Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhoituksista
1
fh
23.11.2010 08:38:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Laitan tänne kun vastaus pitäis saada suht nopeaan, joten kysymykseni on seuraava:
 
Mitä kannettavalta vaaditaan, jotta se toimii äänityskäytössä? Omaan parikin halpaa kannettavaa, mutta niissä esiintyy jos jonkinlaisia ongelmia äänittäessä. Nyt olen kyllästynyt ja haen uuden koneen.
 
Minulla on käytössä ulkoinen äänikortti (uspiporttiin), mutta ehkä senkin päivitän parempaan.
 
Lähinnä kysymys siitä onko sen oltava apple? Samat raudat tuntuu olevan muissakin koneissa sisällä. Millaisen koneen hommaan jos ajatellaan että koneeseen tulee win7 käyttikseksi.
 
Äänitykset teen cubase 4le:llä, mutta tämänkin voin vaihtaa.
 
Ehdotuksia otan vastaan ns koko paketista eli kone, käyttis, äänikortti ja hintarajana noin 1000 euroa.
 
ps. bassoja vaan nauhoitan, joten siksi tänne palstalle.
 
Seppo ja se toinen Seppo
tarzan
23.11.2010 08:48:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sen tarvitse olla Apple,tietenkään. PC:llä onnistut ihan yhtä hyvin, hommaat vaan järkevän koneen, et sitä gigantin tarjousmyllyä ja tarpeitasi vastaavan äänikortin. Jos nauhotat pelkkää bassoa et tarvitse minusta kovinkaan paljoa kortilta. joku kaksikanavainen jossa on midi-hommat niin on vähän laajennusvaraakin. Tähän on makuja miljoona, mutta focusritea ja m-audiota sitä kai uskaltaa vanhasta tottumuksesta suositella.
 
Mutta onhan se omena tietysti aina kiva..
 
Ja sieltä se taas tuli.
molder
23.11.2010 13:50:42 (muokattu 23.11.2010 13:51:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fh: Terve!
 
Laitan tänne kun vastaus pitäis saada suht nopeaan, joten kysymykseni on seuraava:
 
Mitä kannettavalta vaaditaan, jotta se toimii äänityskäytössä? Omaan parikin halpaa kannettavaa, mutta niissä esiintyy jos jonkinlaisia ongelmia äänittäessä. Nyt olen kyllästynyt ja haen uuden koneen.
Minulla on käytössä ulkoinen äänikortti (uspiporttiin), mutta ehkä senkin päivitän parempaan.
Lähinnä kysymys siitä onko sen oltava apple? Samat raudat tuntuu olevan muissakin koneissa sisällä. Millaisen koneen hommaan jos ajatellaan että koneeseen tulee win7 käyttikseksi.
Äänitykset teen cubase 4le:llä, mutta tämänkin voin vaihtaa.
Ehdotuksia otan vastaan ns koko paketista eli kone, käyttis, äänikortti ja hintarajana noin 1000 euroa.
ps. bassoja vaan nauhoitan, joten siksi tänne palstalle.

 
Älä osta halvinta kannettavaa äläkä kalleinta jos tuo on budjetti.
Keskihintanen läppäri ( 599€?699€?)
Itse äänittelin muutamia vuosia sitten Acerin Aspire läppärillä ( ei mikään huippukone) ja tällaisella:
http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWireSolo.html
Muitakin hyviä on. Cubase 4LE plus nuo riitti meikäläiselle kotidemotteluun vallan mainiosti. Ei tarvi olla Apple.
Raidat riitti ja plugareilla pystyi pelleilemään. Kun bassojen äänittelystä on kyse(?) niin joku basso-etuaste ( Sansamp, Boss...) tai multiefektilaite ( Bass POD?) tms. voi toimia hyvin etusena.
 
"The SOUND of VOLUME"
kozmik
23.11.2010 14:22:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itelläni on FujitsuSiemensin läppäri (AMD Turion X2, 4gb muistia) ja PodXT kaikilla laajennuksilla, ihan riittävän hyvin pelittää kun ei julkaisukelpoista jälkeä tarvitse saada. Jos joskus tulee tarve tehdä kokonaisvaltaisempia demoja, niin podilla saa kätevästi nauhalle kitaratkin.
 
Käytän nauhoituksiin kuitenkin pääsääntöisesti pöytäkonetta, joka on läppäriäkin mopompi Acer, joku AMD 1,8 gHz prosessori siinä oli ja 1gb muistia. Hyvin pärjäilee. Softana molemmissa koneissa toimii Sonar Home Studio XL. Profiilin musiikkinäyte -linkistä voi käydä kuuntelemassa jälkeä.
 
Olen tuon laadun itse määritellyt silleen, että soundit on riittävän hyvät, että voi keskittyä biisien sisältöön soundien kauhistelun sijaan, ja riittävän huonot, että paskoja ideoita ei voi kätkeä hyvän tuotannon taakse. :)
 
"Pimeinä aikoina uskonto sopii parhaiten ohjaamaan ihmisiä, aivan kuten sokea mies on paras opas säkkipimeänä yönä... Mutta kun päivä koittaa, on typerää käyttää oppaina sokeita vanhuksia." -Heinrich Heine
Isotalo
23.11.2010 14:44:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on hajonnut kolme M-Audion FW-äänikorttia joten en suosittele niitä. Nyt mennyt hyvin USB MBox 2:lla. Mieti tarvitsetko enempää kuin yhden XLR-sisäänmenon, pelkkiä bassoja äänitellessä yksi usein riittää. Mä äänitän niin, että putkietarista tulee xlr:nä ja toinen kanava pedaalilaudasta Line In:iin. Jos koneessa on tuplaydin ja muistia vaikka 4Gt ja kovalevy pyörii 7200rpm niin luulis riittävän. Mä en tiedä paljonko nykyiset käyttikset pc-puolella syö muistia, itselläni on MacBook.
 
hollstro
23.11.2010 14:52:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikoinaan tuskailin PC:n kanssa loputtomasti noiden ajureiden ja latenssien kanssa. Mäkin oston jälkeen on voinut keskittyä tekemiseen. Tuunaukset ja viritykset on voinut unohtaa.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Thefish
23.11.2010 16:49:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Aikoinaan tuskailin PC:n kanssa loputtomasti noiden ajureiden ja latenssien kanssa. Mäkin oston jälkeen on voinut keskittyä tekemiseen. Tuunaukset ja viritykset on voinut unohtaa.
 
Komppia tuelta!!
 
"This guy can play AND dance!" - Paul Jackson
fh
23.11.2010 17:06:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin alkaa tuntumaan siltä, että varmaan vähemmällä tappelemisella pääsee, kun ostaa omppulogollisen...
 
Seppo ja se toinen Seppo
molder
24.11.2010 13:33:44 (muokattu 24.11.2010 13:35:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fh: Jotenkin alkaa tuntumaan siltä, että varmaan vähemmällä tappelemisella pääsee, kun ostaa omppulogollisen...
 
"Ehdotuksia otan vastaan ns koko paketista eli kone, käyttis, äänikortti ja hintarajana noin 1000 euroa."
 
Jos valuuttaa on ja tuohon tonnin budjettiin saat mahdutettua kaikki nuo niin sitten Mäkki ilman muuta tottakai. Käytettynä saat hyvinkin toimivan Omppu-setin.
 
"The SOUND of VOLUME"
hollstro
24.11.2010 15:16:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

molder: "Ehdotuksia otan vastaan ns koko paketista eli kone, käyttis, äänikortti ja hintarajana noin 1000 euroa."
 
Jos valuuttaa on ja tuohon tonnin budjettiin saat mahdutettua kaikki nuo niin sitten Mäkki ilman muuta tottakai. Käytettynä saat hyvinkin toimivan Omppu-setin.

 
Perus-MacBook maksaa alle tonnin, ja siinä on kaikki tarpeellinen:
- äänikortti
- Carageband
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
pekezu
24.11.2010 15:23:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Perus-MacBook maksaa alle tonnin, ja siinä on kaikki tarpeellinen:
- äänikortti
- Carageband

 
Itsehän äänittelin basson sounditestiraitoja wanhan Powerbookin mikkireikään kuivana ja koskaan ei ole niin hyvältä millään pc:llä soundannut suora signaali. Ei häiriöitä, ei rutinoita ja headroomia aika paljon. Että mäkkiä tukisin itsekin.
 
Ja jos sulla kerran on jo joku ulkoinen äänikortti. Sitten myöhemmin voi ostaa lisää kamaa, mutta toi mäkki kelpaa tollaseen kevyeen äänittelyyn ihan yksinäänkin. Mun mielestä.
 
"Ei kyllä paskominen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa." -bassodada
molder
24.11.2010 16:33:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Perus-MacBook maksaa alle tonnin, ja siinä on kaikki tarpeellinen:
- äänikortti
- Carageband

 
No tuommonen sitten ilman muuta. Tai ite ostaisin tuohon tarkoitukseen ja muuhunkin.
 
"The SOUND of VOLUME"
jaakonam
24.11.2010 16:39:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

molder: No tuommonen sitten ilman muuta. Tai ite ostaisin tuohon tarkoitukseen ja muuhunkin.
 
Macbook Pro:nkin alkaen-hinta on 1150 euron kulmilla. Jättää yhden viikonvaihteen kännit väliin tai pitää vähän toistakuukauden röökilakon niin lisäbudjetti on siinä.
 
