Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Les paul mallista kitaraa kotisoittoon, vinkkejä
1 2 3
lespool
25.11.2010 14:33:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys,
 
Kaipailisin vinkkejä hyvistä Les paul- mallisista kitaroista kotisoittoon.
Olen aikoinani soitellut bändeissä, mutta nyt siitä on jo aikaa 15-20 vuotta, ikää tällä hetkellä jo mittarissa 40+.
Tällä hetkellä mulla on jokin Ibanezin halpis malli, mutta nyt on taas soittointo virinnyt sen verran paljon, että mieli tekee hommata parempi kitara.
Onko mitään järkeä ostaa Gibsonia (helvetin kalliita) vai kannataako ennemmin katsella noita kopioita.
Lähinnä suurimpana kriteerinä on hyvä soitettavuus vai onko noiden kopioiden / aidon les paulin soitettavuudessa juurikaan eroja?
Esim olen katsellut netistä: Gibson Les Paul Studio ja Tokai ALS 48 VF, näillähän on huima hintaero, mutta mikä on raadin mielipide mitä saa tuolla suuremmalla rahasummalla enemmän jos kallistuu Gibsoniin eli kannattaako maksaa?
 
Myös muut merkit käy jos tiedät hinta/laatusuhteeltaan hyviä vaihtoehtoja.
Kyselen sillä täällä, kun olen niin pirun laiska menemään kitarakauppaan ja vertailemaan eri merkkejä keskenään, jos täältä saisi jonkinlaista pohjaa viisaammilta.
 
Lonesome
25.11.2010 14:51:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lespool: Tervehdys,
 
Myös muut merkit käy jos tiedät hinta/laatusuhteeltaan hyviä vaihtoehtoja.
Kyselen sillä täällä, kun olen niin pirun laiska menemään kitarakauppaan ja vertailemaan eri merkkejä keskenään, jos täältä saisi jonkinlaista pohjaa viisaammilta.

 
Suosittelen: http://www.thomann.de/fi/gibson_les_paul_studio_limited_wccr.htm
 
Jos siis edullisesti haluaa Les Paul-maailmaan.
 
Kiinan Tokait on nättejä, tuo Gibanderi ei... ;)
 
T: myös laiska vanha setä :)
 
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
s8na
25.11.2010 15:07:18 (muokattu 25.11.2010 15:08:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös noi ALS Tokait ole Koreassa / jossain muussa halpamaissa tehtyjä. Kannattaa ehkä tsekkailla kalliimpia Japanissa tehtyjä Tokaita, LS sarjaa siis.
 
Tollanen karusti viimeistelty Gibsoni on kyllä soundi soitettavuuslaadussa kova peli mun mielestä hintaansa nähden. Elektroniikka ja osatkin ovat hyvät. Ulkoasu on yksinkertainen.
 
www.mikseri.net/peppiyhtye/
varakeef
25.11.2010 15:11:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysehän ei ole siitä mikä on järkevää, vaan siitä mitä tahtoo tehdä. Aika vähällä rahalla saa hyvän kitaran, sen jälkeen kyse on ihan vaan mieltymyksistä ja mielihaluista. Ja tietysti budjetista.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Jii-Gee
25.11.2010 15:21:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lespool: ..hinta/laatusuhteeltaan hyviä vaihtoehtoja vois olla myös käytetyt ?!
 
Esim tältä pohjalta;
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=469751
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=471563
 
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
lespool
25.11.2010 16:25:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Eikös noi ALS Tokait ole Koreassa / jossain muussa halpamaissa tehtyjä. Kannattaa ehkä tsekkailla kalliimpia Japanissa tehtyjä Tokaita, LS sarjaa siis.
 
Tollanen karusti viimeistelty Gibsoni on kyllä soundi soitettavuuslaadussa kova peli mun mielestä hintaansa nähden. Elektroniikka ja osatkin ovat hyvät. Ulkoasu on yksinkertainen.

 
Kiitokset kommenteista.
Ulkonäöllä / viimeistelyllä ei mulle mitään merkitystä, pääasia että soitin soi niinkuin sen kuuluukin ja soitettavuus hyvä.
Tuolla mainittiin myös käytettyjä vaihtoehtona, mutta olen muutaman viikon seurannut tarjontaa ja esim. Gibsoneissa puhutaan n. 1000€ kitaroista uutena ja käytetyn saa n.800€, niin tuolla 200 eurolla ei enää ole paljonkaan merkitystä ja uusihan on aina uusi.
Kyllä nuo Tokain ALS- sarja on Koreassa tehty, mutta onko laatu todellakin niin huono niissä ettei niitä kannata edes ottaa huomioon?
 
s8na
25.11.2010 16:34:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lespool: Kiitokset kommenteista.
Ulkonäöllä / viimeistelyllä ei mulle mitään merkitystä, pääasia että soitin soi niinkuin sen kuuluukin ja soitettavuus hyvä.
Tuolla mainittiin myös käytettyjä vaihtoehtona, mutta olen muutaman viikon seurannut tarjontaa ja esim. Gibsoneissa puhutaan n. 1000€ kitaroista uutena ja käytetyn saa n.800€, niin tuolla 200 eurolla ei enää ole paljonkaan merkitystä ja uusihan on aina uusi.
Kyllä nuo Tokain ALS- sarja on Koreassa tehty, mutta onko laatu todellakin niin huono niissä ettei niitä kannata edes ottaa huomioon?

 
Kyllä varmaan kannattaa, sit kannattaa tsekata muitakin edullisempia merkkejä, Epiphonet esimerkiksi.
 
www.mikseri.net/peppiyhtye/
Mr. Speed
25.11.2010 16:36:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lespool: Kiitokset kommenteista.
Ulkonäöllä / viimeistelyllä ei mulle mitään merkitystä, pääasia että soitin soi niinkuin sen kuuluukin ja soitettavuus hyvä.
Tuolla mainittiin myös käytettyjä vaihtoehtona, mutta olen muutaman viikon seurannut tarjontaa ja esim. Gibsoneissa puhutaan n. 1000€ kitaroista uutena ja käytetyn saa n.800€, niin tuolla 200 eurolla ei enää ole paljonkaan merkitystä ja uusihan on aina uusi.
Kyllä nuo Tokain ALS- sarja on Koreassa tehty, mutta onko laatu todellakin niin huono niissä ettei niitä kannata edes ottaa huomioon?

 
Kannattaa ottaa huomioon, että viimeistely tiettyyn rajaan asti vaikuttaa aika paljon soitettavuuteen (törröttävät nauhanpäät yms), mutta ihan kelposcheibaa noiden Studioiden pitäs olla. Torilla on ollut muutama LP Studio 650 eurolla. Siihen hintaan luulis kelpaavan.
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Tsugu Way
25.11.2010 16:40:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lespool:
Kyllä nuo Tokain ALS- sarja on Koreassa tehty, mutta onko laatu todellakin niin huono niissä ettei niitä kannata edes ottaa huomioon?

 
Minulla on Tokai ALS-48 VF (lavassa on tarra jossa lukee Made in China). Maksoi Oulussa Musiikki Kullaksella 399e. Taitaa edelleenkin olla samassa "tarjouksessa".
 
Ostin sen keväällä - ja edelleenkin olen siihen helvetin tyytyväinen. Mitähän se mainittu huono laatu sitten on? Itse en ole huomannut siinä mitään "vikaa". En tosin ole ammattilainen - enkä ole päässyt koesoittamaan ristiin sitä Gibson les paulin kanssa.
 
Kaipailit kitaraa kotisoittoon? Itse olen kotisoiton lisäksi kyseisellä kitaralla soittanut useita baarikeikkoja. Ei valittamista. Soittotatsi mahtava. Vire pitää 45min setin ajan, vaikka soolojakin vinguttelen. Sustainia löytyy. Ja kitaran viimeistely on minun makuuni hyvä. En löydä siitä mitään mistä valittaa.
 
Sitten soundi ja mikit. Yleensähän näistä Tokaista kai sanotaan, että "luokattoman huonot mikit". Itse vaikea sanoa, kun suoraan samoilla asetuksilla en ole päässyt vertaamaan esim Gibsoniin. Toki jonkin verran olen vartaillut omaan Kiinan Hagströmiini ja toki soundissa Hagström voiton vie.
 
Olenkin juuri aikeissa vaihtaa Tokain mikit. En vaan perhana tiedä mitkä laitan, kun Thomannillakin satoja humappareita tarjolla. Onko vinkkejä? Pitäis taittua rokit Ganesista ZZtopin kautta Garymooreen.
 
Mutta kait tällä kitaralla (modaamatta yhtään mitäänkään) nyt ainakin kotisoitto taittuis mahtavasti!?!
 
Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
fox
25.11.2010 16:57:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riverman: Minulla on Tokai ALS-48 VF (lavassa on tarra jossa lukee Made in China). Maksoi Oulussa Musiikki Kullaksella 399e. Taitaa edelleenkin olla samassa "tarjouksessa".
 
http://www.musamaailma.fi/epages/mu … tPath=/Shops/musa/Products/12201016
 
Hieman kalliimpaa näkyis tuolla olevan.. Ja tosiaan, kustannussyistä noita kaiketi Kiinassa nykyään tehdään. Materiaalivalinnat ei oo "ihan" esikuvansa mukaisia, mutta ulkonäkö tietenkin on. Sehän se monelle onkin tärkeä kriteeri. =)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
s151669
25.11.2010 17:17:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lespool: Onko mitään järkeä ostaa Gibsonia (helvetin kalliita) vai kannataako ennemmin katsella noita kopioita.
 
Ei, ei ole järkeä ostaa Gibsonia. Mutta jos haluat Gibsonin, niin osta sellainen, äläkä kopiota. Muussa tapauksessa ostat kumminkin aidon asian muutaman vuoden kuluessa ja manaat kun et ostanut isoa G:tä aiemmin. Jaa mistäkö tiedän :-) ?
 
Antikitarasankari
Karvamammutti
25.11.2010 17:42:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, käytetty Gibson Les Paul Studio on kyllä ihan hyvä ostos. Mikäli se into lopahtaa, niin samalla hintaa saa sen seuraavallekin siirrettyä, mikäli vaan hyvin pitää.
 
"Central to Unit 27. Jean-Claude Van Damme's robbing a post office. I need back-up."
lespool
25.11.2010 17:47:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riverman: Minulla on Tokai ALS-48 VF (lavassa on tarra jossa lukee Made in China). Maksoi Oulussa Musiikki Kullaksella 399e. Taitaa edelleenkin olla samassa "tarjouksessa".
 
Juuri tuota tarjousta minäkin kattelin! Pitänee käydä kokeilemassa jos niillä sattuisi olemaan sellainen hyllyssä ja samalla pitänee käydä Oulun Soitin ja Tarvike liikkeessä kokeilemassa Gibsonia.
 
Thomannilla näkyi tosiaan olevan tuo: http://www.thomann.de/fi/gibson_les_paul_studio_limited_wccr.htm
hintaan 642€.
Tuo Tokai täytyy kyllä käydä kokeilemassa etenkin kun olet ollut siihen tyytyväinen. Monestihan noissa Kiinan/Korean versioissa taitaa laatu vaihdella eli saattaa saada todella hyvänkin yksilön, mutta huonojakin yksilöitä voi löytyä.
 
Tsugu Way
25.11.2010 17:59:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lespool:
Tuo Tokai täytyy kyllä käydä kokeilemassa etenkin kun olet ollut siihen tyytyväinen. Monestihan noissa Kiinan/Korean versioissa taitaa laatu vaihdella eli saattaa saada todella hyvänkin yksilön, mutta huonojakin yksilöitä voi löytyä.

 
Juu, tsekkaa ihmeessa! Onhan tuossa Tokaissa varmaan moni asia (puut, metallit jne) huonompaa, kuin Gibsoneissa, mutta enpä vaan sitä huonommuutta ite huomaa. Ja olen siis perhana kymmenkunta ravintolakeikkaa sillä vedelly - ja vielä niillä "huonohkoilla" alkuperäisillä mikeillä. Vielä joitain plussia (minun mielestä):
 
+ Pitää hyvin vireen
+ kaulassa ei kuolleita kohtia
+ ei löytyny omasta kappaleesta mitään huonoa viimeistelyä
+ ulkonäkö upea!
+ HINTA
 
Ai niin, ostaessani testailin kahta samanlaista. Toisessa oli joitain huonohkoja viimeistelyn jälkiä. Ostin sen missä ei vikaa ollut. Joten tsekkaa muutama sama jos Kullaksen hyllyssä useampia on! Kait niitä tämänhintaiseen tuotantoon jokunen ns. maanantaikappale eksyy..
 
Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
Objectif Lune
25.11.2010 18:41:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mene ja kokeile. Jos sulla on varaa sijoittaa 1000€ kitaraan, kannattaa sen löytämiseen käyttää aikaa. 1000 eurolla sä voit saada niin hyvän kitaran, että kalliimpaan tarvitsee sijoittaa vaan, jos haluat eri mallisen. Samalla hinnalla toisaalta voi saada tosin kitaran, joka soi huonommin kuin moni halpisversio.
 
Itse metsästelin juuri telecastereita ja kuinka ollakkaan, päädyin toistakymmentä kitaraa kokeiltuani aitoon, koska edes puolentoistatuhannen euron kopiot (käsityötä Suomesta blablabla) eivät soineet korviini lähellekkään yhtä hyvin. Eivät myöskään Tokain japani-versiot. Kokeilimpa myös yhtä noin tuhannen euron Tokai-lespaa enkä kovasti lämmennyt, mikä tosin saattaa johtua siitä, että halusin kirkaussoundisempaa kitaramallia.
 
En tiedä, mikä on tilanne Gibson-kopioiden puolella, mutta teininä tuli ostettua n. 400 eurolla Epiphonen Les Paul Std. joka ei ole Les Paul - ainoastaan saman mallinen - johtuen siitä, miten heikosti ja tunkkaisesti se soi - vahvistimella ja jopa akustesti.
 
Myös saman valmistajan saman mallin sisällä on parempia ja huonompia yksilöitä ja jos sulla on se tonni pistää kitaraan, kannattaa se sijoittaa mahdollisimman hyvään yksilöön. Mikään ei ole mahtavampi tunne (lukuunottamatta tiettyjä rakkauselämän juttuja, joihin tosin tämäkin melkein kuuluu) kuin kävellä kitarakaupasta ulos tietäen, että on löytänyt erityisen hyvän kitaran, jolle voi antaa rakkautta tietäen, että sillä soittaminen tekee gutaa korville.
 
Ja kannattaa myös muistaa, että vaikka susta tuntuisi, ettet tiedä tarpeeksi kitaroista, jotta voisit kuunnella niiden soundieroja, kannattaa ainakin kokeilla. Kerran vein kitaransoittoa aivan alusta aloittavan kaverin etsimään itselleen harjoittelusoitinta ja voi kyllä, hyvän kuuloisen kitaran bongaa monesti tottumattomillakin korvilla.
 
Terry Pantheras
25.11.2010 20:48:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs se hintahaitari vois olla? Itse tapaan ostaa melkeinpä ainoastaan käytettyjä instrumentteja (en käsitä termiä "uusi on aina uusi" :)) ja kyllähän tommottisen Gibson LP Stankun saa käytettynä jostain 1300 alkaen - riippuu myyjästä ja sen rahapula-asteesta. Studioista en ole ikunaan perustanut (jotenkin konkkoja halkoja), enkä näistä uudemmista Tokaista, ovat aika tumppuja ja hengettömiä jotenkin olleet mitä tyypannut. Vanhat Japsit on suht samaa tasoa ku Geet mielestäin.
 
Niin ja subjektiivisten kokemusteni perusteella herneiden vetäminen nenuun on ihan jokaisen oma asia. =)
 
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
Tsugu Way
25.11.2010 21:01:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: enkä näistä uudemmista Tokaista, ovat aika tumppuja ja hengettömiä jotenkin olleet mitä tyypannut. Vanhat Japsit on suht samaa tasoa ku Geet mielestäin.
 
Niin ja subjektiivisten kokemusteni perusteella herneiden vetäminen nenuun on ihan jokaisen oma asia. =)

 
Juu, pussillinen on jo syvällä sieraimissa..
 
Määrittele "tumppu" ja "hengetön"!
 
Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
Tinippa84
25.11.2010 21:07:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riverman:Olenkin juuri aikeissa vaihtaa Tokain mikit. En vaan perhana tiedä mitkä laitan, kun Thomannillakin satoja humappareita tarjolla. Onko vinkkejä? Pitäis taittua rokit Ganesista ZZtopin kautta Garymooreen.
 
Pistä Burstbuckerit, niillä lähtee...
 
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
FreshPots
25.11.2010 21:26:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Eikös noi ALS Tokait ole Koreassa / jossain muussa halpamaissa tehtyjä. Kannattaa ehkä tsekkailla kalliimpia Japanissa tehtyjä Tokaita, LS sarjaa siis.
 
Komppia tälle. Omistan Japanissa tehdyn Tokai Lespaulin. Erittäin hyvin viimeistelty ja saunditkin ovat kohdallaan. Vetää varmasti vertoja Gibsonin lessuille, lukuunottamatta tietysti niitä CS-malleja ja muita kalliita, hyviä kitaroita.
 
Jazzin ja rokin ero: Rokissa soitat kolme sointua miljoonalle ihmiselle, mutta jazzia soittaessasi soitat miljoona sointua kolmelle ihmiselle.
Type
25.11.2010 21:38:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Epiphonen ja Gibsonin LP Studiot. Epi soi ehkä hivenen kirkkaammin ja viimeistely on hieman parempi. Mutta hyviä keppejä kumpainenkin, vaikka G onkin tuplasti kalliimpi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «