampasuodinilmiön takia. Myöskään kaapin edestä mikitetty ääni ei ole sama, jonka itse kuulet ~2 metrin päässä.

Erilainen soundi ei toki tarkoita automaattisesti sitä että se olisi huonompi. Se ei vain välttämättä ole haluttu soundi.

Kun samaa ääntä toistavia elementtejä on vain yksi (tai hallitusti kaksi), toivottu ääni saadaan toistumaan laajemmalla alueella.
http://www.talkbass.com/wiki/index. … n_advantages_of_the_fEarful_designs

Tää tavallaan vastaa mun kysymykseen, mutta edelleen mun kokemuksen mukaan se saundi ei muutu mitenkään radikaalisti, vaikka seisoisin missäpäin lavaa. Tottakai yleensä rumpali, joka on kaapin vieressä, kuulee vain bassojytinän. Mutta tää nyt käy varmaan kaikilla mahdollisilla kaapeilla, kun eikös just ne korkeat taajuudet suuntaudu eteenpäin.

Tota mikitettyä saundia pitääkin tarkkailla enemmän, kun mun mielestä on jotenkin turhaa sijoittaa suuria summia rahaa kunnolliseen bassoläjään, ja sitten ottaa saundi jostain DI:stä. Kuitenkin se kaapista ulos tuleva saundi on se, mitä mä haluan käyttää.

Ja aiheesta ulos... Oon miettiny sellasta, että kun bassotaajuudethan syttyy vasta siellä jossain parin metrin päässä kaapista, ainakin joku mulle näin väitti, niin miten ne saadaan poimittua lähimikityksellä?
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
MPU
30.11.2010 08:44:51
En oikein usko tuohon bassoäänen syttymiseen kauempana. Toki tila-akustiikka tuo oman lisänsä siihen soundiin.
Useammassa paikassa on kirottu bassoläjän äänen sotkevan sitä PA:sta ulosmenevää ääntä samoin kuin minkä tahansa lavalta tulevan kovan äänen. Käsittääkseni monitorointi on lavavahvistimien pääasiallinen tehtävä. Toki pitseriannurkkakeikat on eri asia, mutta siellähän harvoin isoa PA:ta käytetäänkään.
Marko
hollstro
30.11.2010 10:23:24

joesmith: Mä ratkaisin ongelman, minkä takia tän keskustelun laitoin alulle. Myin pois sen painavan 4x10 ja ostin tilalle kevyemmän 2x10. Sitä uskaltaa pitää 1x15 päällä, eikä ole pelkoa, että alimmainen kaappi hajoaa liitoksistaan.

Mikäs 15" kaappi on niin hutera ettei kestä 100 kilon kuormaa päällään? Yhtään sellaista en ole koskaan tavannut.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
joesmith
30.11.2010 11:06:40
hollstro: Mikäs 15" kaappi on niin hutera ettei kestä 100 kilon kuormaa päällään? Yhtään sellaista en ole koskaan tavannut.

Olis kai se voinut sen painon kestääkin, mutta en viitsinyt jäädä odottelemaan lopputulosta.
15 on Ashdown ja huomattavasti hepposempi kuin Hartken koivuvaneri 4x10.
himppe
30.11.2010 11:27:18
MPU: En oikein usko tuohon bassoäänen syttymiseen kauempana. Toki tila-akustiikka tuo oman lisänsä siihen soundiin.

Veikkaan kanssa, että enempi tuossa on kyse tila-akustiikasta. Bassokaapista taaksepäin lähtevä ääniaalto kimpoaa stagen takana olevasta seinästä ja yhdistyessään suoraan ääneen se kumoaa kivasti tiettyjä taajuuksia, riippuen etäisyyksistä. Tällöin tietty bassopino tietyssä tilassa saattaa kuulostaa kahden metrin päässä paremmalta kuin läheltä. Jossain muualla asian laita on taas ihan toisin.
Ulkoilmakeikoilla heijastumia ei juuri esiinny.
Basismi
30.11.2010 13:50:06
Tää on suht akateemista juttua, basson parhaat soundit on kuitenkin sen verta matalilla taajuuksilla että useampi elementti ei ihan hirveästi sotke. Muistaakseni esim 15" kaappi alkaa "beamata" noin kilohertsistä ylöspäin. 4x10" toki vähän alempaa, mutta ei vielä merkitsevästi.

Basson erottuvuus lavalla on se missä voipi eroa kuulla jos ei ole komero korvan tasalla, tai soihaa muuten ohi pasistin.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)