"Basso on yksinkertaisten miesten monimutkainen instrumentti."
ekikoo
24.11.2010 17:19:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki ehdottelee mäkkiä... mikä siinä ei toimi, jos pc:n line-in:iin tökkää jonkin pikkumikserin ulostulosta piuhan, ja tähän mikserin etuasteeseen soittelee bassolla kuivana?
 
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
jaakonam
24.11.2010 17:25:34 (muokattu 24.11.2010 17:26:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ekikoo: Kaikki ehdottelee mäkkiä... mikä siinä ei toimi, jos pc:n line-in:iin tökkää jonkin pikkumikserin ulostulosta piuhan, ja tähän mikserin etuasteeseen soittelee bassolla kuivana?
 
Liian monta muuttujaa. Mutta ei se tarkoita, etteikö se toimisi.
 
Minulla ei toiminut yhdellä koneella (nykyisellä), mutta toimi kahdella edellisellä. Joillakin kokoonpanoilla latenssi oli aivan älytön, yhdellä ei edes korvin kuultava.
 
"Basso on yksinkertaisten miesten monimutkainen instrumentti."
Teijo K.
24.11.2010 17:53:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaakonam: Liian monta muuttujaa. Mutta ei se tarkoita, etteikö se toimisi.
 
Minulla ei toiminut yhdellä koneella (nykyisellä), mutta toimi kahdella edellisellä. Joillakin kokoonpanoilla latenssi oli aivan älytön, yhdellä ei edes korvin kuultava.

 
Ostin halvimman miniläppärin mitä supermarketista löytyi, 280 euroa, ja ihan hupiin laitoin Audacityn. En odottanut onnistumista mutta kuinka ollakaan täysin onnistuneesti pystyy sitä yhtä raitaa äänittämään ilman havaittavaa latenssia. Vanhoilla koneilla piti laittaa ulkoinen usb-äänikortti että toimi.
 
Tosin siinä on sitten saman tien 4 sisäänmenoa, että voi vähän paremmin bändiäänityksiä tehdä.
 
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
molder
24.11.2010 20:03:48 (muokattu 24.11.2010 20:07:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ekikoo: Kaikki ehdottelee mäkkiä... mikä siinä ei toimi, jos pc:n line-in:iin tökkää jonkin pikkumikserin ulostulosta piuhan, ja tähän mikserin etuasteeseen soittelee bassolla kuivana?
 
Jos ehdottaa, että osta MAC niin ei se tarkoita että = PC EI TOIMI. Voi sitä PC:lläkin äänittää ( kuten itse teen; molemmilla). Kukaan ei estä tekemään noin kun ehdotit. Jos äänitetään useampia raitoja ja päälle vielä joku plugari niin tehottomilla koneilla ( Mac tai PC) tulee latenssia ja pykimistä koska ääniraidat vie paljon tehoja ja tilaa jne.. Tähän ongelmaan voi auttaa tehottomammissakin koneissa se, että on ulkoinen äänikortti. Ja kyse oli myös siitä, että jos olis 1000€ ylim. rahaa.
 
"The SOUND of VOLUME"
Thefish
25.11.2010 10:24:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Summa summarum, kehäpäätelmä tähän ikuiseen PC / Mac- vääntöön;
 
Molemmat sopii äänityskäyttöön.
 
Macilla pääsee ilman turhaa säätämistä nopeasti itse asiaan(avaat paketin, kone päälle ja rips raps.Et edes välttämättä tarvitse ulkoista äänikorttia.).
 
PC toimii ihan yhtä vakaasti, kunhan olet luonnostasi hiukan propellipää ja osaat valita oikeat palikat myllyysi. Etkä vie sitä pömpeliä lähellekään verkkoa.
 
"This guy can play AND dance!" - Paul Jackson
Teijo K.
25.11.2010 17:06:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thefish: Summa summarum, kehäpäätelmä tähän ikuiseen PC / Mac- vääntöön;
 
Molemmat sopii äänityskäyttöön.
 
Macilla pääsee ilman turhaa säätämistä nopeasti itse asiaan(avaat paketin, kone päälle ja rips raps.Et edes välttämättä tarvitse ulkoista äänikorttia.).
 
PC toimii ihan yhtä vakaasti, kunhan olet luonnostasi hiukan propellipää ja osaat valita oikeat palikat myllyysi. Etkä vie sitä pömpeliä lähellekään verkkoa.

 
Toistaiseksi tämä mun 280 eurom pc läppäri on toiminut äänityskäytössä, tosin vian yhtä raitaa bassoa, ihan Audacityn asentamisella. ja on nettikoneena.
 
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «