Aihe: putkimiehet apua!!
1 2 3
humppahanuristi
22.11.2010 16:08:41 (muokattu 22.11.2010 16:13:00)

tomimat:
miten noi putkien soundit eroaa toisistaan preampissa ja vaikuttaako toi päättärin putkikaksikko em.putkien soundiin ja jos niin mitenkä?

Eroaa miten eroaa ja miten kukin sen eron kuulee.

JJ:n putket on mielestäni sellaisia selkeitä ja avoimia soundiltaan vaikka monet niitä tummiksi sanoo mutta kuitenkin. Tosin ECC83S:iä on sattunut nyt aika monta rikkinäistä vastaan. Puhtailla soundeilla (kun rautalankahommia tehdään) mielestäni soundillisesti parhaat.
Sovtekin 12AX7LPS taas on ehkä minulle vastaantulleista se toinen ääripää, mutainen/tunkkainen, lattea.
Joku merkitön kiinalainen oli taas ihan ylipirteän kirkas.

Nykyisellään vahvareista löytyy 12AX7/ECC83 paikalta siis JJ ECC83S tai sovtekin 5751, joka on taas vähän erilainen, pienempi vahvistukseltaan mutta hienon kuuloinen minusta. Käy samaan kantaan ja on pinnijärjestykseltään sama kuin nuo ECC83, ECC81 tai ECC82.

Pääteputkista olen kokeillut JJ:n ja sovtek/Electro Harmonicsin EL84:sia ja puolensa molemmissa, sovtekki vähän sellainen lasimaisen kuulas ja kylmä. Nykyisellään JJ:t ja varalla sitten nuo sovtekit.

Mutta aina ne erot eivät ole mitenkään järisyttävän suuria, joskus olemattomia.
Humpasta rautalankaan...
tomimat
22.11.2010 17:50:03
humppahanuristi: Eroaa miten eroaa ja miten kukin sen eron kuulee.

JJ:n putket on mielestäni sellaisia selkeitä ja avoimia soundiltaan vaikka monet niitä tummiksi sanoo mutta kuitenkin. Tosin ECC83S:iä on sattunut nyt aika monta rikkinäistä vastaan. Puhtailla soundeilla (kun rautalankahommia tehdään) mielestäni soundillisesti parhaat.
Sovtekin 12AX7LPS taas on ehkä minulle vastaantulleista se toinen ääripää, mutainen/tunkkainen, lattea.
Joku merkitön kiinalainen oli taas ihan ylipirteän kirkas.

Nykyisellään vahvareista löytyy 12AX7/ECC83 paikalta siis JJ ECC83S tai sovtekin 5751, joka on taas vähän erilainen, pienempi vahvistukseltaan mutta hienon kuuloinen minusta. Käy samaan kantaan ja on pinnijärjestykseltään sama kuin nuo ECC83, ECC81 tai ECC82.

Pääteputkista olen kokeillut JJ:n ja sovtek/Electro Harmonicsin EL84:sia ja puolensa molemmissa, sovtekki vähän sellainen lasimaisen kuulas ja kylmä. Nykyisellään JJ:t ja varalla sitten nuo sovtekit.

Mutta aina ne erot eivät ole mitenkään järisyttävän suuria, joskus olemattomia.

okei,tattis.tulihan sieltä faktaakin epätietoiselle.kiitti.
Simo78
22.11.2010 23:24:21
Mulla putkia tungsolit etuasteessa ja Svetlana/SED 6L6GC pääteputkina, noi hakkasi ainakin mun makuun sovtekin vastaavat... Edellisessa vahvarissa oli JJ:n putket ja siinnä toimivat ne ihan hyvin.
Jucciz
23.11.2010 00:13:18 (muokattu 23.11.2010 00:21:04)
Onko etuasteputkissa eroja?

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=118575#p4585603

Päättäkää itse. Yllä oleva viestiketju on kerännyt tähän mennessä 103 plussaa, mutta varmasti paljon useampi on sen lukenut ja tsekannut pätkät. Aika montaa aihe on näkynyt kiinnostavan ja ihan mielenkiintoista keskusteluakin siitä saatiin aikaan.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Marzi
23.11.2010 02:03:11 (muokattu 23.11.2010 02:05:59)

Moridin: Mun JCM800 2204-kloonissa oli vaiheenkääntäjän kanta rikki ja toiselle hilalle ei menny mitään (eli negative feedback puuttui, ja vaan toinen pääteputki toimi.) Mut Necrodeathin kitaristin mielestä se oli parhaan kuuloinen JCM800 millä se oli ikinä soittanut :D

Mulla oli viiskymppisessä JCM900:ssa palanut biasia säätävä osa, joten putket sai todella kuumaa kamaa. Soundi oli kyl jäätävän hyvä, mut päätemuuntaja siitä lopulta kärähti niin että asbestit paloi. :) Siihen liittyi se, että kone jäi standby päälle -asentoon oottamaan keikkaa checkin jälkeen. Käyttösavu tuli ulos koska laite oli kyljellään. Aivopierun tulos siis.
Tarpeeksi on aivan liian vähän.
tommiot
23.11.2010 02:25:31
Marzi: Mulla oli viiskymppisessä JCM900:ssa palanut biasia säätävä osa, joten putket sai todella kuumaa kamaa. Soundi oli kyl jäätävän hyvä, mut päätemuuntaja siitä lopulta kärähti niin että asbestit paloi. :) Siihen liittyi se, että kone jäi standby päälle -asentoon oottamaan keikkaa checkin jälkeen. Käyttösavu tuli ulos koska laite oli kyljellään. Aivopierun tulos siis.

Oho, aika hurjaa. Yleensähän noissa ysisatasissa paukkuu hehkujen tasasuuntaus, ku se on mitoitettu jotenkin tosi tiukasti virrankestoltaan...

//offtopic.
Marzi
23.11.2010 03:00:39

Juu ei ollu halpaa/kivaa, mut sellasta se on kun ei ajattele asioita kunnolla. Laite tuli onneksi ehjäksi ja on ollut tien päällä kierrossa jo hyvän aikaa. :)
Tarpeeksi on aivan liian vähän.
teemu-t-k
23.11.2010 17:06:36 (muokattu 23.11.2010 17:08:59)
Aika pieniä noi erot loppujen lopuksi on. Veikkaisin, että samanlainen vaikutus on sillä että yksinkertaisesti siirryt eri kohtaan huonetta suhteessa kaiutinkaappiin tai käännät vähän päätäsi.

Lisäksi väkisin tulee mieleen, että onko yhtäläisen pieniä eroja jopa saman valmistajan omissa putkissa - kun useinhan noita putkia vain vertaillaan eri valmistajien kesken. Toiseksi, mitä on tapahtunut putken soundille parin kuukauden sisällä? Hyvinkin todennäköisesti siinä on taas aivan vastaavia pieniä eroavaisuuksia bränikkään putkeen verrattuna. Uskaltaisimpa melkein väittää, että loppupeleissä joka ikinen putki kuulostaa jonkin verran erilaiselta - tunnettu seikkahan on, että hajonta tyhjiöputkien specseissä on melkoinen verrattuna vaikkapa useimpiin puolijohteisiin.

Itselle nuo putkien soundin pienen pienet erot menevät käytännössä juurikin noista syistä kategoriaan "miksi välittää".

Eri putkityypit (esim. EL34 vs 6L6) ovat sitten ihan oma tarinansa. Pelkkää datalehteäkin selailemalla jo ymmärtää, että pakkohan niissä on olla melkoisia eroja. Mihinkään "taajusvaste" juttuihin en kyllä usko vaikka niistä usein puhutaan noita vertaillessa. Eiköhän jengi lähinnä kuulo eroa niiden säröytymisessä ja tulkitse sen erilaiseksi vasteeksi (esim. signaali jossa on säröä - ja sen myötä suurempia harmonisia kerrannaisia - saattaa kuulostaa kirkkammalta kuin puhdas signaali).
Jucciz
23.11.2010 18:05:27
Mulle se, laitanko tiettyihin vahvistimiin ennemmin Sovtek:in vai Telefunkenin ECC83:n on enemmän kuin "miksi välittää"-kategorian soundiero. Mut on olemassa toki vahvistimia, joissa asialla ei ole (juuri) mitään väliä. Niin ikään on korvapareja, joille asialla ei ole mitään väliä. Kaiken huipuksi on musatyylejä, joissa asialla ei ole mitään väliä. Onneksi on vapaus valita, sehän on vaan mainio juttu.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Vladi
23.11.2010 20:11:53 (muokattu 23.11.2010 20:12:49)
teemu-t-k: Aika pieniä noi erot loppujen lopuksi on.

Sori, mutta omat kokemukset kertoo jotain aivan muuta. Jokaiseen vahvariin, johon oon etusputkia vaihtanu, ero on ollu selvä. Jopa kompressoidussa hevijyrä Mark IV:ssä yhden etusputken vaihtaminen teki selvän eron jokaiselle kanavalle. Myös putkien järjestyksellä oli kuultavaa eroa. Mun kokemusten mukaan etusputkien vaihto muuttaa myös tatsia ja sitä, kuinka vahvistin reagoi eri juttuihin. Esim. 12ax7-tyypin putkista Tung-Solit on ärhäkämmästä päästä ja tatsi niillä on ihan erilainen kuin vaikkapa JJ:llä.

Nyt on käytössä yhdellä etusputkella varustettu Blackstar HT-5 ja sillä oon käyny usean eri putkivalmistajan tuubin läpi. Sovtek ei napannut, JJ oli loppujen lopuksi aika pyöreän kuuloinen ja semmoinen Marsumainen terä puuttui. Nykyinen Groove tubesin ylihintainen putkilo kuulostaa parhaimmalta. Ero on selkeä, niin puhtailla kuin mättösäröilläkin.

Jos ei oikeasti kuule niitä eroja, niin väittäisin että vika on enemmän kuuntelijassa kuin siinä, että kaikki putket on samanlaisia.
Kyllä se siitä.
tommiot
23.11.2010 20:17:15
Vladi:Nyt on käytössä yhdellä etusputkella varustettu Blackstar HT-5 ja sillä oon käyny usean eri putkivalmistajan tuubin läpi. Sovtek ei napannut, JJ oli loppujen lopuksi aika pyöreän kuuloinen ja semmoinen Marsumainen terä puuttui. Nykyinen Groove tubesin ylihintainen putkilo kuulostaa parhaimmalta. Ero on selkeä, niin puhtailla kuin mättösäröilläkin.

Vaikka ne säröt syntyykin tuossa vehkeessä pääasiassa ihan muualla kuin putkissa? :)

Jos ei oikeasti kuule niitä eroja, niin väittäisin että vika on enemmän kuuntelijassa kuin siinä, että kaikki putket on samanlaisia.

Sori että provoon, mutta ihmiset usein kuulee laitteissa sellaisia eroja mitä he juuri haluavat kuulla.
s8na
23.11.2010 20:17:38 (muokattu 23.11.2010 20:18:41)

Vertailun vuoksi mun mielestä kaiutinelementtien vaihdolla on enemmän vaikutusta soundiin kuin etuasteputkilla. Pändikaverit taas eivät tajunneet edes juuri mitään eroa soundissa kun vertautin niillä kahta kaappia V30:illä ja G12T-kajareilla. Kyllä siinä mielessä uskaltaisin väittää että erot etuasteputkissa ovat pieniä verrattuna muihin tekijöihin mitä kitarakamojen vaihteluilla voi saada aikaan.

Suurin ero on ehkä ollutkin juuri tuossa Vladin mainitsemassa tuntumassa. Sama pätee kyllä myös kajareiden vaihtoon.

Putkia olen venkslaillu Laneyn Protubella, JCM-800:lla ja nyt Orangen Rockerverbillä. En erityisen herkillä vintagevehkeillä siis.
www.mikseri.net/peppiyhtye/
Jucciz
23.11.2010 20:44:11
Muistathan toki, että kitaravahvistimissa bias-termi liittyy vain pääteputkiin. Etuasteputkia ei koskaan biasoida, eli niitä voi vaihdella (yhteensopivuuden rajoissa) mielensä mukaan ihan tosta vaan.
tommiot
23.11.2010 20:48:04 (muokattu 23.11.2010 20:48:47)
Jucciz: Muistathan toki, että kitaravahvistimissa bias-termi liittyy vain pääteputkiin. Etuasteputkia ei koskaan biasoida, eli niitä voi vaihdella (yhteensopivuuden rajoissa) mielensä mukaan ihan tosta vaan.

Kyllä etuasteputket biasoidaan ihan siinä missä pääteputketkin. Käyttäjän ei vaan tarvii huolehtia siitä. Mutta jos vaihdat ECC83:n tilalle ECC82:n niin se biasoituu päin persettä.
Jucciz
23.11.2010 20:51:47 (muokattu 23.11.2010 20:52:07)
Moridin: Kyllä etuasteputket biasoidaan ihan siinä missä pääteputketkin. Käyttäjän ei vaan tarvii huolehtia siitä. Mutta jos vaihdat ECC83:n tilalle ECC82:n niin se biasoituu päin persettä.

No juu siis tässä mielessä kyllä - mutta käyttäjän ei käytännössä koskaan tarvitse olla huolissaan etuasteputkien bias:ista. Ja niissäkin vahvistimissa, joissa bias-säädin on, se on käytännössä aina vain pääteputkille. Etuasteputkien biasoimiseksi tarvitaan vähän enemmän elektroniikka-alan tuntemusta, yleismittari ja ylimääräisiä vastuksia, joita sitten kolvaillaan piirilevylle/kytkentälevylle, jotta bias on optimaalinen... ja kaikkihan meistä näin tekee. ;)
tommiot
23.11.2010 20:53:55
Jucciz: No juu siis tässä mielessä kyllä - mutta käyttäjän ei käytännössä koskaan tarvitse olla huolissaan etuasteputkien bias:ista. Ja niissäkin vahvistimissa, joissa bias-säädin on, se on käytännössä aina vain pääteputkille. Etuasteputkien biasoimiseksi tarvitaan vähän enemmän elektroniikka-alan tuntemusta, yleismittari ja ylimääräisiä vastuksia, joita sitten kolvaillaan piirilevylle/kytkentälevylle, jotta bias on optimaalinen... ja kaikkihan meistä näin tekee. ;)

Joo piti vaan päästä pätemään että putken toimintaperiaatteesta johtuen se bias liittyy ihan yhtälailla etuasteputkiinkin.

Mut sillä on ehkä merkitystä vasta siinä vaiheessa vasta kun vaihtaa ECC83:n tilalle jonkun matalampigainisen putken. Sit se bias ei oo enää sitä mitä vahvistimen suunnittelija on halunnu. Ei tietenkään automaattisesti tarkoita että saundais huonolta...
Vladi
23.11.2010 22:50:58
Moridin: Vaikka ne säröt syntyykin tuossa vehkeessä pääasiassa ihan muualla kuin putkissa? :)

Kyllä, mä huomasin erittäin selvän eron. Oonko mä sitten erityisen tarkkakorvainen tai jotain? :)

Sori että provoon, mutta ihmiset usein kuulee laitteissa sellaisia eroja mitä he juuri haluavat kuulla.

Hieman tahallista provoa harrastin minäkin ;)

Tavallaanhan tuossa on pointtia, ei siinä. Mutta mulla on ihan nauhallakin samaa kitaraa, samoja asetuksia mutta eri etusputki ja minä kuulen niissä eroa.

Ei siinä, kyllä mä ymmärrän että etusputket on vain yks osa kokonaissoundia. Kitara, kielet, mikit, pleku, piuhat, pedaalit, vahvistin, putket, kaappi, elementti ja ties mikä muu vaikuttaa. Mutta puhuin tuossa omista kokemuksistani, itse kuulen selvän eron. :)
Kyllä se siitä.
kid ego
23.11.2010 23:27:04
tomimat: huhhuh,aika mageet turpasaunat pienestä viattomasta kysymyksestä sain aikaseksi joillekkin...

Samat jätkät vääntävät täällä muissakin ketjuissa aihealueesta riippumatta. :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)