Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Levyn tekemiseen laitteisto??
1 2
VIPMetal
23.11.2010 02:58:55 (muokattu 23.11.2010 03:10:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens studiowelhot!
 
Ollaan tässä bändin kans miettimässä seuraavan täyspitkän nauhoittelua ja ollaan tähän asti tehty Studio Watercastlessa (www.studiowatercastle.com/Laitteisto.html Jyväskylässä äänitykset levyille. Nyt kokoonpanon vaihtuessa rumpalilta sattui löytymään studio, jossa Pro Tools LE ja Digidesign rack 003 8 kan. etuaste ja Focusrite Platinum Octo Pre. Ollaan tässä pohdittu, että kuinka pitkälle voitais tehdä nauhoituksia ihan tässä kotistudion yhteydessä? Mikkejä löytyy ihan tarpeeks varmasti.. Genelecin kuuntelu on omasta takaa. Olisko joku etuaste, jonka esim. vuokraamalla vois hoitaa nauhoitukset kokonaisuudessaan? Vai meneekö "tarvittava" laatu jo noilla? Jees, ottakaa kantaa! (En muista tarkalleen, et mitä mikkejä on mut perus SM57, SM58, Röden konkkia yms on..). Eli tarkoitus ei ole nyt kilpailla huippustudioiden kanssa, vaan miettiä järkevää ratkaisua äänityksille hyödyntäen omaa studiota. Miksaus&masterointi on tarkoitus jättää ihan ammattilaisille. Mut miten nuo äänitykset?
 
Tähänkö se nimi laitetaan?
jannu
23.11.2010 04:06:19 (muokattu 23.11.2010 13:49:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos osaatte, teette itse. Jos ette osaa, menette tekemään jollekin joka osaa. Niin yksinkertaista se on.
 
Kyllä noilla kamoilla saa tehtyä, jos vaan ratin takana on joku jolta hoituu. Millainen tää teidän kotistudio on?
 
Lähtökohtana kannattaa kuitenkin pitää sitä, että äänitys tehdään niin hyvin ettei tarvitse kuormittaa seuraavia työvaiheita ylimääräisellä säätämisellä. Huonosti ja huonossa tilassa äänitettyä saa se ammattilainen sitten veren- ja paskanmaku suussa seivailla ja silloinkaan ei välttämättä mitään priimaa irtoa. Ettekä varmasti säästä rahaa pennin jeniä, omia hermojanne vielä vähemmän.
 
Hups, tulikohan liian negatiivinen klangi tähän nyt...? :)
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
kimkorho
23.11.2010 06:58:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän levyjä on huonommillakin vehkeillä tehty maailman sivu. Muistaa vain sen lainalaisuuden, että mitä paremmat soundit äänittäessä saa talteen, sitä parempisoundiseen lopputuotteeseen on mahdollisuudet. Kuten edelläkin todettiin, etenkin akustisia soittimia (rummut yms.) äänittäessä äänitystilallakin on vaikutuksensa. Heikkolaatuisesta lähtömateriaalista ei kukaan miksaa/masteroi loistokasta kampetta, kelvollista kenties.
 
Ja sivussa sitten vielä muistaa senkin, että soundit on vain osa kokonaisuutta. Jos ydin on huippukunnossa (biisi, soitto ja laulu), biisi varmasti kolisee vaikka soundit ei oliskaan maximum hifiä.
 
www.theindigo.fi
Pop Corn
23.11.2010 07:02:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mutta hyvänen sentään, jos pelit ja vehkeet löytyy niin kokeilkaa nyt ihmeessä itse tehdä.
Sittenhän sen näkee. Joko onnistuu tai ei, tietää seuraavalla kerralla paremmin.
 
Tekemällä oppii jos on kiinnostusta ja intoa, löytyykö sitä? Se on kai se oleellinen kysymys.
 
Eipä sitä moni hartiapankkilainen ole osannut taloakaan rakentaa, ennkuin sen on rakentanut.
Hermoromahdukset ja avioerot on pientä sen rinnalla kun näkee/kuulee omien pikku kätösten työn tuloksen. ;)
 
.
Lennu
23.11.2010 10:45:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja kyllä erillisiä etuasteita ym voi vuokrata, ja kannattaakin yksittäistä projektia varten. Virveliin, overheadeihin, myöhemmin lauluun, myös mikkejä. (Neve, Neumann). Kannattakaa paikallista toimittajaanne.
 
"Kun vuosi 2012 koittaa, maankuori repeää ja kaikki maankuoreen haudatut Mamban levyt pulpahtavat pintaan." -Juho L
Groovi
23.11.2010 18:41:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on sellaista nollasumma-peliä. Hyvästä äänityksestä irtoaa kädenkäänteessä asiallinen lopputulos. Huonosti äänitettyyn materiaaliin saa upottaa hirvittävän määrän aikaa ja hermoja, vain saavuttaakseen keskinkertaisen lopputuloksen.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
Boltsa
23.11.2010 18:58:01 (muokattu 23.11.2010 18:59:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parhaimmillaan ite tehdessä säästää rahaa ja saa nauhoitella niin kauan kuin lystää (mahdollisesti jopa samalla laadulla). Toisaalta siinä on helppo menettää hermot ja oma mielenkiinto omiin biiseihin sekä hommasta puuttuu ulkopuolisen näkökulma joka monesti tuo biisiin sen viimeisen vivahteen. Lisäksi ulkopuolinen nauhoittaja voi pitää riman riittävän korkealla eikä jätä huonoa ottoa nauhalle. Toimia ns. natsina studiossa. (Noh, sun kohdalla tuskin olisi epäilystä, että huonoa tavaraa tulisi :)) Tämä siis omana kokemuksena.
Ollaan meidän laulajan kanssa pyöritelty ideaa, että tekisi rummut studiossa osaavan miehen kanssa ja loput omillaan sekä miksaus sitten ulkopuolisella tyypillä. Kitaroita kun on tullut hyvällä ja itseä miellyttävällä soundilla väännettyä pitkään. Rummut siksi studiossa, että itseltä ei löydy sitä tilaa ja riittävästi kamaa millä nauhoittaa. Lisäksi, jos nauhoittaja on samalla levyn miksaaja, hän voi vaikuttaa mikkien valintaan ja sijoitteluun sekä muuhun käytettyyn laitteistoon. Itse kun tekee, voi joku olla eri tavalla, kuin miksaaja olisi toivonut (kerran miksaaja toivoi, että olisin käyttänyt niillä 8 kanavalla rummuilla ennemmin huonemikkejä kuin mikittänyt tomit). Näin siis omasta kokemuksesta.
 
Boltsa
AcLAc
23.11.2010 19:19:23 (muokattu 23.11.2010 19:22:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: Morjens studiowelhot!
 
rumpalilta sattui löytymään studio

 
Niin... onkohan siellä rumpalin kotistudiossa äänitetty rumpuja ja miltä ne yleensä mahtaa kuulostaa?
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
VIPMetal
23.11.2010 22:17:58 (muokattu 24.11.2010 01:36:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No innostusta löytyy ja kokemustakin on levyn teosta (soittaminen, mikitys yms. ) kymmenen vuoden ajalta mitä ollaan bändin kans levyjä tehty (5 täyspitkää ja muita julkaisuja). Nimenomaan tuo äänittäminen varmaan onnistuis omalla porukalla -> säästäis paljon rahaa. Ilmeisesti noilla etusilla voi levyä lähteä tekemään sitten, sehän on kiva kuulla. Studio on siis ihan "kunnon" studio, jossa äänitystila ja tarkkaamo. Äänitystila mielestäni jopa parempi kuin Watercastlessa, ainakin hyvää soundia on nauhotettu tuolla. Laitteistopuoli nyt ei vielä ole tuon kummempi. Sen takia lähdinkin täältä kysymään neuvoa, ettei nimenomaan tule miksaajalla miksausvaiheessa kuset housuun yms. Kun nyt oon bändin m.net aktiivi..
 
Mikä olis etuaste, joka parantais oleellisesti tuota soundia verrattuna noihin mainittuihin etusiin? Ja mikä sen hintaluokka?
 
Tähänkö se nimi laitetaan?
kmoas
24.11.2010 12:25:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon on varmasti yhtä monta hyvää vastausta kuin on vastaajaa. Mun mielestä melkoisen erinomainen lisäys juuri tohon set-uppiin olisi API:n A2D, jonka kytkisitte 003 :een S/PDIF liitännän kautta. Tähän on pari hyvää syytä. Ekaksi nuo API:n etuset ovat varmaan yhdet parhaista mitä planeetalta löytyy nimenomaan snaren ja/tai overien ottamiseen, mutta toimivat mainiosti missä tahansa muussakin (rock-vokaaleissa etenkin). Toisekseen tuossa vehkeessä saisitte "kaupan päälle" kaksi erittäin hyvää A/D muunninta, joita pystyy käyttämään (tarvittaessa) myös itsenäisesti, siis muiden ulkoisten etusten kanssa, jos joskus haluaisitte hommata jonkun muun "karaktäärietusen" (vaikka jonkun putkipöhistimen). Kolmannekseen, noin saatte käyttöön 003 :n kaikki 18 sisääntuloa, ja ette joudu menemään "sisään" protariin 003 :n line in'ien kautta (ja sen muuntimien läpi). Käsittääkseni myöskään tuossa teidän 8 etusen mallissa ei pysty "ohittamaan" vehkeen omaa etaria, vaan line in -sisääntulokin kulkee sen läpi (eli tulisi ikään kuin yksi tarpeeton "gain stage" väliin). Sitten vielä voitte (jos haluatte kokeilla ...) kellottaa koko paskan API:iin; protari lukemaan API:n kellosynkkaa S/PDIF -tulon kautta, ja sitten WC-piuha 003 :n outista OctoPre :n WC-in'iin. Lysti maksaa Saksan kaupassa karvan alle 2.000 €, eli halpa ei ole, mutta voinee pitää "sijoituksena" (sikäli kuin nyt yhtään mitään voi pitää sellaisena). Mutta kuten sanottua, tästä aiheesta voi viihdyttää itseään halutessaan näännyksiin saakka maailman nettiforumeilla ja saada miljoona haltioitunutta mielipidettä. Edellinen oli omani ja perustuu kokemukseen samanlaisesta set'upista, mutta ei kokemukseen sadoista muista vaihtoehdoista. Anyway, komppaan aikaisempia, ei kun tekemään.
 
mukis
24.11.2010 15:38:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä olis etuaste, joka parantais oleellisesti tuota soundia verrattuna noihin mainittuihin etusiin? Ja mikä sen hintaluokka?
 
Mä olen viime aikoina päässyt vähän irti tuosta laiteintoilusta - ensimmäinen ja paras keino parantaa äänitystä on se, että panostaa kaiken mitä löytyy siihen soittamiseen - sitä maagista ottoa ei korvaa mikään härveli.
 
Toinen halpa konsti on panostaa täysillä lähtösoundiin, eli ruuvaa mikkien paikkoja ja vireitä ym. antaumuksella. Jos nuo kaksi asiaa on timanttia, niin aivan varmasti tulee hyvää jälkeä budjettietusillakin!
 
Jos nuo kaksi asiaa kestävät jo objektiivisen ja kriittisen tarkastelun, niin sitten voi alkaa harkita josko esim. laadukkaammalla ad:llä tai etusilla saisi lisäarvoa tuotokseen.
 
Tämä siis suunnilleen vastaavasta "itse itselleen äänittäjän" näkökulmasta; ammattistudiot sitten erikseen, kun tehdään muille.
 
Ja muuten siitä itse äänittämisestä: antaa mennä vaan!
 
molder
24.11.2010 16:19:50 (muokattu 24.11.2010 16:20:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: No innostusta löytyy ja kokemustakin on levyn teosta (soittaminen, mikitys yms. ) kymmenen vuoden ajalta mitä ollaan bändin kans levyjä tehty (5 täyspitkää ja muita julkaisuja). Nimenomaan tuo äänittäminen varmaan onnistuis omalla porukalla -> säästäis paljon rahaa.
 
Mikä olis etuaste, joka parantais oleellisesti tuota soundia verrattuna noihin mainittuihin etusiin? Ja mikä sen hintaluokka?

 
Ei noissa teidän vehkeissä mitään vikaa ole. Kovalevytilaa vaan paljon jos täyspitkää teette ja backuppia? Ja sellainen kuuntelutila mikä ei vääristä saundia. Minäkin satsaisin lähtösaundeihin, kunnon rumpumikkeihin ja tottakai muihinkin mikityksiin, ja ennenkaikkea hyviin biiseihin ja hyvään soittomeininkiin. Ja sellainen tietokone mikä ei pyllähdä jos käytätte plugareita.
Jos saatte koko kakun vielä siististi vietyä hyvälle miksaajalle niin ei kamoista pitäisi jäädä kiinni.
 
"The SOUND of VOLUME"
varakeef
24.11.2010 16:52:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei noilla laitteilla onnistu, ei ole olemassa sellaista etuastetta, jonka avulla sitten onnistuisi. Eivät ole hienot etuasteet taikalaatikoita - olennainen parannus olisi huonosta lopputuloksesta hyväksi ja sellaista purnukkaa ei käsittääkseni ole. (Jos on niin kertokaa minullekin.)
 
Itse äänittämisen kirous on muuten se, että se hanke kuormittaa yhtä henkilöä siitä ryhmästä aika lailla. Jokaisesta ratkaisusta ei voi äänestää, puikoissa olemisen ja soittamisen yhdistäminen voi olla tälle henkilölle huomattavan raskasta. Hanke siis vaatii tältä henkilöltä halukkuutta, hermoja ja kyvykkyyttä.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
StJerky
25.11.2010 09:15:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Itse äänittämisen kirous on muuten se, että se hanke kuormittaa yhtä henkilöä siitä ryhmästä aika lailla. Jokaisesta ratkaisusta ei voi äänestää, puikoissa olemisen ja soittamisen yhdistäminen voi olla tälle henkilölle huomattavan raskasta. Hanke siis vaatii tältä henkilöltä halukkuutta, hermoja ja kyvykkyyttä.
 
Totta on. Jos kaveripiiristä löytyisi joku joka osaisi astella mikit ja piuhat, tehdä tarvittavat säädöt ja painaa rec-nappia, niin se olisi iso apu. Itse olen ollut molemmissa rooleissa ja kyllä se keskittyminen pelkkään äänitys- tai soittohommaan vie ison osan taakasta harteilta ja tapahtuu vähemmän kömmähdyksiä sekä soitto- että äänityspuolella.
 
mukis
25.11.2010 11:39:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StJerky: Totta on. Jos kaveripiiristä löytyisi joku joka osaisi astella mikit ja piuhat, tehdä tarvittavat säädöt ja painaa rec-nappia, niin se olisi iso apu. Itse olen ollut molemmissa rooleissa ja kyllä se keskittyminen pelkkään äänitys- tai soittohommaan vie ison osan taakasta harteilta ja tapahtuu vähemmän kömmähdyksiä sekä soitto- että äänityspuolella.
 
Mä olen tällä hetkellä valmistautumassa uusin äänityksiin (rumpujen osalta) sillä metodilla, että kaikki mikkikokeilut ym. tehdään jo kuukausia ennen varsinaista äänittämistä, itse asiassa teen esim. mikitysopettelua samalla, kun uutta materiaalia työstetään eli ennen kuin on edes mitään äänitettävää olemassakaan.
 
Tavoite olisi tietysti se, että kaikki äänitykseen liittyvä olisi mietittynä ja valmiina ensin. Jos joskus pääsee varsinaiseen äänittämiseen käsiksi, niin kokoaisi kaikki laitteet valmiiksi viimeistään edellisenä päivänä ennen soitto/änityspäivää ja tarkistaisi esim. ainoastaan hienovireet ennen h-hetkeä.
 
Tämäkään ei tietysti poista kaikkea säätämistä soiton tieltä, mutta tavoite olisi ainakin minimoida säädön määrä.
 
VIPMetal
02.12.2010 23:56:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo pitää tosta tuottamisesta vähän jutella porukalla, et ei tarvi joka asiasta käydä äänestyksiä.
 
Mitenkähän Rode K2 mikki soveltuu laulujen & akustisten nauhoitukseen? Olisko joku kohtuu hintainen studiomikki mitä vois ajatella lauluun? Varmaan akustista kitaraa myös pitäis purkittaa sekä mahd. selloa ja viulua.. Muuten löytyy MD421, SM57sia, Beta52 mikkivalikoimaa.
 
Tähänkö se nimi laitetaan?
varakeef
03.12.2010 10:22:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: Mitenkähän Rode K2 mikki soveltuu laulujen & akustisten nauhoitukseen?
 
Oikein loistavasti. Oliko teillä jo tuollainen?
 
Olisko joku kohtuu hintainen studiomikki mitä vois ajatella lauluun? Varmaan akustista kitaraa myös pitäis purkittaa sekä mahd. selloa ja viulua.. Muuten löytyy MD421, SM57sia, Beta52 mikkivalikoimaa.
 
Näitähän on pilvin pimein, mutta eiköhän tuolla olemassa olevalla kattauksella pitäisi pärjätä.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
VIPMetal
03.12.2010 17:44:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tommonen K2 löytyy jo. Hyvä tietää et se soveltuis hommaan...
 
Tähänkö se nimi laitetaan?
AcLAc
04.12.2010 12:33:19 (muokattu 05.12.2010 22:04:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: Joo pitää tosta tuottamisesta vähän jutella porukalla, et ei tarvi joka asiasta käydä äänestyksiä.
 
Mitenkähän Rode K2 mikki soveltuu laulujen & akustisten nauhoitukseen? Olisko joku kohtuu hintainen studiomikki mitä vois ajatella lauluun? Varmaan akustista kitaraa myös pitäis purkittaa sekä mahd. selloa ja viulua.. Muuten löytyy MD421, SM57sia, Beta52 mikkivalikoimaa.

 
Olen mielenkiinnolla seurannut tämän ketjun etenemistä... jokainen kysyjän postaus on lievä epäluottamuslause tätä ko. studion kalustoa kohtaan. Mahtaa olla hieno fiilis teidän kaverilla painaa äänitysnappulaa, kun on aikoinaan tutkinut, vertaillut, satsannut aikaa ja rahaa vain siihen, että uusi bändi pääsee kyseenalaistamaan kamat pystyyn ennenkuin mitään on vielä tehty. Tässä on valmiiksi niin negatiivinen klangi, että mielenkiinnolla odottelen, miten käy? Eihän äänitysten juuri pitänyt kilpailla huippustudioiden kanssa, vai?
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
VIPMetal
04.12.2010 13:12:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus oli nimenomaan kysyä täältä mielipiteitä laitteiston suhteen. Ja sijoittaa tarvittaessa rahaa johonkin vehkeeseen, jos on tarvis. Tuskin tästä nyt tarvitsee sen enempää stressiä ottaa. Tarkoitus ei ollut kilpailla huippustudion kanssa, vaan selvittää, et mihin nuo laitteet riittää. Gallupin mukaan laitteet siis riittää, niin sehän vain vahvistaa, että rumpalimme on tehnyt oikeita hankintoja. Hän tuskin pahoittaa mieltään, jos kysytään neuvoja studioasioiden suhteen.. Nauhoitukset hoidetaan siis omin voimin. Aion itsekin olla rec-nappulaa painamassa.
 
Tähänkö se nimi laitetaan?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «