Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: AV-alan kouluun uutta kalustoa.
1 2
Totofan
24.11.2010 16:16:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo.
 
Opiskelen Heinolassa, koulutuskeskus Salpauksessa media-assistentin virkaan. Eli työttömäksi ollaan kovaa vauhtia menossa, heh..
 
Tilanne nyt kuitenkin semmoinen, että koulu saa vuodenvaihteen jälkeen 30000 euroa käyttöönsä uuden tapahtumatekniikan ostamiseen. Tolla rahamäärällä hankittaisiin luultavasti jonkinlainen uusi PA, äänipöytä, nykyiseen (lähinnä konventionaalista tavaraa sisältävään) valokalustoon lisäystä, uusi valotiski yms..
 
Kamojen käyttö on niin värikästä kun olla ja voi, pitäisi pystyä tekemään samoilla kamoilla pientä teatteria kun taas sitten veivaamaan kohtuullisesti jotain rokkihommiakin. Gaala-tyyppiset sisustusjututkin pitäisi taittua, yms.. En tarkoita kuitenkaan sitä, että pitää satsata 10000 euroa uuteen langattomaan mikrofonisysteemiin kun kerran teatteria pitää pystyä tehdä, vaan että tämmöistä yleispätevää tavaraläjää olisi tarkoitus hankkia.
 
Koululta tosiaan löytyy jotain perus himmenninkalustoa, PAR-kannuja, manfrotto-telineosastoa yms.. Äänikalusto vaatisi uudistusta enemmänkin, jotain mikkejä ja piuhaa löytyy mutta uusi PA olisi kyllä ainakin mun silmissä ihan tarpeellinen. Jotain aktiivisysteemiä mietiskelin, tyyliin 2 x sub + yläkerta /puoli. Tiskiksi joku perus, mutta kuitenkin riittävä. Kanavia ehkä se 16 kpl. Räkkitavaraa ei tarvitse aluksi olla kauheasti, mutta jotain perustyökaluja kaipaisi. Tyyliin juuri master EQ + jotain kompuraa + joku perus multiefekti. Ehkä jotain mikkejä yms..
 
Valopuolelle ehkä jotain ledivehkeitä, tyyliin ledibareja tai jotain pesuritavaraa. Värinvaihtajaa ehkä? Uusi tiski olisi tarpeen, itse mietin Chamsysiä PC-laudan kanssa. Se voisi olla sopivan taipuvainen moneen juttuun..
 
Mun pointti oli se, että olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä ja mahdollisia suosituksia et mitä kannattaisi hankkia. Mua itseä pyydettiin miettimään, että minkälaiselle kalustolle olisi tarvetta ja mitä se mahdollisesti olisi. Suhteellisuus on tärkeä juttu tässä, ei välttämättä kannata sitä ihan kalleinta ostaa, mutta mihinkään paskaan on myös turha lähteä sijoittamaan. Eli jonkinlainen kultainen keskitie olisi se ihannepäämäärä tässä jutussa.
 
Keskustelua, pliis!
 
"Oottshä she miksheri?"
NeliX4
24.11.2010 19:35:42 (muokattu 24.11.2010 20:04:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Auran uusi sarja on ihan käypää ja erittäin hyväsoundista FOH kamaa, helppokäyttöistä ja tehtaalta saa konffaustukea tarvittaessa. Monitoripäähän vaikka jotain aktiivisia, mitä sitten voi pikkusetteihin yhdistellä - esim premium pro 10xa tms. Noihin kun ostaa vielä sellaiset XLR+suko kaapelit, ni johan on.
 
16 kan mikseriksi Fostex LR16. Pikkusetiksi vaikka joku MG166cx ja rcf:n 310:t. AH:n iLive sarjan mikserit IDR 32+R72 tai Soundcraftin uudet pienet digitiskit sopis budjettiin. Jos välttämäti haluaa, niin DBX:n driverack tai nelinumeroinen EQ on hinta-laatu suhteessa järkevä. Mikeiksi perus Shurea, kun sen laittaa naaman eteen ei kellään tule kysyttävää. Parempaa soundia sitten vaikka Heil:stä tms. Langattomiksi AKG D5. Kaikkiin kamoihin mitä roudaillaan kunnon laatikot, kaapelit tietty neutrikkia ja telineet k&m:n rautaversioita.
 
LED-bareja ja kunnon usva&savukone lienee käyttökelpoiset. Roben liikkuvissa on vissiin Suomessa ihan ok takuu.
 
Pitää vaan päättää paljonko haluaa laittaa ääneen ja paljonko valoon.
 
NeliX4
24.11.2010 19:52:33 (muokattu 24.11.2010 19:52:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-----
 
stnprkl
24.11.2010 20:42:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totofan: Joo.
 
Opiskelen Heinolassa, koulutuskeskus Salpauksessa media-assistentin virkaan. Eli työttömäksi ollaan kovaa vauhtia menossa, heh..
 
Tilanne nyt kuitenkin semmoinen, että koulu saa vuodenvaihteen jälkeen 30000 euroa käyttöönsä uuden tapahtumatekniikan ostamiseen. Tolla rahamäärällä hankittaisiin luultavasti jonkinlainen uusi PA, äänipöytä, nykyiseen (lähinnä konventionaalista tavaraa sisältävään) valokalustoon lisäystä, uusi valotiski yms..
 
Kamojen käyttö on niin värikästä kun olla ja voi, pitäisi pystyä tekemään samoilla kamoilla pientä teatteria kun taas sitten veivaamaan kohtuullisesti jotain rokkihommiakin. Gaala-tyyppiset sisustusjututkin pitäisi taittua, yms.. En tarkoita kuitenkaan sitä, että pitää satsata 10000 euroa uuteen langattomaan mikrofonisysteemiin kun kerran teatteria pitää pystyä tehdä, vaan että tämmöistä yleispätevää tavaraläjää olisi tarkoitus hankkia.
 
....

 
Tarpeet tuli selväks, mut sit pitäs vielä pari asiaa tietää ennen ku voi jeesaa.
Eli onko kamat semmosia millä opetetaan vehkeiden käyttöä (eli tähtäimessä se et kaverit osaa käyttää muitakin laitteita koulusta päästyään).
Minkä kokonen on tila (fyysinen koko ja yleisökapasiteetti) missä nää tulee pääasialliseen käyttöön.
Minkä uusiminen on ehdottoman tärkeää.
Ja viimeseks, mitä koululla on tällä hetkellä olemassa. Kaikkee kun ei kannata uusia pelkästä uusimisen ilosta varsinkin kun budjetti on rajallinen.
 
Viltsu audiokantaja
AnttiR
25.11.2010 02:04:40 (muokattu 25.11.2010 02:11:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä ikinä hankittekaan, niin ostakaa laadukasta tavaraa. Uutta tai käytettyä. Valmiiksi mietittyjä toimivia kokonaisuuksia / settejä. Varsinkin kun kalusto tulee opiskelukäyttöön, niin on parempi että opetellaan oikeilla vehkeillä oikeita asioita, eikä tapella rikkinäisten halpiskamojen kanssa. Haluattehan opettaa millaista on tehdä asioita oikein. Älkää siis ostako halvimpia mahdollisia tuotteita.
 
Tehkää vaikka 2-3 hengen ryhmällä ekskursiokierros alan suurimpiin firmoihin ja pyytäkää tunnin esittelykierros varastoilla, niin asia selkeytyy paljon. Millaista kalustoa käytetään, mikä kestää, mikä ei kestä, millaiset kuljetuslaatikot on hankittu, miten organisoidaan kamat, kaapelit & standit keikkailua varten. Onko mahdollisesti poistossa mitään teille sopivaa kalustoa. Kysykää mitä he hankkisivat jos nyt voisivat ostaa uuden kaluston teidän budjetilla.
 
En pitäisi mitenkään huonona vaihtoehtona hankkia hyviä käytettyjä ääni & valosettejä. Sellaisia joilla tehdään jatkuvasti keikkaa tässä maassa. Esim. Yamaha LS9 sekä M7 äänipöydät tulevat varmasti vastaan työympäristössä ja Digico SD sarjalaiset, valopuolella Chamsys, Hog ja MA ovat vastaavia. PA-puolella Aura Audio, KV2, JBL VRX setteihin törmää jatkuvasti, laadukkaammissa vaihtoehdoissa löytyy d&b, L'Acoustics ja Nexo. Valokamoista en osaa niin tarkkaan sanoa, mutta Robelta tuntuu tulevan tällä hetkellä kovasti pidettyjä lamppuja ja Multiform on ehdottomasti yleisin ammattikäytössä oleva LED-kannu.
 
Tässä mainitut esimerkit eivät ole ainoita oikeita, vaan sellaisia mikä tuli ensiksi mieleen sen perusteella mitä keikoilla yleensä vastaan tulee. Mitä ikinä teettekin, niin menkää ja jutelkaa henkilökohtaisesti alan ammattilaisten kanssa (useampien) ja käykää katsomassa miltä asiat näyttävät varastoilla. Näin voitte muodostaa oman mielipiteen siitä mikä on teille sopivaa ja minkä laitteiden käyttöä kannattaa opettaa tuleville alan osaajille. Miettikää myös että kaluston voi yhdistää isommaksi kokonaisuudeksi. Ostakaa mielummin saman valmistajan tuotteita, kuin monen eri valmistajan monia erilaisia. Näin firmatkin tekevät, he keskittyvät "tuoteperheisiin" jotka parhaimmillaan on jo tehtaalla mietitty toimimaan keskenään yhdessä. Esimerkiksi hyvät kaiutinvalmistajat suunnittelevat eri mallisarjat toimimaan suoraan ongelmitta keskenään. Kahden eri valmistajan kaiuttimen yhteensovittaminen on paljon työläämpää.
 
Eli lähestykää asiaa niinkuin alan yrittäjä lähestyisi. Mikä on kannattavinta pitkällä aikavälillä ja mikä vaihtoehto tarjoaa hyötyä mahdollisimman pitkään. Onko lähistöllä muita yrittäjiä, joilla on jo samaa kalustoa jonka avulla voi saada aikaan suurempia kokonaisuuksia, mitä muut ovat havainneet hyvin toimivaksi, jne..
Ostakaa vaikka jonkun bändin tai firman toimiva ääni+valo järjestelmä, millä on valmiiksi tehty keikkaa ja se on mietitty nopeasti kasattavaksi ja helposti kuljetettavaksi.
 
AnttiR
 
Pauli Lappalainen
25.11.2010 07:42:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä asioita on mainittu ja tässä sitten yksi hommaa vaikeuttava tekijä.
 
Koska kyseessä on kuitenkin oppilaitos, joka toimii nk. julkisella rahoituksella niin suureksi ongelmaksi tulee tarjouskilpailutus ja hankintasäännöt. Ei vaan mitenkään voi ostaa sitä, mikä olisi kivointa ja mukavinta.
 
Tuollaisella budjetilla mentänee vahvasti kansalliseen kilpailutukseen ja sitä kautta tulee monia mutkia matkaan esim. käytetyn kaluston hankkimisessa ja laitteiden speksaamisessa. Homma menee hankalaksi siinä vaiheessa, kun et voikkaan käyttää tarjouspyynnössä tiettyjä laitteita esimerkkinä vaikapa laadun määrittelynä, vaan joudut hankkimaan hilavitkutin X:n joka täyttää seuraavat speksit....
 
Ongelma tuossa tulee silloin kun esim. haluat propäätevahvistimen, kaikki alan ihmiset tietävät että tuotemerkit X,Y ja Z ovat pro-laitteita ja Ä tai Ö ovat kiinalaisia kopioita. Kuitenkin paperilla ja esitteiden mukaan kaikki nuo täyttävät samat tekniset spesifikaatiot mutta hintaluokassa on 10 kertainen ero. Perustele tuo sitten hankintapäätöstä tehtäessä talousihmisille, joille kaikki vehkeet ovat pelkkiä kustannuksia, varsinkin kun hankintaohjeissa hinta on esim. 70% määräävä tekijä.
 
Tällaista vain muistutuksena siitä, että julkisrahalla tehtävät hankinnat eivät ole ihan niin suoraviivaisia kuin yritysmaailmassa ja yksityisillä.
 
Totofan
25.11.2010 12:52:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä pointteja, kiitos!
 
Aloituspostauksessa mainitsin kyllä, et halpiskamaa ei ole "varaa" ostaa ;) Eli perushyviä laitteita joilla asioiden opettaminen onnistuu. Äänipuolella digitiski olisi kait ihan hyvä valinta. Veikkaisin että 16 kanavainen LS9 on maksimi mikä tänne kannattaisi hankkia. Koulutus aloitetaan ihan perustasolta ja perusasioista. Itse olen kyllä myös sitä mieltä, että etenkin opetettaessa laitteet pitää olla kunnollisia ja toimivia. Ammattityöympäristöissä kun harvemmin paskoihin kamoihin törmää, vaikka niitäkin tilanteita ikävä kyllä on.
 
Itse en Aura-audion hintatasosta tiedä mitään, jos joku haluaisi selventää hintatasoa mulle niin olisi kiva. Itse mietin äänijärjestelmäksi HK Audion Actor -systeemiä. Eihän sillä varmaan kukaan ammattilainen suostu vetämään, mutta täyttäisi meidän kriteerit hyvälle PA-läjälle ihan varmasti. Itse olen systeemiä kuullut, ja ihan jees se soundasi. KV2:sta mietin myös, mutta taitaa mennä hinnassa niin korkealle että en tiedä riittääkö raha.
 
Itse mietin etupäähän jotain Allen & Heath MixWizardia, ja jotain perus DBX ja Drawmer-tavaraa. Höysteeksi joku Lexiconin tai TC:n efekti. Esim MX200 tai M-One. Monitorit voisi olla jotkut perusvehkeet, esimerkisi DB Technologicsin Operat: http://www.thomann.de/fi/db_technologies_opera_m124_plus.htm
 
Laitteet tulisi siis yleishyödylliseen käyttöön, niinkuin aloituspostauksessa sanoin. Tilat jossa kamoilla vedettäisiin, olisivat pienistä keskisuuriin. Kamat tulisivat pääasiassa opetuskäyttöön. Aloituspostauksessa mainitsin myös, että äänipuoli olisi hieman ensisijaisempi, joku toimiva systeemi pitäisi saada. Valoihin lähinnä jotain päivitystä koulun konventionaalisen kaluston kaveriksi, ehkä jotain trackpod-tyylistä led-juttua yms.. Värinvaihtajaa? Trussinpaloja ja kaksi nostinta..
 
"Oottshä she miksheri?"
stnprkl
25.11.2010 14:54:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totofan: Hyviä pointteja, kiitos!
 
Aloituspostauksessa mainitsin kyllä, et halpiskamaa ei ole "varaa" ostaa ;) Eli perushyviä laitteita joilla asioiden opettaminen onnistuu. Äänipuolella digitiski olisi kait ihan hyvä valinta. Veikkaisin että 16 kanavainen LS9 on maksimi mikä tänne kannattaisi hankkia. Koulutus aloitetaan ihan perustasolta ja perusasioista. Itse olen kyllä myös sitä mieltä, että etenkin opetettaessa laitteet pitää olla kunnollisia ja toimivia. Ammattityöympäristöissä kun harvemmin paskoihin kamoihin törmää, vaikka niitäkin tilanteita ikävä kyllä on.
 
Itse en Aura-audion hintatasosta tiedä mitään, jos joku haluaisi selventää hintatasoa mulle niin olisi kiva. Itse mietin äänijärjestelmäksi HK Audion Actor -systeemiä. Eihän sillä varmaan kukaan ammattilainen suostu vetämään, mutta täyttäisi meidän kriteerit hyvälle PA-läjälle ihan varmasti. Itse olen systeemiä kuullut, ja ihan jees se soundasi. KV2:sta mietin myös, mutta taitaa mennä hinnassa niin korkealle että en tiedä riittääkö raha.
 
Itse mietin etupäähän jotain Allen & Heath MixWizardia, ja jotain perus DBX ja Drawmer-tavaraa. Höysteeksi joku Lexiconin tai TC:n efekti. Esim MX200 tai M-One. Monitorit voisi olla jotkut perusvehkeet, esimerkisi DB Technologicsin Operat: http://www.thomann.de/fi/db_technologies_opera_m124_plus.htm
 
Laitteet tulisi siis yleishyödylliseen käyttöön, niinkuin aloituspostauksessa sanoin. Tilat jossa kamoilla vedettäisiin, olisivat pienistä keskisuuriin. Kamat tulisivat pääasiassa opetuskäyttöön. Aloituspostauksessa mainitsin myös, että äänipuoli olisi hieman ensisijaisempi, joku toimiva systeemi pitäisi saada. Valoihin lähinnä jotain päivitystä koulun konventionaalisen kaluston kaveriksi, ehkä jotain trackpod-tyylistä led-juttua yms.. Värinvaihtajaa? Trussinpaloja ja kaksi nostinta..

 
Eli koululla ei siis oo mitään äänivehkei viel olemassa ?
Toi LS9 on tällä hetkellä todella yleinen lauta Suomenmaassa ja tulee sitä vielä jonkun vuoden olemaan eli toi ei ainakaan olis kauheen huono hankinta.
Ja vielä jos hommaatte sen kaveriks analoogisen niin teil on molemmat maailmat esillä. Juurikin noita merkkejä mitä itekkin kelasit. Ei noilla viel kuuhun mennä, mut kyl niil hommat hoitaa.
 
PA- kysymys kannattaa miettiä tolleen miten jäsen AnttiR asian laitto. Sama pätee monitorikaiuttimiin.
 
Mikkejä kun hommaatte nii Shuren perus 57, 58 ja senkun E-sarja. Noilla linjoilla kannattaa pysytellä, noi on hyviä perustyökaluja, jotka kestää vuosia ja taas vuosia kovaakin käyttöä. Konkkaosastoo jotain iso kalvosta (Röde NT1) ja jotain pienkalvosta (AKG mitä näitä ny oli).
 
Mitä tulee tohon tarhouskilpailuhommaan, mitä kautta te nää hyvin suurella todennäköisyydellä joudutte hommaamaan niin asian voi kiertää niin ettei käy kuin jäsen Paulin kertomuksessa. Sit kun ootte päättäny mitä ja kuinka paljon hankitaan niin siihen tarjoukseen pitää mainita juuri ne kyseiset laitteet niin että korvaavat ei kelpaa. On toiminu noinkin.
 
Lampuista en tiä mitn, joten en niihin mitään kommentoikaan.
Mut aika ohkaselta toi 30 tonnia vaikuttaa, jos pitää koko äänijärjestelmä saada ja sit viel lampputiskiä ja jotain liikkuvia. Eiks koululla oikeesti oo mitään olemassa?
 
Viltsu audiokantaja
Vilhelmus
25.11.2010 14:59:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

. Itse mietin äänijärjestelmäksi HK Audion Actor -systeemiä.
 
Eikös tuo oo aktiivisysteemi? Jos tarkoitus on opiskella, niin kannattais varmaan hoitaa erikseen päätteet ja kaapit, jotta tottuis sellasiakin kytkemään.
 
Mene ja tiedä.
 
Jäätävä mänkkinen.
Totofan
25.11.2010 16:58:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl:
Mut aika ohkaselta toi 30 tonnia vaikuttaa, jos pitää koko äänijärjestelmä saada ja sit viel lampputiskiä ja jotain liikkuvia. Eiks koululla oikeesti oo mitään olemassa?

 
Äänikamat on aika heikossa kuosissa, sitä puolta lähdetään suurimmaksi osaksi päivittämään. Voisi sanoa, että melkeimpä puhtaalta pöydältä.
 
Joo, 30000 euroa voi olla pieni raha. Jokatapauksessa se on parempi kun ei mitään, ja luulisi sillä jotain saavan. Kaipaisin lähinnä juuri suosituksia, että mitä sillä mahdollisesti voisi hankkia, en niinkään narinaa siitä et "ois nyt ees vähän enemmän sitä fyrkkaa..". Koululle tuli kuitenkin toissapäivänä 10 uutta 27" IMaciä ja kamerakalusto uusiutuu lähes kokonaan uuteen HD-tavaraan joulun jälkeen. Sinänsä oon ainakin itse ihan tyytyväinen, että löytyy kolmekymmentä donaa laittaa tapahtumatekniikkaan, vaikka se ei pääasiallinen linja opetuksessa tuolla olekaan..
 
Veikkaan, että molempia ei ole varaa ostaa. Siis digiä ja analogia. Digitiski voisi olla ihan ok, hankkisi sitten vaikka jonkun halvemman analogitiskin (vaik se Yamahan MG16/6CX..) siihen kaveriksi. Itse olen räplännyt vain LS9:ä ja Nollaykköstä. Nollaykkönenkin vois olla varmaan ihan jees, laittaisi vaikka siihen yhden ADA8000:sen kaveriksi niin on kanaviakin sitten notta.
 
"Oottshä she miksheri?"
NeliX4
25.11.2010 18:50:00 (muokattu 25.11.2010 18:52:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AHn Mixzizardit tai Crest:n XRM on ihan hyvää analogikamaa. Kunnon multsari monitorihaaralla väliin.
 
Siihen M-one ja D-two, N.N. gate, N.N. kompuraa ja vaikka joku DBX:n nelinumeroinen EQ. Mahdollisimman yleisesti käytössä olevia laitteita. Driverack taitaa olla yleisin käytössä oleva kaiutinprosessori. IMHO Yamahan edulliset digivehkeet on vähän "poistuvaa mallistoa", että muutaman vuoden päästä uskon ihan muiden merkkien jyräävä. Ennemmin vaikka iLive ja läppäri tms. Analogimikserit muutenkin on poistuvaa kamaa tulevaisuuden ammattiäänentoistossa, mutta kaikki digimikserien ominaisuudet on kuitenkin mallinnuksia analogista laitteista. Edullisten digimikserien tulevaisuuden valtamerkki on vielä avoin. On siis ehkä helpompi opiskella suoraan niitä laitteita, mitä digimiksereihin kopioidaan.
 
esim: http://www.jyy.fi/ilokivi/index.php?id=187
http://www.jelmu.net/index.php?tech
 
http://www.soundtec.fi/aanentoisto.html
http://www.tehtaanmyymala.fi/Publis … ion=view&groupID=458&OpenGroups=458
http://www.soundgroup.fi/kalusto.php?gid=82
http://www.studiotec.fi/index.php?o … ntent&view=article&id=213&Itemid=12
 
Paikallisilla teattereilla tai äänifirmoilla saattaa olla poistossa ihan käypää kamaa.
 
Laitan noiden Auran kamojen hintaa mitä tiiän privana. Soittamalla tietty selviää.
 
Rallattelija
25.11.2010 19:02:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noissa kilpailutus jutuissa voi yrittää pelata omaan pussiin etsimällä jostain sellaisen ominaisuuden jota ei oo muissa ja selvittää sen välttämättömyys. Kaveri tätä puhui ja kuulemma saanut menee paljon hommia läpi mut kyseessä onkin ollu tampere.
 
Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa!
Pauli Lappalainen
25.11.2010 19:06:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teillähän on talossa alan osaajia useitakin, sillä eikös tuo Orimattilan osasto ole samaa puulaakia:
 
http://www.salpaus.fi/opiskele/etsi … u=/musiikki/koulutusmahdollisuudet/
 
Sinne vaan konsultaatiopyyntö.
 
Pauli Lappalainen
25.11.2010 19:08:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rallattelija: Noissa kilpailutus jutuissa voi yrittää pelata omaan pussiin etsimällä jostain sellaisen ominaisuuden jota ei oo muissa ja selvittää sen välttämättömyys. Kaveri tätä puhui ja kuulemma saanut menee paljon hommia läpi mut kyseessä onkin ollu tampere.
 
Onhan noita keinoja, mutta riippuu rahakirstun vartijasta se miten toimitaan.
 
Ei tarvita kuin yksi ikävä tarjoaja ja homma on kintuilla.
 
aimotuska
25.11.2010 19:28:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä komppaan vilhelmusta siinä että kamojen kandee kyllä ehdottomasti olla passiivit. Sinne voi hommata vaikka jonkun halvankin studioaktiivin, jolla koko aktiivin käsite tulee demottua ihan riittävästi.
 
Rupesinpahan huvikseen kasaan perushyvää arpasettiä, jonka pohjalta mää voisin asiaa lähtä katteleen tolla budjetilla. Tässä ei oo mitään sparekamaa, vaan heti jos ykskin kaapeli menee paskaksi niin se iskee päin näköä. Kaikki hinnat on pyöristetty ylöspäin, joten muutaman satkun siitä saa varmaan pudottaa jos todellista hintaa laskee. Jotain on varmasti unohtunut (piuhoja ainakin) ja kenties siellä on paljonkin semmosta kamaa, jotka olis teille ihan turhaa (mikkivalinnat?määrät?mikseri?kokoluokka?). Jos lista ei kiinnosta niin ei sitte. Sainpahan ittelleni hetkeksi ajankulua.
 
2x EV TX2152 2x1200e
2x EV TX2181 2x1100e
2x QSC PLX3602 2x1200e
1x BSS FDS 334 1500e
1x DBX 231 200e
1x 6U räkki 250e
4x 4mm2 Speakon 4x40e
4x lyhyt XLR 4x10e
 
1x A&H GL2400-24 1900e
1x Lentokeissi 300e
 
1x Multsari 1200e
1x Keissi 200e
 
4x EV TX1152 FM 600e/kpl
2x QSC PLX3602 2x1200e
2x DBX 231 2x200e
1x 6U räkki 250e
4x 2.5mm2 Speakon 30?e/kpl
10x lyhyt XLR 4x10e
 
20x cordial pitkä XLR 20x20e
16x joku perus-puomiständi 16x50e
4x pikkunen puomiständi 4x30e
6x SM58 10x100e
6x SM57 10x100e
2x e906 2x155e
2x Röde NT1 (överi) 200e
4x AKG C535 (yleiskonkka) 4x250e
6x Behkun DI-100 6x30e
10x pitkä plugipiuha 10x10e
 
2x DBX 166XL 2x300e
4x Insert-kaapeli 4x10e
1x TC M1 550e
1x TC D2 600e
1x 8U räkki 150e
10x lyhyt plugipiuha 10x10e
 
23510e menis PA-kamaan tällä arvontakierroksella.
 
Valoja vissiin oli jo konventionaaleja, joten siihen muutama DMX:ää ymmärtävä viksu vekotin ja poks.
4x perusmuppalo 4x1000e + polttimet
100m DMX:ää jotain 300e?
1x Martin/JEM/Look Hazer 800e + nesteet!
Enttec DMX USB Pro 200e
Chamsysillehän voi vaikka pölliä yhden koneen sieltä uudesta ATK-luokasta :)
 
29110e tässä vaiheessa. En kylläkään mene takuuseen tosta numerosta. Siitä sitten hinkkaamaan.
 
Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli.
stnprkl
25.11.2010 20:47:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totofan: Äänikamat on aika heikossa kuosissa, sitä puolta lähdetään suurimmaksi osaksi päivittämään. Voisi sanoa, että melkeimpä puhtaalta pöydältä....
 
Oolrait.
 
Mitä siihen tiskiin tulee niin jos ostaa digitaalin niin siit jää koko INS./FX osasto veke eli siinä säästää sit taas rahaa muihin paikkoihin. Ja nyt kun noi digitiskit yleistyy kovaa vauhtia ja se on selkeesti se suunta mihin mennään niin suosittelen sitä ennemmin kun analogihommaa, jos siis tarkoitus mennä yhdellä laudalla. Merkki pitää miettiä ite, mut vaikka mulla kuinka olis omia antipatioita tuota kohtaan niin silti suosittelen LS9:iä tohon kohti. Siinä on järkevässä hinnassa kaikki mitä tarviitte plus et sen käyttöliittymä on suoraan johdannainen PM1D:stä, PM5D:stä ja M7:sta, mitkä on aika standardilautoja isossakin maailmassa. Ja 32 inputtia sekäö 16 auxia ei ihan heti kättelyssä lopu kesken vaikka vähän isompaakin toteutusta joutuu tekeen.
Toi 01V96 (ja DM1000 mikä on samalla käyttöliittymällä) on aika poistuvia tuotteita ton LS9:n tultua markkinoille.
 
Ja viel tohon tarjoushommaan niin kun siihen tarjoukseen merkkaa esmes 1kpl LS9, 5 kpl Shure SM 58 jne. jne. niin tarjousta, mistä noit ei löydy vaan tarjoovat korvaavia, ei tarvi hyväksyä, koska ne ei tarjoo sitä mitä pyydetään :) Oli siel kirstun päällä kuka vaan. Mut se ei välttämäti oo tässä tapauksessa ongelma jos kerta kuvapuolikin saa tommosen kattauksen itelleen.
 
Viltsu audiokantaja
Totofan
25.11.2010 21:43:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: Paljon arvokasta ölinää..
 
Kiitos tästä listasta. Erihyvä näkemys mun mielestä tähän hommaan. Onhan siellä jotain mitä voi meidän tapauksessa karsia, mutta perusrunkona mun mieleen ainakin. Pitää näyttää maikalle huomenna.
 
"Oottshä she miksheri?"
rintapek
25.11.2010 22:53:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totofan: Kiitos tästä listasta.
 
Onko sinulla joku toimeksianto tai kurssisuoritus menossa?
 
Mä ny en näist yhtikäs mitään tiedä, mut...
 
... tos on käytettävissä kohtuullisen suuri määräraha. Jos ny on ittes mietittävissä et miten ton rahan parhaiten polttais, ni kamalistarunkkaus on minust perse edellä puuhun kiipeämistä.
 
Ennemmin miettisin olemassa olevan systeemin puutteita ja kattoisin siihen parannuksia. Maksajaa ko ei kiinnosta hyvät kamat tai kivat lelut, vaan asiat, mitä niillä voi toteuttaa.
 
Äänentoisto on kaikille tasapuolinen ja siin mieles solidaarinen, et jos sen saa kuntoon, ni siit voi vetää teatteria, reksin puhetta tai rokkipändiä. Tartteeko sen olla roudattava, eli edes paikaltaan pois siirrettävä, vai voisko koko roskan kiinteästi ripustaa kattoon? Ton ny pitäis vaikuttaa ratkaisuusi melko merkittävästi.
Onko lava alla kiinteä vai pjumppasalimalliin ulosvedettävä? Pitäis vaikuttaa ratkaisuusi melko merkittävästi. Kui iso se on ja minne ämyrit tarttis suunnata? Ja sit miljoona muuta kysymystä?
 
Jos siin vedetään teatteriesityksiä, ni sama juttu. Mitä meinaat tarjota teatteriesitykselle? Tartteeko siinä kuus kanavaa langatonta mikkiä ja saman verran nappimonitoreita? Mä en tiedä. Mut sinun tarttis ottaa selville. Vaikuttaapi budjetinkäyttöösi melko tavalla. Kandeeko langattomia tänään ostaa ennenko taajuussotku selviää, ni mä en tiedä.
 
Mä ny en etenkään valoista mitään tiedä, mut pärjääkö niis teatterihommissa vaik kuudella kiinteällä spottipisteellä, vai tartteeko miettiä jäähallin kattoon propattuja seurantaheittimiä?
 
Yks kannu maksaa hinnan x. Jos sille vedetään kymmenen metriä trussia kattoon kuuden metrin korkeuteen ja sähköt ja signaalit, ni hinta ei o x vaan 100kertaa x.
 
Hjunnilalle plussat hianosti hukatusta ajankäytöstä, mut jos kysyjä on opiskelemassa oppilaitoksessa, ni tos ny ei minust kysytä kamalistaa, koska jopa mä tiedän perkeleesti hyvää ja hianoo kamaa. Tos kysytään mahdollisimman moneen käyttöön taipuvia toteutuksia ja niiden priorisointia.
 
One kind of music only - the good kind
Totofan
25.11.2010 23:23:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noh, en mä tässä mikään määräävä tekijä ole.. Sattuu vaan löytymään jonkin verran tietoa näistä asioista ja ilmeisesti opettajakunta on halukas kuulemaan munkin ajatuksia.
 
Toi hjunnilan lista vaikutti mun mielestä ihan yleispätevältä pohjalta siihen, mitä mun mielestä koululle tarvitsisi hankkia. Kamat pitäisi tottakai olla siirrettävät, kun pitäisi pystyä hoitamaan hommia useissa eri paikoissa. Eli siis liikkuva kalusto olisi tarkoitus saada aikaan. Edelleen painotan sitä, että äänikaluston suhteen pitäisi lähteä mun mielestä ihan siitä että koululla ei ole melkein mitään. Tällähetkellä löytyy 1 T.mixin mikserivahvistin ja kaksi Piiviin kaiutinta. Eli toisinsanoen, ei oikeastaan melkeinpä mitään. Tarpeen olisi saada siis kalusto jolla pystyisi opettamaan hyvin äänentoiston perusasioita yms.
 
"Oottshä she miksheri?"
AnttiR
26.11.2010 02:28:45 (muokattu 26.11.2010 10:40:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos olisin itse ko. tilanteessa, hankkisin varmaankin seuraavanlaista
 
PA/Monitorit:
Puukoteloisia aktiivikajareita. Samaa kaiutinta pitäisi pystyä käyttämään monitorina sekä PA:n yläpäänä. Eli Subbas-pari ja useampi samanlainen yläkerta/monitori. Esim 15" botnet sekä 10" tai 12"-kajareita 8 kpl. Veivilliset välitolpat subbasiin ja 4-6 kpl pyöreäjalkaisia K&M kaiutinstandejä
 
Mikserit:
Yksi perus-digipulpetti (LS9 tai A&H iLive) sekä 1-2 kpl yksinkertainen salkkuun tai räkkikokoon mahtuva analogimikseri sisäänrakennetuilla efekteillä ja mahdollisesti graafisella master-eq:lla (Mackie tai Yamaha).
 
Mikkisetti joko Shurea, AKG:tä tai Senkkua. Parillinen määrä kutakin mikkimallia. Kaikki yhteen käyttötarkoitukseen olevat mikit aina samanlaisia. DI-boxit Radial PRO-DI sarjaa stereo ja monobokseja.
Mahdolliset langattomat mikit samaa mallia kuin langalliset laulumikit. Parillinen määrä. Antennisplitteri jos hankitaan 4 kanavaa tai enemmän. Langattomat uusilla vuodenvaihteessa voimaan astuvan lainmuutoksen sallimilla taajuuksilla.
Mikkistandit K&M pro malleja
 
Kaapelit:
Pro-laatua olevia kaapeleita, esim Neutrik/Cordial. Kaapelit selkeitä mittoja, esim 1,5m, 3m, 6m, 10m. Mitat merkitty vastusvärikoodein urospäähän. Sähkökaapelit kokonaan mustia ulkokäyttöön soveltuvia. Lokeroitu ja hyvin organisoitu piuhacase. 1 kpl 12-kanavainen lavahaku, 3 kpl 8-kanavainen lavahaku.
Kaukokaapeli moninapaliittimillä tai digimikseri ethernet-kaukokaapelilla.
 
Voimavirta:
1 kpl 10m ja 1 kpl 5m 32A kaapeli
1 kpl 10m ja 1 kpl 5m 16A kaapeli
1 kpl 32A keskus
2 kpl 16A Breaker
 
Valot:
4 kpl hyvälaatuinen 300W tai 650W etuvalo rajaimilla sekä hyvillä ständeillä. Esim Arri + Manfrotto
2 kpl 2- tai 4-kanavainen himmennin, jota voi ohjata suoraan himmentimestä sekä DMX:llä
4 kpl 300W moving head pesu
4 kpl 300W moving head spotti
12-16 kpl Led-kannu (Multiform)
2 kpl VMB nostin, musta
8m trussia 2m paloissa takalinjaksi
2 kpl 3x6m musta molton taustakangas
Chamsys PC Wing (ja ehkä myös Xtra Wing) + kosketusnäyttö PC läppäri + kunnollinen case!! Ethernet-DMX interface lavalle.
Unique hazer
Laadukas DMX kaapelointi samaan tyyliin kuin mikkikaapelointi sekä Ethernet kela.
 
Kaikkiin kamoihin hyvät caset / salkut. Lamppuihin clampit.
 
En ole laskenut kuinka paljon paukkuu budjetista yli, mutta tavaroiden määrää pienentämällä budjetti pienenee. Tai jättämällä liikkuvat spotit ja langattomat mikit seuraavaan hankintakertaan.
 
Kyseisenlainen järjestelmä taipuu hyvin moneen tarpeeseen ja siitä saa pilkottua useita pienempiä keikkasettejä.
 
Tietty täytyy myös pohtia miten kalustoa säilytetään käyttökertojen ja opetustilanteiden välillä. Paljonko koululla on tilaa säilyttää tavaraa ja miten säilytystilat organisoidaan. Pitääkö laitteita pystyä kuljettamaan esim henkilöautolla tai farmarilla vai onko aina käytössä paku tai kuorma-auto. Jos tilanpuute ja kuljetuskapasiteetin olemattomuus on jo nyt olemassa, kannattaa tarkkaan harkita minkäkokoisia laitteita hankkii ja kuinka paljon.
 
-a-
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «