Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Floikalla vai ilman
1 2 3
deanman
25.11.2010 17:41:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ku otsikossa lukee kannattaako ostaa kitara floikalla vai ilman?
suositelkaa ja sanokaa hyvät ja huonot puolet
 
Karvamammutti
25.11.2010 17:44:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Floikka on hyvä olla kitarassa, jos haluaa floikallisen kitaran. Jos haluaa kiinteätallaisen taikka jollain vintage-vibralla varustetun kitaran, ei floikka ole hyvä. Pikkasen enemmän pitää floikkakitaran kanssa säätää kielienvaihdon yhteydessä, mutta muutoin on merkitys lopputuloksen kannalta on aika marginaalinen.
 
"Central to Unit 27. Jean-Claude Van Damme's robbing a post office. I need back-up."
kimurantti1
25.11.2010 17:45:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos et ole täysin varma siitä, että haluat floikan kitaraan, niin älä ota.
 
Terv. Floikkadiggari
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Entropia666
25.11.2010 17:46:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa välttää huonoja floikkakitaroita, niissä ei oo floikkaa. Myöskin huonot kiinteätallaset, joihin on floikka asennettu kannattaa skipata. Floikka on hyvä jos tykkää.
 
Vähän herp derp -ketju...
 
the-Antero
25.11.2010 17:53:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä puolia:
 
- Pitää vireen
- Voit tehdä kaikkia kivoja divebombeja ja vingutuksia
- Voit tehdä fluttereita
- Pitää vireen myös näitten jälkeen
- Voi blokata helposti kiinteäksi tallaksi
 
Huonoja puolia
 
- Menee pari minuuttia pidempään kun vaihdat kielet
- Jos kieli katkeaa niin kaikki kielet on epävireessä
- Säätö vaatii opettelua
- Huono jos ei tykkää floikasta
 
Muuki
25.11.2010 17:59:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entropia666: Kannattaa välttää huonoja floikkakitaroita, niissä ei oo floikkaa.

Heh, tässähän ois matskua allekirjotukseen.
 
Eio
CSatan
25.11.2010 18:12:03 (muokattu 25.11.2010 18:14:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Hyviä puolia:
 
Huonoja puolia
 
- Menee pari minuuttia pidempään kun vaihdat kielet

Tallan kun blokkaa kielten vaihdon/virityksen/venytyksen/virityksen ajaksi, se ei ole yhtää hitaampaa kuin kiinteän tallan kanssa kieltenvaihto (olettaen et takalevy ei ole kiinni).
 
Ihminen ei opi virheistä vaan onnistumisista.
RamoQ
25.11.2010 18:54:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuki: Heh, tässähän ois matskua allekirjotukseen.
 
Ajattelin juuri samaa.
 
"It's only rock'n roll but I like it"
pekurides
25.11.2010 18:59:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CSatan: Tallan kun blokkaa kielten vaihdon/virityksen/venytyksen/virityksen ajaksi, se ei ole yhtää hitaampaa kuin kiinteän tallan kanssa kieltenvaihto (olettaen et takalevy ei ole kiinni).
 
höpönhöpön:=) ....ja kun otat blokin pois on koko paletti taas viturallaan.
 
Floikka on ihan perkeleen työläs keksintö kaiken säätämisen ja kieltenpulaamisen vuoksi mutta kiva vimpain pelleillä kun loppuu ideat kesken soolon:=)
 
Jos haluat vaihtaa virettä tai eripaksuista kielisettiä tai ylipäätänsä toisen valmistajan kielisettiä tiedossa on työläs hommeli että saat tallan oikean asentoon ja ihan intonaation pelkkä säätökin vaati muutaman työvaiheen enemmän kuin tomi.
 
kyllä mä varaan ainakin puolituntia kielisetin vaihtoon ja säätöihin... aina ei edes riitä vaikka olen floikkaa kohta parikymmentä vuotta jo suostutellut:=)
 
kyllä on tullut manattua floideri alimpaan helvettiin tuhansia kertoja mutta.... ilmankaan ei osaa olla.
 
lisenssikampien kanssa ei kannata edes pelleillä.
 
They see me rollin, they hatin.
the-Antero
25.11.2010 19:00:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CSatan: Tallan kun blokkaa kielten vaihdon/virityksen/venytyksen/virityksen ajaksi, se ei ole yhtää hitaampaa kuin kiinteän tallan kanssa kieltenvaihto (olettaen et takalevy ei ole kiinni).
 
Mä harvoin vaihdan kaikkia kieliä kerralla vaan sitä mukaan kun katkeilee ;) ja sitä mukaa kun kielet tuntuu tuhnusilta....
 
the-Antero
25.11.2010 19:01:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuki: Heh, tässähän ois matskua allekirjotukseen.
 
Annoin sulle plussa tästä :D
 
Sakmongkol
25.11.2010 20:51:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Huonoja puolia
 
- Menee pari minuuttia pidempään kun vaihdat kielet
- Jos kieli katkeaa niin kaikki kielet on epävireessä
- Säätö vaatii opettelua
- Huono jos ei tykkää floikasta

 
Huono puoli on myös huonompi soundi, joka johtuu vähemmästä resonanssista ja sustainista.
 
Krice
25.11.2010 20:52:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Floikalla, koska jos soitan kiinteätallaisella niin tuntuu kuin jotain puuttuisi eli siis kampi puuttuu. Ihmettelen aina, että missä se on ja haron kädellä tyhjää.
 
cr4b
25.11.2010 21:25:56 (muokattu 25.11.2010 21:28:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Floikalla, koska jos soitan kiinteätallaisella niin tuntuu kuin jotain puuttuisi eli siis kampi puuttuu. Ihmettelen aina, että missä se on ja haron kädellä tyhjää.
 
Mullakin kävi ennen näin, mutta nykyään soitan kiinteätallaisella paljon enemmän kuin floikkaskeballa. Syy: parempi soundi, parempi tuntuma kieliin sekä paremmat kahden kielen bendit. Lisäksi floikan säätämiseen menee älyttömästi aikaa (olen säätänyt sitä 5 vuotta, eikä se vieläkään mene nopeasti) ja kielet katkeavat helpommin. Kivahan niitä vingutuksia on silloin tällöin tehdä, mutta yleisesti ottaen kiinteätallaisella soitto on huolettomampaa.
 
Esimerkiksi: normaalisti säädän intonaation muutaman päivän välein kiinteätallaisessa, koska kielten intonaatio muuttuu niiden vanhetessa. Tähän menee minuutti-pari, ja soitto on aina ihanan vireistä. Floikan kanssa joutuu kärsimään aina siitä (hyvin lievästä) epävireisyydestä, koska ei viitsi olla jatkuvasti säätämässä.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
the-Antero
25.11.2010 21:32:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esimerkiksi: normaalisti säädän intonaation muutaman päivän välein kiinteätallaisessa, koska kielten intonaatio muuttuu niiden vanhetessa. Tähän menee minuutti-pari, ja soitto on aina ihanan vireistä. Floikan kanssa joutuu kärsimään aina siitä (hyvin lievästä) epävireisyydestä, koska ei viitsi olla jatkuvasti säätämässä.
 
En mä vaan kärsi, venyttää ne kielet hyvin ennenku laittaa lukot kiinni....ihan hyvin mulla se intonaatio on pysyny kohillaan
 
cr4b
25.11.2010 21:35:54 (muokattu 25.11.2010 21:43:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: En mä vaan kärsi, venyttää ne kielet hyvin ennenku laittaa lukot kiinni....ihan hyvin mulla se intonaatio on pysyny kohillaan
 
Ole onnellinen, jos et kuule eroa :) Ja se intonaatio muuttuu ihan samalla tavalla oli kyseessä kiinteätallainen tai floikkaskeba, mutta jälkimmäistä on vaikeampi säätää. Kielien venyttely nyt vaikuttaa lähinnä vireessä pysymiseen, ei intonaatioon.
 
E: Niin, siis en nyt meinaa mitään älyttömiä eroja, vaan muutaman sentin luokkaa kaulan yläpäässä. Se kuitenkin ainakin itseä häiritsee suht. paljon. Olen havainnut tämän asian kaikilla kitaroillani, ja puhdistan kielet huolellisesti soiton jälkeen ja muutenkin olen oikeastaan eliminoinut kaikki muut mahdollisuudet kuin sen, että kielet vanhetessaan ovat eri intonaatiossa. Tämä nyt on muutenkin täysin offtopiccia, pointti oli se, että floikan säätämiseen menee kauemmin.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Krice
25.11.2010 22:13:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b: muutenkin olen oikeastaan eliminoinut kaikki muut mahdollisuudet kuin sen, että kielet vanhetessaan ovat eri intonaatiossa.
 
En ole edes tiennyt tuota. Yleensä säätö per kielisetti on ollut riittävä ja olen aina kuvitellut, että ei kitaraa nyt ikinä saakaan täyteen vireeseen ilman niitä mutkaisia nauhoja.
 
cr4b
25.11.2010 22:21:39 (muokattu 25.11.2010 22:27:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: En ole edes tiennyt tuota. Yleensä säätö per kielisetti on ollut riittävä ja olen aina kuvitellut, että ei kitaraa nyt ikinä saakaan täyteen vireeseen ilman niitä mutkaisia nauhoja.
 
No eihän sitä täydelliseen vireeseen saakaan, mutta kyllä se paremmalta kuulostaa kun tsekkaa intonaation kohdilleen esim 10-20 soittotunnin tai muutaman päivän välein. Tähän tulokseen olen tullut kun olen nyt soitellut enimmäkseen kiinteätallaisella, jossa on tosi helppo säätää sitä. Floikkaskeballa nyt ei viitsinyt säätää kuin muutaman kertaa vuodessa. Kielistä kuitenkin häviää se nikkelipäällyste ja ne hapettuvat, mikä muuttaa niiden ominaisuuksia.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
the-Antero
26.11.2010 06:07:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin se vaan on että kiinteällä tallalla ei tartte nähdä niin paljoa vaivaa säätämiseen kuin kelluvalla. Tosin kiinteällä tallalla et myöskään tee samoja juttuja kuin kelluvalla tallalla.
 
Nää floikka keskustelut on aika vaarallisisa täällä ;)
 
mhaarala
26.11.2010 11:20:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molempi parempi. ;)
 
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «