Sakmongkol 19.11.2010 23:59:13 | |
---|
ReBeat: Sanoisin että ei kannata kovertaa tarpeettoman paljoakaan, koska otelautapuun radikaali väheneminen kaulasta huonontaa sointia. Ohuessa kaulassa vaikutus kuulunee tietysti herkemmin. Joo tämähän on ihan hyvä pointti. Tuota kaulan jäykkyyden heikkenemistä taas en oikein usko, jos kaula on lähtökohtaisestikaan järkevästi tehty. Tulitikun mallisissa varmaan siihenkin on vaikutusta, mutta luulisin että ihan peruslaadukasta stratokaulaa ei kovin helposti saa koverrettua liikaa niin että se merkittävästi vaikuttaisi kaulan jäykkyyteen. |
cr4b 20.11.2010 00:16:26 (muokattu 20.11.2010 00:22:21) | |
---|
Itse asiassa suurin osa kaulan jäykkyydestä tulee nimenomaan siitä otelaudan puusta. Jos sitä ottaa liikaa pois, kaulasta tulee helposti sellainen että se esimerkiksi taipuu hieman enemmän kitaraa alaspäin kallistettaessa laskien virettä. Ainakin heikkolaatuisella kaulalla. Lisäksi kovertaminen lisää aika huomattavasti otelaudan pinta-alaa, joka reagoi siten vastaavasti helpommin kosteuteen, lämpötilaan ym. Kaularaudan kanava kulkee kanssa aika lähellä otelaudan pintaa kaulan yläosassa, joten kannattaa varoa. Itse en ainakaan soundissa taas huomaa niin mitään eroa. If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best. |
mattim 20.11.2010 02:16:39 | |
---|
cr4b: Itse asiassa suurin osa kaulan jäykkyydestä tulee nimenomaan siitä otelaudan puusta. Jos sitä ottaa liikaa pois, kaulasta tulee helposti sellainen että se esimerkiksi taipuu hieman enemmän kitaraa alaspäin kallistettaessa laskien virettä. Tätä en purematta niele. Liki kaikissa sähkökitaroissa on kaularauta, jonka osuus kaulan jäykkyydestä on vähintään yhtä suuri kuin otelaudan. Matti Palo on rajoitettu kivijalkaan/Väärin sammutettu |
oiva tumpeloinen 20.11.2010 10:54:53 (muokattu 20.11.2010 10:57:30) | |
---|
cr4b: Midrange: Voin ymmärtää, että huonon tekniikan omaava kitaristi kuulostaa entistä paskemmalta koverretun otelaudan kanssa. Kyllä siinä on helpompi bendata niitä kieliä vahingossa samalla kun vetää vaikka jotain riffejä. Jos näin on, niin sama ongelma kyllä esiintyy normaalikaulallakin, joskin lievempänä. Esim. aloittelijalle en tämän takia suosittelisi koverrettua lautaa ja 8-settiä Eb-vireessä. Tämä mulla oli alussa ongelmana. Ja ylävireisyys/kielten aalloille taipuminen ei ole mikään myytti, mä olen tehnyt sen ihan itse. En toista muiden suusta kuultua siis. Suurin ongelma mulla varmastikin oli, että saadessani ensimmäisen kaiverretun kepin, oli soittokokemusta kohtuullisen vähän, ja tatsi sen mukainen. Mutta kuten sanoin, siihen tottui kyllä, ja samassa loppui ongelmat. E: Ei kai nyt normaalistikaan porukka paina niitä kieliä siihen puuhun asti? Ongelma ei ole niinkään siinä, että painaako kaivertamattomalla kepillä kielen otelautaan, siinä vain osuu aina käytännössä joku osa sormesta otelautaan, mistä saa jo tuntumaa, paljonko kieltä painaa. Jos sormien alla ei ole mitään, tuoreeltaan tulee kovin helposti painettua vähän kovempaa. |
MikaHekkanen 23.11.2010 11:30:04 | |
---|
Tulipas tästä hassu. Hassunhauska siis. Koverruksien lisäksi pistin paikalleen ohuemmat kielet, kuin mitä olen viimeiseen 20 vuoteen kertaakaan edes kokeillut ja totta kai ne ovat tasan niin alhaalla kuin vaan mahdollista. Ompahan kevyt ja herkkä tuntuma soittamiseen! |
Krice 23.11.2010 13:48:22 | |
---|
oiva tumpeloinen: Ja ylävireisyys/kielten aalloille taipuminen ei ole mikään myytti Jos alunperin soittaa kevyesti niin koverrukset ei aiheuta mitään ongelmia tai muutoksia soittotyyliin. Näin siis oman kokemuksen mukaan. Koverrusten ehkä suurin etu on siinä, että bendaaminen muuttuu helpommaksi kun sormen voi kuopaista paremmin kielen "alle". Muuten ihan sama teoria kuin tavallisessakin kaulassa. |
Indican Jenny on ihana http://www.youtube.com/watch?v=poP3EXwbpps |
Sakmongkol 26.11.2010 01:49:47 | |
---|
sepisti: Tää on ilmeisesti joku "komppikitaristi". Nään sieluni silmin tän jätkän wanted-ilmoituksen: -Kompit irtoo jo tanakan tarkasti, mutta soolot ei oikein lähde:) On kuitenkin kyseessä sen verran kovan luokan komppikitaristi jotta soolojen soittoon ei ole mitään tarvetta. Eikä tarvitse äijän paljoa wanted-palstaa selata. |
palomaeki 26.11.2010 02:37:00 | |
---|
kitara on kiva. |
the-Antero 26.11.2010 08:02:19 | |
---|
sepisti: Tää on ilmeisesti joku "komppikitaristi". Nään sieluni silmin tän jätkän wanted-ilmoituksen: -Kompit irtoo jo tanakan tarkasti, mutta soolot ei oikein lähde:) Pakko laittaa tähän http://www.youtube.com/watch?v=avBxJd3lZKk |
tender.insanity 26.11.2010 08:19:32 | |
---|
Yhden kaulan olen kovertanut Jem -tyyliin, eli nauhat 21-24. Onnistui ihan hyvin. |
Miikathebest 02.12.2010 06:39:55 | |
---|
Liikaa säröä! |
tender.insanity 02.12.2010 07:54:17 (muokattu 02.12.2010 07:54:29) | |
---|
|
Kivijalka 02.12.2010 08:57:16 (muokattu 02.12.2010 09:05:45) | |
---|
A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish. |
tender.insanity 02.12.2010 11:53:54 | |
---|
|
Numb 02.12.2010 11:57:03 | |
---|
tender.insanity: Eli olen Jeesus =) Mulla on paita, jossa lukee "I might be schizophrenic, but I am also Jesus". Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77 |
jniska 02.12.2010 12:29:54 | |
---|
Kivijalka: Kyllä se minunkin mielestäni kokonaan koverretulta näyttää. Perkele tuossa sen soitossa ei kyllä ole enää yhtään mitään järkeä. Äärimmäisen taitavaa teknisesti ja muutenkin, mutta mä en saa kyllä yhtään melodiasta kiinni tuossa. Edes jotain tolkkua pitäs olla. Mä olenkin kangistunut melodiseen musiikkiin kyllä. Laiha Lissu oli paras. |
Terry Pantheras 02.12.2010 14:20:04 | |
---|
|
Terry Pantheras 02.12.2010 15:14:50 | |
---|
mattim: Tätä en purematta niele. Liki kaikissa sähkökitaroissa on kaularauta, jonka osuus kaulan jäykkyydestä on vähintään yhtä suuri kuin otelaudan. Matti Näkisin kaularaudan funktion lähinnä säädön puitteissa. Itse kaularautahan (siis se pelkkä n. 30 cm 5 mm tanko) on ihan letku, kun taas kaula on ihannetapauksessa (oikeanlainen puu sahattu ja kuivattu oikein) jo itsessään tarpeeksi jäykkä kestämään kielten veto. Tietysti kaularaudan ollessa kaarella - kuten se on kun sen tekee perinteisesti - se aiheuttaa jännitettä, mutta epäilen sen kuitenkin olevan "mutteri löysällä" lähes statistin asemassa. Vertaa esim. minkälaista voimaa käytettäessä 30 cm pitkän 5 mm tangon saa käsin taivutettua muutaman millin, verraten kaula-aihiota taivutettaessa - varsinkin jos siinä on otelauta jo liimattuna. Eri asia on sitten varmaan "modernit" kaularaudat, joissa on alumiinirunko ja tanko sisällä. Eli mikäli spekulaationi viiden rakentamani kitaran perusteella pitää paikkaansa, niin tuolla liiallisella koverruksella voinee aiheuttaa pientä kaulan löystymistä, eli voi mennä letkummaksi, koska puuta on vähemmän. |
kimurantti1 02.12.2010 16:21:36 | |
---|
Kivijalka: Kyllä se minunkin mielestäni kokonaan koverretulta näyttää. Perkele tuossa sen soitossa ei kyllä ole enää yhtään mitään järkeä. Musta taas tossa pätkässä on aivan loistavaa soittoa! :-) |