Aihe: Säröt nupista vai pedaalista?
1 2 3 4
Numb
19.11.2010 12:21:29

hallu: Meniskö se esimerkiksi niin, että jos laittaisi sanotaan nyt vaikka H&K:n putkietusen, jonka kytkisi suoraan tuohon vahvistimen poweramp in reikään ja kitara siihen etuseen, niin silloin se vahvistimen oma etuaste tulisi kokonaan ohitetuksi?

Tulishan se.
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
oiva tumpeloinen
19.11.2010 12:34:39
hallu: Juu niin, tuli itsellenikin mieleen tässä, että se säröpoljinhan on vähän niinkö toinen etuaste etuasteen edessä. En tiedä miten ne etuasteet menee vahvarin sisällä tai onko sillä varsinaisesti väliä kuinka monta etuastetta on peräkkäin. Mulla oli joskus muinoin Fender Showman hopeanaama nuppi, jossa oli etuasteen molempia kanavia varten omat käyttöpaneelit säätimineen ja inputteineen.

Meniskö se esimerkiksi niin, että jos laittaisi sanotaan nyt vaikka H&K:n putkietusen, jonka kytkisi suoraan tuohon vahvistimen poweramp in reikään ja kitara siihen etuseen, niin silloin se vahvistimen oma etuaste tulisi kokonaan ohitetuksi?

Kuten sanottu, toimii noin. Sen sijaan mä vähän ehkä viilaisin pilkkua tuossa etuaste-sanassa. Muistaakseni jossain palstalla on täällä kerrottukin, mitä mikäkin tekee, mutta tuo ei suoranaisesti ole se juttu. Etuasteen tarkoitus on siis muuttaa signaali linjatasoiseksi. Etuasteessa on yleensä kaiken maailman äänensäätimiä, mitkä toteutetaan eri tavoin, mutta useampaa etuastetta ei yhden sisällä ole. Eikä pedaali ole etuaste, jos sieltä ei tule ulos linjatasoa. Ajatus sulla siis kaiken kaikkiaan on oikeansuuntainen, mutta tulipahan nyt tämäkin kivi käännettyä.
epeli
19.11.2010 13:17:59

Itellä on Bugera 333Xl ja Bossin GT-6 sillee jännästi et oon laittanu Bugeran etuasteen Bossin efektilooppiin niin että pystyn asettamaan sen mihin tahansa kohtaan signaaliketjua ja saan helposti säröt ja muljuefektit vaihdettua yhdellä napilla.

Tossa Bugerassa on sitte säröä ja ääntä niimmaan perruusteellisesti. Itellä on lead-kanavassa gain jossain 2/10 ja mastervolumea en oo ikinä uskaltanu laittaa yli puolenvälin.
"Squint your eyes to see clearly. Blur reality to make it real"
hallu
19.11.2010 13:18:27
oiva tumpeloinen: Kuten sanottu, toimii noin. Sen sijaan mä vähän ehkä viilaisin pilkkua tuossa etuaste-sanassa. Muistaakseni jossain palstalla on täällä kerrottukin, mitä mikäkin tekee, mutta tuo ei suoranaisesti ole se juttu. Etuasteen tarkoitus on siis muuttaa signaali linjatasoiseksi. Etuasteessa on yleensä kaiken maailman äänensäätimiä, mitkä toteutetaan eri tavoin, mutta useampaa etuastetta ei yhden sisällä ole. Eikä pedaali ole etuaste, jos sieltä ei tule ulos linjatasoa. Ajatus sulla siis kaiken kaikkiaan on oikeansuuntainen, mutta tulipahan nyt tämäkin kivi käännettyä.

Kiitoksia hyvin muotoillusta ja valaisevasta vastauksesta. Eli palatakseni siihen alkuperäiseen kysymykseen, niin siinä vahvistimen etuasteessa ei ole "säröytinpiiriä". vaan se etuvahvistin vaan väännetään semmoiselle mutkalle, että ääni säröytyy. Jotenkin näin mä nyt olen tulkitsevinani asiaa alkaen samalla aavistaa, että asia on ehkä liian konstikas lopulta minun aivoille ymmärtää. Mutta siis efektipedaalit säristimet mukaanluettuna, eivät vahvista signaalia, vaan ne ainoastaan muovaat sitä "aaltokuviota tjsp." ja etuvahsitin vahvistaa sen singaanilin päätteelle sopivaan muotoon (linjatasoiseksi kuten sanoit), mutta senkin jälkeen sitä voidaan vielä muovata efektilinkkiin laitetuilla efekteillä.

Maalaisjärjelle käännettynä vahvistimen oma särö on siis luomumpaa, rehellisempää aidompaa, vahvistimen luonnetta kuvaavaa. Polkimella lisätty särö on manipulointia ja niinkö "likaa" sitä signaalia ja on jotenkin päälle liimattua ja ei asiaan kuuluvaa. ?? tälleen vähän kärjistetysti ilmaistuna.
oiva tumpeloinen
19.11.2010 13:26:59
hallu: Maalaisjärjelle käännettynä vahvistimen oma särö on siis luomumpaa, rehellisempää aidompaa, vahvistimen luonnetta kuvaavaa. Polkimella lisätty särö on manipulointia ja niinkö "likaa" sitä signaalia ja on jotenkin päälle liimattua ja ei asiaan kuuluvaa. ?? tälleen vähän kärjistetysti ilmaistuna.

Ei. Molemmissa tapauksissa syötetään virtaa enemmän tiettyihin paikkoihin, että saadaan rutinaa aikaiseksi. Mutta putki etuasteessa vaan toimii eri tapaan kuin kuin trankku.
PIM
19.11.2010 13:54:16
hallu:

Maalaisjärjelle käännettynä vahvistimen oma särö on siis luomumpaa, rehellisempää aidompaa, vahvistimen luonnetta kuvaavaa. Polkimella lisätty särö on manipulointia ja niinkö "likaa" sitä signaalia ja on jotenkin päälle liimattua ja ei asiaan kuuluvaa. ?? tälleen vähän kärjistetysti ilmaistuna.

No eipä ihme jos asia ei aukea jos sitä ehdoin tahdoin tällä tavalla haluaa vielä mystifioida. Särö on säröä syntyy se missä tahansa vahvistusasteessa signaaliketjun varrella. Mutta sillä on merkitystä minkälaisella teknisellä toteutuksella särö syntyy ja missä vaihessa signaaliketjua sekä minkälaisten vahvistinasteiden läpi se vielä kulkee ennen kuin päätyy kajarien kautta ihmisten ilmoille. Särö on siitä vielä metka otus, että sitä voi vain lisätä eli särön määrä ei vähene vaikka välissä olisi vahvistusasteita, jotka itse asiassa vähentäisivät signaalin voimakkuutta.
Basiti haussa tamperelaiseen poprockorkesteriin. Treenit kerran viikossa Hatanpäällä.
hallu
19.11.2010 14:02:41
oiva tumpeloinen: Ei. Molemmissa tapauksissa syötetään virtaa enemmän tiettyihin paikkoihin, että saadaan rutinaa aikaiseksi. Mutta putki etuasteessa vaan toimii eri tapaan kuin kuin trankku.

Okei, kiitos kärsivällisyydestäsi. Tämän asian teknisen puolen kansantajuistaminen lienee aika vaikeaa ja itselleni se on selvästikin vielä pikkuisen hankala pähkinä purtavaksi. Tiedän, että kitariseissa on jokaiseen äänen muokkaustapaan omat koulukuntansa ja kannattajansa. Itse taidan pysytellä tiukan käytännöllisellä tasolla eli haluttu saundi pienimmällä riesalla pähkäilemättä liikaa, mitä siinä signaalitiessä tapahtuu.
oiva tumpeloinen
19.11.2010 14:04:51
hallu: Okei, kiitos kärsivällisyydestäsi. Tämän asian teknisen puolen kansantajuistaminen lienee aika vaikeaa ja itselleni se on selvästikin vielä pikkuisen hankala pähkinä purtavaksi. Tiedän, että kitariseissa on jokaiseen äänen muokkaustapaan omat koulukuntansa ja kannattajansa. Itse taidan pysytellä tiukan käytännöllisellä tasolla eli haluttu saundi pienimmällä riesalla pähkäilemättä liikaa, mitä siinä signaalitiessä tapahtuu.

Jos sitä haluaa ymmärtää enemmän, pitää unohtaa kitarat ja suunnata katseensa enemmän sähköopin suuntaan. Sieltä tulee opit, miten särö tehdään.
Jinxed
23.11.2010 15:11:34
Tuli tällainen kysymys mieleen: jos tarkoitus olis saada moderni mättösärö (tyyliin In Flames, Stam1ina, Arch Enemy etc, nykydöödistä) pedaalista niin minkälaista vahvistinta suosittelisitte alle?

Putkivahvari? Trankku? Mitä ominaisuuksia tuolla clean-kanavalla pitäis olla (esim. paljon alataajuuksia?)?

Olisiko pedaaleista esim. joku Emma PisdiYAUwot sopiva?

Vai onko se nyt vaan niin, että jos haluaa kunnon mättösoundit livenä niin pitää olla 100W putkinuppi ja vahvistinsäröt umpiselkäisen 212 tai 412-kaapin läpi? Ja vahvistin joku Peavey 6505 tai Engl Blackmore tms?

Tuntuu olevan mahdoton yhtälö saada about tonnin budjetilla hyvää cleania ja hyvää raskasta särösoundia.
"What a tool!"
s8na
23.11.2010 16:01:09 (muokattu 23.11.2010 16:14:07)

Ei mitään.
www.mikseri.net/peppiyhtye/
baba o riley
23.11.2010 17:31:04
Jinxed: Tuli tällainen kysymys mieleen: jos tarkoitus olis saada moderni mättösärö (tyyliin In Flames, Stam1ina, Arch Enemy etc, nykydöödistä) pedaalista niin minkälaista vahvistinta suosittelisitte alle?

Putkivahvari? Trankku? Mitä ominaisuuksia tuolla clean-kanavalla pitäis olla (esim. paljon alataajuuksia?)?

Olisiko pedaaleista esim. joku Emma PisdiYAUwot sopiva?

Vai onko se nyt vaan niin, että jos haluaa kunnon mättösoundit livenä niin pitää olla 100W putkinuppi ja vahvistinsäröt umpiselkäisen 212 tai 412-kaapin läpi? Ja vahvistin joku Peavey 6505 tai Engl Blackmore tms?

Tuntuu olevan mahdoton yhtälö saada about tonnin budjetilla hyvää cleania ja hyvää raskasta särösoundia.

siihen joku vähän isompitehonen trankkupääte kunnon headroomilla käy ihan loistavasti. Mitä putkipäätteeseen tulee niin kyllä se pienempi kuin 100wattiakin puhtaana pysyy niillä volilla millä useimmilla klubeilla tavallisesti soitellaan.

Tosin scuupattu döödissoundi on yleensä vähän sellanen että se ei pure kunnolla bändin läpi ja sitä volaa joutuu nostelemaan jos haluaa tulla kuulluksi. Bottnea jos haluut niin umpikaappi helpottaa sitä.
Jinxed
24.11.2010 18:13:30
baba o riley: siihen joku vähän isompitehonen trankkupääte kunnon headroomilla käy ihan loistavasti. Mitä putkipäätteeseen tulee niin kyllä se pienempi kuin 100wattiakin puhtaana pysyy niillä volilla millä useimmilla klubeilla tavallisesti soitellaan.

Tosin scuupattu döödissoundi on yleensä vähän sellanen että se ei pure kunnolla bändin läpi ja sitä volaa joutuu nostelemaan jos haluaa tulla kuulluksi. Bottnea jos haluut niin umpikaappi helpottaa sitä.

Mietinki sitä, että... no, tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta JOS päättäisin hommata vahvistimen VAIN clean-kanavaa varten ja ottaisin kaikki säröt yms. pedaaleista, niin mikä järki olisi hommata kalliihko putkipeli? Miksei jotain muutaman satasen maksavaa 150W trankkua?
"What a tool!"
Borlag
24.11.2010 18:17:10

Jinxed: Mietinki sitä, että... no, tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta JOS päättäisin hommata vahvistimen VAIN clean-kanavaa varten ja ottaisin kaikki säröt yms. pedaaleista, niin mikä järki olisi hommata kalliihko putkipeli? Miksei jotain muutaman satasen maksavaa 150W trankkua?

Yleisesti ottaen se mitä pidetään hyvänä clean soundina, tuppaa myöskin olemaan putkivahvareilla toteutettu. Toki poikkeuksiakin on, esimerkiksi Rolandin Jazz Chorus on erittäin suosittu vaihtoehto jota on käyttänyt monet stadion luokan bänditkin (Metallica yhtenä esimerkkinä). Putkivahvarit menevät myös kivemmin rosolle overdrive tyylisten säröpurnukoiden kanssa.

Silti, vastaavasti voi sanoa että niin vaan Dimebag Darrel vingutti Panteran levyt trankkuvahvareilla, että ei tähän mitään pätevää yleissääntöä ole. Muuta siis kuin se, että osta vahvistin mikä kuulostaa just sun mielestä hyvältä, äläkä välitä siitä mitä muut siitä sanoo, ellei kyseessä ole oikea ongelma vaikkapa kestävyyden ja luotettavuuden suhteen.
Ziggy Bubba
24.11.2010 18:18:38 (muokattu 24.11.2010 18:20:38)

Jinxed: Mietinki sitä, että... no, tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta JOS päättäisin hommata vahvistimen VAIN clean-kanavaa varten ja ottaisin kaikki säröt yms. pedaaleista, niin mikä järki olisi hommata kalliihko putkipeli? Miksei jotain muutaman satasen maksavaa 150W trankkua?

Koska pedaalit kuulostavat paremmalta hyvästä vahvarista. Huonoa vahvaria ei pedaaleilla pelasteta.

Ite otan isommat heviruntat ihan vahvarista, jota boostailen sitten tiukkuuden tarpeessa OD-pedaalilla. Säröpedaaleilla, varsinkin fuzzeilla, voi sitten hakea erilaista soundimaailmaa - jos kokee tarpeelliseksi. Näin mä teen, eli molempi parempi. Hevihommiin olen kyllä saanut selkeästi parhaat säröt ihan putkivahvarista.

E: Monet säröpurkit kuulostavat musta parhaalta kevyen putkisärön päälle. Muutenkin useamman särölähteen testailu on enemmän kuin suositeltavaa - kunhan malttaa lykätä kaikista vain sen tarvittavan määrän.
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
T-Stag
25.11.2010 00:25:42
Mä nään asian kutakuinkin näin (puhun putkivahvistimista kun omistan ainoastaan niitä):

- Putkivahvistinsärö="Tone"
- Pedaalisärö="Sound"

Eli toisin sanoen pedaalisäröt kuulostavat mun korvaan (ja tuntuvat kädessä) aina efekteiltä ja päälleliimatuilta, siinä missä putkivahvistinsärö on "yksi iso kokonaisuus".
kimurantti1
25.11.2010 01:36:59 (muokattu 25.11.2010 01:47:57)
Jinxed: Tuli tällainen kysymys mieleen: jos tarkoitus olis saada moderni mättösärö (tyyliin In Flames, Stam1ina, Arch Enemy etc, nykydöödistä) pedaalista niin minkälaista vahvistinta suosittelisitte alle?

Mä en halua vaikuttaa besserwisseriltä, mutta mun ymmärtääkseni kaikkien noiden bändien levyillä ja keikoilla kuullaan putkivahvistimia, ja Peaveyn 5150 taitaa olla yleisin yhteinen nimittäjä. Mä en ole vielä löytänyt säröpedaalia, joka tuottaisi uskottavan ton genren soundin puhtaalla olevan vahvistimen päälle, ja niitä on kokeiltu aika monta. Riippuu tietysti kuinka lähelle pitää päästä.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Midrange
25.11.2010 02:22:10
Ne otetaan siitä mistä kuullostaa paremmalta. Näin yksinkertaista.
"rikoksen tunnusmerkit täyttynevät siinä kohtaa, kun viimoisen ruuvin boksiisi ruuvaat" - Klapp pedaalin kloonaamisesta.
Terry Pantheras
25.11.2010 14:21:44
T-Stag: Mä nään asian kutakuinkin näin (puhun putkivahvistimista kun omistan ainoastaan niitä):

- Putkivahvistinsärö="Tone"
- Pedaalisärö="Sound"

Eli toisin sanoen pedaalisäröt kuulostavat mun korvaan (ja tuntuvat kädessä) aina efekteiltä ja päälleliimatuilta, siinä missä putkivahvistinsärö on "yksi iso kokonaisuus".

Noinhan se oikeastaan on, mutta joissain tapauksissa mainitsemasi ulkoisilla särölähteillä toteutettu päälleliimatun kuuloinen soundi voi toimia bändin kanssa loistokkaasti. Esim. se erottuu ja leikkaa paremmin läpi kuin vahvistimen oma särö, joka monasti voi olla "syvä" ja "tonekas" (ööö...), mutta sen takia jopa hieman massaanhäviävä: ei leikkaa niin hyvin läpi bändin muiden soittimien seasta. Näin on siis käynyt mulle muutaman putkarin kanssa.

Riippuu siis paljon haetaanko yksinsoittelusoundia, vai ideaalia bändisoundia. Jostain syystä botnekkaaseen metallisoundiin toimii yleensä parhaiten vahvistimien oma särö: niissä on jotenkin enemmän munaa kuin purkeissa, T-Stagin kertomasta syystä.

Tässäpä muutama hyväksi havaittu ja testattu stand-alone-säröpurnukka metalliin:

MI Audion Tube Zone ja Crunch Box Distortion, Boss HM-2/Behringer HM300, Tech 21:n analogisesti mallintavat purkit yleisesti - myös Behringerin kloonaamat muovipaksit samoista laitoksista ajavat asian.

Paljon hyvää saa myös aikaan kun stäkkää pari pedaalia: esim. crunch box toimi loistavasti kun sitä boostasi tube screamerin tyyppisellä overdrivella. Sama varmasti toimii muittenkin osalta.
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
s8na
26.11.2010 10:16:22 (muokattu 26.11.2010 10:16:52)

Mun mielestä kuitenkin tässä vaiheessa keskustelua kannattaa muistutella mieliin, että 90% (oma arvio) hevimetelipändeistä soittaa putkivahvareilla. Sen takia miettisin tarkkaan kannattaako lähteä testailemaan muita virityksiä ensihätään. Sitten kun tietää systeemeistä ja soundeistaan enemmän, voi kikkailla vaikka miljoonien purnukoiden kanssa.

Kiteytetysti se putkivahvari on varma valinta hyvän soundin saamiseksi. Parhaassa tapauksessa homma menee vielä niin, että piuhat kiinni, virrat päälle ja rock.
www.mikseri.net/peppiyhtye/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)